Saa kivittää,mutta ennen kaikkea neuvoja...
Remplasin konetta ja vahingossa tuli eteeni tyttären 13v keskusteluhistoria.Hieman vilkasin ja siitä sai kuvan että tyttö tupakoi ja ryypiskelee päiväkännejä aina kun mahdollista ym..Ikinä en ole huomannut tai haistanut ,että olisi humalassa ja kotiin tullaan joka päivä 20.30mennessä.Yökyläilyä ei juurikaan harrasteta,tupakasta jäi kiinni vuosi sitten ja olen luullut ettei sitäkään enää harrasteta,ei ole haissut tupakalle eikä oo rahaakaan semmoseen.Mitä teen?Otanko asian puheeksi tytön kanssa vai miten asiaa ryhdyn hoitamaa?Väärin oli lukea,mutta.......
Kommentit (17)
ottaisi asiaa puheeksi, mutta seuraisin tilannetta ja sitten vasta puuttuisin asiaan jos on aihetta.
Tuo on kertomasi perusteella kehuskelua ja itsensä tehostamista kavereille.
toivottavasti on vaan puhetta ilman tekoja.Luin vaan vastoittain lehestä että nuorilla on nyt muotia tommoset päiväjuopottelut ja siinä varoitettiin vanhempia olemasta liian sinisilmäisiä.
Tuli vaan heti mieleen,kun tyttö saattaa olla poissa kotoa puolesta päivästä iltaan asti,etenkin jos olen töissä.AP
ottaisi asiaa puheeksi, mutta seuraisin tilannetta ja sitten vasta puuttuisin asiaan jos on aihetta.
Tuo on kertomasi perusteella kehuskelua ja itsensä tehostamista kavereille.
Tuossa iässä on tarpeen esittää muuta kuin on. En kehtaa edes kertoa, että mitä kaikkea itsestäni sepittelin. Jos kerran ei haise tupakalle, niin tuskinpa se sitten on poltellut. Muistan kyllä omilta teinivuosilta, että se haju ei meinannut sitten millään lähteä vaatteista, vaikka kuinka yritti... :D
yllä olevva kommenttia
"runkkaamalla miehiä esim autossa"AP
Saa tyttö kiinni jotenkin muuten.
Ole tosi tarkkana ja pysäytä vaikka koko muu elämäsi, että saat tytön kuntoon.
Mä sekosin tossa iässä ja palasin elämään juuri ja juuri parikymppisenä.
vedin huumeita koulussa ja lintsailin.
Loppujen lopuksi vedin heroiinia
yllä olevva kommenttia
"runkkaamalla miehiä esim autossa"AP
Suhtaudu varauksella, voi myos olla ihan vaan juttuja. Teinarit usein esittaa muuta kuin on.
Pitaisin kylla myos silmat auki, ja tulisin vaikka valilla yllattaen kaymaan kesken paivan kotona tms. jos mahdollista toista. Tai pyytaisin jotain mummia tms. kaymaan meilla.
Liioittelevathan täällä av:llakin ihan aikuiset naisetkin :)
Laita tyttö tehostettuun tarkkailuun, mutta älä vielä sano mitään.
tyyliin "ihan kuin olisin nähnyt kaverisi xxxx:n eilen kaupungilla ja näytti siltä kuin olisi tupakkaa vedellyt." Ja sitten keskustelua siitä, miltä xxx:n vanhemmista mahtaisi tuntua ja pitäisikö siitä heille ilmoittaa, kun on alaikäinen ja nuori ja elämä edessä, ettei vaan tyhmyyksillä sitä pilaisi. Siis ota tyttösi ikään kuin mukaan päätöksentekoon ja luottamukselliseen keskusteluun ja anna vaikutelma, että sinulle voi kertoa aivan mitä vaan ilman että vedät pultteja. Äläkä vedäkään, jos kertoo.
Tuon ikäisille vetoaisin ihan järkeen ja yrittäisin korostaa sitä, miten ylpeitä vanhemmat ovat, jos tyttö ei ihan joka houkutuksen rakoon putoa ja että esim. parin vuoden päästä voisi niillä ns. tupakka- ja alkoholirahoilla tehdä tytön kanssa vaikka pidennetty viikonloppureissu Pariisiin, mutta se tietty vaatisi ihan ehdotonta kieltäytymistä kyseisistä aineista. Jotakin positiivista ja kannustavaa. Silti kaikki pelisäännöt täysin selviksi, eli tyttö tietää tasan tarkkaan, mitä tapahtuu, jos jää kiinni. Ja siis tapahtuu muutakin kuin esim. reissu peruuntuu. Itse uhkaisin laittaa terveydenhoitajalle kuuntelemaan saarnaa tupakan vaaroista, uhkaisin soittaa kavereiden vanhemmille ja kertoa tilanteesta jne. Selkeät sanktiot, joissa pääpaino sillä, että vanhemmat puuttuvat yllättäen koko elämään hiukan nololla tavalla.
asiallisia.Pakko alkaa pitämään silmällä tarkemmin.Huumeet ja alkoholi ovat ongelmia lähipiirissä,joten senkin takia oltava tarkkana.Omassakin tuttavissa suurinosa päihdeongelmaisia,siksi olen välttänyt niitä kuin ruttoa,mutta joka nurkan takana nykyään törmää huumeisiin.Onneksi itse olen pystynyt kieltäytymään niistä,enkä ole koskaan edes kokeillut ja en enää lähes 10v ole käyttänyt alkon tuotteitakaan,toivoisin että lapset kulkisivat äitinsä jalanjälkiä.AP
nimessä paljasta, että olet lukenut viestihistoriaa! Sitten on luottamus mennyt ja sitä et saa ihan helpolla, jos olleenkaan, takaisin!
Tuollainen taktiikka, missä just kehuisit, että onpa ihana, kun oma tyttö on niin fiksu ettei polta tai juo, että naapurin Mirkku just valitti, että minkälainen huligaani heidän Heidi on...
Tytön reaktiosta voi päätellä aika paljon...;)
ajan.Tuleekohan musta nyt liian kyylä :( Odottelen kovasti kun tyttö tulee mökkiin..
Omista teinivuosista ei kuitenkaan oo ihan niin kauan, että vielä tuoreessa muistissa.. Usein jutut on aika paljon liioiteltuja, ettei kannata kuitenkaan yöunia menettää.. Itse pääsee vielä ilman murehtimisia vielä pitkän tovin ku oma poitsu vasta puoli vuotta. =)
-Äiti25v
Kiitos vastauksista jotka olivat asiallisia.
Miksei runkkailu autossa -viesti ollut mielestäsi asiallinen? Kiitos vastauksista jotka olivat asiallisia.
että täällä jotkut nuoret juopottelee usein,mutta itse en ole törmännyt heihin.Tyttäret ovat joskus kertoneet.AP