Millaisen pintarempan tekisin vuokrattavaan kaksioon?
Suunnittelen pintaremonttia 50 neliön kaksioon, johon toivon vuokralaisiksi nuorta paria, joko opiskelevia tai työssä käyviä. Ehdota materiaaleja ja värejä!
- keittiössä on tällä hetkellä luonnollisesti tummunutta mäntypaneelia ja vaaleat seinät ja kaappien ovet sekä parkettikuvioinen muovimatto. Ajattelin maalata paneelin. Mikä väri?
- mitä keittiön lattiaan? Laminaattia vai muovimattoa? Kävisikö laattakuvioinen?
- entä seinän väri?
(Kävisikö valkoinen paneeli ja vaaleanvihreä tapetti?)
- minkä sävyinen lattia olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen (joiden välillä oviaukko)? Vaaleaa kuultolakatun näköistä vai tummaa?
- tapetit vai maalipinta? Entä värit? Lettutaikinaa tai muuta murrettua valkoista?
- uskallanko tapetoida olohuoneesta yhden seinän kontrastiväriseksi ja -kuvioiseksi? Punasävyinen? Sinisävyinen? Musta? Vai vaalea tapetti, jossa hopean sävyisiä kuvioita?
Itse olen keski-ikäinen käpy, siksi kyselen :)
Kommentit (14)
astianpesukone keittiöön toisi todella suuren plussan jos jotain asuntoa menisin katsomaan ja sielä sellainen löytyisi. Onko sälekaihtimiä? Ne on kanssa todella hyvä juttu olla olemassa. Seinät maalaisin ehkä luonnon valkoisiksi(koko valkoinen on aina aneeminen näky) joko tumma taikka vaalea laminaatti. Tietysti parketti olisi kestävämpi vaihtoehto, mutta laminaatti on parempi esim. koirien kannalta ja sen pilalle meno ei ota niin paljon kupoliin kuin parketin(jo0nka voi tosin aina hioa)
laittamista vuokra-asuntoon. KOkemus on osoittanut, että hyvätkään vuokralaiset eivät kohtele vuokranantajan omistamaa konetta samalla kunnioituksella kuin omaansa. Niissä pestään mitä sattuu ja sitten ollaan vaan sitä mieltä, että vuokranantaja vastaa nidien huollosta ja toiminnasta. Siitä taas on vuokranantajalle suhteettomasti vaivaa siihen nähden, mik äsen rahallinen hyöty on. ELi jollet halua hyväntekeväisyyslaitokseksi, älä tarjoa näitä koneita.
Sen sijaan on hyvä, että kämpässä on tila, johon vuokralainen saa omat koneensa. Eli keittiössä joku kaappi, jonka oven ja hyllyt saa helposti ja siististi irti, putket valmiina jne.
vuokrakämpässä neutraalit sävyt on plussaa! Eli luonnonvalkoista, beigeä, harmaata/hopeaa. Joku tehosteseinä olohuoneessa piristää, mutta ei tosiaan mitään kirkkaanpunaista tms.
Puolipanelointi ehdottomasti valkoiseksi, puun värinen on aika kauhistus. Itse olen sitä mieltä, että keittiön lattian tulee kestää kosteaa. Sinne voi helposti kaatua jotain ja se on hyvä saada kunnolla putsata märällä. Eli lähtisin muovimatosta liikkeelle. Itse valitsisin laattalattian näköisen muovimaton. Kuvioidussa ei likatahrat erotu, säilyy pitempään katseen kesävänä. Yksiväriseen kun tulee yksikin tahra niin sen erottaa heti.
Kävimme tänään remppaukon kanssa katsomassa tulevaa työmaata. Aloitetaan seinistä: tehdään se tavanomainen eli vanhat tapetit pois, tasoitus, lasikuitutapetti ja maalaus vaniljaan taitetulla valkoisella. Ei tehosteita. Lattiaan laminaatti ja uudet listat paitsi keittiöön laattalattian näköinen muovimatto. Panelointi maalataan harmaaksi tai jollakin muulla lattian väreistä.
Katot sekä listat ja kynnykset käydään läpi ja "meikataan" siisteiksi. Komeroiden ovet maalataan samalla värilä kuin seinät. Keittiössä vetimet vaihdetaan, mutta enempään eivät voimat juuri nyt riitä, vaikka kaapit ovatkin aika alkeelliset. Makuuhuoneen ja eteisen kaappien vintage-vetimet säilytetään.
Koneet ovat asunnossa ennestään, joten en niitä ala sieltä uloskaan kiskoa. Esim. astianpesukone on 45-senttisen, joka jäi yli, kun remppasimme oman keittiön ja vaihdoimme 60-senttiseen. Olen huomannut, että nuoret arvostavat astianpesukonetta erityisesti.
