Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kokemuksia siivousfirman käytöstä kotona

Vierailija
13.09.2022 |

Olen aina pitänyt itsestäänselvyytenä, että oma koti pitää itse saada pidettyä kunnossa. Ihan hyvin ollan selvitty tähän asti, eikä olla onneksi kovin pikkutarkkoja siisteyden päälle muutenkaan. Eläimiä ja likaavia harrastuksia löytyy, joten sotkua tulee.

Tämä tuleva talvi on nyt vain osoittautumassa liian rankaksi. Miehen älytön ylityötilanne ei näytä helpottamisen merkkejä, mulla on on paljon töitä ja illoiksi opintoja, lapsenkin koulu ja harrastukset vie koko ajan enemmän aikaa, ja sitten tuo eläinlauma vielä päälle.

Ekaa kertaa harkitsen nyt että palkkaisin jonkun tekemään perussiivouksen vaikka kerran viikossa tai kahdessa. Mutta koska tämä on ihan vierasta minulle, on monta kysymystä:
- Mitä kaikkea siivoukseen yleensä kuuluu?
- Pitääkö paperi- ja lelu- ja vaate- ja rojukasat siivota etukäteen pois tieltä kuinka tarkasti? eivät kai he voi tietää mihin mikäkin kuuluu, ja kaikelle ei varmaan edes ole paikkoja.
- Onko niillä oma imuri? (meillä on vanha robotti-imuri ja huono tavallinen imuri)
- Voinko valita mitä puhdistusainetta käytetään? (meillä on suopakuuratut lattiat joille ei kai pitäisi käyttää muuta kuin pellavaöljysuopaa, jota kyllä on valmiina)
- Kuinka kauan suunnilleen ammattilaiselta vie n. 140 neliöisen vanhan 2-kerroksisen talon siivous, silloin kun se on säännöllistä? Ei ole mattoja eikä koriste-esineitä, mutta roinaa kuljeskelee ympäriinsä. Iso keittiö, pieni olkkari, 2 makuuhuonetta, kylppäri ja pikkuvessa. Lisäksi jumppahuone, jossa talon ainoa matto ja pari kuntolaitetta, pyyhkivätköhän he ne, jos pyydetään?
- muuta mitä olisi hyödyllistä tajuta etukäteen? Ollaan pikkukaupungissa keskellä korpea, joten mitkään isot firmat eivät toimi täällä, mutta pari paikallista yrittäjää näyttäisi löytyvän.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ehkä tärkeimpänä: Miltä se tuntuu, kun joku tulee kotiisi siivoamaan sinun sotkujasi? Tuleeko olo, että pitäisi osallistua tai auttaa, tai selitellä, että miksi kaikki on nyt näin hujan hajan ja pölyistä? :D

Vierailija
2/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sinkku, mutta olen silti käyttänyt siivoojaa kerran kuussa jo vuosia. Kun kerran teen rankkaa työtä ja tienaan siitä ihan kivasti rahaa, miksi kuluttaisin aikaani ja voimiani johonkin niin tylsään kuin siivoamiseen? Ostan palvelun Freskalta, tulee joka kerta sama siivooja. Sellainen tummaihoinen mies, ihan hyvä tekemään hommansa. Vastauksia noihin kysymyksiin:

- Ei ole niillä omaa imuria, käyttävät sitä mitä talosta löytyy. Myös puhdistusaineet ja WC-harja pitää olla itsellä. Perus rätit niillä on mukana.

- Kyllä voi valita mitä puhdistusainetta käytetään.

- Siivoojat ei järjestele eikä mene kaappeihin, joten hajatavarat on hyvä järjestää itse ennen. Mutta jos on jotain leluja tms. niin ei ne haittaa, siirtävät pois tieltä kun siivoavat sitä kohtaa. 

"Ai niin, ehkä tärkeimpänä: Miltä se tuntuu, kun joku tulee kotiisi siivoamaan sinun sotkujasi? Tuleeko olo, että pitäisi osallistua tai auttaa, tai selitellä, että miksi kaikki on nyt näin hujan hajan ja pölyistä?"

No ei todellakaan, suositushan on ettei itse ole edes paikalla kun siivous tapahtuu joten ei siinä ole selittämässä. Saa toki olla jos haluaa, mutta silloinkin olisi hyvä antaa työrauha ja olla eri huoneessa kuin mitä parhaillaan siivotaan. Meillä eka kerralla käytiin läpi perusasiat, mitkä huoneet siivotaan, missä on erityisvaikeaa likaa, mitä aineita käytetään, missä on välineet jne. Sen jälkeen ainoa kommunikaatio on ollut "Good afternoon" kun siivooja tulee, sitten minä häivyn ja palaan kun homma on tehty. 

- Mitä siivoukseen kuuluu - mun käyttämän palvelun lista löytyy https://www.freska.fi/kotisiivous. Huonekaluja eivät ala siirtelemään paitsi jotain irtotuoleja toki.

- Mulla on 65 neliön asunto ja siivousaika on 3 tuntia. Lähden siksi aikaa aina pois jaloista tekemään etätyötä kirjastoon. Avaan vaan oven siivoojalle ja häivyn. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys yrittäjään, pyydä käymään ja antamaan tarjous.

Ei ne voida täällä hänen puolesta toimia.

Vierailija
4/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin niissä firmoissa on hillitön vaihtuvuus,kummassa päässä lienee ongelmia?

Vierailija
5/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-300

Vierailija
6/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolainen siivooja pissasi meillä vessan ovi auki, outoa, muuten oli hyvä. Ehkä ajatteli että näen sit mitä vessassa tapahtuu enkä epäile häntä mistään?

Vierailija
7/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Teen työtä kotipihassa erillisessä rakennuksessa, eli periaatteessa olen kotona, mutten tiellä kuitenkaan kunhan maltan pysytellä poissa jaloista. Lapsi tietysti tulee iltapäivällä koulusta, se kai saa olla paikalla?

Joo, tietenkin yrittäjä sitten arvioi työmäärän ja tekee tarjouksen sen perusteella, mutta kiinnostaa vaan mitä muilla ammattilaisen siivous yleensä kestää. Itsehän saan käytettyä siihen puoli tuntia tai viikon riippuen kuinka perusteellisesti teen.

Tuossa "miltä tuntuu" -ajatuksessa on ehkä taustalla jotain sellaista syylisyydentuntoa, että palkkaamalla siivoajan, kuvittelenko minä samalla että mun työ on jotenkin hienompaa ja tärkeämpää, että voin sitten jättää sotkuni muiden siivottavaksi?

Vierailija
8/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa halpafirmasta tai halpuutetusta, ainakin kerrostalossa jälki huonoa. Mieluummin laadukas normaalihintainen tai joku kunnollinen, osaava, ammattitaitoinen. On hyvä varmistaa työntekijöiden tilanne jne.

Vierailija
9/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisiivooja vastaa:

- Pitää siivota törkykasat pois ennen meidän käyntiä. Lavuaarit, keittiön tasot yms oltava tyhjiä. Olisi hyvä jos itse poistuisit pois kotoa jotta saamme työrauhan.

- meillä on omat aineet ja imurit. Huomaa, että jos olet esim kissa-allerginen niin sillä samalla imurilla on voitu just käydä viidessä eri kissataloudessa eikä pölypussia ole välttis vaihdettu. :D

Voidaan käyttää sun omia aineita.

- älä ota halvinta firmaa, suosi niitä joissa suomalaisia työntekijöitä. Jos itse varaisin siivouksen, ottaisin sen alkuviikolle kun porukka on viikonlopun jäljiltä virkeää. Loppuviikosta voi jo olla vähän laiskaa jälkeä 😂

- pyydä firma arviokäynnille. Jos ne väittää että menee alle 4-6h niin puhuvat p**kaa. Varmista ja kysele reippaasti itse, mitä siihen kuuluu. Joka firmassa on eri määrä juttuja mitä kuuluu. Kerro jos joku sulle tärkeää.

Älä ota firmaa jolla on vesi-imuri tmv huuhaa joka vaan liikuttelee likoja edes-takas ja rikkoo siivoajien ranteet.

-muista että kotisiivoajan palkka on 11,02e/h ja työ on 10-30h/vko osa-aikaa eli palkalla ei elä. Tähän hintaan siivoaja ei todellakaan nouse tikkaille pyyhkimään mitään kristallikruunuja tmv.

On ystävällistä jättää joskus vaikka vissyä, suklaata siivoajille.

