Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perimisjärjestys??

Vierailija
14.07.2010 |

Menin vasta naimisiin ja meille on mieheni kanssa tulossa lapsi. Avioehtoja ja testamentteja meillä ei ole. Ennestään miehellä on jo kaksi lasta.

Jos mies sattuisi kuolemaan, perinkö minä hänet, vai periikö lapset? vai meneekö tyyliin puolet ja puolet?? (eli minulle puolet ja loppu kolmelle lapselle, eli kolmeen osaan)

Itselläni on jonkin verran omaisuutta (hankittu ja saatu ennen avioliittoa) , joka ilmeisesti avioliiton kautta rinnastetaan nyt yhteiseksi omaisuudeksi, onko puolison lapsilla jotain oikeutta siihen (minun) omaisuuteeni puolison kuoltua?

Kannattaisiko alkaa tehdä jonkinlaista testamenttia, jolla suojaisin aiemman omaisuuteni niin että takaan kaiken siirtyvän vain omalle lapselleni/mahd.tuleville lapsille?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA KUN ET YMMÄRRÄ! Jos menee naimisiin niin silloin saa periä ukon talon, vaikka se olisi ukon sukutalo!!! Se oikeus tulee kun menee naimisiin, se pitää sulkea pois erikseen avioehdolla/testamentissakin ehkä. Sama juttu niille jotka omistaa firman: mies omistaa firmasi puoliksi. Jos minun tilillä on tonni ja miehellä miljoona niin kyllä avioliitto merkitsee sitä että kaikki on yhteistä. Myös se miehen miljoona on minun yhtälailla ellei niin jossain sanota ettei ole. Sama koskee miehen perimää taloa. Erossa, kuolemassa ne puolittuu ellei toisin sanota. Näistä on kuulemma makosia tappeluja kun mies kuolee ja talo menee jakoon naisen ja aikuisten lapsien kesken ja lapset haluaa talon myydä. Se tarttee ostaa pois lapsilta. 3

Sen sijaan aviopuoliso saa avio-oikeuden miehensä omaisuuteen. Eli hän saa avio-oikeuden perusteella puolet yhteisestä omaisuudesta. Auttaisiko tämä ajatteluasi:

Avio-oikeudella saadusta omaisuudesta ei tarvitse maksaa perintöveroa.

Jos perii jotain niin siitä maksetaan perintöveroa.

Jos sinulla on tonni ja miehellä miljoona ja mies kuolee niin kyllä - saat miehen kuoltua puolet 1.001.000e:sta. Mutta ET PERI MITÄÄN! Saat sen puolikkaan avio-oikeuden perusteella. Et maksa siitä pätkääkään veroa.

Vierailija
22/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA KUN ET YMMÄRRÄ! Jos menee naimisiin niin silloin saa periä ukon talon, vaikka se olisi ukon sukutalo!!! Se oikeus tulee kun menee naimisiin, se pitää sulkea pois erikseen avioehdolla/testamentissakin ehkä. Sama juttu niille jotka omistaa firman: mies omistaa firmasi puoliksi. Jos minun tilillä on tonni ja miehellä miljoona niin kyllä avioliitto merkitsee sitä että kaikki on yhteistä. Myös se miehen miljoona on minun yhtälailla ellei niin jossain sanota ettei ole. Sama koskee miehen perimää taloa. Erossa, kuolemassa ne puolittuu ellei toisin sanota. Näistä on kuulemma makosia tappeluja kun mies kuolee ja talo menee jakoon naisen ja aikuisten lapsien kesken ja lapset haluaa talon myydä. Se tarttee ostaa pois lapsilta. 3

Sen sijaan aviopuoliso saa avio-oikeuden miehensä omaisuuteen. Eli hän saa avio-oikeuden perusteella puolet yhteisestä omaisuudesta. Auttaisiko tämä ajatteluasi:

Avio-oikeudella saadusta omaisuudesta ei tarvitse maksaa perintöveroa.

Jos perii jotain niin siitä maksetaan perintöveroa.

Jos sinulla on tonni ja miehellä miljoona ja mies kuolee niin kyllä - saat miehen kuoltua puolet 1.001.000e:sta. Mutta ET PERI MITÄÄN! Saat sen puolikkaan avio-oikeuden perusteella. Et maksa siitä pätkääkään veroa.

Eli perii kuitenkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menitte naimisiin, niin jo silloin laitoitte hynttyyt yhteen. Vaikka toinen ei vielä edes ole kuollut, niin puolet on jo sun! :D

Näin et voi omaasi periä enää, kun se jo kuuluu sulle avioliiton vuoksi muutoinkin.

Vierailija
24/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuoliso ei peri kumppaniaan. Hän saa avio-oikeuden myötä puolet yhteisestä omaisuudesta jos avioehtoa ei ole. Jos miehellä on se miljoona ja vaikkapa sinulla 3 se tonni niin yhteinen omaisuutenne on 1001000e. Kun mies kuolee saat siitä puolet avio-oikeuden perusteella eli 500500e.

Et kuitenkaan peri mitään. Sinä et maksa perintöveroa tästä avio-oikeuden myötä saamastasi (miehen) omaisuudesta.

Jos sinulla olisi se miljoona ja miehelläsi tonni ja mies kuolisi niin sinä saisit pitää miljoonasi ja miehen perilliset perisivät sen tonnin. Tämä siksi että rikkaampi leski ei joudu koskaan maksamaan tasinkoa köyhemmän vainajan perillisille.

Rautalangasta väännettynä. Jos "ilkeä rahaton nuori hempukka" vamppaa rikkaan vanhan miehen ja mies kuolee (eikä heillä ole avioehtoa) niin se "ilkeä rahaton nuori hempukka" saa avio-oikeuden myötä puolet miehensä omaisuudesta.

Sen sijaan jos tuo "ilkeä rahaton nuori hempukka" kuolee ennen vanhaa rikasta miestään niin ilkeän rahattoman nuoren hempukan perilliset eivät peri yhtään mitään (eli saa puolia vanhan rikkaan miehen rahoista).

Vierailija
25/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan aviopuoliso saa avio-oikeuden miehensä omaisuuteen. Eli hän saa avio-oikeuden perusteella puolet yhteisestä omaisuudesta. Auttaisiko tämä ajatteluasi: Avio-oikeudella saadusta omaisuudesta ei tarvitse maksaa perintöveroa. Jos perii jotain niin siitä maksetaan perintöveroa. Jos sinulla on tonni ja miehellä miljoona ja mies kuolee niin kyllä - saat miehen kuoltua puolet 1.001.000e:sta. Mutta ET PERI MITÄÄN! Saat sen puolikkaan avio-oikeuden perusteella. Et maksa siitä pätkääkään veroa.

Itse asiassa on saanut jo siinä vaiheessa kun meni naimisiin.

Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää mikä ero näillä kahdella asialla on?

Vierailija
26/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lesken osuus yhteisestä omaisuudesta. Hänen omaansa, ei kuolleelta saatua (perittyä). Vaikka tuo omaisuus olisikin ollut kuolleen, niin se kuuluu omaisuudenjako tilanteessa yhteisesti jaettavaan omaisuuteen. Sama jonka saisi erossa.

Vai koetteko eroavien pariskuntien perivän puolet toistensa omaisuuksista?

Vierailija
27/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettäis olla noin idiootti.

Vierailija
28/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan aviopuoliso saa avio-oikeuden miehensä omaisuuteen. Eli hän saa avio-oikeuden perusteella puolet yhteisestä omaisuudesta. Auttaisiko tämä ajatteluasi: Avio-oikeudella saadusta omaisuudesta ei tarvitse maksaa perintöveroa. Jos perii jotain niin siitä maksetaan perintöveroa. Jos sinulla on tonni ja miehellä miljoona ja mies kuolee niin kyllä - saat miehen kuoltua puolet 1.001.000e:sta. Mutta ET PERI MITÄÄN! Saat sen puolikkaan avio-oikeuden perusteella. Et maksa siitä pätkääkään veroa.

