Lestadiolaiset, miksi ette eroa yhteisöstänne?
Mikä teitä siinä pidättelee, jos kaikki on niin ahdistavaa, tasaisen harmaata ja kauheaa, kuin täällä kerrotaan?
Oletteko masokisteja vai onko nämä jutut täällä provoja tai satunnaisia tapauksia?
Tämä ketju on tarkoitettu vain lestadiolaisten vastauksia varten. Toivon, että kerrotte myös, mihin lestadiolaisuuden ryhmään kuulutte.
Kommentit (30)
Mistä olet saanut sen mielikuvan että kaikki on niin ahdistavaa, tasaisen harmaata ja kauheaa? Todellako otat todesta kaiken mitä AV:lla kirjoitetaan? Onko AV sinulle totuuden patsas ja perusta?
T: vl
Olen päässyt sisälle vl-uskoon vasta vähän vanhemmalla iällä. Seurasin tutun vl-perheen elämää ja olin kateellinen. Näin että heillä oli joku sellainen juttu, joka minulta puuttuu. Halusin saman iloisuuden ja positiivisen elämänasenteen. Se ilo tuntui olevan jotenkin aitoa ja heillä oli jokin sisäinen rauha.
Kun eka kerran istuin seurapenkkiin ja keskityin kuuntelemaan, tajusin että se oli siinä. Kävin toisenkin kerran ja sain parannuksen armon.
Silloin tuo rauha laskeutui minunkin sydämeeni. Olen onnellinen että pääsin tähän joukkoon.
Näihin vl-ketjuihin en jaksa normaalisti edes vaivautua vastaamaan, kun tiedän etteivät jutut niissä suurelta osin pidä paikkaansa. Monia en edes aukaise, koska pahoittaisin vain turhaan mieleni ystävieni vuoksi.
En minäkään kyllä tuollaisia asioita tästä yhteisöstä tunnista, mitä aloittaja luettelee.
Kaukana tämä on harmaudesta iloisten ja huumorintajuisten ystävien keskellä ja vilkkaan perhe-elämän parissa. Pikemminkin elämä on värikästä, onnellista ja rikasta.
Ehkä joku omantuntonsa kanssa kamppaileva ja itseään etsivä ihminen voi tuntea toisin.
vl olen minäkin.
Ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä av:lla kirjoitetaan. Niin meistä, kuin varmasti monesta muustakin asiasta osa vääristelee juttuja ihan tahallaan ja provosoi.
En minä ainakaan usko että täälä on näin paljon lestadiolaisia. Tai sitten suurinosa ihmisistä valehtelee sinisin silmin muille. Perheessähän ei sallita telkkaria tai tietokoneita...
Kysyy ihan keneltä vaan niin "ei meillä katsella yhtään telkkaria tai ei omisteta edes tietokonetta"...
Naapurin vl perhettä seurannut 6 vuotta vierestä voi jukra mikä manaaminen välillä,mutta eihän ne saa kirota!
Tuttava vl perheessä on 12 lasta ja äidille oli sanottu että ei sais enää synnyttää. 13 lapsi tulossa. Yhdessä hiekkalaatikolla jutteli meidän perheelle että vaimo synnyttää vielä monta koska se on heidän tarkoitus. Jos vaimo kuolee mies on katsonut tulevan puolison etukäteen.
Kävin jo nuorena mutkan maailmassa ja se oli aika ahdistava kokemus. Ei minua kukaan hylännyt, eikä kukaan huutanut tai edes puhutellut, vaikka vl-perheestä olen.
Itselläni vain oli niin rauhaton olo. Kaipasin lähes alusta saakka takaisin. Ystäväni kielsi uskonsa samaan aikaan kanssa ja yhdessä usein itkimmekin, kuinka olisi ihanaa palata takaisin kun vain jaksaisi nöyrtyä.
Lopulta minä sain voimia tehdä parannuksen. Usein ajattelen tuota ystävääni, joka ei ole vl vieläkään. Säälin häntä! :( Kun aikaa kuluu, palaaminen ei enää ole niin helppoa. Hän sanoo ettei ole pokkaa ja mitä nykyiset kaveritkin siitä ajattelisivät. Aikoo kuulema palata vielä joskus. Toivottavasti siihen annetaan mahdollisuus aikaa ettei kuolema ehdi väliin. :(
Eli ison perheen äiti jutteli sulle että aikoo synnyttää koska on tarkoitus olla kokoajan raskaana?
Ja itse vielä kertoi että jos hän kuolee niin mies on katsonut itselleen jo valmiiksi uuden???
Hei haloo, mikä provo tää nyt on. Meni jo aika sairaaksi!!
Tuttava vl perheessä on 12 lasta ja äidille oli sanottu että ei sais enää synnyttää. 13 lapsi tulossa. Yhdessä hiekkalaatikolla jutteli meidän perheelle että vaimo synnyttää vielä monta koska se on heidän tarkoitus. Jos vaimo kuolee mies on katsonut tulevan puolison etukäteen.
