Miksi monille lapsille annetaan isän sukunimi, vaikka äidin sukunimi olisi kauniimpi?
Isän nimi on jotain tyyliin Römpsänen ja äidillä jokin paljon nätimpi merkitykseltään ja äänteellisestikin ja silti annetaan se isän sukunimi. Miksi?
Kommentit (27)
meillä ainakin siksi, että tiesimme jo lapsen syntyessä, että tulemme menemään naimisiin ja miehen sukunimestä tulee silloin perheen yhteinen.
Ja vaikka sitä itse olen oppinut mukanani kantamaan en sitä kuitenkaan lapselleni tahdo..varsinkaan pojalle.
ja häntä oli tukemassa voimakas perinne, jonka mukaan olisi ollut vähintäänkin outoa antaa äidin sukunimi.
Eli kyllä, harmittaa, mutta oikeasti jos olisin saanut miehen taivutettua hommaan, hän olisi kokenut miehuutensa jotenkin romahtavan ja toisaalta koko miehen suku vähintään olisi pitänyt minua kauheana pirttihirmuna.
Meillä tosin miehen nimi ei ole mikään kauhea, mutta huomattavasti yleisempi kuin omani ja ääntämyksellisesti rumempi. Mulla siis olisi ollut erittäin harvinainen nimi.
Minulle on aivan sama mikä sukunimeni on, Paskanen vai Von Munchausen.
jos haluavat. Nyt heillä on isänsä nimi.
Kuinka pinnalliset ihmiset voivat miettiä sukunimiasiaa näin?
Voihan sen vaihtaa myöhemmin. Ihan sama mikä se nimi on.
jos haluavat. Nyt heillä on isänsä nimi.
Kuinka pinnalliset ihmiset voivat miettiä sukunimiasiaa näin?
meillä lapsilla on minun sukunimeni. Huoltajuus on yhteinen, mies olisi halutessaan saanut teettää dna-testit että lapset varmasti ovat hänen. Uskoi muutenkin. Naimisissa emme ole, ja vaikka menisimme, pitäisin silti oman sukunimeni, vaikkei se mikään erityisen kaunis ole, mutta melko harvinainen ja iso osa identiteettiäni. Jos mies ei kerran halua luopua omasta sukunimestään, miksi vaimonkaan pitäisi? Pienellä paikkakunnalla kaikki tietävät kuitenkin että olemme samaa perhettä...