Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VASENKÄTISET: miten veitsi ja haarukka käsissä?

Vierailija
19.07.2010 |

Pitäkö vasenkätinen haarukkaa vasemmassa ja veistä oikeassa kädessä ruokallessa kuten oikeakätinen vai miten kuuluu?

T. Vasurin äiti

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa syödä veitsi vasemmassa kädessä. Jos taas syön pelkällä haarukalla (kotona), se on aina vasemmassa kädessä.

Vierailija
2/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lapsi kannattaa opettaa käyttämään haarukkaa ja veistä kuten muutkin.

No niin, sitten vastaan kysymykseen :)

Tietenkin haarukka on vasemmassa kädessä, sehän on kaikkein luonnollisintakin. Jos syön pelkällä haarukalla tai lusikalla, se on vasemmassa kädessä. Ja jos veitsellä ja haarukalla, niin haarukka vasemmassa.

Oikeakätiset ne hassusti tekee kun syö aina oikealla kädellä jos pelkkä haarukka tai lusikka ja sitten vaihtavat kättä jos tarvitsevat veistä seuraksi.

Kerrankin "oikeus" on vasureiden puolella! JIIHAA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veistä ja haarukkaa kuten oikeakätisetkin, lusikkaa pidän vasemmassa kädessä. Tiedän myös vasenkätisiä, jotka syövät lusikalla oikealla kädellä. Harvemmin olen kuitenkaan nähnyt kenenkään vasenkätisen pitävän veitseä ja haarukkaa "väärissä" käsissä.

Vierailija
4/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän siis haarukkaa ja veistä kuten oikeakätisetkin, eikä vasenkätisyyttäni huomaa kuin kirjoittaessa.

Lapseni on myös vasenkätinen ja käyttää oikeaa siinä missä vasentakin. Neuvolan papereihin kirjoittivat "kätisyys ei vielä vakiintunut". No mä nyt 28-vuotias ja sitä "vakiintumista" odotellessa :)

Vierailija
5/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haarukkaa oikeassa ja veistä vasemmassa, tai sitten pelkkää haarukkaa tai lusikkaa vasemmassa. Eikös oikeakätiset pidä veistä oikeassa kädessä siksi, että veitsellä leikkaaminen on vaativampaa kuin haarukan laittaminen suuhun? Samalla logiikalla vasuri voi pitää veitseä vasemmassa kädessä. Olen kysynyt asiaa tapakouluttajalta ja on ihan 'luvallista' etiketin mukaan vaihtaa veitsen ja haarukan paikkaa kätisyyden mukaan.

Tietysti jos onnistuu toisin päin, niin onhan se kattauksen kannalta helpompi, mutta vaarana on se, ettei lapsi sitten opi käyttämään veistä ollenkaan näppärästi. Onko lapsesi vahvasti vasuri vai käyttääkö molempia käsiä?

Itse olen siis todella vahvasti vasenkätinenn enkä voisi kuvitellakaan, että vaikka perunan kuoriminen onnistuisi niin, että pitäisi veistä oikeassa kädessä.

Vierailija
6/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelin aikoinaan, kun poika opetteli syömään veitsellä ja haarukalla, että miten voi sujua syöminen "väärin päin". Mutta hän vain matki oikeakätisiä ja hyvin sujui.

Vierailija
7/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä.

Vierailija
8/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasuri, eikä se ole ollut tekosyy olla oppimatta syömään etiketin mukaan. On noloa aikuisena, jos joutuu opiskelemaan uudelleen aterimien käytön.

t. vasuri

Vierailija
9/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasuri, eikä se ole ollut tekosyy olla oppimatta syömään etiketin mukaan. On noloa aikuisena, jos joutuu opiskelemaan uudelleen aterimien käytön.

t. vasuri

ja tuntemaan pöytätavat kätisyydestä riippumatta. Mietin vaan onko eroa aterimien käytössä, lähipiirissä kun ei muita vasureita ole ja 3v lapsi vahvasti vasenkätinen.

Vierailija
10/11 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasuri, eikä se ole ollut tekosyy olla oppimatta syömään etiketin mukaan. On noloa aikuisena, jos joutuu opiskelemaan uudelleen aterimien käytön. t. vasuri

ja tuntemaan pöytätavat kätisyydestä riippumatta. Mietin vaan onko eroa aterimien käytössä, lähipiirissä kun ei muita vasureita ole ja 3v lapsi vahvasti vasenkätinen.

Niin siis etiketin mukaan vasuri saa kyllä syödä veitsi vasemmassa ja haarukka oikeassa kädessä. Muuten tietysti noudatetaan samoja ohjeita haarukan asennossa jne.

Vierailija
11/11 |
08.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Nyt vasta näin nelikymppisenä tajusin syöväni kuin vasurit. Joskus joku siitä huomautti että syön "vääripäin", mutta en ymmärtänyt mistä oli kyse. Pesistä lyön kuin vasurit ja sählyä ja lätkää kummalta puolelta vaan, mutta kirjoitan oikealla. InBody -mittauksessa lihastasapaino/voima oli enemmän vasemmalla, ja siitä tuo mailan pitäminen vasurina varmaan johtuu, eli saa enemmän voimaa lyönteihin. Tennismaila menee luontaisesti oikeaan käteen, mutta tykkään mäiskiä eniten rystyä molemmat kädet mailassa ja rysty onkin mun vahvempi lyönti.

Yksi kaveri kirjoitti alaluokilla vasurilla puoliväliin sivua josta jatkoi oikealla. Opettaja pakotti valitsemaan kätisyyden, mikä on mielestäni sääli. Mikä olisi parempaa kuin hallita molemmat kätisyydet yhtä hyvin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän