Imetyksen lopettamisiästä, pitääkö paikkansa että
vauva yleensä (ehkä yleistäen, sorii..) vieroittuu rinnalta helpommin ennen vuoden ikää? Tunnen lukuisia imettäneitä äitejä, mutta en tunne ketään kuka olisi imettänyt lasta yli 9 kk ikään. Oma äitini sanoo että parempi vieroittaa ennen vuoden ikää jottei lapsi ala vaatia rintaa todenteolla ja vieroitus on itkuisempaa..? Olen nyt muistakin syistä joka tapauksessa lopettelemassa imetystä kun lapsi on 8 kk vanha. Esikoinen kyseessä eikä vielä ainakaan ole itkuista ollut.
Kommentit (19)
yksilö :) Ensimmäistä imetin 1-v, vieroitus oli minulle vaikeampaa kuin lapselle. Toista imetin 4 kk, ei mitään ongelmia. Kolmatta kaksi vuotta ja vierotus oli aivan kamalaa.
että onkohan jossain olemassa tietoa, kuinka moni noudattaa vuoden imetyssuositusta Suomessa? Ihan mielenkiinnosta.
Sen ikäiselle saattoi jo jonkun verran puhua aiheesta ja sai jo useammin pullostakin maitoa, mikä sitten korvasi nokkamukin kera sen rintaruokinnan.
Ei ollut liian haasteellista, kunhan vain itse oli päättänyt, että nyt loppuu ;)
Itse olen imettänyt 1v3kk ja 1v7kk ja mitään ongelmia ei ole ollut. Myös ystäväpiirissä on imetetty pitkään ja vieroitusongelmia ei ole ollut kenelläkään.
kuinka moni noudattaa vuoden imetyssuositusta Suomessa?
Jättää aina yksi imetyskerta pois. Ensin ne, jotka ovat päiväruokien jälkeen - tilalle nokkamukista maitoa. Viimeiseksi jää yleensä myöhäisen illan tai aikaisen aamun imetys. Olen itse noudattanut tätä, aloittanut vähentämisen vuoden iässä ja kokonaan lopettanut parin kuukauden päästä. Ei mitään itkuja lapsilla, oikein nätisti on mennyt. t. kolmen äiti
eikä mitään ongelmaa ole ollut vieroittamisessa. Minusta oli helppoa, kun sai siirtyä suoraan tavalliseen maitoon eikä tarvittu mitään korvikkeita kaupasta kannettavaksi.
Aika surullista jos lapsi saa turvallisuuden ja rakkauden tunteen äidin rinnalla kuunnellen äidin hengitystä ja sydämenlyöntejä, niin äitipä haluaa VIEROITTAA hänet sellaisesta ettei vai totu liian hyvään...
Vieroituksen jälkeen ei tarvitse enää ihmetellä jos eisyli enää kelpaakaan ihmiseltä jonka turvaan ja rakkauteen kerran luotti kuin vuoreen...
Kuulin sen nlassa jossa ihmettelivät kun imetin vielä 10kk ikäistä. No olin jo lopettelemassa mutta sekin oli ihme.
Itse osittaisimetin alusta asti. Noin 10kk kohdalla imetykset harvenivat 1 x pvässä tahtiin (iltaimetys unille) ja 11kk kohdalla imetys loppui tuosta vaan. Yhtäkkiä tajusin että en ole imettänyt kahteen iltaan vaan lapsi oli matkalla väsyneenä nukahtanut ilman rintaa. Tein tietoisen päätöksen että en enää edes koita imettää. Halusin ihan säästää itseäni siltä haikeudelta että "tämä on nyt viimeinen imetyskerta, nyyh". Nythän se viimeinen imetyskerta tuli ihan huomaamatta.
Mitään ongelmia ei ainakaan tuon 11kk ikäisen kanssa ollut. Samoin oma maidontuotantoni ei aiheuttanut ongelmia. "Paremmasta" rinnasta tuli tipoittain maitoa (jos puristin rintaa) 2kk ajan mutta en tarvinnut laisinkaan suojia tmv.
eli esikoista imetin liki 2 vuotta ja vieroitus oli helppo; kakkosen imetyksen jouduin lopettamaan 6 kk laakekuurin takia kun han oli 9 kk vanha, ja se oli todella vaikeaa. Eli en menisi tassa asiassa yleistamaan. Toki esim. vastasyntyneen tai kk vanhan vauvan vieroittaminen on "helppoa" koska vauva ei yksinkertaisesti tajua kaivata viela mitaan kunnolla, mutta tuollaisen hiukan isomman, tolkuissaan olevan alle vuoden vanhan, joka ei kuitenkaan ole oppinut viela tyydyttamaan nalkaansa ja imemisentarvettaan muilla tavoin, vieroittaminen voi olla tosi vaikeaa.
kun yli puolivuotiasta imetän. Aina puhutaan että Suomessa on imetysfanaattinen kulttuuri, enpä tuota allekirjoittaisi. Tai on sillä tavalla että ekat puoli vuotta on erittäin tärkeää imettää vaikka väkisin, mut sitten se yhtäkkiä muuttuu jo oudoksi monen silmissä kun lapsi on yli puolivuotias.. Näin minun tuttavapiirissä.. T: -ap
kun yli puolivuotiasta imetän. Aina puhutaan että Suomessa on imetysfanaattinen kulttuuri, enpä tuota allekirjoittaisi. Tai on sillä tavalla että ekat puoli vuotta on erittäin tärkeää imettää vaikka väkisin, mut sitten se yhtäkkiä muuttuu jo oudoksi monen silmissä kun lapsi on yli puolivuotias.. Näin minun tuttavapiirissä.. T: -ap
...täysimettivät 4kk ja heti kun lapsi vaan oli 4kk ikäinen rupesivat antamaan lapselle velliä. Imetys loppui monella totaalisesti viimeistään 6kk kohdalla.
Itse tosiaan osittaisimetin heti alusta alkaen mutta sitä jatkui 11kk (olen siis numero joku). Nämä imetysfanaatikot katsoivat minua todella pahasti alussa mutta tosiaan nauratti että he olivat niitä ensimmäisiä jotka ottivat lisäruoan mukaan lapsen ruokavalioon ja lopettivat imetyksen kokonaan. Harva meistä osittaisimettäjistä muuten tekee sitä omasta halustaan. En minäkään.
rajasta, jonka jälkeen imetyksen lopettaminen olisi hankalampaa. Mulla ei ole ollut mitään rajoja tai kukaan ei ole ihmetellyt imettämistä.Imetä just niin kauan kuin se tuntuu hyvältä.Itse imetin esikoista 1v 3kk ja kuopusta 1v ja 7kk.
myös alussa käytössä mutta sitten sainkin 2 kuukauden kohdalla oman maidon riittämään hienosti. Hassua joo vaikka meilläkään ei ihan se täysimetys alussa toteutunut, olen silti melkein pisimpään tuttavapiirissäni imettänyt ;) -ap
En varsinaisesti vieroittanut kumpaakaan, imetys vaan loppui kun lapsia lakkasi kiinnostamasta. Tosi helppoa oli.
Mä en tosin muutenkaan ymmärrä mitään vierottamisia ja väkisinopetteluja...
Äitis neuvoo 70-luvun neuvolaohjeiden mukaan, ja ne ainakin on perseestä. Hyvä että pyrit selvittämään oman kantasi :-)
ja tosi helposti sujui vieroitus. Pikkuhiljaa imetyskerrat vähenivät ihan itsestään ja sitten yhtenä aamuna jätimme väliin sen päivän viimeisenkin imetyskerran. Ehkä pikkuisen tenava kitisi silloin, kunnes annoin hänelle jotakin aamupalaa.
Nyt imetän 7kk vauvaa enkä todellakaan aio lopettaa imetystä ennen vuoden ikää vierotuksen helppouden vuoksi! Minusta tuonne 1,5 vuoden ikään asti voi imettää ilman huolta, jos lapsi tissittelyä tuntuu kaipaavan. Sitten pikku hiljaa olisi syytä aloittaa vieroitus, jotta parivuotiaan kanssa asiasta ei tulisi kauhea kiukku.
vauva yleensä (ehkä yleistäen, sorii..) vieroittuu rinnalta helpommin ennen vuoden ikää? Tunnen lukuisia imettäneitä äitejä, mutta en tunne ketään kuka olisi imettänyt lasta yli 9 kk ikään. Oma äitini sanoo että parempi vieroittaa ennen vuoden ikää jottei lapsi ala vaatia rintaa todenteolla ja vieroitus on itkuisempaa..?
Mä lopetin esikoisen imettämisen hänen ollessaan n. 11 kk. Johtui lähipiiristäni (lähinnä sisko), joka on aika varma mielipiteissään. Ja yksi mielipide on, että vuotiaana lopetetaan imetys. Vieroitus meni ihan hyvin, mutta tutti tuli tosi tärkeäksi ja olen sittemmin miettinyt, että olisi pitänyt imettää pitempään.
Keskimmäistä imetin 1v8kk (olin jo vähän itsevarmempi :) ). Jossain vaiheessa tuskastutti ja ajattelin, että en ikinä saa imetystä loppumaan. Mutta sitten tulikin oikea hetki ja imetys loppui erittäin mukavasti ja helposti, ei ongelmia yhtään.
Nyt kolmatta imetän, lapsi nyt 1v4kk. Odotan sitä oikeaa hetkeä lopettaa, vielä ei kyllä ole kiire. Nyt imetys tuntuu olevan lapselle tosi tärkeää, mutta nyt onneksi tiedän, että asiat muuttuvat nopeasti tässä suhteessa.
Mutta vielä siskooni, hän imetti kaikkia lapsiaan 8kk-1v asti ja vieroitus kävi aika iisisti kaikilla. Luulisin tämänkin olevan lapsikohtaista. Tuo sanomasi ikä on varmaan ihan yhtä hyvä kuin joku muukin, ja se ainakin hyvä, että vauva syö jo muutakin kuin pelkkää maitoa.
Jos vauvan ruokavaliossa on jo paljon muutakin, ja vatsa täyttyy muista syömisistä, niin sitä rintamaitoa ei kaipaa niin paljoa.
Itse olen imettänyt kaikkia lapsiani yli vuoden, ja kaikki on vieroitettu helposti ja nopeasti.