Ei peri mitään.

Omaisuus on yhdistynyt jo sillä hetkellä kun naimisiin mentiin eikä avioehtoa ole.

Ajattelepa siis kolmonen. Omistat jo nyt puolet miehesi omaisuudesta! Ja miehesi omistaa puolet sinun omaisuudestasi. Omistatte kumpikin jo nyt 50% / 50% koko omaisuutenne vaikka olette kumpikin elossa.

Vierailija
29/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa on saanut jo siinä vaiheessa kun meni naimisiin. Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää mikä ero näillä kahdella asialla on?

Avioliitossa yhteistä on vain yhdessä hankittu omaisuus, ennen sitä hankittu on liitonkin aikana omaa.

Lisäksi avio-oikeus ei toimi aina noin. Jos minulla on 1 milj e:n omaisuus ja miehellä 1 e niin hänen kuollessaan minun omaisuudestasi ei puolta jaeta lapsille.

Vierailija
30/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa yhteistä on vain yhdessä hankittu omaisuus, ennen sitä hankittu on liitonkin aikana omaa. Lisäksi avio-oikeus ei toimi aina noin. Jos minulla on 1 milj e:n omaisuus ja miehellä 1 e niin hänen kuollessaan minun omaisuudestasi ei puolta jaeta lapsille.

...oli se sitten hankittu ennen tai jälkeen avioliiton solmimista on avio-oikeuden alaista.

Ja ei - sinun omaisuudestasi ei jaeta puolia lapsille jos olet se rikkaampi osapuoli ja mies kuolee ensin. Jos olisit lukenut viestit tarkkaan niin olisit todennut että täällä on mainittu jo lukuisia kertoja että leski ei joudu koskaan maksamaan tasinkoa kuolleen puolison perillisille.

Vierailija
31/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi avio-oikeus ei toimi aina noin. Jos minulla on 1 milj e:n omaisuus ja miehellä 1 e niin hänen kuollessaan minun omaisuudestasi ei puolta jaeta lapsille.

Kuinka monta kertaa täytyy mainita että "leski ei maksa koskaan tasinkoa kuolleen puolisonsa perillisille" ennen kuin huomaat että niin, johan se on sanottu, minun ei tarvitse sitä enää tulla tänne selvittämään.

Vierailija
32/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jumalauta käsitän! :D

Periminen on perimistä vaikka voissa paistaa!!!

Jos on naimisissa niin se kaikki YHTEINEN omaisuus laitetaan lautaselle, josta PERITTÄVÄ sitten jaetaan. Siinä on MOLEMPIEN osuudet, en ole muuta väittänytkään.

Oikeassa kuitenkin olen ollut.

Kyllä minunkin mies PERII minun (meidän) omaisuudet.

Ajatellaan vaikka että mies ajaa autoa, sinulla on siihen perintäoikeus, vaikkei sulla olisi korttia! Ei sillä autolla saa ilman ajokorttia ajaa, ei siis elävä elämä kiinnosta ketään miten ollaan ja mennään. Jollain saattaa olla talo jossain ja se vuokralla, hyvä jos on koskaan taloa nähnytkään. Se tulee toisen kuollessa itselle haltuun, ellei sitä toisin määritelty.

3

Vierailija
33/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla tosissaan. Nuo auton omistajuudet liittyen ajokorttiin menee jo liian pitkälle, edes yksinkertaiuutesi ei ole enää uskottavaa.

Vierailija
34/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo miehelläni on euro, minulla miljoona niin kyllä se kaikki laitetaan samalle lautaselle.

Ei kuollessa katsota kenellä on enempi omaa, kaikki on yhteistä. Se laitetaan jakoon.

3

Vierailija
35/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jumalauta käsitän! :D Periminen on perimistä vaikka voissa paistaa!!! Jos on naimisissa niin se kaikki YHTEINEN omaisuus laitetaan lautaselle, josta PERITTÄVÄ sitten jaetaan. Siinä on MOLEMPIEN osuudet, en ole muuta väittänytkään. Oikeassa kuitenkin olen ollut. Kyllä minunkin mies PERII minun (meidän) omaisuudet. Ajatellaan vaikka että mies ajaa autoa, sinulla on siihen perintäoikeus, vaikkei sulla olisi korttia! Ei sillä autolla saa ilman ajokorttia ajaa, ei siis elävä elämä kiinnosta ketään miten ollaan ja mennään. Jollain saattaa olla talo jossain ja se vuokralla, hyvä jos on koskaan taloa nähnytkään. Se tulee toisen kuollessa itselle haltuun, ellei sitä toisin määritelty. 3

ja maksaa perintöverot. Mun mies ei peri minua eikä maksa veroja. Loppupelissä mun miehellä on enemmän rahaa, vaikka kuolinpesät olisi samankokoiset.

Vierailija
36/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tämä on yksinkertasta.

Jos miehellä on auto, mies kuolee niin auto on sun.

Et silti saa ajaa autoa.

Laki on kuitenkin kaikille samaa. Kaikki omaisuus laitetaan kasaan ja siitä jaetaan.

Mihin katoaa äkkiä tasaaminen jos parista "köyhempi" kuolee? Kyllä silloinkin pitää ottaa kaikki omaisuus yhteen.

3

Vierailija
37/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo miehelläni on euro, minulla miljoona niin kyllä se kaikki laitetaan samalle lautaselle. Ei kuollessa katsota kenellä on enempi omaa, kaikki on yhteistä. Se laitetaan jakoon. 3

Olet niin tietämätön että et voi olla kuin porvoosta. En jaksa. Ota yhteys lakimieheen ja opi. Mitä tahansa sinulle sanomme niin et usko kuitenkaan.

Vierailija
38/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpesälle ei makseta tasinkoa, kyllä se rikkaampi saa pitää omaisuutensa. Kuolinpesällä ei ole mitään avio-oikeutta.

Mihin katoaa äkkiä tasaaminen jos parista "köyhempi" kuolee? Kyllä silloinkin pitää ottaa kaikki omaisuus yhteen.

3

Vierailija
39/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin katoaa äkkiä tasaaminen jos parista "köyhempi" kuolee? Kyllä silloinkin pitää ottaa kaikki omaisuus yhteen. 3

"Jos leski on puolisoista varakkaampi, hän voi vedota niin sanottuun tasinkoetuoikeuteen eli hänen ei tarvitse luovuttaa omaa omaisuuttaan kuolleen puolison perillisille. Tällöin vainajan perilliset maksavat perintöveron vain vainajan omaisuudesta. Tällainen oikeus on ainoastaan leskellä eli jos ositus tehdään vasta lesken kuoleman jälkeen, hänen rintaperillisensä eivät voi vedota tähän oikeuteen."

https://www.op.fi/op?cid=150928202&srcpl=3

Vierailija
40/48 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasinkoprivilegi

Avioliiton päättyessä eroon tai kuolemaan puolisoiden kesken toimitetaan ositus, ellei puolisoilla ole avioehtoa, jonka nojalla puolisoilla ei ole avio-oikeutta mihinkään toistensa omaisuuteen. Osituksessa verrataan toisiinsa puolisoiden avio-oikeuden alaisia netto-omaisuuksia. Netto-omaisuus lasketaan siten, että puolison omista varoista vähennetään omat velat. Enemmän avio-oikeuden alaista omaisuutta omistava aviopuoliso joutuu luovuttamaan vähemmän omistavalla tasinkoa, jotta puolisoille jäisi osituksen jälkeen yhtä paljon avio-oikeuden alaista omaisuutta.

Lesken ei tarvitse luovuttaa tasinkoa ensin kuolleen puolison perillisille, vaan hän saa pitää oman omaisuutensa. Leski saa vapaasti päättää, luovuttaako hän tasinkoa vai ei. Jos leskellä on vähemmän varallisuutta kuin kuolleella puolisolla, leskellä on aina oikeus saada osituksessa tasinkoa vainajan omaisuudesta.

http://www.perunkirjoitus.fi/index.php?sivu=3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi