En yleisillä uimarannoilla vahdi muiden lapsia!
Olen siellä vedessä vain ja ainoastaan omien lasten takia. Jos joku lapsi tarvitsee apua, niin en auta, tulkoot omat vanhemmat paikalle. En katso, uiko jonkun lapsi liian syvälle tai lähteekö uimataidoton renkaan kanssa kohti ulappaa, ei kuulu minulle. Hengen pelastan, jos sellainen paikka tulee, mutta en todellakaan pidä huolta muista kuin omista lapsista.
Miksi rannalla makoilevien vanhempien on ihan mahdoton tätä ymmärtää? Miksi he huutavat minulle, jos oma Nico-Yamppa on heidän välinpitämättömyytensä vuoksi vaarassa?
Kommentit (14)
eli jos näen että jonkun taapero päässyt vahingossa liian syvälle niin totta hemmetissä puutun asiaan. Apn kaltaiset kai olivat niitä jotka ajelivat ohi kun näkivät pikkulapsia moottoritien varressa taapertamassa joskus 10v sitten...lapset jäivät auton alle ja ainakin toinen kuoli :(
Viikko sitten oltiin rannalla lasten kanssa.Viereemme tuli ehkä reilu vuoden ikäinen kävelevä vaippapeppu ämpäreidensä kanssa,tämän äiti istui kavereidensa kanssa viltillä rannalla n3-4metrin päässä.Oli aika hurjaa menoa tältä "vauvalta" kun kaatuili koko ajan ja kerran kaatui hiukan syvemmälle ja meinasi mennä uppeluksiin,jotenkin vauva sai kuitenkin itkua väännettyä mutta kauan kesti ennen kuin äitinsä paikalle tuli...odotti että minä menisin hänen vauvansa nostamaan vaikka minulla oli omat lapset tiukassa valvonnassa (uimataidottomat 3-ja 5-v).
Kyllä minä kattelen mitä muut lapset touhuaa ja miten syvälle menevät JOS ehdin,en ikinä pystyisi antaan itselleni anteeksi jos veteen hukkuisi lapsi jonka minä olisin viimeisenä nähnyt...
Mikä ihme niiden päissä on vialla?! Kuinka he kehtaavatkin hivuttaa pentunsa jonkun vieraan "vastuulle"? Jotta itse saavat rauhassa juoruta tyhjänpäiväisiä juttujaan??? Törkeää. Olisi jo lastensuojelun asia, huostaan lapset tuollaisilta!
Onkohan kyse joistakin aivan liiallista holhoamista ja hyysäämistä nauttineista pullamössömammoista (kakaraksi jääneet henkisesti) kun eivät koskaan ole oppineet ajattelemaan, vai mikä enää selittääkään tuon etteivät omiansa vahdi, mutta vieraille kehtaavat kyllä huutaa!
Jos olisi mulle (vieraalle ihmiselle) alkanut räyhätä, niin olisin varmaankin huutanut sen verran tiukasti takaisin, että eiköhän eukko olisi herännyt hieman ajattelemaankin!
Olimme kaveriperheen kanssa uimassa, paikalla ei ollut muita. Lapsia oli 4. Toisilla 5, 4, ja alle 1v, meillä 4v. Toiset vanhemmat naureskelivat, kun miehenikin riisuutui uimahoususilleen. Meidän oma lapsemme ei osannut uida, mutta käytännössä kaikilla kolmella vanhimmalla olikin tarkoitus vaan kahlailla.
Perheen isä makoili hiekkarannalla ja äidillä rintarepussa se vauva. Toiseen perheen 4 v "keksi" idean mennä laiturin päästä veteen ja UPS! jalat eivät yltäneetkään pohjaan. Syntyi hirveä huuto (lapsi huusi, veli huusi, vanhemmat huusivat ja kai mekin). Isä ei saanut itseään ylös ja äiti ei harkinnutkaan riisuvansa vauvaa yltään, tosin homma olisi ollut niin hidasta, ettei siitä mitään apua olisi tullut. Mieheni siis lähti repimään poikaa pinnalle ja käytännössä pelasti siis lapsen. No, kukaan ei kuitenkaan kiitosta lausunut. Ei silloin eikä myöhemminkään.
Meistä aina ainakin toinen on "valmiudessa" siinä rannalla, mutta lienee aika oppia, ettei kaikilla ole näin. =(
kaikki vahtii tarkasti omiaan. Meilläkin kun käydään miehen kanssa vuorotellen kunnolla uimassa niin toinen sillä aikaa vahtii lapsia.
Miten pienen kanssa voi mennä rannalle jos ei ole valmis hyppäämään veteen ?
uimataidottomia rannalle. Tässäkin on jo monta hengenvaarallista juttua kerrottu, eikä mitään niistä olisi tapahtunut, jos lapset voisivat leikkiä sillä hiekalla ja vedellä jossain muuallakin.
uimataidottomia rannalle. Tässäkin on jo monta hengenvaarallista juttua kerrottu, eikä mitään niistä olisi tapahtunut, jos lapset voisivat leikkiä sillä hiekalla ja vedellä jossain muuallakin.
Meinaatkos, että ne oppivat uimaan hiekalla istumisella?? Vai lapiolla leikkimisellä?
sen pitäisi mennä, lapset ovat vanhempiensa vastuulla eivät muiden uimassa olijoiden. Hengen pelastaminen on kuitenkin velvollisuus, sairauskohtaus nyt voi tulla aikuisellekin ja tarvita apua että pääsee pois vedestä, se ei aina ole välinpitämättömyydestä johtuva asia, jos joutuu pelastustöihin.
uimaan opeteltu vaan makoiltu rannalla. Uimaan voi oppia altaassakin.
vaikken aktiivisesti kenenkään lapsia vahdikaan.
On mahdoton ajatus, että jos näkisin lapsen vaarallisessa tilanteessa, olisin kuin en huomaisikaan asiaa.
Olen omille lapsillenikin kertonut, että jos tulee hätätilanne (vaikka eksyy kaupassa tms.), aikuiset kyllä auttavat. Ja omalla esimerkilläni olen koettanut tätä heille myös opettaa. Kerran jos toisenkin olemme lasteni kanssa auttaneet esimerkiksi vanhemmistaan eksynyttä pikkulasta, mikä on osaltaan luonut omille lapsilleni uskoa siihen että kiperistäkin tilanteista voi selvitä toisten ihmisten avulla. Se on tärkeä asia tulevaisuutta varten.
Tämä ei tietenkään tarkoita, että tieten tahtoen päästäisin lapseni vaaranpaikkoihin tai että laiminlöisin heidän valvontansa. Päinvastoin, olen aika tiukka turvallisuusasioissa. Mutta KOSKAAN en jätä auttamatta - en aikuista enkä lasta - jos näen että toinen on vaarassa.
Tuollaiset räikeät laiminlyönnit ovat sitten eri asia... ehkä ensi kerralla menet sanomaan niille huolettomille vanhemmille, että katsokaapas vähän taaperonne perään.
jotka olisivat saaneet jättää sen lisääntymisen vähän älykkäämmille lajitovereilleen.
Onkohan nuo tuollaiset tehneet vauvan ihan vain asusteeksi? Kasvatuspuoli (ja se vahtiminen) on heistä ilmeisesti sitten ihan turhaa ja ei niinku ihquukaan? Tuossa pitäisi kyllä lastensuojelun puuttua "perheen" toimintaan.
7, uskomatonta.... jos siis _oma lapsi_ on hukkumaisillaan laiturin päässä syvään veteen, niin eikö kuka tahansa normaali vanhempi hyppäisi sinne järveen pelastamaan omaansa ihan välittömästi, vaikka sitten parhaassa juhlapuvussaan? Siis kuka jää vaan istumaan ja huutamaan paikalleen! Eikä sitten edes kiitä pelastajaa, wtf?!
Mutta josain vaiheessa kyllä" hyvin ystävällisesti" käyn sanomassa vanhemmille, että heidän olisi syytä kasoa lapsen perään, enenkuin jotain tapahtuu. Tiedän saavani kylmiä katseitä, mutta se ei onneksi mua haittaa
Ei me täällä voida tietää miksi Nico-Yampan vanhemmat huutavat sinulle.