Valittamalla jostain, jälki todennäköisesti huononee radikaalisti koska sä olet sitten se "vaikee asiakas" eikä kukaan halua enää teille. Parhaista kohteista oikeasti tapellaan...

- Varo yksinyrittäjiä, näillä on usein mukana 9e/pvä työkkärin "kuntoutettava" joka pöllii ihan kaiken mitä irti saa eikä moppi oikein heilu. :D Veroja unohtavat myös maksella.

Vierailija
10/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Teen työtä kotipihassa erillisessä rakennuksessa, eli periaatteessa olen kotona, mutten tiellä kuitenkaan kunhan maltan pysytellä poissa jaloista. Lapsi tietysti tulee iltapäivällä koulusta, se kai saa olla paikalla?

Joo, tietenkin yrittäjä sitten arvioi työmäärän ja tekee tarjouksen sen perusteella, mutta kiinnostaa vaan mitä muilla ammattilaisen siivous yleensä kestää. Itsehän saan käytettyä siihen puoli tuntia tai viikon riippuen kuinka perusteellisesti teen.

Tuossa "miltä tuntuu" -ajatuksessa on ehkä taustalla jotain sellaista syylisyydentuntoa, että palkkaamalla siivoajan, kuvittelenko minä samalla että mun työ on jotenkin hienompaa ja tärkeämpää, että voin sitten jättää sotkuni muiden siivottavaksi?

Niin että lapsi saa häiritä siivoajien työtä muttei sinun? Reilua :D

Hienoa kun meidän työtä arvostetaan. ME EI OLLA LAPSENVAHTEJA!

-Siivooja

Vierailija
11/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sinkku, mutta olen silti käyttänyt siivoojaa kerran kuussa jo vuosia. Kun kerran teen rankkaa työtä ja tienaan siitä ihan kivasti rahaa, miksi kuluttaisin aikaani ja voimiani johonkin niin tylsään kuin siivoamiseen? Ostan palvelun Freskalta, tulee joka kerta sama siivooja. Sellainen tummaihoinen mies, ihan hyvä tekemään hommansa. Vastauksia noihin kysymyksiin:

- Ei ole niillä omaa imuria, käyttävät sitä mitä talosta löytyy. Myös puhdistusaineet ja WC-harja pitää olla itsellä. Perus rätit niillä on mukana.

- Kyllä voi valita mitä puhdistusainetta käytetään.

- Siivoojat ei järjestele eikä mene kaappeihin, joten hajatavarat on hyvä järjestää itse ennen. Mutta jos on jotain leluja tms. niin ei ne haittaa, siirtävät pois tieltä kun siivoavat sitä kohtaa. 

"Ai niin, ehkä tärkeimpänä: Miltä se tuntuu, kun joku tulee kotiisi siivoamaan sinun sotkujasi? Tuleeko olo, että pitäisi osallistua tai auttaa, tai selitellä, että miksi kaikki on nyt näin hujan hajan ja pölyistä?"

No ei todellakaan, suositushan on ettei itse ole edes paikalla kun siivous tapahtuu joten ei siinä ole selittämässä. Saa toki olla jos haluaa, mutta silloinkin olisi hyvä antaa työrauha ja olla eri huoneessa kuin mitä parhaillaan siivotaan. Meillä eka kerralla käytiin läpi perusasiat, mitkä huoneet siivotaan, missä on erityisvaikeaa likaa, mitä aineita käytetään, missä on välineet jne. Sen jälkeen ainoa kommunikaatio on ollut "Good afternoon" kun siivooja tulee, sitten minä häivyn ja palaan kun homma on tehty. 

- Mitä siivoukseen kuuluu - mun käyttämän palvelun lista löytyy https://www.freska.fi/kotisiivous. Huonekaluja eivät ala siirtelemään paitsi jotain irtotuoleja toki.

- Mulla on 65 neliön asunto ja siivousaika on 3 tuntia. Lähden siksi aikaa aina pois jaloista tekemään etätyötä kirjastoon. Avaan vaan oven siivoojalle ja häivyn. 

Mitä hittoo ny tää meidän työn vähättely taas?!?? Todellakin haittaa ne lelut siellä lattioilla haloo hei?!?

Jätättekö rojuja myös muiden ammattilaisten tielle?! Putkarin? Nuohoojan? Maalarin?!?

Estettömyys ja työturvallisuus, sanooko mitään?

Vierailija
12/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ajattelen vaan, että on hyvä asia käyttää tällaisia palveluita, nehän työllistää ihmisiä. Vieläpä sellaisia vaikeasti työllistyviä, joilla ei ole ehkä mitään koulutusta, eivät välttämättä osaa suomen kieltä tms. Tuskinpa ne siivoojat tyytyväisempiä olisi, jos heillä olisi vähemmän asiakkaita ja siis pienempi palkka.

Vierailija
13/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varo yksinyrittäjiä, näillä on usein mukana 9e/pvä työkkärin "kuntoutettava" joka pöllii ihan kaiken mitä irti saa eikä moppi oikein heilu. :D Veroja unohtavat myös maksella."

Siis onko näin että siivoojan käynnin jäljiltä kotoa voi olla tavaroita kadonnut? Mutta siitähän jää heti kii, kyllä sen tietää kuka on pöllinyt jos muita ei ole kotona käynyt kuin se siivooja? Ottaako joku oikeasti sellaisen riskin että vie jonku iPadin ja poliisit tulee hakeen kamarille? Tuntuu käsittämättömältä että joku voisi olla niin typerä.

Vierailija
14/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele kokemuksia esim naapureilta tai ystävältä. Jos palkkaat yrityksen, niin siellä tekijät ja työn jälki voi vaihdella.

Itse vien aina etukäteen matot ulos, kaikki ylimääräiset tavarat pois lattioilta ja pöydiltä.

Meillä on 135 neliöinen omakotitalo yhdessä kerroksessa, siivooja käy kahden viikon välein, aikaa menee noin kolme tuntia/kerta. Perheenjäsenet pysyvät poissa kotoa ja antavat siivoojalle työrauhan. Jouluisin annamme lahjan (viime joulun esim paketin suklaata, kahvia sekä kaksi leffalippua).

Vierailija
15/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Varo yksinyrittäjiä, näillä on usein mukana 9e/pvä työkkärin "kuntoutettava" joka pöllii ihan kaiken mitä irti saa eikä moppi oikein heilu. :D Veroja unohtavat myös maksella."

Siis onko näin että siivoojan käynnin jäljiltä kotoa voi olla tavaroita kadonnut? Mutta siitähän jää heti kii, kyllä sen tietää kuka on pöllinyt jos muita ei ole kotona käynyt kuin se siivooja? Ottaako joku oikeasti sellaisen riskin että vie jonku iPadin ja poliisit tulee hakeen kamarille? Tuntuu käsittämättömältä että joku voisi olla niin typerä.

Kyllä voi, yks mun työpari oli kleptomaani. Yleisimmin vei röökiä, nuuskaa, käteistä tai jotain ruokaa, juomaa. Tästä vuosia aikaa.

Palkat on niin huonot että monet ajattelee "tasoitusta" kun raadetaan kuin orjat hyväosaisten kodeissa. Ja arvostus tosiaan luokkaa nolla, mehän voidaan herrasväen lapsetkin siinä sivussa näköjään hoitaa.

Siivojaksi pääsee/joutuu kuka vaan eikä esims rikosrekisteriä kysytä.

Vierailija
16/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysele kokemuksia esim naapureilta tai ystävältä. Jos palkkaat yrityksen, niin siellä tekijät ja työn jälki voi vaihdella.

Itse vien aina etukäteen matot ulos, kaikki ylimääräiset tavarat pois lattioilta ja pöydiltä.

Meillä on 135 neliöinen omakotitalo yhdessä kerroksessa, siivooja käy kahden viikon välein, aikaa menee noin kolme tuntia/kerta. Perheenjäsenet pysyvät poissa kotoa ja antavat siivoojalle työrauhan. Jouluisin annamme lahjan (viime joulun esim paketin suklaata, kahvia sekä kaksi leffalippua).

