Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sisarusten pakko kuulua samaan uskontoon?

Vierailija
24.07.2010 |

Meillä on tämmöinen tilanne: minä olen ev.lut ja mieheni ortodoksi, lapsemme on kastettu ev.lut kirkon jäseneksi, koska miehelle asia oli silloin "ihan sama" eikä hän ollut kovin kiinnostunut omasta uskonnostaan.

Käymme ev.lut. srk:n päiväkerhossa ja pääsiäisenä ortodoksisessa kirkossa.

Nyt mieheni on alkanut kiinnostua enemmän omista "juuristaan" ja on alkanut toivoa, että seuraava vauva kastettaisiinkin ortodoksisen kirkon jäseneksi: eli sitten meidän perheessä äiti + esikoinen olisivat luterilaisia; ja isä + tämä uusi, kohta syntyvä vauva olisivat ortodokseja.

Minulle tämä sopisi ihan hyvin; samaan Jumalaan ja Jeesukseen me kuitenkin uskotaan.

Tietäisikö joku, onko tämmöinen mahdollista että saman perheen sisarukset kuuluisivat eri kirkkoon vai estääkö joku laki sen?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on uskonnonvapaus. Tiedän, että ortodoksiuskonnossa yleensä lapset saavat isänsä uskonnon. Islamissa on mutten sama käytäntö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sinäkin erota kirkosta ym.

Vierailija
4/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan rakastatte häntä kritillisesti tai ortodoksisesti, mutta uskoa kunnioittaen.

Ei sillä lapsikasteella ole mitään merkitystä!

Ei sillä ole mitään merkitystä, kuka on kastanut mihinkin uskoon tai jättänyt kastamatta!

Sitten kun oma aivotoiminta alkaa hakea uskoa, valitkoot mitä haluaa.

Itse valitsin helluntailaisuuden varmaankin siksi, etten ole elänyt uskossa olevassa perheessä

Vierailija
5/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko sisarukset kuulua ERI uskontoihin?

Vierailija
6/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ihan selvää tekstiä oli: "Jos vanhemmat kuuluvat eri uskontokuntiin tai jompikumpi heistä ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, seuraa lapsi siinä kohden äitiä, elleivät vanhemmat ennen avioliittoon menemistään tai sen jälkeen ole kirjallisesti sopineet, että lapsen on seuraa isänsä uskontoa.

( 6 §)

Eli tuon perusteella vastaus on ei. Siis viralliselta kantilta. Kotona voidaan silti harjoittaa molempien vanhempien uskontoja käytännössä, mutta lapsen tai lasten virallinen uskonto on aina yksi ja sama, ellei lapsi 15 vuotta täytettyään itse halua muuttaa uskontokuntaansa vanhempiensa suostumuksella (tai vaihtoehtoisesti erota kirkosta).

T. 3

Ei mulle toi kolmosen linkki selvittänyt, voiko sisarukset kuulua ERI uskontoihin?

Vierailija
7/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai meinaatko, että ekan lapsen jälkeen ei voi enää sopia, että seuraakin isänsä uskoa?

Vierailija
8/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat voivat keskenään sopia, vaihtavatko/haluavatko vaihtaa lapsensa uskontokuntaa niin sanotusti kesken kaiken. :) Sekin sanotaan ihan selkeästi tuossa uskonnonvapaus -tekstissä.

Se saattaa tosin olla aika vanhahtavasti kirjoitettu, eikä välttämättä selviä ekalla lukemiskerralla, mutta kyllä: vanhemmat voivat toki keskenään sopia lasten ollessa isompiakin, että lapsi vaihtaa uskontokuntaa esim. äidin uskonnosta isän uskontoon tai päinvastoin.

Pääasia on, että lapsella on yksi ns. virallinen uskonto, eikä kahta, vaikka perheessä harjotettaisiinkin kahta eri uskontoa rinta rinnan.

t. 3

Vierailija
9/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä voiko sisaruksilla olla eri uskonto?

Vierailija
10/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla sisaruksilla pitää siis (tuon lakipykälän perusteella ja minun käsittääkseni, huom.!) olla sama uskonto. Eli jos perheessä on useampia lapsia, kaikki siirtyvät yhdestä uskonnosta toiseen.

t. 3 (väsyneenä) :)

Vierailija
11/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta siitä ei ollutkaan kyse, vaan siitä voiko sisaruksilla olla eri uskonto?

Vierailija
12/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla sisaruksilla pitää siis (tuon lakipykälän perusteella ja minun käsittääkseni, huom.!) olla sama uskonto. Eli jos perheessä on useampia lapsia, kaikki siirtyvät yhdestä uskonnosta toiseen. t. 3 (väsyneenä) :)

Harmi sinänsä, en haluaisi "erottaa" esikoista kirkosta :( jos uusi vauva kastetaan ortodoksiksi. Täytyy vielä keskustella miehen kanssa pitkään ja hartaasti, että mihin tässä päädytään...

Kiitos kaikille ja hyvää yötä!

T:AP

Vierailija
13/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan esim. paljon perheitä, joissa osa lapsista on kastettu ja osaa ei.

Vierailija
14/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurakuntaan yhteyttä, siellä osaavat taatusti neuvoa ja kertoa asiosta paremmin kuin esim. minä (vannoutunut googlettaja). :)

Hyvää yötä, enköhän lähde tästä itsekin samalla ovenavauksella omalle yöpuulleni.

t. 3

Vierailija
15/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan esim. paljon perheitä, joissa osa lapsista on kastettu ja osaa ei.

Vierailija
16/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin opettaisin sen saman uskonnon KAIKILLE lapsille. en vain yhdelle. jos sen tekisin vain paperien vuoksi että on cool kuulua johonkin niin jättäisin koko idean.

mutta jos on vakuuttunut uskosta niin opettaa sitä kanssa joka lapselle.

Vierailija
17/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen joka ei ole nykyisen mieheni isä ei kuulu kirkkoon vaan väestörekisteriin ja kuopus joka on mieheni biologinen lapsi on kastettu. Mies kuuluu kirkkoon, minä en.

Vierailija
18/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sisarukset voivat kuulua eri uskontokuntaan. Lapsen jommankumman vanhemman kuitenkin täytyy kuulua siihen uskontokuntaan, johon lapsikin. Jos tulee kiistaa tai asiasta ei erikseen sovita, äiti "voittaa" eli lapsi seuraa äitiään kuten joku edellä kirjoitti.

Tunnen perheitä, joissa äiti kuuluu ev.lut kirkkoon ja isä ei mihinkään. Toinen lapsista ei kuulu kirkkoon ja toinen kuuluu. Luulen, että samoin voi tehdä, jos toinen vanhempi on jonkin toisen uskontokunnan jäsen.

Vierailija
19/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka esikoinen on kristitty, sai tämän ekan aviomiehensä kanssa. erosivat ja nainen nai turkkilaisen miehen. he saivat toisen lapsen ja tämä toinen lapsi on muslimi.

mutta vanhemmat eivät osta ollenkaan sianlihaa eivätkä anna sitä enää esikoisellekaan, vaikka tämä onkin kristitty.

Vierailija
20/25 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun uskonnonvapauslakia tarkastettiin vuonna 2003, kirkko olisi halunnut, että lapsi kuuluu aina kirkkoon vanhempiensa mukana.

Ei onnistunut tuo hanke. Vanhempien ei tarvitse liittää lastaan kirkkoon eli kastaa tätä. He voivat tehdä eri valinnan eri lastensa kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä