Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisen sterilointi, kokemuksia?

Vierailija
24.07.2010 |

Kenet on steriloitu? Millainen operaatio se oli? Oliko kovat kivut jälkeenpäin? Muuttuiko kuukautisten tulo? Montako lasta sinulla on?

Jos munanjohtimet katkaistaan tai suljetaan klipseillä, niin mitä tapahtuu sitten niille munasoluille joita keho tuottaa? Mätäneekö ja muumioituuko ne munasarjoissa? Vai eikö munasoluja tule enää jos on steriloitu? Mitä haittavaikutuksia steriloinnissa voi olla? Tiedän, että sitä voisi katua että teki sen, mutta mitä muita?

Kertokaa tiedottomalle :)

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2010 klo 13:53"]Ei ollut kummoinen operaatio, kipuja ei ollut oikeastaan ollenkaan. Vatsaan laitettavasta hiilidioksidikaasusta (?) johtuen hartiat olivat jonkin verran kipeät (aiheuttaa sen haihtuessaan). Näkyviä arpia ei jäänyt sillä toimenpideviillot tehtiin napaan.

Munasoluista en tiedä muuta kuin että toki niitä kypsyy ja irtoaa ihan normaalisti. Kuukautiset tulevat myös ihan normaalisti (minulle laitettu klipsit).

Olen ollut 100 % tyytyväinen sillä minulle ei mikään hormonaalinen ehkäisy sopinut (hormonikierukka mukaanluettuna). Olin toimenpidettä tehtäessä 33-vuotias, nyt 39. Lapsia minulla on kolme. En siis kadu enkä tule katumaan. Mieluiten haluaisin kohdunpoistonkin että pääsisin vielä kuukautisista eroon!

Ainoat ikävyydet olivat se, että toimenpiteeseen piti saada miehen lupa (vaikken ole feministi ja vaikka mies tietenkin tuki minua täysin, tämä tuntui älyttömältä) sekä sairaalan päässä melkoinen painostus siihen, että minun sterilointini sijaan tehtäisiin miehelle vasektomia.
[/quote] miehen lupa? Minulle tehtiin sterilisaatio v.2001 ja en tarvinnut mitään miehen lupaa. Lähete laitettiin jälkitarkastuksesssa. En ole kuullut kkeneltäkään vaadittavan miehen lupaa. Outo lääkäri ollut sulla

Vierailija
22/37 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.07.2010 klo 13:53"]Ei ollut kummoinen operaatio, kipuja ei ollut oikeastaan ollenkaan. Vatsaan laitettavasta hiilidioksidikaasusta (?) johtuen hartiat olivat jonkin verran kipeät (aiheuttaa sen haihtuessaan). Näkyviä arpia ei jäänyt sillä toimenpideviillot tehtiin napaan.

Munasoluista en tiedä muuta kuin että toki niitä kypsyy ja irtoaa ihan normaalisti. Kuukautiset tulevat myös ihan normaalisti (minulle laitettu klipsit).

Olen ollut 100 % tyytyväinen sillä minulle ei mikään hormonaalinen ehkäisy sopinut (hormonikierukka mukaanluettuna). Olin toimenpidettä tehtäessä 33-vuotias, nyt 39. Lapsia minulla on kolme. En siis kadu enkä tule katumaan. Mieluiten haluaisin kohdunpoistonkin että pääsisin vielä kuukautisista eroon!

Ainoat ikävyydet olivat se, että toimenpiteeseen piti saada miehen lupa (vaikken ole feministi ja vaikka mies tietenkin tuki minua täysin, tämä tuntui älyttömältä) sekä sairaalan päässä melkoinen painostus siihen, että minun sterilointini sijaan tehtäisiin miehelle vasektomia.

miehen lupa? Minulle tehtiin sterilisaatio v.2001 ja en tarvinnut mitään miehen lupaa. Lähete laitettiin jälkitarkastuksesssa. En ole kuullut kkeneltäkään vaadittavan miehen lupaa. Outo lääkäri ollut sulla

Vanha ketju mutta vastaan silti! Minulla oli myös hämmentävä kokemus, tuon tapainen. Otin sterilisaation ensin puheeksi raskauden jälkeisessä lopputarkastuksessa eikä lääkäri meinannut kirjoittaa minulle tuosta lähetettä eteenpäin kun aviomieheni ei ollut tuolla paikalla eikä lääkäri voinut olla siten varma että mieheni on tietoinen mitä olen tekemässä ja hyväksyy sen???!!!! Oli hämmentävää.. Tapahtui kuitenkin vuonna 2016 eikä 50-luvulla. Tietääkseni vartaloni ei ole aviomieheni omaisuutta? Lääkäri vielä tiukasti sanoi kun suostui sitten laittamaan lähetettä sterilisaatiokeskusteluun naistentautien osastolle, että katsohan, että miehesi on siellä sitten mukana! No, ei ollut eikä tämä gyne ja synnytyslääkäri kuka kertoi tulevasta toimenpiteestä mitään miestä paikalla kysellytkään! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mieheltä kysyminen on vanha käytäntö jota ei ole poistettu sterilisointi kaavakkeista ja hakuohjeista. Keskustelin asiasta pitkään gynen kanssa viime keväänä. Kun se on niissä hakuohjeissa, eivät voi niitä myöskään jättää kysymättä. Minulla ei ollut mies mukana ja täytin nuo hakuehdot iän, raskauksien ja ehkäisykeinojen puutteen vuoksi. Mutta silti jouduin vakuuttamaan että ME emme halua lapsia enään. 

Tiedän että on typerää tuollainen. Minähän en halua loppupeleissä lapsia kun steriloin itseni. Vaikka tiedän miehen niin myös sanoneen. Voin vain mennä takuuseen itsestäni.

Vierailija
24/37 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin Essure-sterilisaatio noin 1,5v. sitten ja olen ollut tyytyväinen siihen. Luin myös netistä kauhutarinoita Essuresta, mutta päädyin siihen silti, koska ystävälleni se oli tehty onnistuneesti yli 5 vuotta sitten. Minulla ei ole nikkeliallergiaa ja monet Essuren ongelmista tuntuivat liittyvän huonoon asennukseen (munajohdin pieni tjms), joten pidin riskiä pienenä. Päädyin tähän myös osittain siksi, että toinen ehkäisymenetelmäni petti ja ajatus uudesta kaavinnasta ahdisti.

Toimenpide kesti vain n. 5 min. Menin toimenpidepöydälle, vedellä avattiin näkyvyys kohtuun ja jouset asennettiin paikoilleen. Sain seurata tätä ruudulta ja toimenpide oli mielestäni kivuton. Jousien avaaminen ainostaan hieman nipisti. Söin neuvotut särkylääkkeet, eikä mitään kipuja jälkikäteen ollut. Parit ensimmäiset menkat olivat runsaat, mutta sen jälkeen en edes muista koko jousia.

Vierailija
25/37 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisaloite oikeudesta sterilointiin ei ole saanut julkisuutta mediassa. 

Suomessa vasta 30-v pidetään tarpeeksi kypsänä päättämään, ettei halua kolmea tai ei ollenkaan lapsia. 

Muissa pohjoismaissa jo 25-v saa päättää lisääntymiskyvystä luopumisesta. 

Nyt voi kannattaa ja jakaa kansalaisaloitetta itsemääräämisoikeuden lisäämiseksi.

"Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401 

Nykylain 30 vuotta tai kolme lasta on holhoavaa vanhanaikaista lainsäädäntöä.

Vierailija
26/37 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans sektion yhteydessä tehtiin. Toinen lapsi ja molemmilla kerroilla raskaussynnytys. Lääkäri ehdotti ja suostuin heti.

Olen ollut tosi tyytäväinen. Ei tarvitse huolehtia ehkäisystä.

Kuukautiset ihan normaalit, niinkuin ennenkin.

Vierailija
27/37 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty sektion yhteydessä, mutta eipä mainittu millä tekniikalla - ilmeisesti ihan vaan piuhat poikki? Tästä on aikaa viitisen vuotta. Kuukautiset muuttuivat todella runsaiksi ja kivuliaiksi, mutta ehkäpä vähän entistä säännöllisemmiksi ja kiertokin lyheni (ei hyvä). Nykyään tunnistan myös ovulaation, toisin kuin ennen toimenpidettä. Kaikenlaisia aivan kauheita oireita on ilmaantunut sittemmin ja epäilenkin, että kärsin nykyään PMDD:sta, mutta vaikea sanoa, onko sterilisaatio syyllinen vai ei. Aiemmin en edes oikeastaan ymmärtänyt, millaisia tavallisia PMS-oireita naisilla voi olla... No, raskaaksi en ainakaan ole enää tullut että sikäli on toiminut, enkä missään tapauksessa kadu. 

Vierailija
28/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarvitaanko tähän oikeasti miehen lupa?? Mitä jos en edes seurustele ja haluan sterilisaation?

Vierailija
29/37 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on mennyt Essure-kohu kokonaan ohi. Itselle laitettiin joskus 2009 - 2010. On sopinut älyttömän hyvin eikä tähän mennessä ole ollut mitään ongelmia. En voinut käyttää hormonaalista ehkäisyä ja kierukka toi runsaat kuukautiset. Essuren jälkeen kuukautisista tuli lähes huomaamattomat ja kivut jäivät pois. Hemoglobiini nousi kohisten anemiatasolta normaaliksi. Eli näköjään Essure voi myös onnistua. 

Vierailija
30/37 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarvitaanko tähän oikeasti miehen lupa?? Mitä jos en edes seurustele ja haluan sterilisaation?

Lain mukaan ei. Asiaan kannattaa perehtyä kunnolla, niin osaa puolustaa oikeuksiaan. Jotkut lääkärit valitettavasti ovat niin vanhanaikaisia VIELÄKIN vuonna 2022, ja luottavat siihen, että nainen alistuu tähän touhuun mukisematta.

Kriteerit löytyy ihan googlettamalla (esim. Se, että pitää olla vähintään 30-vuotias), ja niissä ei puolison mielipiteestä mainita sanaakaan.