Tässä perheessä toimitaan aivan oman mielivallan mukaan, ei sen mukaan miten vl:t opettavat elämänsuojelemisesta tai ehkäisystä. Itse en tiedä ketään vl-perhettä jossa a)synnytettäisiin lapsia vaikka lääkäri olisi kieltänyt ja b)mies olisi katsonut uuden puolison itselleen valmiiksi.
Joten tämä tuttavasi perhe ei edusta mitenkään vl:lien YLEISTÄ kantaa. Älä nyt hyvä ihminen tämän esimerkin perusteella kuvittele että kaikki vl:t ovat tuollaisia!
Ihan sama kuin mä näin hiekkalaatikolla perheen jossa äiti tukisti lastaan = kaikissa ei-vl perheissä siis äidit tukistavat lapsiaan.
Järki hoi älä jätä!
Tuo mies rikkoo kymmentä käskyä. Raamatussa sanotaan että pelkkä himokas, katse tai ajatus on jo huorin tekemistä. Jos todella olisi katsonut uuden puolison valmiiksi, hän siis tekisi syntiä rikkoessaan 10 käskyä. Ei tosiaan vastaa vl-opetuksia.
Mutta hei, sinä et taida olla lestadiolainen? Luitko ap:n aloituksen, jossa sanottoon TÄMÄ KETJU VAIN LESTADIOLAISTEN VASTAUKSILLE?
Taas väärä fakta! Kyllä minä ihan kotona istun ikioman koneemme ääressä ja vl:ä ollaan.
Osassa vl-perheessä on ihan montakin kjonetta. :D
Ja mitenhän tuo sakki tiesi synnyttävänsä vielä monta lasta kun elämä ja kuolema uskotaan olevan Jumalan kädessä. Entäpä jos eivät saakkaan enää yhtään lasta?
Ilmiselvä provo, joka eksyi väärään ketjuun!
Alkaa ihan kiinnostaa tämä sakki! :)
Kiitos teille, jotka kunnioititte toivettani ja vastasitte asiallisesti! Eihän tämä olisikaan av eikä mikään, jos se kaikille olisi perille mennyt. :(
Aloitukseen saa vastata edelleen ja vain lestad.!
t. ap
Ainakin vanhoillislestadiolaisuudesta erotaan, suurin uskosta lähtöbuumi on juuri täysi-ikäistyneissä ja kolmmikymppisissä.
Hesarin NYT-liitteessä oli juttua aiheesta.
http://freepathways.wordpress.com/2010/05/30/milta-tuntuu-luopua-uskost…
Kiinnostavia tarinoita! Näitä haluaa kuulla lisää ihan uteliaisuuttaan!
Kerrankin jotain positiivista av:lla.
Lisää vastauksia pliis! :)
Vai mikä on ettet kunnioita ap:n toivetta!?
Aloita oma ketjusi noille linkeille, joita ei kukaan ole sinulta pyytänyt.
Nyt oli kyse siitä, miksi joku EI EROA. Eikä eroaminen taida niin yleistä kuitenkaan olla, kuin yrität antaa ymmärtää.
Ainakin vanhoillislestadiolaisuudesta erotaan, suurin uskosta lähtöbuumi on juuri täysi-ikäistyneissä ja kolmmikymppisissä.
Hesarin NYT-liitteessä oli juttua aiheesta.
Valehtelee aivan pokkana, vääristelee asiantuntijoiden sanomisia keksimällä aivan omia juttujaan ja tekee taukoamatta uusia vl-aloituksia. Sairasta!
Nyt voisin esittää vastakysymyksen: Miksi ihmeessä eroaisin?
Minulle tämä yhteisö on kaikkea muuta kuin mainitsemiasi asioita. Tämä on uskomisen iloa ja rauhaa. Lämmin ja rakastava yhteisö, turvaverkko ja laumoittain ystäviä. Paljon mahdollisuuksia tavata saman henkisiä ihmisiä niin minulle, miehelle, kuin lapsillekkin. Tämä on koko elämän pohja ja tuntuu niin hyvälle ja oikealle.
Olen onnellinen ja tyytyväinen ihminen. Vaikka rankkaakin välillä on suuren perheen kanssa, turvana on luottamus Jumalaan ja siihen että hän ohjaa elämäämme kaikissa asioissa. Omin voimin ei tarvitse jaksaa.
Lapsista on myös äärettömän paljon iloa! Usein mieheni kanssa katselemme hymyillen lapsilaumaamme ja muistelemme kuinka seurusteluaikana haaveilimme lapsista ja perheestä. Tässä he nyt ovat ja lisää saa tulla jos on tullakseen. Minulla on upea mies. Olemme toistemme tukena kaikissa tilanteissa ja pystyn luottamaan häneen 100%. Joskus koen että hän on liiankin hyvä minulle. En ansaitsisi noin kultaista ihmistä. Hän sanoo kokevansa samoin, joten emmeköhän silloin ole ihan tasaveroisia ja oikeita toisillemme. Rakkaus vain kasvaa vuosien myötä.
Ehkä tämä kuulostaa jo liiankin hyvältä, mutta totta joka sana.
Tässä uskossa minulla on syvä tunnonrauha.