KESKI-SUOMEN KESKUSSAIRAALASSA...
Muita jotka synnyttäneet ko sairaalassa?? Millaisia kokemuksia? itse olen siellä synnyttänyt -00, -01, -04 ja täytyy sanoa että viimeisimmästä kerrasta jäi kauheat traumat joita edelleen mietiskelen...
Kommentit (40)
Tiedän tapauksen, jossa lihavan synnyttäjän synnytys pysähtyi, kun läskien takia ei saatu selkään puudutusta, eikä synnyttäjä jaksanut kipujen takia olla yhteistyössä. Synnyttäjä meinasi kuolla verenhukkaan, ja lapsi vammautui eliniäkseen vakavasti.
Johtuen tietenkin kaksosistasi ja ennenaikaisuudestasi. Yleensä siellä on gynekologi, 2 instrumenttihoitajaa 1 anestesiahoitaja, anestesialääkäri ja kätilö, tosin siitäkin tulee jo 6 henkilöä. Tietenkin synnyttäjän ja mahdollisen isän lisäksi. Mutta nyt täytyy lopetella. Toivottavasti seuraava synnytyksesi sujuu mukavimmissa merkeissä!!!!
Joka kerta on kohtelu ollut erinomaista. Lääkärit ovat olleet suorastaan ihania, erityisesti Kiviniemi ja nuori naislääkäri, joka teki viimeisen sektion (en muista nimeä). Normaalisynnytyksissä on aina kuunneltu toiveitani ja kipulääkkeitä olisin saanut niin paljon kuin vain olisin halunnut. Leikkaussalihenkilökunta oli kummassakin sektiossa aivan upea ja mahtava, heräämössä oli tosi kilttejä hoitsuja, kätilöt ja lastenhoitajat osastolla niin hienoja ihmisiä kuin olla voi. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa sairaalasta. Jos vielä lapsia saisin, niin ilomielin menisin sinne synnyttämään tai siis leikattavaksi.
kaikki mennyt " käsikirjoituksen mukaan" . Sen sijaan jatko-osasto 6:lla oli kurja olla, kohtelu oli kamalaa ja hoito-ohjeet, imetysohjaus yms. muuttui aina seuraavan kätilön myötä. Kokemukseni varmasti vaikuttaa pitkään (vaikkei muulla ollut väliä kun sain ihanan lapseni maaolmaan), en ole vieläkään halunnut lisää lapsia.
la ole oikeutta lapsiin?
Minusta henkilökunta tekee väärin jos on töykeä lihavalla äidille. Ei sillä hetkellä läskeilleen enää voi mitään.. Joten turha niistä valittaa. Ja jotkut meistä ei voi läskeilleen koskaan mitään. :/
Onhan alkoholisti- ja narkkariäideilläkin oikeus vammauttaa lapsensa.
Mutta onhan se laihduttaminen ylivoimaisen vaikeaa 98 %:lle ihmisistä, joten en minä teitä lihavia siitä syytä, ettette saa laihdutettua. Kunhan kerroin riskeistä niille, jotka eivät niistä tiedä.
t. 36
Samat riskit ne melkein on normaalipainoisellakin.
En voi uskoa että olet tosissasi! Vertaat siis lihavia alkoholisti äiteihin ja narkkareihin ja siihen että he ottavat samat riskit!
ja mulle jäi sieltä todella hyvät muistot vaikka vietin sairaalassa useita viikkoja. Henkilökunta on hyvää ja kohtelu muutenkin... paljon on omasta asenteesta kiinni. Jos synnyttämään mennään oikeasti niin että kuvitellaan että pitää saada olla kuin kukkanen kämmenellä niin tokihan sitä purnattavaa löytyy...
Mietihän ihminen hieman mitä siellä selität!
kesken erään leikkauksen, joka ei ollut sektio, lääkäri määräsi kaikki harkat, siivoojat jne. saiin. potilaan vatsa oli avattu ja lääkäri halusi näyttää meille miltä näyttää ylipainoisen ihmisen rasvakerros. Että näin kivoja lääkäreitä siellä.
