Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten siivoat, kun sinulla on pieni vauva?

Vierailija
22.07.2025 |

Miten sinä siivoat, kun kotona on pieni vauva? Siivoaako puolisosi? Käykö teillä siivoaja? Siivoatko kun vauva nukkuu? Itsellä kuukauden ikäinen vauva ja koti alkaa tuntumaan ahdistavalta, kun ei ole ehtinyt siivoamaan. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se on tuolissa tai pinnasängyssä. Mikä ongelma? Jos vähäkin kuulee jotain ääntä niin meen heti kattoo vauvaa.

Miksi tehdään ongelmia tyhjästä?

Vierailija
2/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"venäläinen siivous ranskalaisittain" eli laitoin kostean lattialiinan  lastan päälle ja sillä pyyhin lattiat sun muut. Pölyjä joskus ja jouluna.

Sitten kun vauva nukkui, muut.

PS imurointi on yliarvostettua :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastan sen saippuaiseen pesuveteen ja pyyhin pitkin lattioita. 

Vierailija
4/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen yksi uusavuton.

Vierailija
5/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuroinnin huomasin olevan hankalaa. Ensin ajatus oli, imuroin kun vauva nukkuu.. eiku ai joo.

Vierailija
6/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen vauva nukkuu paljon, joten nukkumisen aikana. Vinkki, että kun vauva on enemmän hereillä, laita leikkikehä tai pinnasänky keittiöön/olohuoneeseen, jotta voit turvallisesti ja helposti tehdä kotitöitä lapsen katsellessa vieressä.

Vierailija
7/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva pitää totuttaa ääniin. Ihan hyvin voi imuroidakin vauvan nukkuessa. 

Vierailija
8/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun nyt muistelen, niin isä siivosi, isä hoiti myös vauvaa kun itse siivosin. Taisin jopa joskus laskea vauvan sänkyyn tai lattialle ja siivota. Sen vauvan kanssa voi jutella samalla kun siivoaa ja esim. laulaa.  Vauvan unien aikaan pystyi siivoamaan, nukkui kuitenkin useammat päikkärit, enkä itse kaikkia vauvan päikkäreitä nukkunut itse. Ja joskus vauva oli kantorepussa kun siivosin. 

En muista, että olisi ollut tämä minkäänlainen ongelma. 

Vierailija
9/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva alkaa ryömiä, puen vauvan päälle pesuainevedessä kastellun potkupuvun. Käytän ekologista pesuainetta.

Vierailija
10/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imuroinnin huomasin olevan hankalaa. Ensin ajatus oli, imuroin kun vauva nukkuu.. eiku ai joo.

Mun esikoinen nukku sitterissä olkkarin pöydällä kun mä imuroin. Ei haitannut yhtään. Imuroin myös silloin kun se oli mahassa,tuttu ääni. 

Vierailija
11/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt on kyllä niin kolmannen maailman ongelmat ettei tosikaan. Oletko 24/7 kiinni siinä lapsessa vai voitko sen esim. päiväunien ajaksi laskea omaan sänkyyn nukkumaan? Siivoa silloin. Ja imuroinnin voi hoitaa, kun mies tulee töistä ja on vauvan kanssa. Näin. Problem solved! Jos se jo noin pienen kanssa on vaikeaa niin alahan miettiä mitä teet sitten, kun lapsi oppii liikkumaan ja nukkuu vain yhdet päiväunet.

Vierailija
12/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sattui sangen vähäuninen tyyppi joten siivoilin joko hänen katsellessa tai repussa ollessaan. Ne 30min mitä kerralla nukkui, käytin itseeni. 

Vierailija
13/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yksinhuoltaja toisen lapsen syntyessä. Ihan samalla tavalla siivosin kuin tänäkin päivänä, kun lapset on jo teinejä. Kun on tarpeen, pyyhin pinnat. Kun on tarpeen, imuroin tai pesen lattiat. Kun on tarpeen, siivoan vessan ja kylppärin. Kun on tarpeen, pesen pyykit. Jne.

Toki lapsille on voinut jo vuosia nakittaa hommia. Siivoavat itse omat kylppärinsä/vessansa ja muutenkin osaavat siivota omat "jälkensä". 

Mutta lasten ollessa vauvoja ja taaperoita sitä vaan siivosi aina jos oli tarpeen, eikä ollut lasta käsissä tai muuten viettänyt aikaa lasten kanssa. Vuorokaudessa on paljon tunteja.

Vierailija
14/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran siivosin silloin kun vauva nukkui, imuroinnit hoitui niin että vauva oli isänsä sylissä sen aikaa. Jotkut imuroi niin että vauva on kantoliinassa sylissä, mutta mulla toinen vauva ei voinut sietää kantoliinassa oloa, ja toisen kohdalla selkä oli niin kipeä. Jossain vaiheessa tein kotitöitä silloin kun vauva oli sitterissä.

Vierailija
15/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva pitää totuttaa normaaleihin elämän ääniin.

Vierailija
16/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ajattelin alunperin et en voi imuroida kun vauva nukkuu ja ääni häiritsee mutta sitten kerran imuroin ja vauva olikin nukahtanut siinä ihan vieressä! Vauvat tykkää hurinasta ja kohinasta ja monesti nukahtaa sellasiin ääniin. Toinen mihin nukahti oli liesituulettimen ääni.

Vierailija
17/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli parhaimmillaan kolme alle 5-vuotiasta lasta. Pääsääntöisesti mies siivosi. Itse kyllä siivosin ruokapöydän ympäristöineen aina ruokailun jälkeen, laitoin pyykit pesuun, kuivumaan ja kaappeihin jne. Mutta imurointi oli miehen homma, samoin ikkunoiden pesu.

Vierailija
18/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen ei kyllä herää, vaikka nukkuisi sohvalla ja imuroin siinä vieressä. Mutta siivoan vain silloin, kun lapsi on hereillä. On joko kantorepussa tai makoilee lattialla. En ole huomannut, että olisi vaikeuksia siivota. Enemmän nyt on aikaa siivota, kun sitten kun sulla on siellä 1-2-vuotias taapero, joka vetää kaiken alas, sotkee sitä mukaan kun siivoat ja joudut vahtimaan koko ajan mitä tekee. Nyt elämä on vielä helppoa.

Vierailija
19/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai sitä vauvaa tarvitse koko ajan rintarepussa pitää, jos se tuntuu hankalalta. Siivota voi muutenkin.

Vierailija
20/21 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt siivooja melkein siitä asti kun vauva syntyi. Se ylimääräisen työn määrä mikä vauvan syntymää seurasi oli kuitenkin aika iso. Vauva pulautteli usein, joten pyykkiä tuli paljon, imetys oli aluksi vaikeaa, piti pestä ja keittää tuttipulloja, vauva nukahti päiväunille jossain vaiheessa vain liikkuvissa vaunuissa, joten kunto kohosi mutta siivoamiseen ei jäänyt aikaa tai jaksamista. Lisäksi yöheräämiset söivät voimia. Helppohan se on täällä moittia toisia uusavuttomuudesta, mutta ei kaikki vauvat tai perhetilanteet ole samanlaisia. Itse olin tyytyväinen että otettiin siivooja, olen sen ansiosta ehtinyt keskittyä enemmän lapseen ja se on vahvistanut suhdettamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan