Lestadiolaiset, miksi ette eroa yhteisöstänne?
Mikä teitä siinä pidättelee, jos kaikki on niin ahdistavaa, tasaisen harmaata ja kauheaa, kuin täällä kerrotaan?
Oletteko masokisteja vai onko nämä jutut täällä provoja tai satunnaisia tapauksia?
Tämä ketju on tarkoitettu vain lestadiolaisten vastauksia varten. Toivon, että kerrotte myös, mihin lestadiolaisuuden ryhmään kuulutte.
Kommentit (30)
Perheessähän ei sallita telkkaria tai tietokoneita... Kysyy ihan keneltä vaan niin "ei meillä katsella yhtään telkkaria tai ei omisteta edes tietokonetta"... Naapurin vl perhettä seurannut 6 vuotta vierestä voi jukra mikä manaaminen välillä,mutta eihän ne saa kirota!
Korjaan...sinulla on väärät luulot uskovaisista. Meillä ei saa olla televisiota kotona (emme haluakaan televisiota) mutta me saadaan katsella ne ohjelmat tietokoneelta. Tietokone on sallittu.
Tuttava vl perheessä on 12 lasta ja äidille oli sanottu että ei sais enää synnyttää. 13 lapsi tulossa. Yhdessä hiekkalaatikolla jutteli meidän perheelle että vaimo synnyttää vielä monta koska se on heidän tarkoitus. Jos vaimo kuolee mies on katsonut tulevan puolison etukäteen.
Kun hänen siskonsa kuoli, oli hänen mentävä naimisiin siskon miehen kanssa heti hautajaisten jälkeen ja pidettävä huoli lapsesta ja lämmittää tietenkin miehen sänkyä kun on synti ruiskia maahan.
Nainen olisi halunnut säilyttää itsenäisen elämänsä, mutta perheen painostus oli niin kova ja pakko oli mennä naimisiin ja alkaa 10 lapsen äitipuoleksi.
koska minulla on uskon ja omantunnon vapaus. Olen onnellinen. t. vl
Tuttava vl perheessä on 12 lasta ja äidille oli sanottu että ei sais enää synnyttää. 13 lapsi tulossa. Yhdessä hiekkalaatikolla jutteli meidän perheelle että vaimo synnyttää vielä monta koska se on heidän tarkoitus. Jos vaimo kuolee mies on katsonut tulevan puolison etukäteen.
Kun hänen siskonsa kuoli, oli hänen mentävä naimisiin siskon miehen kanssa heti hautajaisten jälkeen ja pidettävä huoli lapsesta ja lämmittää tietenkin miehen sänkyä kun on synti ruiskia maahan.
Nainen olisi halunnut säilyttää itsenäisen elämänsä, mutta perheen painostus oli niin kova ja pakko oli mennä naimisiin ja alkaa 10 lapsen äitipuoleksi.
Tuo oli jo hauskaa! Niin paksua alkaa olla ettei voi kuin nauraa!! Menee samaan sarjaan sen tila-auto ja ruisleipä-jutun kans. ;)
Nainen oli asuntolanhoitajamme ja ihmettelimme viimeisenä vuotena, miksi ei tullut töihin. Syy oli se, että sisko oli keväällä kuollut ja naisen oli mentävä naimisiin kesän aikana siskonsa miehen kanssa.
Usko tai ole uskomatta, tosi on. Paikkakuntaa en viitsi kertoa,koska on niin pieni paikka. Mutta Pohjois-suomessa tapahtui.
Tuo oli jo hauskaa! Niin paksua alkaa olla ettei voi kuin nauraa!! Menee samaan sarjaan sen tila-auto ja ruisleipä-jutun kans. ;)
Naurata lisää! Olen itse vl ja tiedän tasan tarkkaan ettei tuollaiseen ole mitään saumaa paikkakuntaan tai perheeseen katsomatta. Että joku kehtaakin moista edes väittää! Anna mun kaikki kestää!
Tee ilmoitus silminnäkijälle näistä ihmisoikeus rikkomuksista niin eivätköhän selvitä asiat puolestasi kun ihmisoikeusliitto ei siihen pystynyt.
Häntä painosti oma perhe ja miehen perhe ja seurakunta. Ei ollut tarpeeksi vahva tehdäkseen toisin.
Ja opin tuntemaan perheen lapsen myöhemmin ja hän kertoi perheensä tarinan sitten minulle tarkemmin. Enempää en voi kertoa, ettei tunnistettaisi.
Vaikka kuinka suljet silmäsi ja panet pääsi pensaaseen, tapahtuu vl-piirissä monenlaista. Esim näitä pedofiliatapauksia. Ja eräille vl. lapsille tulee olemaan yllätys, että perunkirjoituksessa tuleekin olemaan avioliiton ulkopuolisia lapsia, jotka kunnollinen isä on siittänyt samaan aikaan kun on kokouksissa paasannut synnistä ja pitänyt vaimoaan paksuna joka vuosi.
Naurata lisää! Olen itse vl ja tiedän tasan tarkkaan ettei tuollaiseen ole mitään saumaa paikkakuntaan tai perheeseen katsomatta. Että joku kehtaakin moista edes väittää! Anna mun kaikki kestää!
Tee ilmoitus silminnäkijälle näistä ihmisoikeus rikkomuksista niin eivätköhän selvitä asiat puolestasi kun ihmisoikeusliitto ei siihen pystynyt.
Häntä painosti oma perhe ja miehen perhe ja seurakunta. Ei ollut tarpeeksi vahva tehdäkseen toisin. Ja opin tuntemaan perheen lapsen myöhemmin ja hän kertoi perheensä tarinan sitten minulle tarkemmin. Enempää en voi kertoa, ettei tunnistettaisi. Vaikka kuinka suljet silmäsi ja panet pääsi pensaaseen, tapahtuu vl-piirissä monenlaista. Esim näitä pedofiliatapauksia. Ja eräille vl. lapsille tulee olemaan yllätys, että perunkirjoituksessa tuleekin olemaan avioliiton ulkopuolisia lapsia, jotka kunnollinen isä on siittänyt samaan aikaan kun on kokouksissa paasannut synnistä ja pitänyt vaimoaan paksuna joka vuosi.
Seurapuhujia on joutunut "istumaan" aviottomien lasten takia, mutta ne tapaukset on hoidettu kaikessa hiljaisuudessa.
Kotimaa-lehti kertoi keväällä että kymmenkunta vanhoillislestadiolaista seurapuhujaa on jäänyt kiinni lasten hyväksikäytöstä.
että tämä on minulle oikea tapa elää, olen onnellinen ja tyytyväinen. Siitäkin huolimatta, että todella monelta taholta saan kuulla, että olen vain mieheni seksiorja ja synnytyskone. Ja jos sanon, että nautin tästä elämästäni ja lapsistani ja iloiten otan vastaan uuden elämän, haenkin (siis jonkun muun mukaan) sillä jotain glooriaa yhteisössäni, ilmeisesti tuon ilmaisun käyttäjä luulee, että meidät arvotetaan lapsilukumäärän ja synnytystiheyden mukaan...
no, kuitenkin tämä on se vakaumus, joka ohjaa elämääni ja valintojani ja saan vastauksia niihin kysymyksiin, jotka minua askarruttavat. Voin keskustella monella tasolla läheisteni ja ystävieni kanssa ja ilokseni huomaan, että kaikesta ulkopuolelta tulevasta painostuksesta huolimatta, löytyy niitä, jotka uskovat samalla lailla ja kokevat sen ainoana oikeana elämän tapana. Minulla on vaikeinakin hetkinä turva uskossani ja luottamus siihen, että Jumala pitää omistaan huolen.
Siinäpä on montakin syytä uskoa.. ja olla eroamatta yhteisöstä, olla kieltämättä tätä ainoaa oikeaa uskoa.
vl-äiti
Täällä olevat aloitukset ovat useimmat jo muutaman viikon takaisia.
Oma asenteesi on jotenkin defensiivinen. Taisii loppua argumentit niin alat vaan haukkumana yksityisiä keskustelijoita "piruksi" jne.
Onko paha olla?