Vapauttaako kova työnteko miehen täysin kotityövastuusta?
Mies tekee jopa 16h päiviä,harvemmin vain 8-10h(on yrittäjä). Raskasta on varmasti hänellä mutta kyllä mua vituttaa ettei edes omia astioitaan saa tiskikoneeseen jne.
Äsken siivosin keittiön,ja nyt tuossa pöydällä lojuu taas kaikki iltapalatarpeet jotka mies otti pöydälle ja siihen ne myös jäivät.Tuntuu että mun täytyy pitää kaikki langat käsissäni että tästä elämästä ylipäätään tulee yhtään mitään,hoidan kaikki kotityöt,teen remontit,hoidan pihan ja kaikki muutkin asiat,esim rakennuslupa-asiaa selvitin viime viikolla.Ja siis en suinkaan ole heti korjaamassa miehen jälkiä,useastikin esim ruoka on jäänyt yöksi pöydälle kun mies on sen luvannut laittaa kylmään.
HUOH,miten saan tilanteen muuttumaan? Ja sanottakoon vielä että käyn siis itsekin töissä,mulla tosin onneksi inhimillinen työaika 8-16.
Kommentit (17)
Tälle viikolle mulla 80 h/töitä, ja aamullakin piti laittaa pyykit pyörimään ennen töihin lähtöä ja ohjata lapset imuroimaan sillä aikaa kun äiti tienaa. Ja mies on lomalla kotona lasten kanssa päivät...
niin hänellähän on varaa ostaa teille apua. Jos taas ei tienaa, niin mitä järkeä on olla niin paljon töissä?
Kyllä toinen ihminen pitää osata huomioida, vaikka olisi kuinka pitkä päivä.
Ei kannata ruveta lepsuilemaan omista oikeuksista tuollasen järjettömän "syyn" nojalla, kuin työnteko. Meillä ainakin on ihan selvää, että vaikka mies tekisi kuinka paljon töitä tahansa kodin ulkopuolella, niin kotitöihin osallistuu siinä määrin kuin vain mahdollista, esim. vaikka olen päivän kotona ja hoidan vauvaa, enkä kerkeä/jaksa/jouda imuroimaan, mies tekee sen kyllä kun kotiutuu.
Mä kertakaikkiaan vain kieltäydyn tekemästä kaikkia kotihommia, ja hyvin on mies sopeutunut hoitamaan oman osansa. Eli meillä kumpikin siivoaa omat sotkunsa ja tasavertaisesti myös yhteiset sotkut.
Sinänsä ei ole väliä, vaikka mies olisi myöhäänkin töissä, esim. imuroinnin voi hoitaa vaikka lapsi jo nukkuisi tai vaihtoehtoisesti seuraavana mahd.päivänä, ei siihen maailma kaadu, enkä mä nipota/vaadi siivoamaan mun aikataululla. Kuhan hoitaa homman, se riittää mulle.
Koskaan ei kannata tehdä sitä, että ensin pyytää/vaatii jotain, ja jos ei tehdä, niin tekee sit itse. Muuten muut oppii siihen, ettet ole johdonmukainen ja jos susta ei vaan välitä niin hommat hoituu...
Mä en ymmärrä, miksi naiset niin helposti antaa periksi ja mukautuu arkeen, jossa kaikki kaatuu niitten niskaan.
Ap, kylmästi vaan jätät hoitamatta nuo hommat, et korjaa miehen jälkiä ( pidät huolen että kaapissa on muutakin ruokaa kuin se mitä mies pöydälle jättää), istuta mies pöydän ääreen puhumaan, vaadi asioihin muutosta. Tyhmäkin oppii ajan kanssa ja jos on johdonmukainen. Ja jos ei opi, niin esitä uhkavaatimus ja toteuta se kanssa. Mies ilmiselvästi pitää sua itsestäänselvyytenä ja "äitinä", joka kyllä hoitaa kaiken. Yhyh.
Jokaisella on valta valita, miten häntä kohdellaan ja kaikilla pariskunnilla pitäis olla sen verta keskustelutaitoa/ kunnioitusta toista kohtaan, että tällaiset kodinhoito-asiat pystytään hoitamaan yksissätuumin..
Mies tekee pitkää päivää ja fyysisestikin raskasta työtä ja siis on yksityisyrittäjä. Mä hoidan meillä siivoukset, pyykkäykset, keittiö hommat (ruuanlaiton), puutarhan, autonpesun, lastenhoidon ym.(siis kaiken) Mutta olen kotiäiti ja mulla on periaatteessa aikaa tehdä myös nämä työt. Tosin aina ei jaksa.. välillä puutarha rehottaa, pyykkikorit pursuu, auto on likainen, kotikin on sekaisin.. Mutta tälläista elämä on! Nyt se on tätä, mutta 10 vuoden päästä ehkä jo mukavampaa.
Ei kannata ruveta lepsuilemaan omista oikeuksista tuollasen järjettömän "syyn" nojalla, kuin työnteko. Meillä ainakin on ihan selvää, että vaikka mies tekisi kuinka paljon töitä tahansa kodin ulkopuolella, niin kotitöihin osallistuu siinä määrin kuin vain mahdollista, esim. vaikka olen päivän kotona ja hoidan vauvaa, enkä kerkeä/jaksa/jouda imuroimaan, mies tekee sen kyllä kun kotiutuu.
Oikeestiko sun mielestä on reilua iskeä imuri käteen ihmiselle, joka on ollut vaikkapa 12 tuntia kodin ulkopuolisissa töissä, ja toinen ollut saman ajan vauvan kanssa kotona??
