Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten äidin syöminen vaikuttaa sikiöön?

Vierailija
21.07.2010 |

Kun minulla on nyt raskaana ollessani kadonnut ruokahalu (paitsi esim oliiveja yms himoitsen). Kuitenkin rahat tällä hetkellä tiukilla ja syön mitä sattuu olemaan kaapissa ja ei siis mitään kovin ihmeellistä. Makaroonia + jauhelihaa, makaroonilaatikkoa, kaurapuuroa esimerkiksi on tullut nyt syötyä muutamat päivät. Eli ei mitenkään terveellisesti edes ja sitten kun unohdan syödä monesti, niin vaikuttaako miten sikiön kehitykseen ja onko lapsella jotain ongelmia kun on syntynyt? tämä huolestuttaa. Söisin paremmin vaikka väkisin jos olisi rahaa. Tilanteeni ei kuitenkaan ole tällainen kauaa, mutta voiko se näin raskauden alussa vaikuttaa negatiivisesti?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. ottaa kalsiumia äidin luista jne.

40-luvulla sanottiin, että "jokainen lapsi syö äidiltä yhden hampaan".

että se lapsi tulee syödyksi siinä samalla.

Vierailija
2/26 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin alkoholin ja tupakan jätin kokonaan mutta muuten söin mitä sattuu. Aika paljon makeeta ym.

Foolihappoja en koskaan hankkinut enkä vitamiinejakaan ikinä ostanut.

Terve ja isokokoinen lapsi kuitenkin syntyi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva ei kärsi huonosta ravinnosta vaan äiti. Minä olen mummoäiti mutta mua raskaudet vaan nuorentaa koska silloin syön niin superterveellisesti. Ja aina olen raskauden ja imetyksen syönyt myös raskausvitamiineja. Iho ja hiukset eivät ole kärsineet lainkaan. Onneksi multivita tuli myös markkinoille, alkoi kahden muun hinta ärsyttämään.

Vierailija
4/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin alussa esim. foolihapolla on tärkeä merkitys.

Vierailija
5/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi neuvoloissa on paasattu jo 60-luvulta lähtien äidin ravinnon tärkeydestä?

Vierailija
6/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten aikaisempi neuvoi kannattaa syödä lisäksi vitamiineja, itse syön myös mitä kaapissa on sen kummemmin miettimättä mutta hankin just vitamiinit jossa mm. just tuota foolihappoa :) kyllä se sikiö kaiken tarvitsemansa vie :)

Vierailija
7/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muusta, mutta raskauden alkuaikana ravinnosta tulisi saada riittävästi foolihappoa (jota siis on jossain..??), ehkäisee joiltain tietyiltä epämuodostumilta. Jos sitä ei ravinnosta tarpeeksi saa, foolitabletteja myy apteekki.

Eiköhän se terveen naisen elimistö itse ilmoita mitä tarvitsee ja mistä on pula. Totta kun on nekin tarinat raskaana olevista, jotka syö rappaukset seinistä kalkin puutteessa.

Vierailija
8/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

netistä yhden apteekin sivuilta, mutta eivät vielä ole tulleet.

ja siis raskaus vielä niin alkuvaiheessa, että neuvolaan olen ensimmäistä kertaa vasta tällä viikolla menossa.

Lisäksi eka raskaus ja kaikki on uutta.

- ap

Vierailija
9/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en syönyt raskausaikana juuri mitään. Käytännössä ehkä yhden lämpimän ruuan viikossa, muuten ehkä omenan päivässä ja muutaman mandariinin. Mulla katosi ruokahalu täysin ja koska olin masentunut, se pahensi tilannetta. Himoruokiani olivat mandariinit, maksamakkaraleivät ja salmiakki.

Siispä söin niitä aina sillon kun mieli teki, että söisin edes jotain. Sikäli hassua, koska nuo kaksi jälkimmäistähän ei ole erityisen suositeltuja raskaana oleville ja ensimmäisille olin allerginen. Mutta haavat suussa olivan aika pieni riesa kaiken muun ohella. Oksensin raskauden alusta loppuun vähintään pari kertaa päivässä. Paino nousi koko raskauden aikana 4 kiloa, joka katosikin synnytyksessä.

Seurauksena oli se, että olin raskauden loppuvaiheessa kaksi viikkoa synnärillä tarkkailussa sikiön pienen koon vuoksi. Kaikki oli kuitenkin kunnossa. Tyttö oli 2,9 kiloa kun syntyi. Nyt 5-vuotias tyttö on ihan perusterve.

Puhu avoimesti neuvolassa siitä, ettet pysty syömään. Toivottavasti saat mukavan tädin: Minä puhuin syömisongelmastani, mutta minua ei uskottu tai ainakaan siihen ei reagoitu. Sitten muutin maalle ja uusi neuvolatäti passitti minut heti tuonne osastolle.

Kirjoitan tämän vain sen vuoksi, ettet huolehdi liikaa. Koko raskausajan pelkäsin, että vauvalla on ties mitä vaivoja sen takia, etten pysty syömään. Kaikki oli kuitenkin hyvin. Koita tsempata syömisen kanssa!

Vierailija
10/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jotain halpaa monivitamiinivalmistetta, esimerkiksi Pirkka poretabletteja, ja huolehdi kalkin saannista. Paketti verilättyjä pakkaseen ja sieltä kaksi lättyä joka päivä pitää anemian loitolla eikä maksa paljoa. Muuten sit saat syödäkin lapsen kannalta melkein mitä vaan - oma jaksaminen tietenkin voi olla niin ja näin.

Mä söin viimeiset kolme kuukautta lähinnä kaurapuuroa ja viiliä sairauden vuoksi eikä lapsella ollut hätäpäivää.:)

Vierailija
11/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää keskustella neuvolassa asiasta.

Äsken söin väkisin lautasellisen ruokaa ja hyvin vaikeaa oli, kun lainkaan ei tee mieli.

Vierailija
12/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jotain halpaa monivitamiinivalmistetta, esimerkiksi Pirkka poretabletteja, ja huolehdi kalkin saannista. Paketti verilättyjä pakkaseen ja sieltä kaksi lättyä joka päivä pitää anemian loitolla eikä maksa paljoa. Muuten sit saat syödäkin lapsen kannalta melkein mitä vaan - oma jaksaminen tietenkin voi olla niin ja näin.

Mä söin viimeiset kolme kuukautta lähinnä kaurapuuroa ja viiliä sairauden vuoksi eikä lapsella ollut hätäpäivää.:)

Pirkka poreessa oleva nikotiiniamidi on?

Ja sakariinia ja syklamaattiahan ei suositella raskauden aikana, onko nuo poreessa olevat natriumsakariini ja -syklamaatti ihan ok?

Itse käytin raskauden aikana multivitan tavallisia tabletteja.

Vierailija
13/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se onkin niasiinia eli B3-vitamiinia.

10

Vierailija
14/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinvoinnin ja kuvotuksen takia. Otin asian neuvolassa puheeksi, kun olin huolissani, etten syö riittävän terveellisesti. Neuvolantäti lohdutti sanomalla, että pääasia että syö JOTAIN. Vaikka sitten roskaruokaa, jos sen saa alas. Mun olo helpotti toiselle kolmannekselle tullessa ja pystyin syömään siitä eteenpäin paremmin.

Mutta yritä olla stressaamatta asiasta, niin vauvasikin voi varmasti hyvin! Ja ota asia puheeksi neuvolassa, siellä kyllä auttavat.

Vierailija
15/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multitabsin raskausvitamiineja ja niitä olenkin syönyt koko raskauden ajan. Sanoivat, että on aivan turha syödä pelkkää foolivalmistetta, koska tarvitsee kuitenkin raskautta varten koostetun vitamiinivalmisteen, jossa foolihappo on aina mukana. Ja mitä ravintoon tulee, niin vauva kyllä ottaa kasvuun tarvittavat rakennusaineet (jos siis syöt edes jotenkuten), mutta oma olosi alkaa jossain vaiheessa heiketä.

Vierailija
16/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä maailmanlopunstressiä siitä ota. Tuttavani oli niin sairas raskauden ensimmäiset 5kk, että kävi säännöllisesti sairaalassa tiputuksessa. Edes vesi ei pysynyt sisällä. Lääkärit sanoivat että sikiö ottaa ravintonsa vaikka äidin selkärangasta. Täysin terve 5-v on nyt.

Vierailija
17/26 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se lapsi tulee syödyksi siinä samalla.

Vierailija
18/26 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, 5 v päästä on jo tehty tutkimus, joka osoittaa mitä haittaa on kun ei huolehdi hyvästä ravinnosta raskauden aikana! Mun mielestä älytöntä verrata johonkin 60-luvulle, jolloin kuulemma oli ok vetää tupakkaa odotuksen aikana ja ottaa viskistä hömpsyä :D
Mua niiiiiin ärsyttää nää.... "syö vaan 1 mandariini päivässä, ei haittaa vaikka äiti on ketoosissa" "äidiltä se vauva ottaa..". Mutta entäs kun energiaa on niin vähän että se sotkee äidin hormonitoimintaa odotuksen aikana? Vaikka istukka tukee niin, miettikääpä nyt vähän!!!

Vierailija
19/26 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni oksensi koko raskauden, lihosi 4 kg ja nykyään lapsella on 5 veenä kasvaimia mahassa (hyvälaatuisia), sekä jokin erityislapsille menevä tukitoimi.
Toisen lapsen sai 3 vuotta tuon jälkeen, lihosi 28 kg, täysin terve lapsi.

Uskon, että huonolla tuurilla se vähäinen painonnousu laittaa myrkyt kiertoon ja vaikeuttaa istukankin toimintaa kun energia menee muuhun..

Vierailija
20/26 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:05"]Serkkuni oksensi koko raskauden, lihosi 4 kg ja nykyään lapsella on 5 veenä kasvaimia mahassa (hyvälaatuisia), sekä jokin erityislapsille menevä tukitoimi.
Toisen lapsen sai 3 vuotta tuon jälkeen, lihosi 28 kg, täysin terve lapsi.

Uskon, että huonolla tuurilla se vähäinen painonnousu laittaa myrkyt kiertoon ja vaikeuttaa istukankin toimintaa kun energia menee muuhun..
[/quote]

Meillä myös lähipiirissä tällainen tapaus. Ero on vaan siinä että äiti itse sanoi ettei jaksa syödä kun edellisessä odotuksessa lihosi niin paljon. 2 veenä huomattiin erityispiirteet, silmälasit sai ajoissa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi