Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VL-ehkäisykiellon syyt

Vierailija
22.07.2010 |

Kun monikaan ei tiedä niin tässä vanhoillislestadiolaisen herätys-liikkeen perustelut ehkäisyn synnillistämiselle:

1. Jumala jatkaa luomistaan tuottamalla uusia ihmisiä Ihmisellä ei ole lupaa "puuttua Jumalan luomistyöhän" eli ei saa estää Jumalaa luomasta. (Itse olen ihmetellyt että sekö ihminen muka edes voisi estää kaikkivoivan Jumalan tekemisiä.)

2. Koska uskomme uskontunnustuksen mukaan, että Jumala on luonut ihmisen, emme saa ehkäistä uuden ihmisen hedelmöittymistä. (uskontunnustuksen ensimmäinen uskonkappale: "Minä uskon Jumalaan, Isään...")

3. lapsi on Herran lahja, eikä sitä ole luvallista torjua.

4. Kirkkojen perinne: ennen vanhaan ja katolilaisuudessa yhä tänään pidetään avioliiton tarkoituksena lasten tuottamista. Siitä ei ole luvallista kieltäytyä kun on avioon mennyt.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun monikaan ei tiedä niin tässä vanhoillislestadiolaisen herätys-liikkeen perustelut ehkäisyn synnillistämiselle: 1. Jumala jatkaa luomistaan tuottamalla uusia ihmisiä Ihmisellä ei ole lupaa "puuttua Jumalan luomistyöhän" eli ei saa estää Jumalaa luomasta. (Itse olen ihmetellyt että sekö ihminen muka edes voisi estää kaikkivoivan Jumalan tekemisiä.) 2. Koska uskomme uskontunnustuksen mukaan, että Jumala on luonut ihmisen, emme saa ehkäistä uuden ihmisen hedelmöittymistä. (uskontunnustuksen ensimmäinen uskonkappale: "Minä uskon Jumalaan, Isään...") 3. lapsi on Herran lahja, eikä sitä ole luvallista torjua. 4. Kirkkojen perinne: ennen vanhaan ja katolilaisuudessa yhä tänään pidetään avioliiton tarkoituksena lasten tuottamista. Siitä ei ole luvallista kieltäytyä kun on avioon mennyt.

Mutta yksikään yllä lueteltu käsitys ei perustu Jumalan sanaan. Että semmoinen pikku yksityiskohta.

No mutta liekkö monikaan uskontojen opetus niin mahdottoman looginen... :-D

Logiikkaja uskonto - mahdoton yhdistelmä!

Vierailija
22/26 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallon tuhoutumisella syyllistetään ehkäisemättömiä vanhoillislestadiolaisia. Vl:ien joukko on kuin pieru Saharassa tässä maapallossa. Ei voi vl:t tuhota tätä maapalloa ehkäisemättömyydellä. Katsokaa vähän ympärillenne, kauemmaskin kuin Suomeen, miten ihmiset elävät, kuluttavat luonnonvaroja, tuhoavat koko ajan maapalloa. Lähestulkoon jokainen suomalainen saisi mennä jo itseensä ja miettiä omia kulutustottumuksia. Vaikka meille ei isoa perhettä tule, tiedän kuitenkin miten hyvin monet isot perheelliset kierrättävät urheiluvälineitä, vaatteita, polkupyöriä yms... Ei niitä olla jokaiselle kymmenelle lapselle hankkimassa uusia. Katsokaa Amerikan mallia elää. Sitä jätteen määrää mitä yksi amerikkalainen päivässä tuottaa. Entä japanilaisten ydinvoimala? Miten paljon tuhoaa ja saastuttaa. Tietääkseni japanissa ei ole vl:iä, kuin sen verran että ne voi sormilla laskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saastuttaisi luontoa paljon vähemmän kuin nyt, ajattelisi luonnonvaroja, niin maapallo ei välttämättä olisi kuitenkaan näin saastunut kuin nyt, vaikka ihmisiä tällä maapallolla asustaisi huomattava määrä enemmän.

25

Vierailija
24/26 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lause on luomistapahtumasta. Kun Jumala loi ihmiselle ja kaikile muillekin eläville kysyn lisääntyä. Se ei ole mikään "käsky". Sen jokainen Raamattua lukenut tajuaa.

Eipä siis ole olemassakaan yhtään mitään Raamatun kohtaa jossa Jumala ilmoittaisi että Hän vaatii jokaista ihmisyksilöä maksimaalisesti lisääntymään, taivaspaikan ehtona... Elikkä ehkäisemättömyysoppi on harhaoppia.

Minä olen tässä viime aikoina rohkaistunut ja lähimmille kerron hyväksyväni ehkäisyn. Myös omalla kohdallani. Noh, vastaanottoa on tullut joka lähtöön. Jotkut keskustelut ovat olleet raskaita siksi, että näkee kuinka SYVÄLLE tuo "oppi" on saatu uppoamaan.

Tuon syvyyden vuoksi olen miettinyt, että tuleeko tämä koskaan muuttumaan ja onko ainut keino irrottautua koko liikkeestä.

Mutta sitten toisena päivänä huomaan, että liikkeen sisällä kohisee muillakin kuin meillä. jotkut muutkin ovat rohkaistuneet tai ainakin miettivät... Ja jatkan keskusteluja. Rohkeutta kaikille keskusteluun!

Olet oikeassa. Raamatulla ei ehkäisyn syntinä pitämmistä pystykään perustelemaan. Puhujienkokousten perustelut ovatkin olleet aivan muuta.

http://freepathways.wordpress.com/2011/02/13/lisaantymiskultti/

Vierailija
25/26 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin avaajan ilmoittammiin perusteisiin viitaten hyvin yksinkertaisella tavalal tämän asian. uskominen on yksinkertainen asia eikä tyhmäkään eksy tieltä , mutta tarvitaan halu kuulla mitä Raamattu sanoo.

Ehkäisy on luopumista Jumalasta, koska siinä emme enää luota Jumalan mahdollisuuteen ohjata elämäämme, vaan otamme itsellemme päätäntävallan asioista, jotka eivät meille kuulu.

Asia on hyvin yksinkertainen. Kyse on uskomisesta Jumalaan.

Vierailija
26/26 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin avaajan ilmoittammiin perusteisiin viitaten hyvin yksinkertaisella tavalal tämän asian. uskominen on yksinkertainen asia eikä tyhmäkään eksy tieltä , mutta tarvitaan halu kuulla mitä Raamattu sanoo.

Ehkäisy on luopumista Jumalasta, koska siinä emme enää luota Jumalan mahdollisuuteen ohjata elämäämme, vaan otamme itsellemme päätäntävallan asioista, jotka eivät meille kuulu.

Asia on hyvin yksinkertainen. Kyse on uskomisesta Jumalaan.

Kieltäytyvätkä lestadiolaiset esim.lääkkeistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä