Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkupoika kuoli Bodomin-Oittaan uimarannalla

Vierailija
17.07.2010 |

Pikkupoika kuoli illansuussa Bodomin-Oittaan uimarannalla Espoossa. Poika ilmeisesti hukkui.

Medi-Helin pelastustyöntekijät elvyttivät kymmenvuotiasta poikaa noin puolen tunnin ajan tuloksetta. Onnettomuus tapahtui hieman ennen seitsemää illalla, jolloin rannalla oli vielä paljon uimareita ja auringonottajia.

Rannalle jääneet seurasivat pojan elvytystä järkyttyneenä. Poliisi vahvisti Helsingin Sanomille, että 10-vuotiasta lasta elvytettiin mutta ei vielä kertonut enempää tapahtumien kulusta.

Poika oli rannalla perheensä seurassa.

Bodomin-Oittaan uimaranta on valvottu uimaranta, jossa uimavahti oli paikalla kuuden aikaan.

Myös Kalastajatorpan rannasta tuli pelastulaitokselle ilmoitus epäillystä hukkumistapauksesta hieman ennen iltakahdeksaa. Pelastuslaitoksen sukeltajat ovat parhaillaan paikalla.

Heinäkuun alun hukkumistilastot ovat olleet poikkeuksellisen synkät. Hukkuneita on jo yli 20, vaikka kuu on vasta puolivälissä.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta, 11, 9, 7 ja 4-vuotiaat. Lomat lomitettu miehen kanssa niin, että ollaan vuorotellen lomilla, eli yksin pitää rannalle lasten kanssa mennä.

Totta hemmetissä seison siellä vedessä lasten kanssa, mutta enhän voi vaatia isompia uimataitoisia lapsia lotraamaan siinä rantavedessä 4-vuotiaan kanssa. Seison vedessä ja lasken lapsia koko sen ajan kun ovat vedessä, mutta ei se helppoa ole ja tosiaankaan en voi olla jokaisen vieressä koko ajan niin että saisin heti nostettua jos joku vaipuu pinnan alle. Tietenkin meillä on sääntö, että pitää uida vain siellä, missä jalat ylettyvät koko ajan pohjaan ja sitä noudatetaan koko ajan.

t. Se hiusten värjäämisestä ja vahtimisen vaikeudesta kirjoittanut, joka ei mene Oittaalle ruuhka-aikoina juuri siksi, että vahtiminen on niin vaikeaa.

Vierailija
2/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni joka täällä syyttä vanhempia ja on sitä mieltä että kyllä on täysin vanhempien huonon vahtimisen syytä nuo hukkumiset. Olen täysin eri mieltä! Ehkä vielä taaperon kohalla noin onkin, mutta ei ikuisuuksiin voi lapsensa pepussa pysyä kiinni. Johan siinä 8-10 -vuotias ärsyyntyisi jos äiti roikkoisi alati kiinni uikkareissa kun lapsi pitäisi vedessä hauskaa kavereiden kanssa! Jos taas äiti pysyttelisi muutaman metrin päässä ja lapsi yhtäkkiä esim. sukeltaessa ei nousisikaan enää pintaan, olisi sameasta ja suht syvästä (yli metri) vedestä vaikea läheltäkään lasta heti löytää ja nostaa ylös. Jos ehtisi olla muutamankin minuutin vedessä keuhkot vedettynä täyteen vettä, voisi elvytys olla jo turhaa!

Että näin!

Kaikelta ei voi suojella ja varjella. Lapsi saattaa myös kouluun pyöräillessä tai kävellessä jäädä auton alle etkä voi sille mitään. Joutua 15-vuotiaana mopokolariin tai saada syövän ja kuolla siihen. Parhaansa täytyy tehdä ja ei saa laiminlyödä lasten valvontaa, mutta SIITÄ HUOLIMATTA jotain voi tapahtua! Uskokaa jo!

Meillä on neljä lasta, 11, 9, 7 ja 4-vuotiaat. Lomat lomitettu miehen kanssa niin, että ollaan vuorotellen lomilla, eli yksin pitää rannalle lasten kanssa mennä. Totta hemmetissä seison siellä vedessä lasten kanssa, mutta enhän voi vaatia isompia uimataitoisia lapsia lotraamaan siinä rantavedessä 4-vuotiaan kanssa. Seison vedessä ja lasken lapsia koko sen ajan kun ovat vedessä, mutta ei se helppoa ole ja tosiaankaan en voi olla jokaisen vieressä koko ajan niin että saisin heti nostettua jos joku vaipuu pinnan alle. Tietenkin meillä on sääntö, että pitää uida vain siellä, missä jalat ylettyvät koko ajan pohjaan ja sitä noudatetaan koko ajan. t. Se hiusten värjäämisestä ja vahtimisen vaikeudesta kirjoittanut, joka ei mene Oittaalle ruuhka-aikoina juuri siksi, että vahtiminen on niin vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilkkaalla uimarannalla ei voi puolustaa mitenkään!

