Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tamponin käytöstä

Vierailija
16.07.2010 |

Sanotaan ettei tamponia tulisi pitää 8 tuntia pitempään.

Mikä on pisin aika mitä olet pitänyt samaa tamponia? Monen tunnin välein yleensä vaihdat tamponin?

Kun otat tamponin pois, onko se osittain vielä valkoinen vai kauttaaltaan veressä?

Onko kuukautisesi siinä mielessä säännölliset että tiedät minkä ajan kuluttua vuoto vähenee?

Millä tavalla arvoit miten imukykyistä tamponia kannattaa käyttää minäkin päivänä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa tamponia, ja se meni ihan hyvin ja sain sen sisääni mutta kun otin sen pois se sattui kamalasti ja sen jälkee kohtuni oli todella kipeä kun kävelinkin siihen sattui. Mistä tämä johtuu?

Vierailija
2/27 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän samaa tamponia korkeintaan 5 tuntia. En todellakaan tiedä kuukautiskierrostani mitään, nämä on mun ekat menkat :'D Kun otan sen pötkylän pois, se on osittain valkoinen mutta valtaosin hyytymissä ja veressä <3 Enkä myöskään päättele mitä tamponia käytän, minulla on vain yhtä tyyppiä; o.b. ProComfort mini. Eli harjoittelen niiden käyttöä. Vuodostakaan en tiedä, mikä on ihan ymmärrettävää ekojen menkkojen aikaan c:

En kuitenkaan enää koskaan vois tunkea sellaista muovipussia mun alapäähän D:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, tuo ylempi viesti meni väärään osoitteeseen. No eipä tuu kesää.

Vierailija
4/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdatko tamponin aina vessassa käynnin yhteydessä?

Kun olet uimassa, vaihdatko tamponin heti uimisen jälkeen?

Vierailija
5/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen uusi kysymys,mutta ennen sitä kerron syyn miksi kysyn (ainenkin omasta mielestäni) outoja/tyhmiä kysymyksiä..olen reilusti yli 20v. mutta vasta muutama päivä sitten kokeilin ensimmäistä kertaa tamponia ja olen ihan pihalla koko jutusta..sidettä käyttäisin,niinkun normaalistikin muttei näillä helteillä pidä siteitä hullukaan! Joten ilmeisesti pakko opetella tähän toiseen vaihtoehtoon...

Ja se uusi kysymys on se että onko normaalia että tamponi on "käyrä" kun sen ottaa pois? Ja kun tamponi on emättimessä ja sormella kokeilee,se on "mutkalla"?

Argh..Oikein itteäni ärsyttää nämä idioottimaiset kysymykset mutta..eipä tässä vissiinkään vaihtoehtoja ole kun haluaisin kuitenkin teitää nuo kysytyt asiat..

Vierailija
6/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pisin aika mitä olet pitänyt samaa tamponia? Monen tunnin välein yleensä vaihdat tamponin?

Pisin aika varmaan jotain 10 tuntia, normaalisti runsaampina päivinä jotain 4 tuntia, niukempina 8.

Kun otat tamponin pois, onko se osittain vielä valkoinen vai kauttaaltaan veressä?

Osittain valkoinen. Superrunsaina päivinä kokonaan veressä.

Onko kuukautisesi siinä mielessä säännölliset että tiedät minkä ajan kuluttua vuoto vähenee?

Ovat.

Millä tavalla arvoit miten imukykyistä tamponia kannattaa käyttää minäkin päivänä?

Tiedän kokemuksesta, että minulle kelpaavat keltaiset Tampaxit, oliko se sitten joku regular-koko, en muista. Sama koko riittää koko kuukautisten ajan kun osaan vaihtaa ajoissa.

En, kun tarvittaessa.

-en yleensä käy uimassa, mutta kyllä.

Vierailija
7/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se uusi kysymys on se että onko normaalia että tamponi on "käyrä" kun sen ottaa pois? Ja kun tamponi on emättimessä ja sormella kokeilee,se on "mutkalla"?

On mulla ainakin joskus mutkalla, ainakin niukempina päivinä.

T: nelonen

P.S. Sori kun luulin sua pervoks, on kieltämättä hieman "teinikysymyksiä".. :/ Mutta hyvä kun kysyit! Näissä asioissa ei ole tyhmiä kysymyksiä! :)

Vierailija
8/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tiedän että kuulostaa "teinikysymyksiltä"... Mietin kymmeneen kertaan ennen kun viitsin täältäkään kysellä yhtään mitään neuvoja tämän asian suhteen.. Itsestääkin tuntuu tyhmälle että olen reilusti yli 20 ja kyselen tällästä.. Menkatkin alkoivat suhteellisen aikasin (13v.) enkä silti ole ennen tätä kesää koskaan edes kokeillut tamponia.. Mutta kiitos asiallisista vastauksista (vaikkakin sinun ensimmäisen vastauksen otsikko herätti epäilyksiä v*tt****sta) :)

Vierailija
9/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

*** riippuu vuotopäivästä, alkussa ja lopussa kun vuoto on niukempaa, pidän useamman tunnin (esim. sen 8h) ja sitten keskivaiheilla kun vuoto on runsaampaa pidän n. 6h. Pisin aika jonka olen pitänyt ylittää kyllä tuon 8h, tämä tapahtui kun lähdin yövuoroon töihin (10h vuoro) ja vaihtotamponia ei ollutkaan mukana, tällöin illalla ennen töihin lähtöä vaihdettu tamponi oli sisällä n. 11h. Onneksi menkat olivat jo päättymässä ja vuoto niukempaa joten riitti aamuun asti fuskaamatta.

*** yleensä aina lähimpänä narua on hivenen valkoista, n. ½cm verran. Liian "kuivaa" tamponiahan ei suositella otettavaksi pois koska ärsyttää limakalvoja kun kuiviltaan vetelee. Jos 8h tamponi ei ehdi täyttyä, täytyy valita pienempi koko.

*** Ovat.

*** Aikoinaan ihan testaamalla löytyi sopiva. Ob:n normal on paras, se pienin ob:kin riittäisi lukuunottamatta sitä kaikkein runsainta vuotopäivää, tai silloinkin riittäisi jos viitsisin vaihtaa n. 3h välein. Mielestäni tuo normal on kuitenkin parempi koska vaihtoväli on 6-8h niin saa nukkua yönsä rauhassa ja muutenkaan ei tarvitse jokapaikassa pitää mukana vaihtotamponeja.

*** En, kun tarvittaessa.

*** kyllä vaihdan

Tähän viimeiseen täytyy kertoa hauska juttu muutaman päivän takaa, kun menimme mieheni kanssa uimaan ihan yleiselle uimarannalle. Mies pysähtyi n. polvenkorkuiseen veteen ja katseli jotain tarkasti, menin sitten siihen että mitäs katselet niin mies osoitti hämmästyneenä pohjaan. Siellä oli tamponi joka oli varmasti paksumpi kuin ranteeni ja reilusti yli 10cm, epäilemättä siis joku maksikokoinen joka on vedessä lilluessaan vielä kasvattanut kokoaan kuten pienemmätkin tekevät. Oli siis oikeasti valtavan kokoinen. Mies ihmetteli kovaan ääneen mihinkä "hehtaarivittuun" tuollainen oikein mahtuu :D Repesin kyllä totaalisesti, tamponille myös mutta ennenkaikkea miehelleni joka oli niin järkyttyneen näköinen :D Mutta joo, kiva kun joku päättänyt heittää tamponin rantaveteen jossa lapsia pyörii koko ajan. :/

Vierailija
10/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin käytän vain Ob-tamponeja. Tampaxit ym. vuotavat minulla ohi, Ob laajenee leveyssuunnassa ja pitää paremmin. Vaikeampi se toki on laittaa paikoilleen, kun ei ole asetinta ja vaatii tietysti, että kädet on kunnolla puhtaat kun sen laittaa. Ob on niin lyhyt ja leveä, että se ei todellakaan ole käyrä, mutta nuo pidemmät ja kapeammat tamponit voivat olla sellaisia suikaleita.

Muutenkin hygienia on tamponeja käytettäessä tärkeämpää kuin siteillä, ettei vie ulostebakteereita emättimeen. Siksi itse mm. pesen suihkulla ulostamisen jälkeen ja pyyhin kakat taaksepäin vetäen muulloinkin. Näillä säännöillä pidän kyllä tamponia joskus jopa vuorokauden vuodon ollessa loppumassa, jolloin verta tulee vain vähän.

Tamponia en vaihda joka vessakäynnin yhteydessä, mutta jos ulostan niin yleensä vaihdan, koska ensinnäkin ponnistaminen yleensä tuo myös tamponia alaspäin ja se alkaa tuntua ja toisekseen siksi, ettei uloste tuhrisi tamponia. Muutoin vaihdan tamponin vuodon mukaan. Itselläni vuoto on runsaimmillaan toisena ja kolmantena vuotopäivänä, jolloin saatan joutua vaihtamaan suurintakin tamponia 3 tunnin välein. Neljäntenä päivänä riittää jo hyvin se 8 tunnin vaihtoväli ja tosiaan joskus tulee pidettyä viidentenä päivänä koko vuorokausikin samaa tamponia.

Uimisen jälkeen tamponi on pakko vaihtaa, koska ainakin minulla emättimeen menee sen verran vettä, että tamponi kastuu uintivedestä. Yleensä myös vaihdan tamponin ennen uimista, että se pitää varmasti. Runsaimpina vuotopäivinä (2. ja 3. päivä) en voi käydä uimassa, koska veri valuu kintuille, kun märkä tamponi ei pidä.

Tamponeja käyttäessä pitää olla tietoinen "Toxic schock syndroomasta", joka on äärimmäisen harvinainen, mutta hengenvaarallinen verenmyrkytystila, sepsis. Tamponi antaa hyvän kasvualustan toksiineja erittäville bakteereille ja syndrooman yksi tavallisimmista syistä on liian pitkään paikallaan ollut likainen tamponi. Mikäli siis tamponia käytettäessä tulee epäselvää tai varsinkin horkkamaista kuumeilua, huonoa oloa tms., niin tamponi on poistettava välittömästi ja siirryttävä siteisiin.

Vierailija
11/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukuppia ja sanoisin, että se on kaikin puolin mukavin. Jokainen tietysti itse päättää mikä tuntuu mukavimmalta ja joillekin se saattaa olla side tai tamponi. Itse suosittelisin kuitenkin tutustumaan esimerkiksi seuraavaan sivustoon: http://kuukuppikunta.net/

Vierailija
12/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus yöaikaan pitänyt tamponia jopa 10 tuntia (vahingossa). Yleensä kuitenkin olen noussut vaikka kesken unien vaihtamaan. Nykyään käytän öisin kuukuppia.

Mulla on kuukautiset olleet jo 20 vuotta, joten aika hyvin tiedän, millainen vuoto on minäkin päivänä. Toinen päivä on yleensä runsasvuotoisin ja silloin käytän super-kokoa. Sekin menee märäksi jopa tunnissa, mutta superia suurempaa en ole koskaan pitänyt. Mulla on aika niukat kuukautiset ja ne kestää vain 2-4 päivää (jotain hyvää munkin elämässä), joten väkisinkin tulee niitä kertoja, jolloin pitää vetää (puoli)kuiva tamponi väkisin ulos, auts.

Yleensä käytän Tampaxia, koska niissä on aina ollut asetin. Tampax Compak on kätsä, mutta hieman tavallista kalliimpi. Asettimetonta tamponia olen käyttänyt joskus hätätapauksissa ja onhan sekin paikoilleen mennyt.

Vierailija
13/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap suoraan kuukuppiin, on todella paljon miellyttävämpi kuin tamponit, eikä tarvitse miettiä että onko se nyt ollut liian pitkään tms.

Vierailija
14/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukuppia ja sanoisin, että se on kaikin puolin mukavin. Jokainen tietysti itse päättää mikä tuntuu mukavimmalta ja joillekin se saattaa olla side tai tamponi.

