Kysymys työssäkäyville (kokopäivä) äideille:
Monelta te ehditte istahtaa ensimmäisen kerran alas?
Mä tulin nyt tähän väliin kun sain lapset sänkyyn ja nyt pitäisi aloittaa pihan hoito ja kukkien kastelu. Mulla se aika on noin 21.30.
Ja herätys 5.40. Onko tämä ihan normaalia?
Herään siis 5.40, käyn suihkussa, syön aamupalan (rauhassa) ja meikkaan ja puen. Mies herättää lapset, pesee ja pukee ja vien heidät hoitoon 7.30.
Haen lapset hoidosta viideltä, tulemme kotiin, lämmitän ruuan. Sitten ulos (tänäänkin puistoon) touhuamaan lasten kanssa. Sisälle klo 19, sitten laitan seuraavan päivän ruuat. Sen jälkeen lapset pesulle, laitan iltapalan. Kun saan lapset tankattua, hammaspesu ja iltarutiinit.
Sen jälkeen ripustan pyykit, otan vanhat pois ja viikkaan ne. Ja nyt olen tässä tilanteessa. Sain lapset sänkyyn ja pitää vielä aloittaa pihan ja terassin kukkien kastelu. Kun istun kello on 21.30. Sitten puoli tuntia sohvalla syömässä ja istumassa, pesulle ja nukkumaan. Ja aikaa nukkua 7,5 tuntia jos nukahdan heti ja jos kukaan ei herättele öisin (yleensä herätys 3 kertaa yössä).
Sitten ihmetellään kun olen niin väsynyt. Mies siis iltatyössä ja tulee puolen yön aikaan. Hän hoitaa onneksi imuroinnit ym. perustyöt aamuisin ennen töihin menoa.
Mä olen ihan loppu. Ei ole kai normaalia tällainen. Nyt siis pihahommiin....
Kommentit (49)
uraäiti, mutta en kuitenkaan noin työllistetty kotona.
Lapset yleensä viedään ja tuodaan vuorotellen miehen kanssa. Silloin jos minä vien, hakee mies lapset ja päinvastoin. Näin siksi, ettei tarhapäivä tulisi kohtuuttoman pitkäksi lapsille. Tämä on myös meille vanhemmille paras ratkaisu.
Siivous ollaan osittain ulkoistettu. Siivousfirma käy tekemässä isomman siivouksen kerran kuussa, siinä välillä tehdään ylläpitosiivouksia tarpeen mukaan. Lasten leluja ei raivata joka päivä, vaan annetaan heidän rauhassa rakentaa leikkejään. Esim. lego- ja junarakennelmiaan saattavat kehittää päivätolkulla ja saavatkin niistä oikein hienoja.
Pyykkiä pestään vain viikonloppuisin (meillä on tosi iso pyykkikone ja taloyhtiöllä tilava kuivaushuone).
Piha ollaan järkätty lähestulkoon huoltovapaaksi (pieni rivaripiha). Kasvit on valittu kasvupaikan mukaan ja katteilla pidetään rikkaruohot pois. Kuivan maan kasveja ei tarvitse edes kastella muuta kuin pitempien kuivien kausien aikana. Tänä kesänä olen kastellut kasveja n. 3 kertaa.
Tehdään yleensä helppoja ruokia ja syödään usein ulkona.
Ollaan siis tehty arjesta helppoa, vaikka se niin kovin paheksuttua onkin (ainakin av-mammojen mielestä) :p
Teen 3-4 päivänä viikossa n. 6,5-tuntiset päivät ja sitten teen 1-2 superpitkää päivää, jos mies hakee lapset. Meillä ei todellakaan lähdetä illalla puistoon hoitopäivän jälkeen. Lapset ulkoilevat 2 kertaa päivässä hoidossa. Jos ulkoillaan, niin tehdään pihatöitä omalla pihalla. Pikkukakkosen aikana teen ruuat. Pyykit ripustan, kun lapset menneet nukkumaan. Omaa aikaa on klo 21.30-23. Herään aamulla klo 6.45.
Isot kauppaostokset teen kerran viikossa. Meillä käy siivooja.
pelkkä lukeminen nostaa ahdistuksen hien pintaan.
Minä teen tuntitöitä, periodista riippuen opetan 8-14 tuntia viikossa + satunnaisesti intensiivikursseja muilla paikkakunnilla. LApset vien yhdeksän pintaan (en ota aamutunteja) ja he ovat noin 6 tuntia hoidossa/koulussa + ip-hoidossa. Koko kesä ollaan kotona, mies viisi viikkoa lomalla.
Puutarhassa puuhaillaan koko perhe yhdessä, ja puistossa ei käydä ikinä - miksi lähteä omalta pihalta kärvistelemään kuumaan puistoon?
Ennenaikainen kuolema vain tulee, kun ei saa tarpeeksi unta, juoksee kieli vyön alla paikasta toiseen eikä ehdi omia ajatuksiaan ajattelemaan.
Teen 3-4 päivänä viikossa n. 6,5-tuntiset päivät ja sitten teen 1-2 superpitkää päivää, jos mies hakee lapset. Meillä ei todellakaan lähdetä illalla puistoon hoitopäivän jälkeen. Lapset ulkoilevat 2 kertaa päivässä hoidossa. Jos ulkoillaan, niin tehdään pihatöitä omalla pihalla. Pikkukakkosen aikana teen ruuat. Pyykit ripustan, kun lapset menneet nukkumaan. Omaa aikaa on klo 21.30-23. Herään aamulla klo 6.45.
Isot kauppaostokset teen kerran viikossa. Meillä käy siivooja.
Herätys klo.6.00. Meikkaus ja bussiin. Töisssä syön illalla tekemäni voileivän kahvin kera. Mies herää 7.30. ja pesee lasten hampaat, pukee ja vie hoitoon aamupalalle klo.8.30.
Pääsen töistä klo.15.30 ja sitten bussilla hakemaan lapset hoidosta. Tullaan kotiin ja teen ruokaa ja laitan pyykit koneeseen (kerrostalossa kun ei voi hoitaa asiaa yöllä). Syödään ja katotaan lastenohjelmia. Talvella jäädään sisälle, mutta valosaan aikaan lähdetään puistoon. Iltarumbaa aina klo.20.00 asti, sitten iltapesut ja pusut ja nukutukset, pikkuset koisivat klo.21.00
Itse menen suihkuun kun en aamulla kerkiä kuivata hiuksia. Mietin huomisen ruokia, vaatteita. Olen hetkisen koneeella tai sohjvalla klo.22.00, mutta 22.30 nukkumaan. Nyt tosin on loma :D muutoin en olisi enää tähän aikaan hereillä..
Kerran viikossa käyn jumpassa ja kavereita en näe oikein koskaan.
3 tunnin viikkosiivous maksaa 105 e, josta jää kotitalousvähennyksen jälkeen itse maksettavaa reilu 40 e.
mies voisi aivan hyvin tehdä aamulla kotitöitä, siivota, laitella tiskejä ja pyykkejä ja viedä lapset tai tehdä niitä pihahommia edes. Pistä miehesi tekemään osa töistäsi.
Meillä mies vie lapset(on iltatyössä)käy kaupassa, siivoilee joskus, pesee pyykkiä, joskus laittaa ruoan valmiiksi jne auttelee parhaansa mukaan.
No, nyt "virkeänä" töissä.
Muutama puolustuksen sana miehelle, hän tulee siis töistä 01 yöllä ja lähtee taas ennen puoltapäivää. En voi jättää lapsia hänelle, koska muuten hänen yöunet jäisi aina 5 tuntiin. Toisekseen minulla on työmatkojen vuoksi auto, ja joudun autolla viemään lapset hoitoon.
Ja tuolloin aamulla hän kyllä hoitaa oman osansa töistä, imuroi, pesee lattiat, siivoaa keittiön, tyhjentää tiskikoneen ja eilenkin aamulla pesi ikkunat. Edellisenä aamuna pesi maton.
Minä teen normaalia 8-16 työpäivää, mutta matkoihin kuluu aikaa puolisen tuntia suuntaansa.
Joku kyseli miksi menemme puistoon. No isompi lapsi haluaa nähdä kavereitaan ja pienempi haluaa touhuta siellä muuta (mitä kotona ei voi). Emme toki joka päivä mene, mutta sitten on muuta menoa, mitä yleensäkin ihmisillä.
Kukkia meillä on koska saan niistä mielihyvää. Olen onnellinen kun piha on kaunis ja saan viljellä kokeiluluontoisesti muutamia hyötykasvejakin. Saan niistä paljon iloa, mutta työtähän niistä on.
Mä olen vain niin loputtoman väsynyt. Mun suurin haave olisi saada nukkua. Ja toiseksi suurin haave maata useampi tunti sohvalla ja lukea kirjaa.
Onneksi työni ei ole fyysistä, muuten varmaan menisi överiksi.
No, sori tämä rutina, on muillakin raskasta ja tämä meidän elämä nyt menee näin. Työt ovat molemmilla parhaat mahdolliset (siis mieluisat) joten niitä emme vaihda. Lapset ihania ja rakkaita. Mutta olen väsynyt, ihan kamalan väsynyt.
ap
Se isompikin on koko päivän hoidossa, miksi ihmeessä vielä iltakin pitää pyhittää kavereille?
Kyllä se ilta on perheen aikaa jo, kun lapset ovat noin pitkän hoitopäivän poissa.
Ja jos isä ei edes näe lapsiaan aamulla ja tulee yöllä kotiin, milloin hän ylipäätään näkee nämä hereillä??
Ja lapset kyllä nyt ajavat kasvikokeilujen edelle. Samaten sen onko työ mieluisa tai ei. Mieluisassakin työssä voi tehdä esim. osittaista työviikkoa jo ihan lain turvin. Lyhentäkää molemmat työaikaa niin, että päivä lyhenee toisella toisesta ja toisella toisesta päästä. Tai sitten niin, että sinä teet kuuden tunnin päivää ja isä nelipäiväistä työviikkoa, jolloin hän voi viettää lasten kanssa oman päivän joka viikko korvaukseksi siitä, ettei _koskaan_ ole mukana heidän arjessaan.
Oppikaa hyvät ihmiset priorisoimaan!
vaikuttaa monen työssäkäyvän elämä. Mä en ole kokenut työssäkäyntiä yhtään raskaana, ihan hyvin ehtii tehdä kaiken. Enkä todellakaan lähde puistoon enää työpäivän jälkeen, en näe siinä mitään järkeä. Muutaman kerran kuussa käydään, muttei tosiaan joka päivä. Ollaan omalla pihalla vaan. Mitään kukkia en ole hankkinut, joten ei tartte niitä kastella. Pyykkiä pesen kerran tai pari kertaa viikossa, silloin useamman koneen kerrallaan.
Ruuan ei tartte olla mitään erikoista, en koe huonoa omaatuntoa vaikkei joka päivä olekaan täydellistä ateriaa.
juuri tuo 05.20-21 -rytmi. Istuin teemukin kanssa alas yleensä 21.30. Kun lapset tulivat isommiksi, torkuin sohvalla Pikku Kakkosen ajan. Olin kylläkin kolmen yh.
Meidän taloudessa ei ole kuin 1 aikuinen, 2 lasta ja koiria. Kummasti ehtii kaiken tekemään ja jää vielä sohvailullekin aikaa.
Ap;lla taitaa olla joku pätemisen tarve. Miksi pitää imuroida joka päivä? Tee 2 päivän ruoka kerralla. Orjuutan myös surutta 4 ja 5 vuotiasta jotka joutuvat hoitamaan omat tiskit koneeseen, oman huoneen siivouksen ja omat lelunsa paikoilleen, vievät likaiset pyykit suoraan koneeseen. Myös pihahommissa ovat käteviä. Meillä ei ole siivouspäiviä, lattiat luututaan kun näyttää siltä ja kaikki roina laitetaan heti paikoilleen, aina on kädessä rätti tai joku tavara menossa paikoilleen.
Voi olla ettei yhdellä ihmisellä aika riitä jos täytyy huolehtia kaikkien muiden peruselintoiminnoista. Todella harvassa tuttavaperheessä lapset tekevät yhtään mitään muuta kuin omia juttujaan. Mun mielestä isompia lapsia voi hyvin laittaa hommiin ja auttamaan vaikka siivoamisessa ja kun pienestä pitäen ottaa mukaan touhuihin niin ei se ole mikään kiristys/uhkailu/lahjonta juttu vaan auttavat oma-aloitteisesti.
Vuorosta riippuen joko vien lapset tarhaan tai haen ne, miehen kanssa jaetaan puoliksi. Kotiin tultua välipala ja lastenohjelmat samalla kun teen ruokaa (en tee ruokaa pakkaseen, ollaan vain todella huonoja syömään pakkaseen laitettuja). Pesen pyykkiä joka päivä koneellisen koska muuten pyykkivuori räjähtää käsiin. Meillä ei tällä hetkellä kuivausrumpua, joten useampi koneellinen ei mahdu kuivumaan missään. En ulkoile lasten kanssa enää hoitopäivän jälkeen, mies joskus haluaa niin tehdä. Ruoan jälkeen iltapesu. Meillä syödään niin myöhään ettei iltapalaa enää ole. Lapset nukkumaan puoli yhdeksän maissa ja silloin ensimmäinen mahdollisuus istahtaa alas.
Jos mies on hakenut lapset tarhasta, hän myös tekee ruoan. Kotityöt menee aika tasan.
töissä, hevosiakin vielä on vaikka olen vähentänyt niitä radikaalisti - myynyt siis. Kiirettä pitää, paljon teen asioita lapset mukana, huusholli on sekaisin ja kaikki kesken, itsestäni en ehdi huolehtia, en edes meikata enkä vaatekauppaan tai kampaajalle ole päässyt/ehtinyt koko vuonna, asiakaspalvelutyössä olen jossa pitäisi olla siisti ja sliipattu ja kaikkea muuta olen. Lapset ovat kaikki alle neljävuotiaita.
Töissä oleminen on minun lepoani, muuta ei oikein ole, nukun viitisen tuntia yössä.
Kyllä meilläkin ilta rauhoitutaan eli kun haen lapset ovat olleet juuri pk puistossa, joten ruuan jälkeen ei lähdetä enää puistoon. Siis yleensä tietysti joskus jonnekin kaverille ja kerran viikossa jharrastukseen, mutta siis usein ollaan kotona ja ladataan akkuja pikku kakkosen ääressä joskus koko perhe :)
Herään noin 6.45, lapset pikkuisen myöhemmin. Pesen ja laitan itseni työkuntoon, päiväkodille lähdemme klo 7.30-7.45 aamusta riippuen. Pyrin olemaan töissä klo 8, jolloin pääsen lähtemäänkin duunista klo 16.
Viimeistään klo 16.30 ollaan kotona ja alan laittaa ruokaa, useimmiten on ruuat valmiina tai sitten teen jotakin kevyttä ja nopeaa. Pikkukakkosen aikaan teen kotitöitä ja usein avaan koneen, katson sähköpostit ja surffaan ehkä hetken netissä.
Lastenohjelman jälkeen lähdetään ulos, urheillaan yhdessä, leikitään, tai jos on huono ilma, teen kotitöitä ja lapset leikkii sisällä (ovathan he päiväkkä ulkona tarhassa vähintään pari tuntia). Joskus käydään kaupassa yhdessä (tai sitten olen kipaissut nopsaan kaupassa ennen lasten hakemista tarhalta).
Iltapala meillä on aina klo 20, ja viimeistään 20.45 lapset ovat sängyssä, jolloin mun oma aika alkaa. Pesen usein pyykkiä tai teen jotakin "hiljaista" työtä tuolloin, tai sitten vaan tuijotan telkkaa, istun koneella ja koetan nollata itseni. Nukkumaan menen klo 22-23 illasta riippuen.
Suht hyvin jaksan, vaikka lapset ovat vain hyvin harvoin isällään. Liikumme melko paljon, ja kotona on enimmäkseen aina siistiä.
Kun lapset sitten ovat isällään siivoan kunnolla, teen töissä "tunteja sisään", teen isosti ruokaostoksia ja ruokaa pakastimeen, hankin vaatteita koko perheelle ja niin edelleen.
Organisointikyvyn olen omasta mielestäni hionut ihan huippuunsa ;)
jos äiti tekee lyhennettyä päivää ja isäkin normaalipäivää. Silloin illat ovat helpompia ja rentoja.
Mutta minä olen käytännössä yh niinä päivinä kun mies on töissä.
Ihmettelen teitä jotka pesette kaksi koneellista pyykkiä viikossa. Meillä on pakko pestä joka päivä, koska muuten tilanne leviää käsiin. Lapsilla menee vähintään yksi vaatekerta päivässä näillä hiki-hiekka-vesi-meiningeissä, yleensä kaksi. Ja mieheltä tulee päivittäin työvaatteet ja omiakin vaatteita pitää pestä. Kyllä se koneellinen päivässä kertyy. Ja jos ei kerry niin aina on korin pohjalla lakanoita, pyyhkeitä, pöytäliinoja, koiran alustoja tmv.
No, turha tänne on mistään valittaa tai avautua. Mitään muuta ei saa kuin syytöksiä huonosta organisaatiokyvystä ja typeryydestä.
Minulla on hyvä organisointikyky, siksi tämä paletti pyörii. Mutta olen väsynyt. Enkä jaksa jankata täällä typeriä valintojani.
ap
monen kommenteista, että eivätkö lapset saa aamupalaa hoidossa? Ja samoin tuota siivoamista ja pyykkäämistä päivittäin, miten siihen kuluu niin kauheasti aikaa? Ja onko teillä todella noin pitkät työajat?
Meillä molemmat vanhemmat kokopäivätyössä. Mies menee yleensä aamulla aikaisin töihin, lähtee viimeistään klo 7. Minä herään klo 6.45., laitan itseni kuntoon ja syön aamupalan ja samalla herättelen lapsia. Viimeistään klo 7.15 lapset ylös ja aamupisille ja -pesulle. Pukevat pääosin itse vaatteet (4v. ja 2,5v.) ja n. klo 7.35 lähdetään hoitoon. Lapset syövät aamupalan hoidossa, minä ehdin klo 8 töihin. Pääsen töistä klo 15.45.-16.15 ja haen lapset, jos mies hakee niin vaihdetaan ensin autoja koska turvaistuimet minun autossa.
Mennään kotiin, kaupan kautta 2x viikossa. Yleensä teen ruokaa niin, että muutama päivä syödään samaa ja viikonloppuna juurikin pakkaseen. Kun ruoka on valmiina niin ehditään olemaan ulkona koko perhe ennen ruokaa, syödään klo 17.30. Sen jälkeen touhuilua yhdessä/erikseen, iltapala klo 19.30 jonka jälkeen iltapesut, iltasatu ja lapset nukkumaan 20.30. Sen jälkeen omaa aikaa tai yhteistä miehen kanssa. Meillä lapset on pienestä pitäen siivonneet mm. omat lelut, astiat laitetaan tiskikoneeseen heti, pyykkikone ja astianpesukone käytössä tarpeen mukaan, isompi viikkosiivous kerran viikossa, tarvittaessa imuroidaan useammin. Näin siis meillä...
En ymmärrä ollenkaan ap:n perheen tapoja. Miksei mies tee mitään aamupäivisin jos vasta illaksi menee töihin? Ja miksi lapset muuten viedään jo tuohon aikaan hoitoon? Ja miksi on pakko tuntikaupalla kuluttaa aamuisin aikaa itsensä puunaamiseen? (ilmeisesti et kuitenkaan kovin aikaisin mene kun vasta viideltä pääset kotiin..)
Mä herään 5.40,lapsi samalla. Mies on lähtenyt jo puolisen tuntia aiemmin töihin (jos on aamuvuorossa). Omaan ja lapsen pesuun, pukemiseen, aamupalaan kuluu vajaa tunti, 6.40 lähdemme päiväkotiin, mä töihin klo7. Mies hakee lapsen kolmelta, jäävät yleensä ulos. Mä pääsen kolmelta, tulen kaupan kautta kotiin. Jompikumpi laittaa ruuan, toinen ulkoilee lapsen kanssa. Jäljet raivataan heti niin isommin ei siivouksiin aikaa mene kuin yhtenä päivänä viikossa. Kuudesta kahdeksaan on vähintäänkin sit vapaata jommankumman harrastaa, olla vaan, leikkiä lapsen kanssa jne.. Klo20-20.30 lapsi nukkumaan, se joka ei nukuta ripustaa pyykit. Entiset nyt on viikkailtu pitkin iltaa ohikulkiessa. Sitten hetki vielä hereillä ennen omaa nukkumaanmenoa.
Miehen iltavuoroviikkoina mun ei aamulla tarvitse huolehtia lapsesta, mies vie sen vasta päiväunille hoitoon. Ja ovat aamupäivällä käyneet kaupassa. Illasta selviän hyvin yksinkin sitten, ihan yhtä paljon ei vaan ehdi ulkoilla lapsen kanssa kun ruokakin pitää laittaa. Ja omia menoja ei tietty voi silloin olla.