En suinkaan ole sitä mieltä, että kova työnteko vapauttaisi toisen kaikista kotitöistä, mutta jonkinlainen kohtuullisuus tässäkin on löydyttävä.
Omat sotkut pitää jokaisen siivota.
Omat sotkut pitää jokaisen siivota.
Entä jos mies tienaa esim. 3 x vaimon liksan? Vapautuuko mies silloin kotitöistä?
Vai pitääkö palkata himmeesti naapuruston 17v Miss Herkkupe*** auttamaan kotitöissä?
Vai muutetaanko edullisempaan roskalähiöön, niin ei tarvi miehen tehdä niin pitkää päivää, että saadaan maksettua se Espoon OKT unelma.
Miten tän voi ratkaista?
siis tosiaan vain niistä kotitöistä. Kyllä omat jäljet pitää korjata vaikka olisi koko viikon putkeen töissä. En mä nää siinä mitään järkee, että vaimo istuis kotona tekemättä mitään siksi koska osa kotitöistä nyt vaan kuuluu miehelle.
Oikeestiko sun mielestä on reilua iskeä imuri käteen ihmiselle, joka on ollut vaikkapa 12 tuntia kodin ulkopuolisissa töissä, ja toinen ollut saman ajan vauvan kanssa kotona??
En suinkaan ole sitä mieltä, että kova työnteko vapauttaisi toisen kaikista kotitöistä, mutta jonkinlainen kohtuullisuus tässäkin on löydyttävä.
Vaikka vauvan hoito kotona on aika vaativaa, niin en mä silti edes kehtaisi vaatia mieheltäni mitään imurointia työn jälkeen!
Kyllähän siinä vauvan kanssa kotona ollessa ehtii kepeesti imuroida ja hoitaa kotia, edes kohtuullisesti.
Toinen asia sitten jos toinen on kans töissä. Siinä sitten hoidetaan ne asiat jotka ehditään ja jaksetaan sen mukaan kuka on ollut vähemmän töissä koittaa hoitaa vähän enemmän.
Mies tekee pitkää päivää ja fyysisestikin raskasta työtä ja siis on yksityisyrittäjä. Mä hoidan meillä siivoukset, pyykkäykset, keittiö hommat (ruuanlaiton), puutarhan, autonpesun, lastenhoidon ym.(siis kaiken) Mutta olen kotiäiti ja mulla on periaatteessa aikaa tehdä myös nämä työt. Tosin aina ei jaksa.. välillä puutarha rehottaa, pyykkikorit pursuu, auto on likainen, kotikin on sekaisin.. Mutta tälläista elämä on! Nyt se on tätä, mutta 10 vuoden päästä ehkä jo mukavampaa.
Paitsi että mies hoitaa ruuanlaiton jos ehtii kotiin ajoissa.
Myös auton huolto, pesu, katsastukset, yms kuuluu miehelle. Sen takia ajoinkin tuossa keväällä monta viikkoa sakkorenkailla kun mies ei ehtinyt eikä jaksanut vaihtaa autooni kesärenkaat alle.... Noh, en ottanut painetta asiasta, hoitaa sitten kun hoitaa.
Mutta mä olenkin kokopäivätöissä, vaikkin vaan ihan normi toimistotyöaikoina.
Mies tekee paljon töitä, stressaavaa ja hyvin vaativaa (ja hyvin palkattua). Itse olen vaan osa-päivähommissa ja juuri sen takia, että ehdin hoitaa kaikki kotiin ja lapsiin liittyvät jutut. Toimiva järjestely, vaikka feministit varmaan vetää herneen nenään.
on jo ehtineet vilahtaa, en vain pysty käsittämään.
Ensimmäinen on se, että jos miehellä on isompi palkka, niin naisen täytyy tehdä enemmän kotitöitä. Siis what?? Tullaan molemmat samaan aikaan duunista, mutta koska mies saa enemmän palkkaa, niin hänen ei tarvitse tehdä iltaisin kotitöitä, ainoastaan naisen.
Ja toinen on tämä "mä hoidan ruuat, siivoukset ja pyykin ja mies auton huollot, katsastukset ja pesut". Eihän siinä mitään, jos kaikki on tyytyväisiä tilanteeseen, mutta miten ihmeessä tämä järjestely voi kenestäkään tuntua oikeudenmukaiselta?? Katsastus ja huolto kerta vuoteen ja auton pesu (istuu autossa ja kuuntelee musiikkia) kerran kuussa tms. Miten sitä voi verrata päivittäiseen ruuanlaittoon ja siivoukseen??
Ei todellakaan, vaikka mies toisin luuleekin.
ei vapauta. vaikka saisi 30 000 palkkaa kuussa, niin aikuine nihminen siivoaa omat sotkunsa ja hoitaa oman kotinsa työpanoksesta oman osansa ja jos on pannut ja tehnyt lapsia, hoitaa kakaroitaan.
tietsti jos ei ole kasvanut aikuiseksi vaan on vielä kakara, niin sitten ei. ihmettelen sellaista aikuista joka moista kurahousua jaksaa katsella.
Itse teen noita kotitöitä toisaalta ihan mielelläni, joten periaatteen vuoksi olen tiukkana, että ns. miesten työt kuuluu miehelle, jos minä siivoan ja pyykkään, teen ruuat ja ylipäätään hoidan kaikki isommat suunnitelmat jne.
Mies hoitaa autot, veneen, leikkaa ruohon, kunnostaa paikat.