Silmälasien valinta on hel..tin vaikeaa kun on tosi huono näkö!!
Siis siltä kantilta, että rajoittaa kehysvalintaa ihan hirvittävästi, kun näkö huitelee jo jossain -8 paikkeilla..
olen tässä yrittänyt löytää uusia laseja ja mulla on nyt jo kymmenennet silmälasikehykset kotona sovitettavana...!
ensinnäkin näillä voimakkuuksilla linssin on reunastaan jo miltei 1 cm paksuinen vaikka kuinka olisi ohennetut lasit.
Sitten kehyksessä pitää ottaa huomioon, ettei linssi saa olla kovin leveä (mitä leveämpi, sitä enemmän reunassa paksuutta, näyttää siis ihan pullonpohjilta jo kapeissakin. Ja sitten kun ihan kapeat lasit ei kuitenkaan aikuisen kasvoon sovi eikä niitä tahdo yksinkertaisesti löytyäkään.
Ja sitten on oikeastaan valittava ainoastaan paksusankaisia malleja, koska se vähän häivyttää linssin paksuutta.
ja kuitenkin edestä katsottuna kasvolinja katkeaa, kun lasit pienentävät niin hitosti, kasvot tuntuvat siis kapenevan yhtäkkisesti lasien kohdalta 1-2 cm, näyttää typerältä. Ja arvatkaa miltä silmät näyttävät.. vaikka mulla onkin isot silmät, niin silmälasit päässä ne kutistuvat pieniksi pippureiksi, vaikka kuinka meikkaa silmiä isontavasti.
Mä NIIIIIIN haluan silmäleikkaukseen!! Ja menenkin heti, kun näön huonontuminen lakkaa (ja elän toivossa, että se joskus niin tekee, siitäkään kun ei ole mitään takeita)
Kommentit (35)
Mä ostin "hengettömät", näkyy nyt kaikille linssien paksuus :) Mutta myös silmät näkyy näistä hyvin, moni on kehunut lasejani. Virtaa laseissa on -9,5 ja -6,75. Piilarit on hyvät sovituksessa ja joissin liikkeissä on mahdollista ottaa kuvia ja katsoa koneelta. makutuomari on myös ihan ehdoton.
Mulla vahvuudet samaa luokkaa (n. -8), joten tiedän tunteen. Sopivien silmälasikehyksien löytäminen on vaikeaa. Mutta miksi ihmeessä ette sovita kehyksiä piilareiden kanssa? Tai ylipäätään käytä piilareita? Maailma on niin paljon ihanampi ilman rillejä. Urheilu, kampaajalla käynti, juhlat jne. Aikoinaan käytin piilareita lähes jatkuvasti, nyt laiskuuttani harvemmin. Mutta silmä- ja aurinkolaseja ostamaan lähtiessäni tottakai piilarit päähän. Ei siihen mitään digikameroita tms. tarvita. Ei tulisi mieleenikään tehdä siitä hankalasta ja epämiellyttävästä tilanteesta vielä hankalampaa ja epämiellyttävämpää siksi, ettei edes näe, millaisia pokia sovittaa. Silmäleikkaukseen minäkin toivon pääseväni, kunhan on talo rakennettu valmiiksi ja hoitovapaa ohi...
piilolasien käytön. Ja miinusta on -7,5 laseissa.
Kiinnostaisi vain että kuinka pitkään sulla on jo tuo näön huononeminen jatkunut. Jos kyseessä on myopia maligna eli likitaitteisuus joka lisääntyy vielä kasvuiän jälkeen niin luultavasti silmäleikkaus ei sinun osaltasi ole paras mahdollinen vaihtoehto. Suosittelisin lämpimästi piilolinssien hankkimista. Avaa huomattavasti lisää mahdollisuuksia kaikkeen. Olipa huono myyjä tämä jonka varastoista ei sopivaa vahvuutta löytynyt. Olisit mennyt toiseen liikkeeseen jos olisi ollut vaihtoehdot paremmat.
Tiedän voimakkaiden linssien haasteen hyvin. Itsellänikin -4, mikä nyt on vielä melko helppo lukema mutta voimakkaammat linssit aina rajoittavat enemmän mahdollisuuksia. Luota vain rohkeasti ammattilaisen apuun niin löydät varmasti parhaan mahdollisen ratkaisun. Ja jos kehysvalinnasta huolimalla linssin reuna jäisi ikävästi näkyviin, voi linssin reunan aina kiillottaa niin se ei erotu niin paljoa kehyksestä. Tsemppiä silmälasiostoksille! :)
-optikko
Itse kiertelin melkein kaikki kaupungin liikkeet kun etsin pieniä kapeita kehyksiä, totesin että parhaiten niitä löytyy joistain "alennushyllyistä" joissa on vanhoja kehysmalleja. Kun kaikki uudet muodikkaat kehykset on tosi isoja!
myös yhdessä nettikaupassa favopticilla oli tosi pieni kehysmalli 39mm leveä, jota kokeilin. sellainen ruskeaa muovia. mutta ei valitettavasti käynyt mulle.
lopulta päädyin ostamaan kirkasta läpinäkyvä muovia olevat kehykset. yhdellä myyjällä oli ne isoilla vanhvuuksilla eikä sitä linssiä vanhvaksi erottanut,kun kirkkaaseen kehykseen linssi sulautui niin hyvin! leveyttä näissä on 51mm mikä on tosi paljon, mutta hyvin tuo linssi tuonne muovilehykseen häipyy. tilasin nää eräästä nettikaupasta, en tiedä saako täällä mainostaa niin en nimeä uskalla kertoa. sieltä saa isoihin vahvuuksiin (miinusta yli 9) linssit 1.74 taitekertoimella, eikä tarvi maksaa mitään ekstraa siitä. :)
minkä näköinen olen lasit päässä jos sovittelen liikkeessä. Lasien vahvuus on vähän alle -3.
Viimeksi oli mies apuna kertomassa mielipiteensä erilaisista pokista. Kyllähän se optikkokin sanoi mutta mies minun tyylini paremmin tuntee. Oli minulla piilolinssit päässä mutta vähän "laimeat" ja olen tosi huono muutenkaan päättämään mitään tuollaista itse.
Kyllä minulla on piilaritkin käytössä mutta en voi niitä koko aikaa pitää. Vaikka piilarit on silikonihydrogeelit niin alkavat ärsyttämään silmiä jos on koko päivän silmissä.
Ennen silmälaseja käytin vuosia piilareita koko päivän, ihmettelin lopulta kun näin tähtiä piilarin laittamishetkellä.
Silmäoptikolla selvisikin että linssit olivat hanganneet toisesta silmästä päällimmäistä kerrosta reilusti pois ja toisesta vähän vähemmän.
Joten oli mitkä linssit tahansa niin saan pitää vain 8h päivässä ja 6päivänä viikossa.
rajoittaa myös linssien hiontaa.
Minulla -8.5 ja ekat kaksitehot
olen ihan sokea ilman laseja. tarhasta saakka olen ssanut laseja käyttää. tehän -5..-9 olette vielä hyvännäköisiä :D
Mun äiti oli käytännössä sokea ja joutui käyttämään erikoishiottuihin linsseihin tuhottomasti euroja. Kakkuloita piti olla aina kahdet, jotta on vararillit, jos jotain sattuu.
Äiti kyllästyi sitten ja investoi laserleikkaukseen ja pärjää nyt päiväsaikaan ilman rillejä ja väsyneenä sitten riittävät ihan tavalliset rillit, joissa on vain muutama hassu miinus. Leikkaus on maksnut itsensä takaisin, vaikka senkin joutuu jossain vaiheessa ehkä uusimaan, näin olen ymmärtänyt.
50mm leveät linssit, mutta ei näytä kamalan isoilta. On leveät sangat mutta ohkaiset pokat. Merkkiä Max&co.
Jotakuinkin tämän tyyliset mutta tumman siniset (sori tolkuttoman pitkä linkki)
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://1.bp.blogspot.com/_JhzkkmBFZ2…
Mun äiti oli käytännössä sokea ja joutui käyttämään erikoishiottuihin linsseihin tuhottomasti euroja. Kakkuloita piti olla aina kahdet, jotta on vararillit, jos jotain sattuu.
Äiti kyllästyi sitten ja investoi laserleikkaukseen ja pärjää nyt päiväsaikaan ilman rillejä ja väsyneenä sitten riittävät ihan tavalliset rillit, joissa on vain muutama hassu miinus. Leikkaus on maksnut itsensä takaisin, vaikka senkin joutuu jossain vaiheessa ehkä uusimaan, näin olen ymmärtänyt.
Itsellä oli -9 ja -8,5. Viime keväänä kävin leikkauksessa ja näkö oli täydellinen sen jälkeen. Ihana tunne nähdä ilman laseja! Nyt on oikeaan silmään tullut takaisin -2,5, mutta kunhan sen huononeminen pysähtyy, se korjataan ilmaiseksi uudella leikkauksella. Vaikka joudun uusintaankin en ole yhtään katunut leikkausta. Yhäkään en tarvitse laseja, sillä vasen silmä näkee hyvin ja kesällä oikeakin taas korjataan. vaikka miinusta tulisikn jossain vaiheessa vähän uudestaan, ei se harmita. Ihan eri asia onko -2 vahvuiset lasit vaiko -9.
Täällä tuskaillaan saman asian kanssa. Entistä enemmän olen kääntynyt laser-leikkauksen kannalle, mutta uskallus vain puuttuu. Entä jos näkö menee kokonaan..?
Siis mistä löytää sellaisia tyylikkäitä rillejä, joissa linssin leveys on kapea, 45 mm:n luokkaa? Mulla on aina ollut vain metallisankaisia laseja, joissa sangat on ohuet, mutta nyt haluaisin leveäsankaiset. Niitä vain ei löydy mistään!
Mielenkiintoinen viestiketju, helpottaa löytää kohtalotovereita :) Itse olen 24-vuotias ja miinusta on molemmissa silmissä n. -8 tällä hetkellä. Ensimmäiset lasini sain 8-vuotiaana. Läppälaserleikkaus ei välttämättä ole vaihtoehto kaikille voimakkaasti likinäköisille. Osaako kukaan kertoa minulle enempää silmänsisäisestä piilolinssileikkauksesta taikka leikkauksesta, jossa silmän mykiö vaihdetaan kokonaan tekomyökiöön eli ns. kaihileikkauksesta? :) Muutaman vuoden päästä, olisin erittäin valmis ja halukas harkitsemaan jompaa kumpaa näistä lekkauksista :)
Se vaan tuppaa olemaan niin, että kun näön huonontuminen lakkaa, alkaa pian jo tulla ikänäköä, eli laseista ei kaikki pääse eroon kokonaan ainakaan pitkäksi aikaa. Mutta toki lasien valinta helpottuu ja linssilasku halpenee.