Te jotka poltitte raskausaikana, MIKSI???
Jokainen pystyy lopettamaan jos haluaa. Olisi kiva kuulla miksi vapaaehtoisesti ottaa niitä riskejä. Haukut voidaan jättää tästä ketjusta pois, kiinnostaisi kuulla mikä on syynä tällaiseen touhuun.. Ja miltä tuntuu katsoa omien tekojen takia sairasta lasta? Työmatkani kulkee synnytyssairaalan ohi ja siellä on lähes aina joku odottava äiti tupakalla...
Kommentit (23)
Raskaus sitä miksikään muuta. Kaikki lapseni ovat terveitä ja olleet isoja syntyessään. Kaikki ei halua lopettaa. Kaikki ei pysty lopettamaan. Minulla toki ei ollut minkäänlaisia haluja lopettaa tupakointia.
raskausaikana, en ole edes ollut raskaana, mutta kaksi kaveriani on kertonut näin: heille molemmille lääkäri oli sanonut, että ei kannata lopettaa kuin seinään, koska lopettaminen aiheuttaa kovaa stressiä, joka on haitallisempaa sikiölle kuin tupakka. Molemmat heistä lopettelivat sitten hiljaksiin, molemmilla oli hirvittävän stressaava elämäntilanne.
Olen kyllä kuullut muutaman muunkin mainitsevan, ettei lääkäri ollut suositellut seinään lopettamista. Täähän riippuu aivan ihmisestä, jotkut ovat enemmän riippuvaisia kuin toiset. Mulla esim. ei ollut mitään vaikeutta lopettaa, vaikka poltin n. 14 vuotta, enkä mä retkahda tupakkaan, jos joskus poltan (tyyliin 1-2 tupakkaa n. joka toinen kk). Toisilla fyysinen riippuvuus on niin kova, että lopettaminen voi olla todella vaikeaa.
Kun kerran raskausaikana ei stressin takia kannata lopettaa.
Laitoitteko lapselle nikotiinilaastarin heti hänen synnyttyään? Tosin nikotiiniriippuvuudesta ei varmaan lapsikaan kärsi kun polttaa imetyksen aikana... mutta entäs sen jälkeen?
Ei tarvis kirjotella että olen samaa mieltä kutosen kanssa! Jos lasta haluaa, niin sen lapsen terveys pitäs laittaa ykköseksi. Ja piste.
15 vuotta, yritin kaikin keinoin lopettaa, mutten saanut kuin vähennettyä tupakan polton 2-4 tupakkaan päivässä. Tunsin jatkuvaa syyllisyyttä ja ahdistusta asiasta ja edelleenkin. Kun aloin odottamaan toista lasta lopetin polttamisen ja olin polttamatta niin kauan kuin imetin, jonka jälkeen aloin polttamaan uudelleen.
Yhtäkään lapsistani en ole imettänyt. Pulloruokittuja ihan jokainen.
jos lapsenne eivät ole vielä saaneet omia lapsia. Yksi seuraushan on lapsettomuus myös näillä tupakoivien lapsilla.
Eli kahdella vanhimmalla ei nyt ainakaan ole ongelmia lapsettomuuden kanssa. Ja kolmannesta niin tiedossa on, että on ainakin "siitoskykyinen"
kun takana 10 vuoden tupakointi. Lääkäri neuvoi minuakin etten lopeta seinään, koska elin todella rankkoja hetkiä ja olin stressaantunut. Vähennettyä sain mutten kokonaan lopetettua. Terve 8 vuotias lapsi, motorisesti ja muutenkin monia ikäisiään kehittyneempi, kasvukäyrän yläpuolella mennyt aina ja sairaana ei ole melkein koskaan. Hyvin terve, fiksu ja hyvin kehittynyt lapsi vaikka poltinkin.
miten juuri minun vauva oli iso ja terve vielä 20-vuotiaanakin, mutta tieteellisesti on joka tapauksessa todistettu, että tupakoiminen muuttaa sikiön dna:ta. Ja monen tupakoijan vauva itkee siellä synnärin vauvalassa pahaa oloaan, kun äiti nukkuu tyytyväisenä. Tähänkin tulee monta "ei mun vauva ainakaan" -vastausta, mutta nähty on.
tuuri teillä! Mä kärsin lapsettomuudesta ja olen todella katkera äidilleni, joka ei "pystynyt" lopettamaan tupakointia silloin 70-luvulla :(
Mutta eihän nuo jälkiseuraamukset kaikkiin iske. Meidänkin äiti kehuskeli vuosikaudet, että eipä tullut lapsiin mitään, vaikka poltin. Nyt on äiti aika hiljaa. Tosin polttaa vieläkin. Jos lapsen onnistun saamaan, pidän sen kaukana nikotiinimummosta.