Jos tamponin käyttö on vaikeaa, niin tuskin kuukupin käyttö sen helpompaa on. Lisäksi kupin kanssa menee paljon enemmän aikaa vessassa. Sanoisin, että kannattaa aloittaa tamponilla ja siitä siirtyä vähitellen kuppiin.

Vierailija
15/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tamponot sopineet, vaikka kuinka koitin hyvin asettaa ja totutella käyttöön. Sen sijaan kupin käyttö lähti sujumaan loistavasti heti ensimmäisestä kerrasta lähtien joten ei voi yleistää että jos on tamponin kanssa vaikeuksia niin niitä olisi myös kupin kanssa.

Tamponia pitää myös vaihtaa useammin kuin mitä kuppia tyhjentää, joten ei kupin käyttöön niin paljon aikaa enemmän mene.

kuukuppia ja sanoisin, että se on kaikin puolin mukavin. Jokainen tietysti itse päättää mikä tuntuu mukavimmalta ja joillekin se saattaa olla side tai tamponi.

Jos tamponin käyttö on vaikeaa, niin tuskin kuukupin käyttö sen helpompaa on. Lisäksi kupin kanssa menee paljon enemmän aikaa vessassa. Sanoisin, että kannattaa aloittaa tamponilla ja siitä siirtyä vähitellen kuppiin.

Vierailija
16/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vasta hoksasin tässä pari vuotta sitten kuinka kätevää se on ja mukavaa kun ei edes huomaa kuukautisia.

aiemmin en jotenkin osannut asettaa sitä oikeaan kohtaan ja se aina tuntui sisällä.

Nyt kun lantiopohjalihakset on kunnossa niin tamponi ei tunnu miltään kun on sisällä.

AP: ootko synnyttänyt joskus?

Vierailija
17/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tamponot sopineet, vaikka kuinka koitin hyvin asettaa ja totutella käyttöön. Sen sijaan kupin käyttö lähti sujumaan loistavasti heti ensimmäisestä kerrasta lähtien joten ei voi yleistää että jos on tamponin kanssa vaikeuksia niin niitä olisi myös kupin kanssa.

Tamponia pitää myös vaihtaa useammin kuin mitä kuppia tyhjentää, joten ei kupin käyttöön niin paljon aikaa enemmän mene.

Onko kaikki kupin autuudesta kommentoivat aloittaneet käyttämään kuppia vasta synnytyksen jälkeen?

Vierailija
18/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole koskaan synnyttänyt. Päästätkö sinä varmasti sen alipaineen pois kupista? Ei kannata yrittää kiskoa sellaisenaan, se sattuu varmasti, vaan kuppia pitää painaa reunasta sen verran että ilma pääsee siitä ohitse ja alipaine poistuu. Alapään lihaksilla voi myös punnertaa kuppia alemmas, jos tuntuu olevan liian syvällä ja sen takia hankala poistaa. Tai ehkä sinulla on liian iso kuppi? Silloin vaihto pienempään voisi auttaa.

Onko kaikki kupin autuudesta kommentoivat aloittaneet käyttämään kuppia vasta synnytyksen jälkeen?

Vierailija
19/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun aloitit tälläisen keskustelun.

Olen nimittäin 24vuotias joka vasta tällä viikolla uskaltautui kokeilemaan ensi kertaa tamponia, oli pakko kun halusin niin kovasti uimaan.

Voisin kyllä hyvin käyttää useamminkin, on nimittäin monia uintireissuja tullut lykättyä menkkojen takia ja juhlissa miettinyt näkyykö side ja mihin pääsee vaihtamaan ja muita sellaisia tilanteita joissa tamponin käyttäminen olisi sopinut paremmin kuin hyvin :/

Vierailija
20/27 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikean kokoinen tamponi. Jos tamponissa on puolet valkoista, ni se on liian imukykyinen. Ja se pitää vaihtaa mahdollisimman usein, tuo 8 tuntia on ihan takaraja! Näin mulle opetti tuttu kätilö. Ja kannattaa kokeilla niitä, missä on se asetinputki, varsinkin jos joutuu vaihtaa tampoonin yleisissä vessoissa, on paljon hygieenisempi ja miellyttävämpi laittaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan