Tämä lapsena lapsen tappanut elelee tällaista elämää. Mitä mieltä olette?
Ja vielä uuden henkilöllisyyden turvin.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010072512089760_ul.shtml
Kommentit (59)
Empaattisuus on jossain määrin perinnöllistä.
Luin kerran jutun adoptoidusta sarjamurhaajasta. Vasta kun hän oli aikuinen ja jo vankilassa, paljastui, että myös hänen biologinen isänsä oli aikanaan tappanut sekä äitinsä että vaimonsa.
säälittää tuo poika. on varmaan kokenut paljon pahaa jos tappaa pienen pojan 10-vuotiaana.
vai minkälaisista oloista tuo poika on?
periaatteessa voi kai liikaa hemmoteltukin olla paha ja haluaa nähdä oman valtansa rajat, mutta usein on itse kokenut pahaa.
ei häävi elämä, pelätä koko ajan että joku tappaa, kun on tehnyt väärin 10-vuotiaana.
Empaattisuus on jossain määrin perinnöllistä.
Luin kerran jutun adoptoidusta sarjamurhaajasta. Vasta kun hän oli aikuinen ja jo vankilassa, paljastui, että myös hänen biologinen isänsä oli aikanaan tappanut sekä äitinsä että vaimonsa.
jonkin verran, mutta kotiolot on kaiken a ja o. Lukekaapa muuten tuo Hannu Lauerman Pahuuden anatomia. Esimerkiksi resepti siihen, miten saadaan lapsesta tavallinen päihdeongelmainen rikollinen, kerrotaan tuossa kirjassa aika selvästi.
Itse kirja on hieman, noh, toimittamista vailla, mutta mielenkiintoinen silti.
Kaikki menee hyväksi, kun vähän puhalletaan pipiin, ymmärretään ja silitetään hiuksia.
Todella naiivia kuvitella, että kaikki selittyy jollain kotioloilla. Kaikki mielenterveysongelmatkin lienee sitten lapsuuskodin syytä pelkästään?
Kaikki menee hyväksi, kun vähän puhalletaan pipiin, ymmärretään ja silitetään hiuksia.
Todella naiivia kuvitella, että kaikki selittyy jollain kotioloilla. Kaikki mielenterveysongelmatkin lienee sitten lapsuuskodin syytä pelkästään?
Kaikki menee hyväksi, kun vähän puhalletaan pipiin, ymmärretään ja silitetään hiuksia. Todella naiivia kuvitella, että kaikki selittyy jollain kotioloilla. Kaikki mielenterveysongelmatkin lienee sitten lapsuuskodin syytä pelkästään?
niin, ajattelen näin. toki muukin ympäristö vaikuttaa ei pelkästään koti.
Juu, tuo toimii ihmisellä joka osaa käyttää nettiä.
Ihmisen pitää haluta pahaa, ei osaa käyttää omaa päätä terrorismiin niin ottaa jonkun mallin muualta.
Ihmisen pitää olla itsetuhoinen ja hän haluaa tehdä itsestään lopun niin että järkyttää muita ja pelottaa yhteiskuntaa.
Mutta kun miettii että joku on 10- vuotias niin kyllä sen elämä on ihan pienessä ympyrässä.
Se on jätetty yhteiskunnan ulkopuolelle, ei sillä ole verkostoa vaan se on tuola jossain, vanhempia ei vois enempää kiinnostaa.
Koulussa se on häirikkö.
Sitten joskus menee vaan yli. Toikin poika, sillä vaan loppui jossain kohtaa inhimillisyys.
En vaan tajua miten joku voi ottaa 2- vuotiaan ja rääkätä hengiltä. Se koko tilanne on tekijöistäkin varmaan absurdi?
Olihan Tampereellakin muutamia vuosia takaperin ne kaverukset (jotain lapsikodissa asuvia) jotka kännissä (osa oli ja osa ei ja miten paljon olikaan kaljaa juotu) päätetty mennä kerrostaloasuntoon, pahoinpidellä tuntemattomat ihmiset kuoliaiksi -koska tarvii bensaa??
Yhdellä oli lapsikin..
Kyllä paska elämä selittyy pahoilla teoilla.
miten reagoidaan esim. kun nähdään vahingoittunut eläin.
Samassa perheessäkin toinen lapsi innostuu kiduttamaan, toinen hoivaamaan.
Empatiaa on todella vaikea opettaa, suurin osa on synnynäistä, sitä joko on tai ei ole.
ole sitä mieltä, että kaikki tulee paremmaksi, kun pipiin puhalletaan. Missähän kohtaa täällä on sellaista puhuttu? Mutta jos on vähänkään perehtynyt psykologiaan 8etenkin kehitys-), niin eiköhän se ole aika kiistatonta, että lapsuus, ja nimenomaan varhainen vuorovaikutus vaikuttavat persoonallisuuden muodostumiseen.
Mistä SUN mielestä MT-ongelmat - masennuksesta psykopatiaan - johtuvat? Ihan itsekseen kehittyvät? Kyllä, tiettyihin sairauksiin on olemassa geneettinen alttius (esim. skitsofrenia), mutta kasvatusympäristö vaikuttaa eniten.
Mä en käsitä, miten se, jos yrittää ymmärtää sitä, miten mielen sairaudet syntyvät, tarkoittaa sitä, että kuvuteltais mt-ongelmien poistuvan päänsilityksellä. Selitäpä sinä!
Mulla itsellä on ollut keskivaikea masennus, ja kun olen sen syitä selvitellyt, niin kyllä olen tunnustanut lapsuudenkodin vaikutukset sairastumiseeni.
Mutta areena on nyt vapaa: kerro SINÄ, miten MT-ongelmat syntyvät, ja miksi kotioloilla ei ole vaikutusta ihmisen psyyken kehitykseen. Ja huom. kerro myös, onko mielipiteesi pelkkää mutua, vai oletko vaikkapa perehtynyt asiaan lukemalla jotain tutkimuksia yms.
miten reagoidaan esim. kun nähdään vahingoittunut eläin. Samassa perheessäkin toinen lapsi innostuu kiduttamaan, toinen hoivaamaan. Empatiaa on todella vaikea opettaa, suurin osa on synnynäistä, sitä joko on tai ei ole.
onko näin? vai onko kasvatus erilainen? odotukset?
eri perheissä eri lapsilta odotetaan erilaisia juttuja. esim. esikoinen voi joutua tekemään paljon lastenhoitotyötä ja hänet pakotetaan empaattiseksi. toinen pienempi poika voi huomata että häneltä ei odoteta samaa empaattisuutta.
ei missään perheessä kasvateta samalla tavalla kaikkia lapsia.
Empatiaa on todella vaikea opettaa, suurin osa on synnynäistä, sitä joko on tai ei ole.
tätä väitettä, eikä varmaan allakirjoita sellaisetkaan ihmiset, jotka ovat perehtyneempiä kehityspsykologiaan kuin minä.
Kyllä empatia on enimmäkseen opetettu juttu. Ei ihmisellä ole synnynnäistä moraalia. Toki temperamenttikin vaikuttaa.
Tuota, eikö se tullut jo ilmi että hän on sitä mieltä että toiset syntyjään pahoja tai jotain? ja geenejä ym. kai syytää syyksi masennukseen.
Itselläni vain kahdesta kokemusta, mutta kaksi täydellisen hyvää ja kaunista ihmistä nähneenä, niin sisäisesti kuin ulkoisesti olen tullut siihen johtopäätökseen, että ihminen on syntyessään täysin viaton ja hyvä ja kaikki paha mitä ihmisessä on, on kasvatuksen tulos.
jos minulle on syntynyt kaksi täydellsitä ihmistä, jotka hoivaavat eläimä, ovat lempeitä, kilttejä, antavat omastaan, kuuntelevat muita, auttavat muita jne, niin en usko että olen ainoa. Lapsi voidaan pilata niin helposti.
Kaikki menee hyväksi, kun vähän puhalletaan pipiin, ymmärretään ja silitetään hiuksia. Todella naiivia kuvitella, että kaikki selittyy jollain kotioloilla. Kaikki mielenterveysongelmatkin lienee sitten lapsuuskodin syytä pelkästään?
ole sitä mieltä, että kaikki tulee paremmaksi, kun pipiin puhalletaan. Missähän kohtaa täällä on sellaista puhuttu? Mutta jos on vähänkään perehtynyt psykologiaan 8etenkin kehitys-), niin eiköhän se ole aika kiistatonta, että lapsuus, ja nimenomaan varhainen vuorovaikutus vaikuttavat persoonallisuuden muodostumiseen. Mistä SUN mielestä MT-ongelmat - masennuksesta psykopatiaan - johtuvat? Ihan itsekseen kehittyvät? Kyllä, tiettyihin sairauksiin on olemassa geneettinen alttius (esim. skitsofrenia), mutta kasvatusympäristö vaikuttaa eniten. Mä en käsitä, miten se, jos yrittää ymmärtää sitä, miten mielen sairaudet syntyvät, tarkoittaa sitä, että kuvuteltais mt-ongelmien poistuvan päänsilityksellä. Selitäpä sinä! Mulla itsellä on ollut keskivaikea masennus, ja kun olen sen syitä selvitellyt, niin kyllä olen tunnustanut lapsuudenkodin vaikutukset sairastumiseeni. Mutta areena on nyt vapaa: kerro SINÄ, miten MT-ongelmat syntyvät, ja miksi kotioloilla ei ole vaikutusta ihmisen psyyken kehitykseen. Ja huom. kerro myös, onko mielipiteesi pelkkää mutua, vai oletko vaikkapa perehtynyt asiaan lukemalla jotain tutkimuksia yms.
Sisareni on masentunut. Syyttää vanhempiamme paskasta, he ovat kuulemma syy hänen onnettomaan elämään: jos olisi tukeneet, olisi parempi koulutus, parempi ammatti, paremmat tulot..
Ei lapsuus voi olla joku automaattinappi jota voi syyttää kaikesta.
En tarkoita sitä!
Mutta jos 10- vuotias tappaa taaperon kiduttamisen jälkeen niin ei sillä voi olla normaalia elämää.
Ei sen vanhemmat kysy miten sillä meni koulussa ja vie sitä futispeliin tai harkkoihin. Ei ne tee lapselle ruokaa tai muista antaa rahaa bussilippuun, ei kaikista lapsista välitetä.
Kyllä semmosia kamalia ihmisiä on, jotka on tappanu vauvan heittelemällä ilmaan ja tiputtamalla lattialle.
Tungetaan nuppineuloilla ja mitä muita uutisia on ollut viime vuosina?
Jos lapsi elää PAHAA lapsuutta, niin onko lapsi paha vai kasvaako siitä paha?
Ei kaikki lapset kuole perheväkivaltaan tai siihen että vanhemmat käyttää aineita eikä huolehdi.
Muutama vuosi sitten oli uutinen kun joku sai Ruottin laivalla pinnasängyn, josta isä löysi HUUMERUISKUN!
Toi tiputti mut penkiltä. Se piikkihän joutuu siihen sänkyyn vaan perheen jäljistä..
En minä puhalla pipiin ja silitä päätä. Kyllähän se on tuomittavaa jos toisen tappaa. MUTTA kyllä se on suurempi asia että lapsi tappaa lapsen kuin aikuinen tappaa.
Ei lapsella saa olla vielä vastuuta, velvollisuutta.
Ei 10- vuotiasta lastakaan saa jättää hoitamatta miten tykkää, heitteillejättöä se on.
Mitä naiiviutta siinä muka on että syytetään vanhempia? JOS EI KASVATA, ole läsnä ja jättää lapsen oman onnen nojaan niin ei siitä kasva muuta kuin mitä sattuu!!
Minua isä hakkasi nahkaremmillä. Olen vannonut etten koskaan tee niin omille lapsilleni. Se loppuu minuun.
Se on väärin vanhemmiltani.
Minua ei kasvatettu, minut pahoinpideltiin. Olen itse kasvattanut itseni.
Olen joutunut yksin käymään kaikki tunteet yksin läpi, selvittämään että kaikki nämä asiat on vanhempani tehnyt väärin.
7
entäs esim. Aspergerin syndrooma, monien on vaikea lukea ihmisiä ja tuntea empatiaa, mikä on synnynnäistä eikä kasvatuksesta johtuvaa. Miksei voisi siis olla neurologista häiriötä, jossa empatiaa ei tunneta lainkaan?
ja lapsuudenkodin ongelmien vaikutuksen tunnistaminen omien ongelmien taustalla on HIEMAN eri asia. En mä ainakaan syytä mun vanhempia, ihmisiähän hekin ovat. Me taidetaan puhua nyt hieman eri tasoilla tästä asiasta.
hm. Koskaan kukaan ei pysty erottaa kasvatusat/ympäristöä ja geenejä toisistaan.
ei mikää aspergerin syndroomakaan ole välttämättä mitenkään synnynnäistä.
geenitutkijat haluavat väittää näin, mutta totuus on että he perustavat väitteen sille, että samassa suvussa on paljon samaa diagnoosia. tottakai on kun kasvuympäristö on usein sama sukupolvelta toiselle.
hm. Koskaan kukaan ei pysty erottaa kasvatusat/ympäristöä ja geenejä toisistaan.
ei mikää aspergerin syndroomakaan ole välttämättä mitenkään synnynnäistä.
geenitutkijat haluavat väittää näin, mutta totuus on että he perustavat väitteen sille, että samassa suvussa on paljon samaa diagnoosia. tottakai on kun kasvuympäristö on usein sama sukupolvelta toiselle.
syndroomahan kuuluu autismin kirjoon, eli mielestäsi autismikin johtuu kasvatuksesta? Tosin jos et ole tiedemies niin väitteesi eivät perustu mihinkään.
entäs esim. Aspergerin syndrooma, monien on vaikea lukea ihmisiä ja tuntea empatiaa, mikä on synnynnäistä eikä kasvatuksesta johtuvaa. Miksei voisi siis olla neurologista häiriötä, jossa empatiaa ei tunneta lainkaan?
Mielenkiintoinen kommentti! Olen myoskin kuullut, etta tytoilla olisi luontainen empatiataito, mutta poikien sen taytyy oppia kasvatuksen tuloksena. Viela naista mt ongelmista...ei minusta niita voi verrata ollenkaan tyyppiin, joka surmaa pikkulapsen..onhan yleensa rikollisten keskuudessakin esim. elaimet tai muut puolustuskyvyttomat suojeltuja.
Vika aivokemiassa?
Älä höpötä!
Nääkin tyypit jotka on ammuskellu koulussa, niin onko niillä miten hyvät kotiolot OIKEASTI ollut?
Miten hyvä lapsuus niillä on ollut?
MInä olen saanut nahkaremmistä lapsena, mutten kyllä ole ajatellut ketään tappaa. Saa olla yksin maailmaa vastaan jos kasvaa ilkeäksi ja tappaa toisen.
En osaisi kuvitella omia lapsiani tappamassa toisia, mutta syrjäytynyt, yksinäinen lapsi joka tuntee vaan inhoa toisia ihmisiä kohtaan -ei sitä saa kuin siitä että on kokenut elämässään (vaikka lyhyessä jaksossa, ei tarvitse olla kymmeniä vuosia paskaa) pelkkää kamalaa.
Toinen ääripää on sitten jatkuva paapominen. Ei sillä ehkä tule väkivaltaiseksi mutta kenties ei synny ymmärrystä kun kaikki tarjotaan kultalusikalla linnunpojalle?
Ei ihminen synny pahana.
Ihminen syntyy aina lapseksi joka kaipaa kosketusta, syliä, tarttee kuuntelua ja ohjausta.
Kyllä tälläsen pojan koko elämä on alusta lähtien ollut sitä ettei ole saanut hellyyttä ja on jäänyt paitsi ihan perustarpeista.
7