T. 28-vuotias Vela, joka odottaa omia kolmikymppisiään

Vierailija
31/37 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehty laporaskopia päiväkirurgisesti, eli aamulla sairaalaan, illalla kotiin. Halusin nukutuksen kun olen vakavasti psyykkisesti traumaoireinen. Oma hoitaja oli ennen ja jälkeen operaation, oli todella hyvä juttu, koska jälleen PTSD tekee minusta arjesta poikkeavien asioiden suhteen vähän ylipelokkaan.

Minulla oli takana 3 synnytystä ja ikää reilu 30v.

Operaation jälkeen olin saikulla muistaakseni 3 päivää, olin aika kipeä ja sain lisää vapaata. Olin kotona noin viikon.

Kuukautiset tulevat kivan säännöllisesti, ensin olivat runsaat noin puolen vuoden ajan ja vähän oli jotain epämääräisiä välivuotoja. Sen jälkeen kaikki ollut tosi Ok.

Tää oli Pk-seudulla noin 5 vuotta sitten.

Vierailija
32/37 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen piuhat poikki tähystyksellä ja kiljuin riemusta kun heräilin ja kirurgi kävi sanomassa että homma bueno! Tuon fakin koronan takia sain odottaa tasan 2 vuotta leikkaukseen pääsyä. Ei ensimmäistäkään kakaraa enkä ole ikinä halunnutkaan, 6v asti ollut samaa mieltä. 35v sain lähetteen, nyt 37v. Alavatsalla kaksi pientä onnetonta vekkiä, navassa vähän isompi. Navan ympäristö mustelmilla ja arka, haavat ei oo kipeät. Kannattaa pitää huoli ettei oo jalkatreeniä tehny edellispäivänä; on aika kankeeta liikkua kun vatsalihaksia ei paljon käytellä ja reidetkin turvoksissa ja kipeet. Ei uskois miten paljon vatsalihakset osallistuu ihan kaikkeen liikkumiseen. :D Eilen oli siis leikkaus ja tänään otin aamulla särkylääkettä, yöksi ehkä vielä tänään, nyt päivällä ei kyllä oo ollut tarvetta. Lekurit oli ihan asiallisia lähetteen suhteen, uskoivat kun sanoin, gyne pahoitteli että hänen on pakko kuulla myös miestäni vaikka se ei päätökseen vaikutakaan, se on laissa miten on. Paria hoitajaa teki mieli paukasta turpaan kun ämpyilivät ja kyseenalaistivat. Varsinkin kun asia ei heille kuulu tippaakaan. Siis silloin kun olin lähetettä vielä hakemassa. Leikkaus ja sairaalassa olo itsessään oli jostain syystä tosi positiivinen kokemus, oli oikein perinteinen "hyvä mieli" sen jälkeen.

Vierailija
33/37 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkarissa saa 1300e

Vierailija
34/37 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa saa 800 eur jonon ohi yksityisellä

Vierailija
35/37 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nej, man har inga erfarenheter av att sterilisera kvinnor trots att man är utbildad till primärsköterska.

Vierailija
36/37 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö enemmän sterilisaatiosta Espanjasta? Osaatko suositella hyviä klinikoita?

Vierailija
37/37 |
25.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisku kirjoitti:

Eilen piuhat poikki tähystyksellä ja kiljuin riemusta kun heräilin ja kirurgi kävi sanomassa että homma bueno! Tuon fakin koronan takia sain odottaa tasan 2 vuotta leikkaukseen pääsyä. Ei ensimmäistäkään kakaraa enkä ole ikinä halunnutkaan, 6v asti ollut samaa mieltä. 35v sain lähetteen, nyt 37v. Alavatsalla kaksi pientä onnetonta vekkiä, navassa vähän isompi. Navan ympäristö mustelmilla ja arka, haavat ei oo kipeät. Kannattaa pitää huoli ettei oo jalkatreeniä tehny edellispäivänä; on aika kankeeta liikkua kun vatsalihaksia ei paljon käytellä ja reidetkin turvoksissa ja kipeet. Ei uskois miten paljon vatsalihakset osallistuu ihan kaikkeen liikkumiseen. :D Eilen oli siis leikkaus ja tänään otin aamulla särkylääkettä, yöksi ehkä vielä tänään, nyt päivällä ei kyllä oo ollut tarvetta. Lekurit oli ihan asiallisia lähetteen suhteen, uskoivat kun sanoin, gyne pahoitteli että hänen on pakko kuulla myös miestäni vaikka se ei päätökseen

Hei, kävitkö yksityisellä vai julkisella? Jouduitko paljonkin perustelemaan ja vaatimaan? Ja sopiiko sinulle joku muu pitkäkestoinen ehkäisymuoto, vai oliko sterilisaatio ainoa sopiva keino? Tässä pohdin, että haluanko ollenkaan yrittää onneani julkisella, vai säästänkö summan vaikka syömällä kaurapuuroa puoli vuotta, että pääsisin yksityisellä operoitavaksi... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi