Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta uimataito ei ole "yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista"!

Vierailija
18.07.2010 |

Jos ei osaa uida, tulee ihan hyvin toimeen niin, ettei hankkiudu veden varaan. Uinti on vain kiva harrastus. Ja lapseni osaavat uida, koska se on kiva harrastus, ei siksi että se olisi kansalaistaito.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on erittäin tärkeää, että osaan itse uida. Lapsetkin opetetaan mahdollisimman varhain uimaan. "Kiva harrastus" voi joskus pelastaa hengen.

Vierailija
42/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aika vaikea niitä on vältellä koko elämäänsä. Esim. Kadonneet-ohjelmassa (joka siis dokumentaarinen ohjelma Suomesta) on lähes kaikkien kohdalla epäilty yhtenä vaihtoehtona katoamiseen hukkumista. Esimerkiksi omalla kotipaikkakunnallani on todella monta vapaa-ajan viettopaikkaa, kuten leikkipuistoja ja ravintoloita, lähellä rantaa. Siinä on aika heikoilla jos sinne vahingossa humpsahtaa, eikä osaa yhtään pitää itseään pinnalla.

onhan Suomessa aika paljon peltojakin, mutta harva niissä huvikseen aikaa viettää. Mitä vaikeaa on vesien välttelemisessä? Onhan tuolla siltoja ja niissä kaiteita. Miten sinne yhtäkkiä vahingossa humpsahdetaan? Eiköhän aika monet hukkumistapaukset johdu jostain muusta kuin uimataidon puutteesta (alkoholi, vanhempien huolimattomuus, omien taitojen/voimien yliarviointi, voimakkaat virtaukset). Jos itse tietää, ettei osaa uida, niin kyllä on aika epätodennäköistä joutua tilanteeseen, jossa pitäisi yhtäkkiä osata uida.

No jos olet oikeasti tuota mieltä, on ehkä turha jankata... Mutta esimerkiksi jos humalassa horjahdat, on uimataidoista humalassakin jotain apua. Ja etenkin jos kaverisi horjahtaa humalassa ja sinä olet vieressä selvin päin, on sillä kovasti merkitystä, osaatko sinä uida vai et. Jos vanhempien valvonta pettää ja lapsi varomattomuuttaan tippuu veteen, on hyvä jos hän osaa uida. Jos ei, on hyvä jos edes se vanhempi osaa uida. Jos näet kävellessäsi ihmisen, joka saa sairaskohtauksen vedessä, on hyvä jos osaat uida. Lapsien puolesta on paha mennä päättämään etukäteen, aikovatko he esimerkiksi teini-ikäisinä lähteä veneellä ystävien mökille, pelastusliivejähän ei tietenkään kaikille riitä, eikä varsinkaan ne ohuemmat liivit ole riittävät, jos ei osaa uida yhtään.

kyllä siltoja käyttämällä välttää uimisen ja veneilemisen aika monessa kohdassa. Kun suomessa liikutaan, aika harvassa paikassa on ihan pakko mennä veteen tai veneeseen, kun on niitä siltoja.

Ja uudelleen kysyn, miten sinne veteen noin vain humalassa humpsahdetaan. Olen ilmeisesti aika omituinen tapaus, kun en kyllä humalassa tai tai lasten kanssa tai yksin selvin päinkään kävele sellaisissa paikoissa, joista noin vain voi pudota syvään veteen. Enkä kävele sellaisissa paikoissa, joissa joku saa sairaskohtauksen vedessä, eikä ketään muita ole lähettyvillä.

Ja jos teini-ikäinen lähtee veneellä ystävien mökille, niin sitten pitää osata uida, jos vesille aikoo. Minä puhuin nyt siitä, että ei se vältteleminen nyt niin kovin vaikeaa ole. Jos ei osaa uida, silloin ei lähdetä veneilemään tai jokien rannoille trapetsitaiteilemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
20.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suurin osa tämän kesän hukkumisista johtuu omien kykyjen yliarvioinnista ja veden voiman aliarvioinnista, poislukien uimataidottomat lapset (joiden kohdalla aikuisten valvonta on pettänyt) ja sairauskohtauksen saaneet.

mutta kyllä uimataidoton hukkuu yleensä helpommin kuin sellainen joka osaa uida.

Olen entinen kilpauimari, mutta meinasin hukkua mereen Turkin lomalla, kun ei uimataidolla tee mitään kovissa vaahtopäissä (rannan tuntumassa).

Vierailija
44/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmeisesti aika omituinen tapaus, kun en kyllä humalassa tai tai lasten kanssa tai yksin selvin päinkään kävele sellaisissa paikoissa, joista noin vain voi pudota syvään veteen. Enkä kävele sellaisissa paikoissa, joissa joku saa sairaskohtauksen vedessä, eikä ketään muita ole lähettyvillä.

[/quote]

En minäkään ole koskaan joutunut elvyttämään, mutta sen osaaminen on silti mielestäni tärkeää. Hukkuminen on Suomessa valitettavan yleinen tapaturmainen kuoleman syy. Kun nyt AV-palstalla asiasta puhutaan, oletan monilla olevan lapsia, ja jos äidin asenne on, ettei lasten tarvitse oppia uimaan kun ei äitikään koskaan mene vesille tai liiku lähellä vettä, hän tulee samalla rajanneeksi aika paljon lapsen elinpiiriä.

Vierailija
45/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä ihan koko ajan puhunut siitä, että vesien vältteleminen on ihan helppoa, eikä ainakaan ole minun elämääni juurikaan rajannut. Tottakai, jos aikoo harrastaa veneilyä tai kalastusta, niin taito on tärkeä ja muutenkin hauska ja hyödyllinen. Mutta on kyllä ihan helppoa elää elämää, jossa ei joudu tilanteeseen, jossa uimataitoa tarvitaan. Elvytystaitoa sen sijaan voi tarvita ihan missä vaan. En ole missään sanonut, ettei lasta kannata opettaa uimaan vaan koko ajan olen sanonut, ettei uimataidottomuudesta kovin suuria rajoituksia elämään tule.

Vierailija
46/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä ihan koko ajan puhunut siitä, että vesien vältteleminen on ihan helppoa, eikä ainakaan ole minun elämääni juurikaan rajannut. Tottakai, jos aikoo harrastaa veneilyä tai kalastusta, niin taito on tärkeä ja muutenkin hauska ja hyödyllinen. Mutta on kyllä ihan helppoa elää elämää, jossa ei joudu tilanteeseen, jossa uimataitoa tarvitaan. Elvytystaitoa sen sijaan voi tarvita ihan missä vaan. En ole missään sanonut, ettei lasta kannata opettaa uimaan vaan koko ajan olen sanonut, ettei uimataidottomuudesta kovin suuria rajoituksia elämään tule.

Vierailija
47/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, uskon. Itse asun kaupungissa (ei edes rannikolla vaan järvistä kyse) jossa joutuisin jättämään tosi monta leikkipuistoa, ravintolaa ja lenkkipolkua käymättä, jos en haluaisi olla lähellä vettä. Ja jos en osaisi uida, en varmasti uskaltaisi lasten kanssa lähteä em. paikkoihin, kun mahdollisen vahingon sattuessa en osaisi pelastaa lapsiani.

Vierailija
48/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa, josta myös "tuhansien järvien maaksi"kutsutaan,se onkin turha taito...

Vierailija
49/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähellä vettä leikkipuistot tai lenkkipolut voivat olla? Eikö niitä ole suojattu mitenkään? Siis tuo ei vain mahdu tajuntaani, että sinne syvään veteen noin vain humpsahdetaan.

Vierailija
50/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisessa paikassa jossa ei ole jokea tai järveä lähettyvillä niin ei sitä varmaan tarvitse.

Itse kyllä pidän uimataitoa tärkeänä. Eihän sitä tiedä mihin tilanteeseen joutuu elämässään. Itse olen kerran ollut sukeltamassa ystävääni vedestä, kun hän ei hypyn jälkeen palannutkaan pintaan. Porukassamme oli kaksi uimataidotonta poikaa ja he ovat jälkeen päin harmitelleet kovastikin etteivät voineet auttaa.

Vierailija
51/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi olen opettanut heidät uimaan. Molemmat itse asiassa harrastavatkin uintia ja ovat siinä hyviä. Ajattelen niin, että jos haluaa isona ryhtyä vaikka surffariksi tai pyrkiä armeijan sukelluskoulutukseen, niin ei tarvitse ihan alusta aloittaa...tai jos kaverit joskus pyytävät mukaan melontareissulle, ei tarvitse ainakaan uimataidottomuuden takia kieltäytyä. Lapsena monet taidot on niin paljon helpompi oppia.

Samasta syystä opetan lapsilleni monia muitakin taitoja ja esim. syömään monenlaisia ruokia, jotta pärjää helpommin missäpäin maailmaa tahansa. Haluan antaa heille erilaisia taitoja, jotta elämässä olisi paljon vaihtoehtoja. Mielestäni se on vanhemman tehtävä.

Vierailija
52/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mökkimme on meren rannalla ja harrastamme veneilyä. Kun menemme veneestä pissalle sataman vessaan tai tulemme maitokaupasta tai muuten vain menemme ja tulemme veneestä, emme laita lapsille pelastusliivejä. Ne otetaan pois kun tullaan satamaan. Jos ne olisivat laiturilla, ne joku pöllisi. Lapset lähetettiin jo 4-vuotiaina uimakouluun ja 5-vuotiaina he osasivat uida.

Emme ota uimataidottomia mukaan veneeseen, koskaan!

Se on kansalaistaito!

Vierailija
53/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina joku lapseni ystävistä vanhempineen pyytää uimaan, kun on niin kuuma. Olisihan se noloa, jos lapset eivät osaisi uida ja joutuisivat kärvistelemään rannalla!

Vierailija
54/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina joku lapseni ystävistä vanhempineen pyytää uimaan, kun on niin kuuma. Olisihan se noloa, jos lapset eivät osaisi uida ja joutuisivat kärvistelemään rannalla!

rannalla voi räpiköidä kyllä ilman uimataitoakin. Vanhemmathan valvovat tietysti.

Vierailija
55/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mökkimme on meren rannalla ja harrastamme veneilyä. Kun menemme veneestä pissalle sataman vessaan tai tulemme maitokaupasta tai muuten vain menemme ja tulemme veneestä, emme laita lapsille pelastusliivejä. Ne otetaan pois kun tullaan satamaan. Jos ne olisivat laiturilla, ne joku pöllisi. Lapset lähetettiin jo 4-vuotiaina uimakouluun ja 5-vuotiaina he osasivat uida. Emme ota uimataidottomia mukaan veneeseen, koskaan! Se on kansalaistaito!

jos teidän mökkinne on rannalla, harrastatte veneilyä ja veneeseen ei oteta uimataidottomia, koko suomen kansan pitää osata uida? Onko tullut mieleen, että ne uimataidottomat eivät edes halua veneillä?

Vierailija
56/59 |
19.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta se on mahtava matkustustapa. Näkee saaristoa ja ihmisiä ja uusia paikkoja. Minusta olisi sääli, jos joku jää jostain niin hienosta paitsi, sen takia, että ei osaa taitoa mikä on kaikkien hankittavissa. Mitä jos lapsesi haluaisivat kokea miltä tuntuu purjehtia yöksi saareen?

Ja noloahan sekin olisi, että rannalla kaikki muut lapset osaa jo uida, mutta yksi ei osaisi. On sitä vähemmästäkin naljailtu. Ja meillä ainakin lapset käyvät 10 kertaa vuodessa koulun kanssa uimassa. Ajattele jos muut uivat aikuisten altaassa, ja yksi räpiköi lasten altaassa? Meillä ainakin jo ekaluokkalaiset laitetaan aikuisten altaaseen!!

Vierailija
57/59 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä ollut mielestäni ankeaa noiden valvojien taholta. Onhan lapsissa muutenkin eritasoisia osaajia. Toiset lähtee sinne kauemmas ja toiset jää siihen laiturin ja rannan tuntumaan. Ja miten oikeasti tuon ikäiset on päästetty edes rannalta kovin kauas.

kauempana oli uimassa oli oppinut järvessä uimaan. Kaikki siis kyläni kakaroita ja valvojat olivat samalta kunnalta/kylältä/lähikyliltä ja kaikki tiesivat meidän uimataidon. Ainoastaan tämä yksi ei osannut uida ja hän oli "maahanmuuttaja". Ko rannalla oli jotain 2,5m syvää laiturin päässä ja laiturin päästä rannalle oli korkeintaan 10m josta jalat ei yltänyt pohjaan tuon ikäisenä ehkä 5m matkasta. Jokainen meistä pystyi tuon matkan uimaan tuon ikäisenä ja suurin osa harrasti hyvinkin säännöllisesti uimista. Eikä me siellä laiturillakaan oltu ilman valvomista eikä siellä ollut niitä huonompia uimareita. JA arvaa mitä? Me pääsimme ilman valvontaa uimaan 12-13vuotiaina. Kaikilla kun oli sen verran järkeä päässä ettei yrittänyt ylittää omia taitojaan tai kokeillut mitään tyhmää. Ehkä sanot tuota heitteillejättämiseksi, mutta meilläpäin sitä sanottiin luottamiseksi.

kyllä minäkin olen ala-asteikäisenä ollut kaverin kanssa uimassa, mutta ihan vain uimahallissa, ei järvessä. On kyllä mielestäni aika iso ero. Ja vieläkin kyllä ihmettelen noita valvojia, että kaikki muut pääsivät uimaan kauas rannalta, mutta yhtä ei päästetä edes veteen.

Vierailija
58/59 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suurin osa tämän kesän hukkumisista johtuu omien kykyjen yliarvioinnista ja veden voiman aliarvioinnista, poislukien uimataidottomat lapset (joiden kohdalla aikuisten valvonta on pettänyt) ja sairauskohtauksen saaneet.

mutta kyllä uimataidoton hukkuu yleensä helpommin kuin sellainen joka osaa uida.

Olen entinen kilpauimari, mutta meinasin hukkua mereen Turkin lomalla, kun ei uimataidolla tee mitään kovissa vaahtopäissä (rannan tuntumassa).

minäkin olen jo monesti yrittänyt sanoa, mutta koko ajan höpötetään, että uimataito on halpa henkivakuutus. Kyllä ihmiset, jotka oikeasti tietävät uimataidottomuutensa pysyttelevät kaukana tilanteista, joissa voi hukkua. Ei se uimataito niitä sairaskohtauksiakaan estä. Pikemminkin se, että luullaan olevansa uimataitoisia eikä sitten tositilanteessa ollakaan.

Vierailija
59/59 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koiraa uittamassa laiturilla ja putosin. Onneksi vieras mies mut sitten siitä järvestä noukki.

Sitten taasen olin matkalla Karibialla ja siellä olin ihan seisomasyvyydessä uimarannalla ja merivirta mut siitä nappasi ja lähti viemään. Onneksi myöhemmin suuri aalto mut heitti vielä takaisin rannalle.

Yhden toisen miehen se merivirta vei ja heitti korallirannalle. Joutui sairaalaan siitä hyvästä, kun sai niin pahat ruhjeen, mutta onneksi sekin pääsi rannalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan