Katsoin tuota lasten uimataito -ketjua ja kylmä totuus on
että siellä on lueteltu varmaan miljoona tekosyytä miksi lapsia ei opeteta uimaan. Ja jokainen niistä on ihan tasan tarkkaan tekosyy, kun tarkemmin katsoo. Uimataito on takuulla yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista.
Kommentit (39)
mutta meillä on 4 lasta, vanhin ei ole suostunut opettelemaan, nuorin ei vielä osaa. Kakis keskimmäistä o nviety uimakouluun (samoin kyllä vanhin ja nuorinkin) ja ovat oppineet uimaan. Arvostan kyllä uimataitoa.
Vanhin oli läsnä kun toinen melkein hukkui, ja pieni kammo outoa vettä, ja aluetta jossa jalat ei ylety pohjaan jäi. Lisäksi hänellä on asperger ja jonkin asteinen luki- häiriöön viittaava ongelma puheen ja pitkien ohjeiden ymmärtämisessä (on selvinnyt vasta nyt teini-iässä), joten siksi kai uimakoulu ei ole tulosta tuottanut. Tekosyykö?
Uimataito on takuulla yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista.
Ei tämänpäivän kouluilla ole varaa viedä lapsia uimaan koulun kanssa. Miettisitte toisenkin kerran kenelle annatte ne äänenne siellä vaaleissa.
Uimakouluja on joka pitäjässä kesäisin ja talvisin. Lisäksi opetus kuuluu enemmän vanhemmille kuin kouluille, jos ajatellaan että useimmiten uimaan oppiminen tapahtuu kesäisin. Sitäpaitsi joka toinen suomalaisperhe ramppaa talvisin etelänlämmössä tai kylpylöissä joten hyvin joutaa opettamaan lapsensa uimaan niillä reissuilla.
mutta uimaopetusta ei useilla opettajilla ole taitoa antaa... Ja käyntikerratkin ovat kyllä yhden käden sormilla laskettavissa.
Kun ei auta rahan laitto paikalliseen yksityiseen uimakouluun ja lapsen kuskaaminen sinne pulikoimaan. On käynyt ehkä kolme vuotta ko. koulua, ja minusta uimataito on edelleen tosi heikko.
Ja mä en voi mennä ihottumani takia itse uimaan.
lukeminen, laskeminen, hyvät tavat, uimataito,... jep, kyllä se siihen top 4:ään mahtuu.
Sori, kyllä se menee enemmänkin "hyvä osata" kategoriaan kun yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista.
Lapset pitää opettaa hiihtämään, luistelemaan, uimaan ja kiittämään ja jokaisen vanhemman pitää se tehdä. Tämä on mun mielipide.
[i Uimakouluja on joka pitäjässä kesäisin ja talvisin. Lisäksi opetus kuuluu enemmän vanhemmille kuin kouluille, jos ajatellaan että useimmiten uimaan oppiminen tapahtuu kesäisin.
Ootko käytännönläheisessä työssä?
Luetko paljon?
Tiedätkö monesta asiasta sen oikean laidan?
vastuuta jonnekin muualle kuin vanhemmille :=DDD
Olet siitä elävä esimerkki
...Ja mä en voi mennä ihottumani takia itse uimaan.
:) Vai niin, vai niin........
vastuuta jonnekin muualle kuin vanhemmille :=DDD
Olet siitä elävä esimerkki
...Ja mä en voi mennä ihottumani takia itse uimaan.:) Vai niin, vai niin........
vastuuta jonnekin muualle kuin vanhemmille :=DDD Olet siitä elävä esimerkki
Hyvä, että koulujen liikunnasta on poistettu uimaopetus 90-luvun laman jälkeen. Voitais samalla poistaa koko koululaitos, ettei oteta liikaa vastuuta vanhemmilta. Kyllä ne muutkin kansalaistaidot voi vanhemmat opettaa, lukemisen ja laskemisen opettaminen on vielä helpompaakin kuin uimisen opettamisen.
vastuuta jonnekin muualle kuin vanhemmille :=DDD Olet siitä elävä esimerkki
Hyvä, että koulujen liikunnasta on poistettu uimaopetus 90-luvun laman jälkeen. Voitais samalla poistaa koko koululaitos, ettei oteta liikaa vastuuta vanhemmilta. Kyllä ne muutkin kansalaistaidot voi vanhemmat opettaa, lukemisen ja laskemisen opettaminen on vielä helpompaakin kuin uimisen opettamisen.
vai mitä?
Toivon sulle yhtä helvetillistä ihoa, kun mulla. Ei tarvitse sitten vittuilla ja vinoilla.
Älä mene sinne veteen jos saat siitä ihottumaa. Vie lapset rannalle ja uimahalliin ja mee sinne reunalle. Laita mummo mukaan tai vaikka täti tai, jos mitenkään mahdollista, heidän isänsä jolla epäilemättä on sama helvetillinen iho. "mun lapset ei oppinu uimaan koska mä saan ihottumaa" on kyllä jo naurettavuuden huippu -tekosyy.
Uimakouluja on joka pitäjässä kesäisin ja talvisin.
vain kesällä ja opettajina nuoria kesätyöntekijöitä, joista osa ei itsekään osaa uida. Tosi hyvä "uimakoulu" siis. Koululta ne käy kerran tai pari kouluvuoden aikana naapuripitäjän uimahallissa.
Ja kyllä, mielestäni koulut vois ottaa isomman roolin uimataidon opettajina. Tällöin jokainen lapsi pääsisi uimaopetukseen ja saisi edes alkeellisen uimataidon. Vaatishan se toki rahallista panostusta, mutta toisaalta varmasti myös laskisi noita synkkiä hukkumistilastoja.
Ok. Se on sitten sinun mielipiteesi.
Meidän muidenkin mielipide. Kun minä olin lapsi niin tollasia osotettiin sormella ja hoettiin "peeliipaaskapeeeliipaaska" koska jokasessa pelissä vaan oli aina mukana yksi itkupotkuraivari.
kunnassa ei todellakaan ole uimakouluja talvisin, jos et sattunut tietämään vielä, niin ei niitä alle kouluikäisiä avannossa opeteta uimaan, hallikin olisi oltava -eikä löydy läheskään joka kunnasta.
Kun minä olin lapsi niin tollasia osotettiin sormella ja hoettiin "peeliipaaskapeeeliipaaska" koska jokasessa pelissä vaan oli aina mukana yksi itkupotkuraivari.
Ohhoh, nyt mennään jo henkilökohtasuuksiinkin mielummin kun opetettaisiin oma lapsi uimaan. Ei me kyllä teilläkään hyvin.
Ei tämänpäivän kouluilla ole varaa viedä lapsia uimaan koulun kanssa. Miettisitte toisenkin kerran kenelle annatte ne äänenne siellä vaaleissa.