Eli kahdella vanhimmalla ei nyt ainakaan ole ongelmia lapsettomuuden kanssa. Ja kolmannesta niin tiedossa on, että on ainakin "siitoskykyinen"
miten juuri minun vauva oli iso ja terve vielä 20-vuotiaanakin, mutta tieteellisesti on joka tapauksessa todistettu, että tupakoiminen muuttaa sikiön dna:ta. Ja monen tupakoijan vauva itkee siellä synnärin vauvalassa pahaa oloaan, kun äiti nukkuu tyytyväisenä. Tähänkin tulee monta "ei mun vauva ainakaan" -vastausta, mutta nähty on.
Ja vetänyt röökiä 70-luvulla koko raskausajan. Mies on huippulahjakas teoreettisesti ja urheilullinen. On mm. kuuden ällän yo ja väitellyt matematiikasta. MUTTA: lisääntyminen on ollut vaikeaa siittiöiden takia. Kaksi mikrohedelmöitysvauvaa meillä. En tiedä, missä syy, koska miehen vanhemmillakin on vain yksi lapsi, vaikka yrittivät 20 vuotta toista. Voi siis olla perinnöllistä tai sitten...?
hyvä se on kehuskella kun lapset on pieniä, jos aikuisiällä sitten ilmenee paniikkihäiriöitä/vatsaongelmia/suolisto-ongelmia, niin muistakaan kertoa jälkikasvullenne, että äiti oli itsekäs eikä lopettanut tupakointia. Toki myös lapsettomuus on yksi erittäin suurista ongelmista tupakoitsijoiden lapsilla :'(
Onneksi itse olen rakastanut omia lapsiani niin paljon, että olen päättänyt antaa
heille parhaan mahdollisen startin elämään jo ennen syntymää
hyvä se on kehuskella kun lapset on pieniä, jos aikuisiällä sitten ilmenee paniikkihäiriöitä/vatsaongelmia/suolisto-ongelmia, niin muistakaan kertoa jälkikasvullenne, että äiti oli itsekäs eikä lopettanut tupakointia. Toki myös lapsettomuus on yksi erittäin suurista ongelmista tupakoitsijoiden lapsilla :'(
Onneksi itse olen rakastanut omia lapsiani niin paljon, että olen päättänyt antaa
heille parhaan mahdollisen startin elämään jo ennen syntymää
tästä puuttui loput.
Lisäsin vielä, että olen polttanut 12 vuotta ennen plussaa, joten tiedän mistä puhun.
hyvä se on kehuskella kun lapset on pieniä, jos aikuisiällä sitten ilmenee paniikkihäiriöitä/vatsaongelmia/suolisto-ongelmia, niin muistakaan kertoa jälkikasvullenne, että äiti oli itsekäs eikä lopettanut tupakointia. Toki myös lapsettomuus on yksi erittäin suurista ongelmista tupakoitsijoiden lapsilla :'( Onneksi itse olen rakastanut omia lapsiani niin paljon, että olen päättänyt antaa heille parhaan mahdollisen startin elämään jo ennen syntymää
paniikkihäiriötä ja suoliongelmia. Joku raja tuollakin. Astmaa, allergioita, hedelmällisyyden alentumista voi aiheuttaa, mutta yhdessäkään suomenkielisessä raportissa ei todellakaan ole mainintoja maha- ja suoliongelmista tai paniikkihäiriöstä. Onkin ihanan yksinkertaista jos kaikki johtuisikin äidin tekosista raskausaikana.
oma äiti raskauden aikana polttanut ja heillä on lapsettomuusongelmia, joihin ei löydy selvää syytä, esim. endometrioosia tms. Aika rankka lasti kannettavaks :( Munkin äiti on polttanut, mutta lopettanut aina raskauden ja imetyksen ajaksi. Olen hänelle tosi kiitollinen, koska olen nyt itekin äiti :)
Raskaus sitä miksikään muuta. Kaikki lapseni ovat terveitä ja olleet isoja syntyessään. Kaikki ei halua lopettaa. Kaikki ei pysty lopettamaan. Minulla toki ei ollut minkäänlaisia haluja lopettaa tupakointia.