tamponin käytöstä
Sanotaan ettei tamponia tulisi pitää 8 tuntia pitempään.
Mikä on pisin aika mitä olet pitänyt samaa tamponia? Monen tunnin välein yleensä vaihdat tamponin?
Kun otat tamponin pois, onko se osittain vielä valkoinen vai kauttaaltaan veressä?
Onko kuukautisesi siinä mielessä säännölliset että tiedät minkä ajan kuluttua vuoto vähenee?
Millä tavalla arvoit miten imukykyistä tamponia kannattaa käyttää minäkin päivänä?
Kommentit (27)
Kuppi ei näy mihinkään, ei ole edes sitä narua jalkojen välissä. Kupin kanssa voit uida vaikka koko päivän, ei tarvitse vaihtaa välillä. Voit mennä uimaan ja saunomaan ihan milloin vaan ilman ennokkasuunnitelmaa. Ei tarvitse miettiä mihin sen pääsisi vaihtamaan. Elämä helpottuu aivan älyttömästi kun siirtyy käyttämään kuppia.
Ihanaa kun aloitit tälläisen keskustelun.
Olen nimittäin 24vuotias joka vasta tällä viikolla uskaltautui kokeilemaan ensi kertaa tamponia, oli pakko kun halusin niin kovasti uimaan.
Voisin kyllä hyvin käyttää useamminkin, on nimittäin monia uintireissuja tullut lykättyä menkkojen takia ja juhlissa miettinyt näkyykö side ja mihin pääsee vaihtamaan ja muita sellaisia tilanteita joissa tamponin käyttäminen olisi sopinut paremmin kuin hyvin :/
ei siis riitä että täällä, kuukuppikunnan sivuilla, muilla keskustelupalstoilla jne. ihmiset kertovat miten tyytyväisiä ovat kuppiin?
Sadat ihmiset kertovat netissä kokemuksiaan, mutta sinä haluat kuulla yhden tutun mielipiteen?
Netistä löydät myös niitä harvoja haittapuolia ja negatiivisia kokemuksia mitä kupista on ollut, ei niitä pimitetä.
Itsekin voin tässä nyt vastata jos sinulla on jokin tietty asia mikä kupissa askarruttaa.
Ja olen minä tätä kuppia kehunut ihmisille ihan kasvostusten. Sori jos on hehkutusta, mutta kun se vain on niiiiiiiiin paljon parempi kuin mitkään siteet tai tamponit aiemmin.
kuukuppi loistava keksintö, mutta ei sitä tarvi kaikille aina mainostaa, uskon että aika moni jo on siitä kuullut, ja itse en kyllä ostais sen perusteella että vauva.fi:n av:lla sitä mainostetaan. Tässäkin keskusteltiin tampooneista. Vaikka onhan kuukuppi parempi kun joku kestoside, ihme että ei tuu kestovessapaperia... Kestositeitä en ymmärrä, mutta tuota kuukuppia voisin kokeilla jus kuulisin käyttökokemuksia joltain tutulta ja kasvotusten...
Itse vasta hoksasin tässä pari vuotta sitten kuinka kätevää se on ja mukavaa kun ei edes huomaa kuukautisia. aiemmin en jotenkin osannut asettaa sitä oikeaan kohtaan ja se aina tuntui sisällä. Nyt kun lantiopohjalihakset on kunnossa niin tamponi ei tunnu miltään kun on sisällä. AP: ootko synnyttänyt joskus?
En ole synnyttänyt.
Kiitos paljon kaikille vastauksista, olen saanut paljon hyviä vinkkejä niistä :)
käytän Diva Cup -kuukautiskuppia. Vaihdan sen 2-3 kertaa päivässä. Aamulla, iltapäivällä ja illalla tai sit aamulla ja iltasella. Sitä saisi pitää max 12 tuntia mutta on ollut ylikin.
Se on näppärä kun siinä on millilitrat kyljessä niin voi halutessaan mitata paljonko verta tulee. Ja sitä voi käyttää alussa ja lopussa jos on tihkuvuotoa. Ei tarvi mitään siteitä, tamponeja eikä pikkuhousunsuojia.
Mulla on yleensä 1 päivä runsas, toinen jo reilusti kevyempi ja sit vähän tihkuttelee kolmannen. Sit pientä rusehtavaa vuotoa pari päivää.
Nuorena menkat kesti jotain viikon. Se oli järkkyä.
..tuosta k-kupista. Kokeilin ensin Lunettea, mutta se ei sopinut mun anatomialle yhtään. Se nousi tosi ylös ja joudun vetämään antennista aina poistettaessa ja se oli kauhean hankalaa. Diva on just sopiva mulle. Poiston teen niin, että ensin "synnytän" eli työnnän pöntöllä istuessa sitä alemmas. Sitten otan kahdella sormella sitä päästä kiinni, vedän ja ponnistan vähän lisää. Sitten ujutan kaksi sormea sinne reunoille, otan puristusotteen (tässä kai se alipaine katoaakin, koska ei satu mitenkään) ja vedän kupin ulos. Se on pehmeää silikonia joten ei tunnu pahalta.
Sisälle pannessa taittelen sen kasaan, vastaa tamponia kooltaan silloin.
Syy miksi halusin siirtyä kuppiin on emättimeni hyvinvointi (kuulostaa pöljältä mutta näin se on). Siteet hiostivat ja aiheuttivat ongelmia (olen atoopikko), tamponit taas tuntuivat kuivaavan röörit sisältäpäin ja erityisesti vähempinä vuotopäivinä. Lisäksi ajatus valkaistusta tamponipötköstä muhimassa veressä ja bakteerien kasvatusalustana ei tuntunut hyvältä. Ja uskokaa tai älkää, se naru HIERSI mun vaginan aukkoa aina.
No eipä ne muijat paljoo tavaraansa tunne kun pitää täällä kysellä et miks tamponi on käyrä,anna mun kaikki kestää,MISSÄ olete ollu kun koulussa ihmisen biologiaa käsiteltiin vai lähettelitekö kirjeitä kavereille heh hehe
kuukuppi loistava keksintö, mutta ei sitä tarvi kaikille aina mainostaa, uskon että aika moni jo on siitä kuullut, ja itse en kyllä ostais sen perusteella että vauva.fi:n av:lla sitä mainostetaan. Tässäkin keskusteltiin tampooneista. Vaikka onhan kuukuppi parempi kun joku kestoside, ihme että ei tuu kestovessapaperia... Kestositeitä en ymmärrä, mutta tuota kuukuppia voisin kokeilla jus kuulisin käyttökokemuksia joltain tutulta ja kasvotusten...