Voiko tällaisesta asiasta tehdä poliisille ilmoituksen? (asiaa koirista)
Viime vuonna koiramme luona kävi narttu-koira astutuksessa. Molemmat koirat ovat sekarotuisia. Sovimme, että maksu on yhden pennun hinta (useampi satanen). Narttukoiran omistaja vaikutti erittäin luotettavalta ja kirjallisen sopimuksen teko olisi ollut tosi tyhmän tuntuista silloin. Koiran omistajalla kun oli paljon kokemusta koirien kasvattamisesta (myös rotukoirien) yms... No, tähän päivään mennessä olemme saaneet vasta vajaa puolet tuosta sovitusta maksusta. Nainen ei vastaa puheluihini eikä viesteihini enää. Minulla on kyllä tallessa häneltä tulleita tekstiviestejä, joissa hän lupaa maksaa loppusumman viimeistään kesäkuussa. Ja viestejä joissa hän vannoo kyllä maksavansa loputkin tyyliin esim ensi viikolla. Eli ainoat todisteet on nämä tallessa olevat muutamat tekstiviestit häneltä viime kevään ajalta. Voiko tällaisesta asiasta tehdä jonkun rikosilmoituksen? Kyseessä on kuitenkin muutama sata euroa ja periaatteessa mulla niin ärsyttää tämän naisen toiminta!!!
Kiitos asiallisista vastauksista.
Kommentit (27)
Kannattaako muutamaa satasta lähteä perimään yhtään minkään kautta. Omalla kohdalla kyse on varmaan tuhannesta jollei enemmästäkin eurosta.
Sovittiin kasvattajan kanssa, että häneltä otettu sijoitusnarttu synnyttää pentunsa minun luona, siis omassa kotonaan. Minä hoidan pennut, hän vastaa kuluista ja kasvattajan vastuusta ja sitten ns. voitto jaetaan puoliksi (kulut on siis vähennetty). Minun ei tarvitse laittaa omia rahojani tähän kiinni, vaan hän joko käy ostamassa tai tuo kaikki pentujen ja emon tarvitsemat jutut.
Kas kummaa, jopa tiineysaikana jo sain alkaa ostelemaan emolle lihoja yms. voimatahnoja ja hän sitten maksaa ne minulle myöhemmin. Kerran kävi jopa niin, että pennuilta oli ruoka loppumassa ja ilmoitin asiasta hänelle ajoissa, niin hän ilmoitti ettei hänellä ole nyt rahaa käydä ostamassa ruokasäkkiä. En voinut antaa pentujen olla ilmankaan ruokaa, joten kävin senkin itse ostamassa. Kaikki kuitit kuitenkin säästin ja summat ilmoitin hänelle.
Kyseiset pennut ovat jo reilun vuoden ikäisiä, mutta olen saanut häneltä ehkä noin 2/3 osan rahoista. Myöskin hän ilmoitti, että joutui myymään pentuja suunniteltua halvemmalla ja pentujen kulut olivat suuremmat. Näin ollen siis tulot olivatkin pienemmät ja minulle kuuluva osuus olisi penempi. Kun ihmettelin tulojen pienuutta ja kulujen suuruutta ja pyysin häneltä jonkinmoista tuloslaskelmaa, hän suuttui. Lupasi kyllä toimittaa, mutta en ole sellaista tähän päivään mennessä saanut, enkä myöskään rahoja kokonaan.
Enää en viitsi häneltä niitä pummata, tuntuu niin typerältä. Joudumme olemaan tekemisissä toistemme kanssa muista syistä, eikä hän ole koskaan ottanut puheeksi että on velkaa vielä.
Haluaisin todella hänelle kertoa, että en ole todellakaan unohtanut asiaa, enkä unohda ennenkuin olen nähnyt tuloslaskelman ja saanut loput rahani. Pakko on silti hymyillä, kun näiden muiden asioiden vuoksi ollaan yhteyksissä.
Mekään ei tehty tästä mitään kirjallista sopimusta, koska oltiin hyviä kavereita eikä tässä etukäteen puhumalla näyttänyt olevan mitään epäselvää. Kaikesta puhuttiin, paitsi siitä maksaako hän vai ei.
Olemme molemmat Kennelliiton hyväksymiä kasvattajia.
kirjallinen sopimus teillä pitäisi olla allekirjoitettuina jotta "velka" olisi todellinen.
Paskovat rakit haisevat ja sotkevat!
velkaa eli siellä voidaan katsoa mitä se sekarotuinen pentu oikeasti maksaa. Ja tuskinpa siitä nyt monia satasia saa, kun kuitenkin on vain sekarotuinen koiranpentu. Loppujen lopuksi saattaa käydä niin ja on oikeastaa aika todennäköistä ettet saa pennusta enempää kuin mitä olet siitä nyt saanut. Saatat jopa joutua maksamaan omia kulujasi.
Ja oikeuteenhan sun on mentävä jotta saat asian ulosottoon. Joten enpä viittis lähteä moiseen arpapeliin. Saattaapa tuo pentutehtailun avittaminenkin vaikuttaa siellä oikeudessa, jos ei suoraan niin ainakin tuomarin mielipiteeseen.
Tiedän tämän naisen tyttären nimen. Pitäisikö yrittää ottaa yhteyttä häneen? Mitä mieltä olette? -ap-
mitään tekemistä asian kanssa. Tuskin sinäkään pitäisit siitä että joku soittelisi ja penäisi sinulta jonkun sukulaisesi velkoja. Tytär ei ole vastuussa äitinsä tekemisistä eikä veloista, johan sen nyt maalaisjärkikin jo sanoo. Joten ei, älä ota yhteyttä tyttäreen.
Maalla ,kun olin lapsi koirat tarttuivat kiinni naidessa, äitikin viskasi kylmäävettä päälle. Että vielä maksu pitäisi saada.
elatusmaksut sun koiralles niistä pennuista. Että olisin hiljaa vaan ja katoaisin.