Hienoa, että panostat vuokra-asuntoosi! :) Liian usein tuntuu, että vuokranantajat ovat välinpitämättömiä remppaamaan asuntojaan, eivätkö oikein ymmärrä sitä, kuinka suuri merkitys asunnon siisteydellä on asukkaalle. Ja vaikuttaahan siisteys asunnon arvoonkin!
p.s Neutraalit värit on varma valinta, hyvä ettette päätyneet esim vihreään, koska huomattavasti useampi elelee mieluummin vaaleassa keittiössä jossa voi itse valkata haluamansa sävyt.
Uskon, että asunnosta tulee tosi siisti ja oikeesti semmoset "ei ihan vimpan päälle"-asunnot on itsellekin ollu vuokralaisena miellyttävimpiä. Kerran sain omistajan laskuun tapetoida ja maalata asunnon itse ja TODELLA vanhoista ovistakin tuli maalaamalla ja vetimet vaihtamalla vallan suloiset ja toisaalta ne oli kuitenkin paljon tunnelmallisemmat kuin täysin uudet.
Ehkäpä voisit nyt vaikka nostaa vuokraa muutamalla kympillä, koska ainahan lattioiden ja seinäpintojen laittaminen nostaa jo sinälläänkin asunnon arvoa.
Onnea vuokralaisen metsästykseen!
miettisin vielä tuota lasikuitutapettia! Onhan se helppo maalata yms. mutta tekee asunnosta todellakin vuokrasunnon näköisen ja sitten jos joskus haluat esim. myydä ja vaihtaa sen johonkin mikö tuo asuntoon vähän lissä asrvoa niin oneeksi olkoon vain! lasikuitutapetti meinaan on ja pysyy. Ainahans en voi yrittää repiä irti taikka vetää tasoitetapetin päälle, mutta tulos ei ole ikinä täydellinen. Muuten kuulostaa todella hyvältä ole kiltii ja mieti tuota lasikuitutapettia vielä vähän, jooko?
mutta olen asiaa kovasti miettinyt.
Jos tavoitteena on vuokrata opiskelijoille asuntoa, niin halpaa mutta siistia. Maalarin valkoista seiniin, Ikean kalusteet, muovimattoa lattiaan. Tällöin vuokra pysyy kohtuullisena.
Itse hakisin vuokralaiseksi mielummin työssäkäyviä, jolloin laittaisin vähän parempaa laminaattia lattiaan, hiukan paremmat kalusteet,sävytettyä maalia ja jotain luxustakin, jolloin vuokraakin voisi pyytää enemmän.
..juurikin se, että vuokralaisen vaihtuessa se on helppo maalata uudestaan ja sen voi jopa antaa vuokralaisen itse maalata, jos hän haluaa. Pohjatöiden ei myöskään tarvitse olla yhtä perusteelliset ja huolelliset kuin "normaalisti" tapetoidessa tai etenkään maalattaessa. Omassa kotirempassani koristemaalautin seinät, mutta eihän sellaisia rahoja saisi ikinä vuokrassa takaisin.
50 neliötä ei ole ihannekämppä enää niille työssäkäyville, jotka etsivät luxusta. Heillä on varaa ostaa omakin. Kohderyhmäni ovat opiskelijat, jotka ovat jo ehtineet löytää kumppanin opiskelupaikkakunnalla ja mahdollisesti jäävät vielä muutamaksi vuodeksi valmistumisensa jälkeen. Edellinen vuokralainen viipyi 5 vuotta ja asui kahden eri tyttiksen kanssa :) Hänelle riitti mainiosti vähän repsahtanutkin kämppä, sillä sen tunnelma ja sijainti ovat erinomaiset.
Tämänkertaisen remontin päätavoite on pitää huolta omaisuudesta. Tuo asunto on sentään kaikki, mitä omistan, sillä kotini omistaja on pankki.
ap
sanoisin, että maalaa ne vanhat mäntypanelit joko valkeiseksi tai vaaleanharmaaksi (mieluummin vaaleanharmaaksi) ja sitten ne seinät sillä toisella tästä väriparista. Neutraalia ja helppo yhdistää mihin tahansa muuhun sisustukseen, toisin kuin se vaaleanvihreä. Aiotko vaihtaa kaapinovet? valkoista tai helmeharmaata.
Lattia mieluummin laminaattia, se sopii useimille vuokralaisille paremmin, vaikka tosiasia onkin, että muovimatto voisi olla askelystävällisempää ja kopisisi vähemmän. Vuokralainen kuitenkin valitsee asunnon katseellaan.
Kaikki lattiat vaaleiksi. Mieluummin maalipinta kuin tapetti, taas sävy sehelmenharmaa tai muu vaalea. Ei kuitenkaan "lettutaikinaa" tai muuta likaisenvalkoista, eli kellertävää, vaan mieluummin sitten esim vaniljanvalkoinen tms.
Anna vuokralaisen sisustaa itse omilla tavaroillaan ja tekstiileillään, älä laita mitään tehosteseiniä. Ne on vaan rasite.
valkoista, harmaata, vaaleaa. Ei värejä eikä kuvioita. Ei mitään kikkailuja. Laminaatti lattiaan.
Oman kokemukseni mukaan suosituimpia ovat juuri kokovalkoiset vuokra-asunnot joko puu-/parketti- tai laminaattilattialla. Vuokra-asuntoon en tosin puuta tai parkettia lattiaan laittaisi.
t. vuokra-asuntoja omistava keski-ikäinen käpy :)
mutta itse asun vuokralla ja jo muutamaan kertaan vuokra-asuntoa etsiessä kiinnitän huomiota lattiaan, keittiön kaappeihin, säilytystilaan, wc/kylpyhuonetilaan.
En tiedä missä kunnossa asunto tällähetkellä on, mutta itse vaihtaisin kylpyhuoneen laatat, jos ovat vähänkään sen tarpeessa. Valitsisin isot laatat myös seiniin, pääosin valkoiset/vaaleat mutta tehosteseinä antaa heti paremman vaikutelman. Siihen voisi käyttää esim. tummanharmaata.
MInusta tehostetapettiseinä kuulostaa kivalta, mutta ehkä turvallisin ratkaisu siihen olisi joku vaaleakuviollinen, joka sopii kaikkien värien kanssa yhteen, esim. vaniljan sävyinen tms.
Jos keittiön kaapinovet ovat hyvässä kunnossa, mieti voisiko vaihtaa pelkät vetimet? Niillä voisi vähän nykyaikaistaa jos ovat kovin vanhanaikaiset. Tai sitten vaihtaa koko ovet/kaapit, jos sitä kaipaavat.
Itse tykkäisin keittiössä oikeasta laattalattiasta, mutta jos noista kahdesta pitäisi valita, olisi hyvännäköinen ei-niin-muovimaton-näköinen -muovimatto itselle mieluisampi vaihtoehto käytännön kannalta. En valikoimia valtavasti tunne mutta uskoisin että yksivärinen vaalea muovimatto olisi paras.
Jos asunnossa ei ole kiinteitä kaappeja/vaatehuonetta, olisi suuri plussa jos sellaiset sinne saisi. Usein vuokra-asujilla (ainakaan meillä) ei voi olla omia kalusteita valtavan paljon, sillä asunto vaihtuu silloin tällöin ja asunnot ovat niin erilaisia ettei kannata sijoittaa kalusteisiin jotka eivät kuitenkaan sovi jokaiseen asuntoon.
Tulipa tästä pitkä selostus, mutta olen kohderyhmääsi kuuluva vuokralainen, joten ehkä tästä on jotain apua :) Kiinnitä siis huomiota wc:n siisteyteen, keittiön kaappeihin(ja koneisiin) sekä lattiaan. Ja käytä melko neutraaleja värejä, kuitenkin jotain jujua, ei ihan pelkkää valkoista..
Paljon vaikuttavat myös yksityiskohdat, esimerkiksi ikkunalaudat, verhotangot jne.
Voisiko olohuoneen ja makuuhuoneen väliin laittaa lasiovet? Vai mikä niiden nimi on, sellaiset väliovet joissa on ikkunaruudut alas asti.. Sellaiset asiat jäävät mieleen kun asuntoja selaa kymmeniä :)
Tsemppiä remonttiin! :)
Vuokrattavan asunnon perusteellinen täysremppa olisi kuitenkin hyväntekeväisyyttä, johon minulla ei ole varaa. Minulla on yli 200 000 euroa asuntolainaa, jonka lyhennykset ovat osittain kiinni vuokratuloista. Näin ollen tuloa on tosiaan saatava, ja esim. 20 000 euron täysremontti keittiön kaappien ja koneiden vaihtamisineen ja kylppärin kaakelointeineen ei todellakaan tule kysymykseen. Sen maksaminen veisi kaikki vuokratuloni ainakin 4 vuoden ajaksi - tuotto nolla. Nimenomaan keittiön ja kylpyhuoneen laittaminen on todella kallista, mahtaisiko tuo summa edes riittää.
Eli vuokralainen saa tosiaankin tyytyä uusittuihin seiniin ja lattioihin, siistiin kylppäriin ja kohtuulliseen keittiöön. On siellä sentään astianpesukone ja keraaminen liesi, ettei ihan kivikaudella tarvitse keitellä.
Vuokralaisten saaminen ei ole kovin vaikeaa. Saisin kämpän vuokratuksi sellaisenaankin, mutta omaisuudestaan on kiva myös pitää huolta. Keittiöremppa saa odottaa asunnon myyntiä ja kylppäri taloyhtiön linjasaneerausta.
ovat todellakin jo iso plussa keittiössä! :)
t. kohderyhmääsi kuuluva edellä vastannut :)