Minusta uimataito ei ole "yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista"!
Jos ei osaa uida, tulee ihan hyvin toimeen niin, ettei hankkiudu veden varaan. Uinti on vain kiva harrastus. Ja lapseni osaavat uida, koska se on kiva harrastus, ei siksi että se olisi kansalaistaito.
Kommentit (59)
on syvä kahluuallas ja miten sinne noin vain yhtäkkiä pudotaan? Tuolla logiikalla lapsi voi pudota vaikka rotkon reunalta tai katolta alas. Pitääkö sitä varten opetella lentämään?
Vertaat uimista lentämiseen, oletkos tyhmä? Rotkoa ja katolta tipahtamista varten pitää osata perus ensiaputaidot jotka opetettiin ainakin lukiossa minun aikanani. En tiedä opetetaanko nykyään peruskoulussa.
ilmeisesti tajunnut, mitä tuolla vertauksella tarkoitin. Kuinka yleistä rotkosta tai katolta putoaminen yleensä lapsilla on..?
En edes tiennyt, että serkkuni (nyt kakskytjotainv)oppi uimaan auttavasti vasta lukiossa.
Kertoi minulle asiasta, kun olimme rannalla ja hän katseli lapsiani, jotka polskivat vedessä. Ovat kaikki oppineet uimaan alle kouluiän, kun olen luullut, että kunnon vanhemmat huolehtivat tästä asiasta.
Hän on maalta ja kävi jonkun maalaiskoulun, jossa ilmeisesti uimahallissa ei käyty. Tuli pk-seudulle lukioon ja eikun lastenaltaaseen opinnäytettä antamaan. Opettaja ei uskaltanut aikuisten altaaseen laittaa, kun serkku kertoi, ettei oikein onnistu. Häntä ei "kiusattu" asiasta, mutta kertoi, että oli kyllä elämänsä noloimpia asioita opetella siellä lasten puolella, kun kaikki muut uivat aikuisten altaassa. Hän on "onneksi" todella pienikokoinen, niin ei koko hallin huomiota kai osakseen saanut.
Hänen vanhemmistaan uimataito ei ilmeisestikään kovin oleellinen asia, mutta itse, kuten sanottu, hän on hieman eri mieltä. Nyt on lähdössä matkalle, jossa rantalomailua myös ja asia harmittaa jälleen, kun poikaystävä ui "normaalisti"
kun lapset kuitenkin tykkää "peuhata" ja leikkiä vedessä, niin mikä olisi totollisempi aika opettaa uimataito kun silloin kun vedessä leikkiminen kiinnostaa?! Lapsena muutenkin on herkässä oppimisiässä niin kuvittelisi sen käyvän jo melkein itsestään. :o En todella ymmärrä vanhempia jotka kieltävät lapsiltaan veteen menon, tai että 6 vuotiaankin on vielä istuttava nilkkaan asti yltävässä vedessä hiekkalapio kädessä kun vanhemmilla ei ole aikaa ja kiinnostusta olla lapsen kanssa järvessä/altaassa ja opettaa uimaan.
En väitä että uimataito olisi "se kaikkein tärkein taito" mutta hyödyllinen taito kylläkin, ja lapsille varsinkin arvokas taito koska lapset lähes poikkeuksetta viihtyvät vedessä. Mikä on kurjempaa esim. 12-vuotiaalle kuin se että kaverit painavat menemään järvessä sen minkä ehtivät ja yksi katsoo rannalta/laiturilta muiden leikkiä, vain siksi etteivät vanhemmat ole viitsineet opettaa lastaan uimaan?
Surullista.
että niin turha taito se uimataito on...
sekään ei riitä että itse välttäisi veden läheisyyttä.
Olin itse todistamassa kun mies hukkui kun kusi veteen rannalta horjahti veteen ja hukkui.
Ei tarvitse kuin vaikka taksikuskin saada sairauskohtaus ja ajaa auton sillankaiteesta läpi, kyllä silloin on uimataidosta apua kun itseään koittaa pelastaa uppoavasta autosta.
Tuttuni upposi jäätiellä kun jää petti alta, uimataito pelasti hänet.
Elämässä voi yllättäviäkin hetkiä.
Uimataito on ihan yhtätärkeä kansalaisvelvollisuus kuin liikennesääntöjen oppiminen
että aika vaikea niitä on vältellä koko elämäänsä. Esim. Kadonneet-ohjelmassa (joka siis dokumentaarinen ohjelma Suomesta) on lähes kaikkien kohdalla epäilty yhtenä vaihtoehtona katoamiseen hukkumista. Esimerkiksi omalla kotipaikkakunnallani on todella monta vapaa-ajan viettopaikkaa, kuten leikkipuistoja ja ravintoloita, lähellä rantaa. Siinä on aika heikoilla jos sinne vahingossa humpsahtaa, eikä osaa yhtään pitää itseään pinnalla.
ei edes lapsena, mieluummin söi eväitä rannalla.
Etelän lomalla kavereiden kanssa oli pelaillut rannalla ja istunut aurinkovarjon alla lukemassa.
Muisteli tässä juuri että mikähän kesä se oli kun oltiin veneilemässä, meillä on siis vene, kun vesi oli niin lämmintä että hypittiin kaverin kanssa veneen katolta mereen keskellä suurta selkää.
Poika osaa siis uida, mutta joka kesä ui vain kerran kun pakotan hänet näyttämään että vielä osaa uida.
ei lasta silloin kannata pakottaa uimasille jos se ei kiinnosta. Pääsääntöisesti lapset kuitenkin pitävät vedestä uimataito on silloin kyllä painonsa arvossa kultaa.
vartuttuaan nuoreksi ja muiden kavereiden kanssa mökkeillessään ja veneillessään tai muita teinien hurjiakin tempauksia suorittaa (juu, ja ehkä alkoholinkin vaikutuksen alaisena)ja edelleen muistaa äidin varoitukset? Minusta varminta on, että lapseni oppivat mahdollisimman nuorina hyvän uimataidon, joka voi pelastaa oman tai toisen hengen.
että voi opetella uimaan.
Oppii uutta taitoa ja se tuo paljon mukavaa elämään.
Ei se ehkä ihan yksi tärkeimmistä kansalaistaidoita ole, mutta sen verran tä'rkeä, että mielestäni se kuuluu opettaa kouolussa, jos ei sitä muuten ole oppinut.
Mielestäni uimataito on tärkeämpi kuin yksikään kouluaine.
Maailmassa pärjää hyvin, vaikka ei olisi koskaan käynytkän uskonnon tunneilla tai jos ei olisikaan oppinut peruskoulun jälkeen kaikkea sitä, mitä yläasteella pitäisi oppia. Eli vaikka peruskolun lopussa olisi matematiikan arvosana 4, niin silti pärjää kohtuudella.
Uinti on samaa kategoriaa, eliparin kymmenen tärkeimmän asian joukossa suomessa tuhansien järvien maassa.
jota ilma lapset eivät pääsisi uimahallissa tai vesipuistossa syvään altaaseen (tai villivirtaan). Nyt hädintuskin pinnalla pysyvät lapset saa mennä ja hyppiä missä vain, aikuiset ei uskalla tai raaski kieltää, mutta eivät myökään raaski kannustaa uimaan oppimista.
mutta kun omalta kohdalta miettii, niin en muista koskaan sitä varsinaisesti tarvinneeni. En veneile, en käy rantalomilla, enkä juuri ui (paitsi mökillä, mutta se on lähinnä vilvoittelemista). LApsena käytiin kavereiden kanssa rannalla lähinnä pelaamassa jotain, teininä vietettiin aikaa maalla eikä vedessä. Koulussa en ole uinut koskaan, lukiossa olisin ensimmäistä kertaa päässyt, mutta sielläkin sai valita eikä teininä kiinnostanut kastella tukkaa kesken koulupäivän. Laivalla olin viimeksi 10 vuotta sitten, enkä sieltäkään pudonnut. Asun rantakaupungissa, mutta täällä ranta on syrjässä keskustasta eikä sinne oikein vahingossa voi pudota.
Siitä huolimatta on hienoa osata uida, vaikken siitä juuri pidä. Jos ei se nyt tärkeimpiä taitoja ole, niin hyödyllinen ainakin.
epäillään itsemurhiksi, niissä ei uimataito auta
että niin turha taito se uimataito on...
sekään ei riitä että itse välttäisi veden läheisyyttä.
Olin itse todistamassa kun mies hukkui kun kusi veteen rannalta horjahti veteen ja hukkui.Ei tarvitse kuin vaikka taksikuskin saada sairauskohtaus ja ajaa auton sillankaiteesta läpi, kyllä silloin on uimataidosta apua kun itseään koittaa pelastaa uppoavasta autosta.
Tuttuni upposi jäätiellä kun jää petti alta, uimataito pelasti hänet.Elämässä voi yllättäviäkin hetkiä.
Uimataito on ihan yhtätärkeä kansalaisvelvollisuus kuin liikennesääntöjen oppiminen
on kyllä ollut mielestäni ankeaa noiden valvojien taholta. Onhan lapsissa muutenkin eritasoisia osaajia. Toiset lähtee sinne kauemmas ja toiset jää siihen laiturin ja rannan tuntumaan. Ja miten oikeasti tuon ikäiset on päästetty edes rannalta kovin kauas.
kauempana oli uimassa oli oppinut järvessä uimaan. Kaikki siis kyläni kakaroita ja valvojat olivat samalta kunnalta/kylältä/lähikyliltä ja kaikki tiesivat meidän uimataidon. Ainoastaan tämä yksi ei osannut uida ja hän oli "maahanmuuttaja".
Ko rannalla oli jotain 2,5m syvää laiturin päässä ja laiturin päästä rannalle oli korkeintaan 10m josta jalat ei yltänyt pohjaan tuon ikäisenä ehkä 5m matkasta. Jokainen meistä pystyi tuon matkan uimaan tuon ikäisenä ja suurin osa harrasti hyvinkin säännöllisesti uimista. Eikä me siellä laiturillakaan oltu ilman valvomista eikä siellä ollut niitä huonompia uimareita.
JA arvaa mitä? Me pääsimme ilman valvontaa uimaan 12-13vuotiaina. Kaikilla kun oli sen verran järkeä päässä ettei yrittänyt ylittää omia taitojaan tai kokeillut mitään tyhmää. Ehkä sanot tuota heitteillejättämiseksi, mutta meilläpäin sitä sanottiin luottamiseksi.
On ihan kiva osata uida mutta mikään välttämätön taito se ei ole.
Olen entinen kilpauimari, mutta meinasin hukkua mereen Turkin lomalla, kun ei uimataidolla tee mitään kovissa vaahtopäissä (rannan tuntumassa).
mutta kyllä uimataidoton hukkuu yleensä helpommin kuin sellainen joka osaa uida.
Olen entinen kilpauimari, mutta meinasin hukkua mereen Turkin lomalla, kun ei uimataidolla tee mitään kovissa vaahtopäissä (rannan tuntumassa).
mutta erittäin tarpeellinen kuitenkin, ja myös turvallisuustekijä. Suomessa on tosiaan paljon järviä, jokia, kanavia ja myös meri. Vaikka vahdinkin lastani tarkasti, niin en voi olla varma siitä etteikö hän joskus pääsisi livahtamaan karkuun ja jos epäonni olisi niin samalla molskahtamaan veteen (esim. juoksisi mökillä laiturille ja tippuisi, tai kurkottaisi vaikka sillan kaiteen raoista ja putoaisi), ja jo ihan sen takia haluan osata uida.
Suhtaudun uimiseen kuten vaikka ensiaputaitoihin tai pyöräilykypärän käyttöön. Ilmankin todennäköisesti pärjää, mutta jos tarve tulee niin on todella paska juttu olla ilman.
että aika vaikea niitä on vältellä koko elämäänsä. Esim. Kadonneet-ohjelmassa (joka siis dokumentaarinen ohjelma Suomesta) on lähes kaikkien kohdalla epäilty yhtenä vaihtoehtona katoamiseen hukkumista. Esimerkiksi omalla kotipaikkakunnallani on todella monta vapaa-ajan viettopaikkaa, kuten leikkipuistoja ja ravintoloita, lähellä rantaa. Siinä on aika heikoilla jos sinne vahingossa humpsahtaa, eikä osaa yhtään pitää itseään pinnalla.
onhan Suomessa aika paljon peltojakin, mutta harva niissä huvikseen aikaa viettää. Mitä vaikeaa on vesien välttelemisessä? Onhan tuolla siltoja ja niissä kaiteita. Miten sinne yhtäkkiä vahingossa humpsahdetaan?
Eiköhän aika monet hukkumistapaukset johdu jostain muusta kuin uimataidon puutteesta (alkoholi, vanhempien huolimattomuus, omien taitojen/voimien yliarviointi, voimakkaat virtaukset). Jos itse tietää, ettei osaa uida, niin kyllä on aika epätodennäköistä joutua tilanteeseen, jossa pitäisi yhtäkkiä osata uida.
onhan Suomessa aika paljon peltojakin, mutta harva niissä huvikseen aikaa viettää. Mitä vaikeaa on vesien välttelemisessä? Onhan tuolla siltoja ja niissä kaiteita. Miten sinne yhtäkkiä vahingossa humpsahdetaan? Eiköhän aika monet hukkumistapaukset johdu jostain muusta kuin uimataidon puutteesta (alkoholi, vanhempien huolimattomuus, omien taitojen/voimien yliarviointi, voimakkaat virtaukset). Jos itse tietää, ettei osaa uida, niin kyllä on aika epätodennäköistä joutua tilanteeseen, jossa pitäisi yhtäkkiä osata uida.
No jos olet oikeasti tuota mieltä, on ehkä turha jankata... Mutta esimerkiksi jos humalassa horjahdat, on uimataidoista humalassakin jotain apua. Ja etenkin jos kaverisi horjahtaa humalassa ja sinä olet vieressä selvin päin, on sillä kovasti merkitystä, osaatko sinä uida vai et. Jos vanhempien valvonta pettää ja lapsi varomattomuuttaan tippuu veteen, on hyvä jos hän osaa uida. Jos ei, on hyvä jos edes se vanhempi osaa uida. Jos näet kävellessäsi ihmisen, joka saa sairaskohtauksen vedessä, on hyvä jos osaat uida. Lapsien puolesta on paha mennä päättämään etukäteen, aikovatko he esimerkiksi teini-ikäisinä lähteä veneellä ystävien mökille, pelastusliivejähän ei tietenkään kaikille riitä, eikä varsinkaan ne ohuemmat liivit ole riittävät, jos ei osaa uida yhtään.
Vertaat uimista lentämiseen, oletkos tyhmä? Rotkoa ja katolta tipahtamista varten pitää osata perus ensiaputaidot jotka opetettiin ainakin lukiossa minun aikanani. En tiedä opetetaanko nykyään peruskoulussa.