Jonkun paikallisen puudukkeen ehkä?
Kyllä hän vaan minulle laittoi puudutuksen sektiossa.
anestesialääkäriä. Sopii kuvaukseen. Gynekologit ei nukuta eikä laita spinaaaleja.t.52
Minä kävin siellä kerran ja kaikki asiat käytiin asiallisesti ja perusteellisesti läpi.
Minusta henkilökunta oli sairaalassa OK. Osastolla oli joku hassu täti, jonka kanssa en ollut kaikesta ollenkaan samaa mieltä, mutta sellaisiahan aina välillä sattuu kohdalle.
Hänestä minulle jäi ikävä kuva. Oli töykeä, kovakourainen ja ei antanut puudutusta ihme selittelyllä. Muljautteli mahan päältä vauvaa ensin ja sitten tutki sisältä kovakouraisesti ja väitti ettei lapsi ole kiinnittynyt, vaikka neuvolassa monta viikkoa sanottu ettei pää juuri liiku. Ja sitten koska hänen mielestään vauva liian ylhäällä ei suostunut puudutetta antamaan, koska vauvan päähän olisi pitänyt laittaa se piuha ja taas koska minä monisynnyttäjä kohtu venynyt niin hänen mielestään vaara että vauva käänty piuha päässään perätilaan. Lääkärin lähdettyä salista, seuraavan supistuksen yhteydessä kalvot puhkesivat ja vesi vihreää. Vauva päästänyt hätäkakan varmasti tuon kovakouraisen tutkimuksen takia. No sen jälkeen ehti tullakin vain kaksi supistusta, jotka olivat aivan sietorajani päässä, enempää en olisi kestänyt. Sitten olinkin täysin auki, 5cm-10cm kolmella supistuksella!! Jäi silloin kammo, joka kyllä jo lievittynyt, koska olen kerran sen jälkeen vielä synnyttänyt. Onneksi kaikki meni muuten hyvin.
Mä en muista yhdenkään kätilön nimeä vaikka olen kolme käynyt siellä synnyttämässä!!
Nyt odotan neljättä..
Muutaman kerran olen ollut siellä itse lääkärin kanssa synnytyksissä tekemisissä, mut eihän lääkärit ole edes mukana normaalissa synnytyksessä?
Ensimmäinen meinasi syntyä ennenaikaisena ja olin viikon siellä huilaamassa. Hyvät kokemukset jäi!
Itse tykkään myös osasto 6 olemisesta. Mutta eihän aina olekkaan samat ihmiset työvuorossa...
Ekassa synnytyksessä tosin olin vähän töykeä kätilö, mutta sydämellinen opiskelija pelasti päivän. Muuten kaikki on mennyt ihan jees. Vuodeosastojen henkilökunta on ollut oikein miellyttävää ja palveluhenkistä.
Kolme synnytystä takana, yksi sektio ja kaksi alatiesynnytystä. Yhtään epämiellyttävää tai epäasiallista henkilöä en äitipolilla ja synnytyssalissa tavannut. Kaikesta selvittiin keskustelemalla, omat toiveeni ja näkemykseni esitin asiallisesti ja rohkeasti. Ne myös otettiin kiitettävällä tavalla huomioon. Osastolla 6 en tykännyt olla, mutta 5:lla hommat toimi hienosti.
Totta on, että puudutus voi olla hankalampi laittaa jos on paljon ylipainoa, joskus se on hankalaa vaikka olisi langanlaihakin. Mutta tosiaan itse en ole tilanteessa ollut, joten siihen en voi senenempää kommentoida. Mutta seuraavaa lasta synnyttäessäsi, (toivottavasti saat synnyttää alakautta), ei puudutuksella jos sellaisen haluat, ole toivottavasti niin kiire. Kiire voi tehdä sellaisen hätääntyneen olotilan kaikille, ja jos sen laittamiseen on aikaa, niin kaikki varmasti sujuu paremmin.