Oot täydellinen asiakas 😍

Vierailija
17/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta tungen nyt tähän ketjuun kumminkin. Olen sairastanut todella vaikeaa masennusta vuosia, nyt olen pikkuhiljaa alkanut toipumaan. Tästä syystä mun kotona on likaista. Lattioita en ole jaksanut pestä ikuisuuksiin, seinät ja ovenpielet ja pölyt on pyyhkimättä todella pitkältä ajalta. Paikat on kyllä järjestyksessä jo nykyään, mutta en vain ole jaksanut siivota niin, että olisi puhdasta. Olen miettinyt, että uskaltaisinko ottaa jonkun siivoojan tänne avuksi, mutta sitten iskee hirveä häpeä kun täällä on niin likaista. Kauhisteleeko ammattisiivoojat mielessään millaisissa törkypesissä jotkut asuu, ja puhuu niistä sitten vielä muillekin? :( Kaipaisin myös apua joidenkin röykkiökasojen (lähinnä kierrätykseen menevien tavaroiden) poisviennissä, saako heiltä tällaista palvelua?

Vierailija
18/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas!!

Täällä ei ole mitään isoja siivousyrityksiä, vaan juuri näitä toiminimiyrittäjiä tai muutaman ihmisen pikkufirmoja. Isompaan kaupunkiin on 30 km, eikä sekään ole kovin iso. :)

Lapsi ei ole vahdittava vaan iso itsenäinen koululainen. Ei yleensä viihdy mun työhuoneella, mutta voi toki olla että saan sille uskoteltua ettei talossa saa olla kun siivooja on töissä.

Kiitos imuritiedosta, se täytyy siis hankkia ensin. On kyllä ollut listalla muutenkin.

SItä mietin, että on hyvin mahdollista, etten yksinkertaisesti saa siivottua rojukasoja pois ennen siivoojan tuloa. Se ei ole mitään arvostuksen puutetta, vaan sitä että on hyvin tavallista että teen kouluhommia lapsen mentyä nukkumaan esimerkiksi kahteen asti yöllä. Ja aamulla on työpäivä. Siksi tarvitsenkin apua. Joten mieluiten sitten maksaisin ekstraa siitä, että jos en ehdi raivata etukäteen, niin siivooja kerää likaiset vaatteet pyykkikoriin ja lehdet ja paperit yhteen kasaan ja työntää lapsen väkerrykset vaikka johonkin nurkkaan. Varsinkin jumppahuoneessa on jatkuvasti meneillään joku patja-sohvatyyny-puolapuu-viltti-joogaliina-temppuratamaja, ja ne on pakko raivata tieltä ennen kuin sinne edes mahtuu sisään. Jos aika on rajallinen, niin sitten jättää vaikka lattiat pesemättä sillä viikolla.

Tavaroiden katoamiseen en oikein usko täällä. On pahin ja paras juorukylä mitä löytyy.

Vierailija
19/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi, yks mun työpari oli kleptomaani. Yleisimmin vei röökiä, nuuskaa, käteistä tai jotain ruokaa, juomaa. Tästä vuosia aikaa.

Palkat on niin huonot että monet ajattelee "tasoitusta" kun raadetaan kuin orjat hyväosaisten kodeissa. Ja arvostus tosiaan luokkaa nolla, mehän voidaan herrasväen lapsetkin siinä sivussa näköjään hoitaa.

Siivojaksi pääsee/joutuu kuka vaan eikä esims rikosrekisteriä kysytä.

"Palkat on niin huonot että monet ajattelee "tasoitusta" kun raadetaan kuin orjat hyväosaisten kodeissa"

Tavallisia ihmisiä ne useimmat asiakkaat on, eikä musta ole oikein että viedään jotain näiltä ihmisiltä että saisi jotain "tasoitusta", kovalla työllä ne asiakkaatkin on kotinsa ja tavaransa hankkineet...pienipalkkaisetkin voi joskus tilata siivoojan, on voinut saada tarvittavat rahat siihen vaikka vanhemmiltaan lahjaksi. Kurjaa jos se pienipalkkainen asiakas ryöstetään ajattelemalla näin.

Vierailija
20/46 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousfirma siivoaa mistä sovitaan. Tavarat paikalleen. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä kenen pehmolelu on sohvalla ja minne lyijykynät laitetaan. Jos haluat ikkunapesua, raivaat tavarat pois tieltä. Ei siivooja siirrä kalusteita, kukkia, sohvia pois edestä.

Edelleen riippuu mitä on sovittu tehtäväksi siivota 140 neliötä. Onko vain imurointi, moppaus ja vapailta pinnoilta pölyt. Siivotaanko vessat, keittiön tasot?

Ehkä heiltä tulee aika-arvio. Lemmikit pois tieltä siivouksen ajaksi.