Vierailija
4/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittää opetella uimaan, niin silloin ei kannata kellukkeita pitää (kuin ihan harjoitusten alussa) ja pitää mennä syvemmälle veteen jotta uimisesta tulisi jotain. Tottakai harjoittelu olisi järkevämpää silloin kun ihmisiä olisi paikalla vähemmän, mutta ehkä vanhemmat on päättäneet että saa koko kesän harjoitella?

Vierailija
5/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Rannoilla on oikeasti niin valtavat määrät porukkaa, joten siellä on oikeasti välillä lähes mahdottomuus olla lasten perässä vaikka pitäisikin. Luuletteko, ettei vanhemmat syytä itseään??

- kaksi tai kolme lasta niin silmät eivät voi olla kokoajan kiinni yhdessä lapsessa. Itse käytän lapsilla rannoilla niin värikkäitä vaateita että tunnistan heidän! (paita päällä vedessä)

pienimpien kanssa se onnistuu.

Pitää vain pitää huoli siitä, että KOKO AJAN näkee, mitä lapset touhuavat. Se on rankkaa ja stressaavaa, kyllä. Mutta jos haluaa ettei tarvitse kaikkea jättää suojelusenkelien hommaksi, niin on tehtävä. Jos lapsia on paljon, on oltava useampi aikuienn vahtimassa, esim. molemmat vanhemmat. Jos menee rannalle hakemaan jotain, on otettava lapset kuivalle maalle. jne.

Laiturit on muuten maailman vaarallisin paikka. Minä en päästä lapsiani laiturille ilman kädestä pitämistä ilman pelastusliivejä. Vasta, kun osaavat uida erittäin hyvin, voin päästää itsekseen. Suosittelen muillekin. Perään sukeltaminen ei ole mukava tilanne.

Vierailija
6/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessä on ehkä ollut lisäksi vauva ja noin 2-vuotias tyttö.

Siinä ehkä jonkinlaista selitystä sille, että 4-vuotiaan vieressä ei ole pystytty koko ajan vedessä seisomaan.

Ehkäpä se äiti on imettänyt sitä vauvaa, eikös av:llä ole tapana olla sitä mieltä, että imettäminen on tärkeämpää kuin mikään muu?

Vierailija
7/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut lukuisia kertoja Oittaalla tänä kesänä. Väkeä on ollut niin paljon, että rannalta käsin lapsen uimaleikkejä on mahdotonta valvoa, vaikka olemme aina parkkeeranneet pyyhkeinemme ihan vesirajan tuntumaan.

Jos lapsi on ollut miehen kanssa kahlaamassa, olen joutunut pitkäänkin tähystämään, että keksin missä menevät. Siksipä on ihan täysin mahdoton ajatus, että missään tilanteessa pientä lasta voisi laittaa kahlaamaan ilman aikuista.

Vierailija
8/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vissiin ne vanhemmat sitten päättivät että opetelkoot muksu omin nokkinensa uimaan, jos ei opi ni hukkukoot.

Jos yrittää opetella uimaan, niin silloin ei kannata kellukkeita pitää (kuin ihan harjoitusten alussa) ja pitää mennä syvemmälle veteen jotta uimisesta tulisi jotain. Tottakai harjoittelu olisi järkevämpää silloin kun ihmisiä olisi paikalla vähemmän, mutta ehkä vanhemmat on päättäneet että saa koko kesän harjoitella?

Vierailija
9/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä helvetissä oli uimataidottoman lapsen käsikellukkeet????? Jos vanhemmat ovat niin laiskoja etteivät jaksa katsoa lapsensa perään, niin olisivat edes ostaneet/laittaneet lapselleen kellukkeet. Olisi ollut aika halpa henkivakuutus... Pistää todella vihaksi, itselläni 5-vuotias uimataidoton poika ja 8-vuotias uimataitoinen ja aina olen molempien kanssa vedessä.

Tällä pojalla nimenomaan oli käsikellukkeet, mutta kun ne ovat vain uimalelu, eikä mikään hengenpelastuslaite! Nyt järki käteen: lapsi kelluu oikein nätisti naama vedessä käsikellukkeet kädessä (helpottaa tosin löytämistä, kun ei painu kokonaan innan alle, mutta ei todellakaan estä millään lailla hukkumista)! Pienet lapsethan hukkuvat hyvin matalaankin veteen, jos kasvot joutuvat veden alle. Lapsi panikoi sellaista tilannetta helposti ja vetää vettä henkeen ja se on sitten tervemenoa...

Vierailija
10/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 18 asti, esim Kivenlahde uimarannalla ollaan käyty nyt iltaisim ja siellä vahdit häipyy klo 18. Sen jälkeen on paljon vielä porukkaa paikalla, nuorisoa hyppimässä villisti laiturilta, koirat vapaina jne Luulen että ne nuoret vahditkin tsiigailee siellä vain tyttöjä pikku bikineissään... Kyllä jokaisen vanhemman on vaan paras vahtia itse omaa lastaan

Olen itse aikasemmin työskennellyt sekä uimahallissa että rannalla valvojana, ja homma toimii niin, että vanhemmathan siinä on omista muksuistaan vastuussa. Esim Oittaalla voi olla lähemmäs 600 ihmistä parhaimillaan (lue:pahimmillaan), joten ei kai kukaan voi tästä valvojia syyttää?? ja miespuolisena voin kertoa, että rannalla valvotaan kaikkea, eikä niitä tyttöjä bikineissään.

Vierailija
11/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne kaikki isot uimalelut ja patjat rannantuntumassa..Jos on riittävän uimataitoinen niin menee sitten niitten kanssa leikkimään vähän kauemmaksi kuin siihen rantaan.. Jos ei ole, jättäis ne lelut rannalle.Monet pienet harjoittelee uimista rannantuntumassa.

Vierailija
12/53 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 18 asti, esim Kivenlahde uimarannalla ollaan käyty nyt iltaisim ja siellä vahdit häipyy klo 18.

Sen jälkeen on paljon vielä porukkaa paikalla, nuorisoa hyppimässä villisti laiturilta, koirat vapaina jne

Luulen että ne nuoret vahditkin tsiigailee siellä vain tyttöjä pikku bikineissään...

Kyllä jokaisen vanhemman on vaan paras vahtia itse omaa lastaan

Vierailija
13/53 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin itse silloin Oittaalla kun tuo tapahtui

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1398202

Vierailija
14/53 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vahtimassa pelkästään viittä lasta rannalla eräällä leirillä puolen tunnin ajan, ja täytyy sanoa, että stressaavampaa työtä en ole eläessäni tehnyt. Jo viittä on todella hankala vahtia, saati että vahdittavia olisi sata!

Ei kukaan voi oikeasti kuvitella, että uimavahdit pystyvät estämään hukkumiset.

Vierailija
15/53 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että tällasta tapahtuu kun vanhemmat eivät viitsi vahtia lapsiaan.

Meidänkin tutut antavat uimataidottomien pikkupoikien (4-5V.) juosta ja riehua ilman aikuisen valvontaa mökkilaiturilla. Ja laiturin päässä on tosi syvää ja järvi on tummavetinen.

Sitten ihmetellään kun niitä kakaroita mulahtelee veteen ja hukkuu. Moni näistäkin onnettomuuksista olisi estettävissä jos vanhemmat VÄHÄN VIITSIS!

Vierailija
16/53 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko heitä pitänyt vahtia paremmin? Tuon lehden mukaanhan Oittaalta löytyi 12v ja 14v sisarukset rantavedestä.

Kuulosti kyllä tosi oudolta. Olivatko kyseessä täysin uimataidottomia sisaruksia?

Tuon merivirran viemät 6v ja 7v ymmärrän paljon paremmin.

Vierailija
17/53 |
17.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellänikin on 4 vuotias poika, joten voin vain kuvitella miltä vanhemmista tuntuu!

- Rannoilla on oikeasti niin valtavat määrät porukkaa, joten siellä on oikeasti välillä lähes mahdottomuus olla lasten perässä vaikka pitäisikin. Luuletteko, ettei vanhemmat syytä itseään??

- kaksi tai kolme lasta niin silmät eivät voi olla kokoajan kiinni yhdessä lapsessa. Itse käytän lapsilla rannoilla niin värikkäitä vaateita että tunnistan heidän! (paita päällä vedessä)

Vierailija
18/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisen kuuluu olla aina mukana vedessä lasten kanssa. Kun aikuinen on lasten kanssa niin pystyy kyllä katsomaan kahden ja kolmenkin perään. Itselleni ei ollut mahdottomuus seurata neljääkään vilkasta lasta. Lapsille täytyy tehdä selväksi, että totellaan ja pysytään yhdessä jos useampi perään kattottava. Kaupasta saa myös ihan edullisesti kellukkeita esim käsiin ja kellunta uimapukuja. Useat vanhemmat kun tuppaavat vaan makaavan rannalla ja vain joskus vilkaisevat perillistensä perään. Ei ne huku, ku ei oo ennenkään hukkuneet...

Vierailija
19/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian usein rannoilla näkee niitä vanhempia jotka makaa vilttiensä päällä ja juoruilee keskenään, syö eväitä, ottaa aurinkoa jne.

ja oma LAPSI on vedessä, pahimmillaan olen nähnyt sellaisen alle kolmevuotiaan yksinään vedessä leikkimässä kun vanhemmat loikoili hiekalla. teki niin mieli viedä lapsi vanhempiensa luokse ja kysyä onko teiltä kenties hävinnyt jotain?

10-vuotias pärjää kyllä jo melko hyvin, vaikka vahtia pitääkin. yleensä siinä iässä on uimataito jo hyvä, mutta aina sekään ei riitä.

Jos kyseessä on 4-vuotias (en tiedä vieläkään kummin päin tämä menee), niin sitten syytän kyllä puhtaasti vanhempia. täysin vastuutonta.

uimavalvojilla ei ole sellaista vastuuta mitä vanhemmilla on, joten niiden niskaan tätä on turha kaataa. kamalaa, mutta toivottavasti tämä herättää monet vanhemmat huomaamaan todellisuuden.

Vierailija
20/53 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muksu 8v. ei saa mennä uimaan ilman mun jatkuvaa valvontaa. vien lapsen uimaan, minä en tee muuta kun seuraan lasta vedessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi