Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranskassa asuvia/asuneita?

Vierailija
26.07.2010 |

Koska lapsilla alkaa siellä koulu? Ovatko ulkomaalaiset lapset siellä kansainvälisissä kouluissa vai paikallisissa?

Ovatko talot kunnollisia? Onko homeongelmia?

Pärjääkö virastoissa englannilla vai pitääkö osata sujuvaa ranskaa?

Onko siellä isoja hämähäkkejä?

Kiitos :)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talot on mielestani taalla huonompia. Todella vanhoja ja surkeita talonramia myynnissa. Homeongelmia loytyy. Suomessa saa rahoilleen enemman vastinetta.

Et parjaa virastoissa englanniksi. Pariisissa ei saa edes pankkitilia auki ilman ranskankielen tietamysta jos ei kay hyva saka. Poliisit eivat kokemukseni mukaan ymmarra englantia. Ranskalaiset maisterintutkintoa suorittavat harvoin puhuvat. Taysia ummikkoja.

Tuntemani suomi-ranska parit ovat laittaneet lapsensa paikalliseen kouluun. Ranskankielen osaamattomuus on lapsille turmioksi jos on tarkoitus asua ranskassa pysyvasti, joten englanninkielisessa koulussa ei mitn jarkea.

Olen asunut Ranskassa opiskelijana muutaman vuoden ajan. Perseesta. Muuta mieluummin vaikka Ruotsiin tai Saksaan.

Vierailija
2/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja valmistaudu kuuntelemaan jatkuvaa vittuilua paikallisilta epataydellisesta ranskankielesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloista ja asunnoista, jotka yleisesti ottaen ovat ihan perseestä, pieniä, kalliita, homeisia, kosteita, kylmiä.

Tilin avaaminen vaatii pinkkakaupalla papareita, sinulta ja myös pankilla sitten toinen pinkka, jos ystävällisyydessä haluavat sinulle tilin antaa...

Englantia "ei osaa" kukaan ts ei halua puhua vaikka jonkusen sanan osaisikin.

Ja kuten tuossa yhdessä vastauksessa kävi ilmi sinue ei välttämättä viitsitä ymmärtää jos artikkeli tms lipsahtaa väärin

Isoihin hämähäkkeihin en ole törmännyt, isoihin rottiin kyllä

Vierailija
4/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taloista ja asunnoista, jotka yleisesti ottaen ovat ihan perseestä, pieniä, kalliita, homeisia, kosteita, kylmiä.

Tilin avaaminen vaatii pinkkakaupalla papareita, sinulta ja myös pankilla sitten toinen pinkka, jos ystävällisyydessä haluavat sinulle tilin antaa...

Englantia "ei osaa" kukaan ts ei halua puhua vaikka jonkusen sanan osaisikin.

Ja kuten tuossa yhdessä vastauksessa kävi ilmi sinue ei välttämättä viitsitä ymmärtää jos artikkeli tms lipsahtaa väärin

Isoihin hämähäkkeihin en ole törmännyt, isoihin rottiin kyllä

Ei siis mitään positiivista :D

Tällä hetkellä asumme Briteissä, joten pankkitilit ja asunnot kuulostivat tutuilta :D

Olemme siis expatteja ja yksi vaihtoehto olisi Ranska. Minä en puhu ranskaa, joten onko mulla mitään mahiksia työllistyä? Eipä varmaan.

Saksasta kyllä tykkään, olisipa sekin yksi vaihtoehto :)

ap

Vierailija
5/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ranskalaiset kuin suomalaisia :DD

" Saa kuunnella vittuilua huonosta ranskankielen taidosta"

No mutta! Suomihan on niin universaali kieli, että sitähän on kaikkien osattava täydellisesti!

Vierailija
6/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mua haittaa, että mulle vittuiltaisiin, koska en mä sitä kuitenkaan ymmärtäisi :D

ap

Vierailija
7/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyollistyminen vaikeaa ilman ranskankielta. Ranskassa naimisissaolevat suomalaisnaiset tosin vaikuttavat olevan paaosin toissa. Aloittivat hanttihommista huonolla ranskankielella tms. ja etenivat parempiin hommiin kielitaidon parantuessa.

Kasitykseni mukaan korkeakoulutettuna on todella vaikeaa loytaa ranskasta toita jos ei osaa paikallista kielta, mutta aina on poikkeuksia. Mieheni oli Ranskassa toissa englanninkielisena jonkin aikaa, mutta elama oli muuten yhta helvettia hanelle ranskaa osaamattomana. vaihdoimme maisemaa kun paikallinen elintaso ei muutenkaan miellyttanyt. Han oli valmistunut diplomi-insinooriksi Ruotsissa.

Valmistuisin kuitenkin olemaan tyottomana. Ranskassa on vaikea paasta samalle lahtoviivalle muiden maahanmuuttajien kanssa jos on kielitaidoton, koska Ranskaan muutetaan paljon ranskankielisista maista jne. Siksi vertaistukea voi olla vaikeaa loytaa.

Jos olette menossa expatteina ja firma maksaa kunnolla + jarkkaa asiat niin muutama vuosi ranskassa on ihan OK. Jos tarkoitus on olla ranskassa vain muutaman vuoden ajan niin laittaisin lapset varmaan kansainvaliseen kouluun.

Pikkupaikkakunnalle muutto voi olla shokki, joten suosittelisin Pariisia tai muuta suurkaupunkia, koska Ranskassakin on ne omat takapajulansa.

Vierailija
8/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli hesarissa Riikka Ala-harjan kolumni Ranskasta, eikä siitä jäänyt kauhean negatiivinen kuva.

Vierailija
9/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsilla alkaa siellä koulu? Ovatko ulkomaalaiset lapset siellä kansainvälisissä kouluissa vai paikallisissa? Ovatko talot kunnollisia? Onko homeongelmia? Pärjääkö virastoissa englannilla vai pitääkö osata sujuvaa ranskaa? Onko siellä isoja hämähäkkejä? Kiitos :)

Hei!

Meidän perhe asuu Ranskassa jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Lapset käyvät paikallista koulua. Taloja on sekä kunnollisia että kunnottomia, tarkkana saa kyllä olla jos aikoo ostaa. Isoja hämähäkkejä ei meilläpäin ainakaan ole näkynyt. Ranskaa on kyllä osattava, byrokratian määrä on suuri eikä virastoissa pärjää englannilla, riippuu tietenkin jonkun verran mihin päin olette ajatelleet asettua.

Me ollaan viihdytty erinomaisesti eikä aiota muuttaa takaisin Suomeen. Tämä on ihana maa, ihanaa ruokaa ja juomaa ja ihania ihmisiä. Elämäntyyli sopii meille.

Vierailija
10/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyollistyminen vaikeaa ilman ranskankielta. Ranskassa naimisissaolevat suomalaisnaiset tosin vaikuttavat olevan paaosin toissa. Aloittivat hanttihommista huonolla ranskankielella tms. ja etenivat parempiin hommiin kielitaidon parantuessa.

Kasitykseni mukaan korkeakoulutettuna on todella vaikeaa loytaa ranskasta toita jos ei osaa paikallista kielta, mutta aina on poikkeuksia. Mieheni oli Ranskassa toissa englanninkielisena jonkin aikaa, mutta elama oli muuten yhta helvettia hanelle ranskaa osaamattomana. vaihdoimme maisemaa kun paikallinen elintaso ei muutenkaan miellyttanyt. Han oli valmistunut diplomi-insinooriksi Ruotsissa.

Valmistuisin kuitenkin olemaan tyottomana. Ranskassa on vaikea paasta samalle lahtoviivalle muiden maahanmuuttajien kanssa jos on kielitaidoton, koska Ranskaan muutetaan paljon ranskankielisista maista jne. Siksi vertaistukea voi olla vaikeaa loytaa.

Jos olette menossa expatteina ja firma maksaa kunnolla + jarkkaa asiat niin muutama vuosi ranskassa on ihan OK. Jos tarkoitus on olla ranskassa vain muutaman vuoden ajan niin laittaisin lapset varmaan kansainvaliseen kouluun.

Pikkupaikkakunnalle muutto voi olla shokki, joten suosittelisin Pariisia tai muuta suurkaupunkia, koska Ranskassakin on ne omat takapajulansa.

Minä en tosiaan puhu ranskaa, mutta tarkoitus olisi sitten opetella jos sinne muutamme esim. kielikurssilla.

Miehestäsi vielä, miksi se oli helvettiä? Minkälainen elintaso siellä oli?

Jos töitä en löydä, niin sitten valmistaudun siihen henkisesti. Oma yritys mulla on Suomessa, joten keskityn sitten siihen. Ja yritän opiskella Ranskaa niin pitkälle kun pystyn.

Saako Ranskasta hyvin ns. Äitikavereita. Täältä Briteistä saa joten kuten, vaikka ylimpiä ystäviä emme olekaan.

ap

Vierailija
11/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylla puhuvat ulkomaalaisille avuliaasti englantia noin keskimaarin jos yhtaan osaavat. Ruotsista sellaista ummikkoa on vaikea loytaa, joka ei osaisi edes perusteita. Pohjoismaalaisten kielitaito on ranskaan verrattuna kylla aivan eri tasolla...

Opiskelijakavereistani ne, jotka asuvat Suomessa ja Ruotsissa ovat tyytyvaisia paikallisten kielitaitoon ja englanninkielisten palveluiden saatavuuteen. Pankeissa ja toimistoissa palvelu pelaa englanniksi ihan kiitettavasti.

Vierailija
12/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei!

Meidän perhe asuu Ranskassa jo pitkälti toistakymmentä vuotta. Lapset käyvät paikallista koulua. Taloja on sekä kunnollisia että kunnottomia, tarkkana saa kyllä olla jos aikoo ostaa. Isoja hämähäkkejä ei meilläpäin ainakaan ole näkynyt. Ranskaa on kyllä osattava, byrokratian määrä on suuri eikä virastoissa pärjää englannilla, riippuu tietenkin jonkun verran mihin päin olette ajatelleet asettua.

Me ollaan viihdytty erinomaisesti eikä aiota muuttaa takaisin Suomeen. Tämä on ihana maa, ihanaa ruokaa ja juomaa ja ihania ihmisiä. Elämäntyyli sopii meille.

[/quote]

Kaksi vaihtoehtoa: Pariisi tai Bordeaux. Kumpi olisi parempi?

ap

Vierailija
13/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bordeaux. Ihanaa seutua.

Vierailija
14/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

virastossa. Laskuja maksetaan kvikaudenaikaisin keinoin kuten lähettelemällä shekkejä postissa. Sain perustella uskontoani (olen luterilainen, ranskalaisille siis protestantti ja näion ollen jotenkin epäilyttävä). Myös usein tivattiin syytä, miksi olen Ranskassa enkä kotimaassani. Ranskalaiset osaavat olla rasisteja myös suomalaista kohtaan.

Vierailija
15/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bordeaux. Ihanaa seutua.

Kerro vähän enemmän :)

ap

Vierailija
16/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

virastossa. Laskuja maksetaan kvikaudenaikaisin keinoin kuten lähettelemällä shekkejä postissa. Sain perustella uskontoani (olen luterilainen, ranskalaisille siis protestantti ja näion ollen jotenkin epäilyttävä). Myös usein tivattiin syytä, miksi olen Ranskassa enkä kotimaassani. Ranskalaiset osaavat olla rasisteja myös suomalaista kohtaan.

Tuohon olen tottunut jo täällä Briteissä. Tosin puhun sujuvasti kieltä, joten vähän eri asia.

Mutta eivät he taida ymmärtää, että Suomi on EU-maa ja suht rikaskin vielä. En ole siis tullut tänne tukien takia ;)

ap

Vierailija
17/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko mun alkaa siellä sitten ihan kunnolla opiskelemaan Ranskaa, esim. paikallisessa ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa? Takataskussa jo ekonomitutkinto.

Omat lapset 5 ja 4-vuotiaat, joten he ovat varmaan koulussa kaikki päivät, joten aikaa olisi.

Vierailija
18/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavani asuu perheensä kanssa Pariisissa. Miehen työn perässä lähtivät, ja kivikkoinen tie heillä ollut..

Heillä oli ns. avustaja siellä kun järjestivät muuttoa sinne, lasten koulun hankkimisessa, asunnon hankkimisessa yms. asioissa mitkä on hyvä hoitaa siellä kuntoon. Noh, asunnon ottivat koulun läheisyydestä, mihin lasten piti päästä, mutta kas kun eivät siihen kouluun päässeet, kansainvälinenkoulu, opetuskielenä muistaakseni alkuun ruotsi, joka muuttuisi ylemmillä luokilla ranskan kieleksi (jotenkin näin muistaakseni), lapset siis osasivat ruotsia, mut kaatui siihen kun heillä kotona ei puhekieli ollut ruotsi.. joten toinen koulu sitten vaan, ja se olikin monien ratikka ja metromatkojen päässä keskustassa. Perheen äidillä meni päivässä lähes 4 tuntia kun haki lapset koulusta. Lukukausimaksut ovat aikamoiset.. en muista summaa, mutta isot ovat. Muuuttivat keskustaan, lasten koulun lähelle, kerrostaloon vuokralle, vuokra vaivaiset 4500€! Asunnoissa ei sitten yleisesti ole hellaa, astianpesukonetta, jääkaappia, pakastinta... eli kaikki pitää hankkia itse. Perheen äiti on opiskellut ranskaa siellä, mut ei ole paikallisten kanssa tutustunut.. aika sisällepäin lämpiävää porukkaa. Ystäviä hänellä on sitten miehensä töistä muita perheitä, ruotsista ja suomesta.

Lapsilla ei mitään asiaa yksin pihallle.. ja keskustassa on ihan kaikki kamalan paljon kalliimpaa kuin kaupungin muissa osissa.

Tuli vähän sekava raapustus, mut tässä jotain.

Vierailija
19/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti tunne sitä seutua kovin hyvin, mutta pidän kuitenkin enemmän kuin Pariisista. Itse me asutaan Strasbourgissa, joten ihan eri ilmansuuntiin menee. Lomailtu toki ollaan vuosien varrella ympäri ämpäri Ranskaa. Bordeaux on tosi upeaa viinialuetta (turha varmaan mainitakaan), mutta myös maisemat ja ruoka ovat aivan uskomattomia.

Vierailija
20/24 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut lapsena/opiskellut sekä Briteissä että Ranskassa.

Talot ovat samaa tasoa kuin Britanniassa. Kielen puhumisesta on iloa, mutta isoissa kaupungeissa pärjää ilmankin, jos vain yrittää ja ymmärtää mkun pierret heiluttelevat käsiään. (Mieheni ei puhunut ranskaa kun muutettiin opiskelemaan, pärjäsi silti). Ei se huiskiminen ole vihamielistä!

Opiskelu kannattaa aina. Mä pistäisin 4- ja 5-vuotiaat ranskankieliseen kouluun hyvälle alueelle, siinähän oppivat kielen nopeasti. Ja menisin itse yliopistolle opiskelemaan ranskaa jos olisin sinä. Pariisi on -hhhmmm- Pariisi. Bordeaux olisi valintani nyt, mutta toisaalta kielitaidottomana Pariisi voi olla helpompi. Ja sinne on kavereiden helpompi lennähtää kylään. Katso vähän harrastuksianne, kaipaatteko vuoria, merta? Bordeauxista on suht lyhyt matka Pyreneille, ja ranta on ihana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi