~*Ensikoiden kesä*~
Kommentit (92)
Moikka Hansu, kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa!
Serpentiini, onko olossa muutosta, vai joko on pieni tullut maailmaan? Sulla oli nyt neuvola? Inhottavaa varmaan tämä kysely, kyselee varmasti läheisetkin siellä jatkuvasti samaa? Mulle kanssa jo nyt soittelee vanhemmat normaalia useammin (vaikka ei edes ole ensimmäinen lapsenlapsi) ja huolestuneena laittaa viestiä jos en jostain syystä vastaa, esim. kun oltiin leffassa :D
vilukissa, mitäs sinne? Neuvoloita ollut/tulossa?
Me oltiin tänään tutustumassa synnärille, ihan ok fiilis, vaikka aika kolkothan nuo sairaalatilat on... Tuntuu taas hieman todemmalta synnytys kun ihan kävi paikan päällä :) Olossa muutosta sen verran, että nyt muutaman päivän ajan kipeitäkin supistuksia päivittäin, mutta epäsäännöllisesti. Tein justiinsa 100 kyykkyä, kun kaverille kätilö oli sanonut, että se olisi noista nikseistä "tehokkain", auttaisi vauvaa alemmas :DD
Huomenna neuvola, ehkä sitten lisää kerrottavaa...
-MaryRose 37+4-
Mietin täällä kanssa, että onkohan Hansu tai Serpentiini jo päässyt tositoimiin :) Toivottavasti olisi jo nyytit kainalossa, kun niitä niin on odotettu! Hansun kuulumisista oli kiva kuulla pitkästä aikaa.
MaryRose, eilen oli se viimeinen lääkärineuvola. Painoarvio vauvalle oli tällä hetkellä 2,8kg. Jos laskettuna aikana syntyy niin painoa olisi n. 3,2kg. Eli aika siro vauva tänne tulossa. Lääkäri sanoikin ettei haittaa yhtään, jos ei ihan vielä laskettuna aikana synny. Mua kyllä haittais, mä en jaksais enää yhtään odottaa :) Muuten oli kaikki ihan normaalisti. Itselle tullut painoa +200g, verenpaineet normaalit ym. Kohdunsuulla edelleen epäkypsä tilanne, eli ei kai oo vauva ihan näillä hetkillä syntymässä. Ei kyllä mitään supistuksia tai muitakaan tuntemuksia ole ollut.
Meillä kanssa äiti sanoi, että sitä aina jännittää jos mä soitan sille. Kai se jo odottaa, että olisin kohta synnyttämässä :) Miehelle soitin eilen kesken sen työpäivän niin se oli ihan varma, että nyt pitää lähtee synnärille.. Aika hauskaa :D
Kohta pitäis kai ruveta siivoilemaan, pölypalloja taas seilaa pitkin lattioita.. Puuh, ei kyllä oikein huvittais. Eilinenkin päivä meni ihan sumussa, kun koko ajan vaan väsytti :( Jospa tänään jaksaisi vähän paremmin. Kaikille muillekin jaksamisia! Ja tulehan MaryRose kertomaan taas neuvolakuulumisia kunhan ehdit :)
Vilukissa 37+4
Täällä kotona edelleen ollaan :). Maanantaisessa neuvolassa oli valkuaista ensimmäisen kerran 1+ virtsassa, ja jouduin käymään synnärillä tarkistuksessa. Vauva voi kuitenkin hyvin. Ottivat sydänkäyrää, ja tekivät sisätutkimuksen, ultran ja ottivat musta jotakin verikokeita. Kaikki näytti hyvältä, joten laittoivat kotiin ja ei kuulemma ole syytä huoleen jos olo ei muutu huonoksi. Mikä positiivista, niin kohdunkaulaa oli vielä hieman jäljellä, mutta kuulemma puolipehmeä ja kohdusuu oli sormelle auki. Lääkäri kohdunsuuta vielä siinä tutkimuksen yhteydessä tarkoituksella vähän kovempaa paineli, jos auttaisi synnytystä käynnistymään. Ja maanantai iltana tulikin sitten vähän verensekaista valkovuotoa, samoin eilen. Ja eilen illalla irtosi se kuuluisa limatulppakin vihdoin. Sen jälkeen on silloin tällöin supistellut aika napakasti, ja muutenkin on sellainen olo että jotain on tuolla alapäässä meneillään kun alavatsaa särkee ja nipistelee jännästä jostakin tuolta alhaalta. Jotain sentään on siis alkanut tapahtumaankin, joten elelen täällä toivossa että tällä viikolla vielä lähtisi ihan itsestään syntymään :). Siskoni poika syntyi seuraavana päivänä kun limatulppa oli irronnut, joten pitäkää peukkuja että meilläkin alkaisi vihdoin tapahtumaan :). Kohta on taas neuvola, saas nähdä mikä on valkuaisen ja verenpaineiden tilanne tällä kertaa.
Ai niin ja lääkäri antoi tämänhetkiseksi painoarvioksi vauvalle ultran perusteella noin 3,5 kg, joka kuulostaa oikein hyvältä. Ei ole mikään valtava vauva, mutta hyvän kokoinen kuitenki :). Toivottavasti kohta pääsee häntä ihan omin silmin livenä ihmettelemään :).
Ei ole Serpentiinistä pariin päivään kuulunut, jokohan siellä olisi sitten vauva syntynyt. Pidän ainakin peukkuja!
Mukavaa päivää kaikille tuleville äipille! :)
t. Hansu 40+6
Vilukissa, kiva kuulla että kaikki neuvolassa hyvin. Meillekin povattiin siroa vauvaa, saa nähdä nyt :) Sittenhän tuo vauvan kokokin osittain selittää sitä sf-mittaa... Yritä levätäkin, ei se siivoaminen oo niin justiinsa (vaikka onkin yksi ässäkeinoista) :) Nyt on otollinen aika nukkua päikkäreitä millon lystää :)
Hansu, hyvältä kuulostaa, oiskohan sielläkin h-hetki kohta käsillä! Mulla se limatulppa tuli jo ainakin osittain rv35, sen jälkeen vaan epäsäännöllisesti ja kipeesti supistellu. Meikällä ainakin peukut pystyssä! Sehän on että itellä suht samanlainen synnytys kuin äidillä/perheen muilla naisilla :)
Neuvolassa kaikki ok, tähän mennessä painoa tullu lähtöpainosta 14kg, osa tällä kertaa turvotusta..sf-mitta sama kuin viimeks, 34cm. Taas on ens viikon keskiviikoksi uusi neuvola, toivotaan ettei tarvis enää mennä :)
Nyt alotan kyllä ässäkeinot ja kaikki muut keinot jolla lisätä supistelua...sais jo tulla tämä vauva!
-MaryRose rv37+5-
...pääsen taas koneelle. Ootte arvanneet oikein. Meille syntyi kuin syntyikin tällä välin poika. 3660 kg ja 53 cm. Pitkä oli siis. Syntyi maanantaiaamuna klo 06:05. Synnytys ei todellakaan mennyt kuten piti.
Mun tuli vedet sunnuntaina 11:45 alkaen. Ens vessaan tuli hieman. Soitin synnärille ja kehotti oottaan että jos ei ollutkaan lapsivettä. Sanoivat että mene suihkuun. No ennen suihkua tuli sit jo lattialle ja suihkuun ja suihkun jälkeen lattialle ja taas vessaan ihan silleen sellasia lorahduksia aina kerrallaan. Päätettiin jättää oottelut ja lähteä synnärille. Ihmeen rauhallisesti mentiin.
Synnärillä jouduttiin oottaan aika kauan ennen ku laitti käyrille ja sitte ootettiin lääkärin tutkintaa. Suppareita alko tulla jo ihan säännöllisesti.
Kun pääsin lääkärin huoneeseen, sano että pitää varmistaa että on lapsivettä. Otin housut pois ja kauhee määrä taas sinne lattialle vettä, että siinä jo diagnoosi tulikin. Ikävä juttu oli, että kun ultrasi niin yllättäen vauva olikin perätilassa. Neuvolan mukaan ollut koko ajan RT. Kuvattiin lantio (n.puoli kolme) ja lääkäri suositteli silti alatiesynnytystä. Suostuin siihen vaikka vähän pelotti.
Lähettiin osastolle, että jäisin sitte yöksi sinne. Neljän tunnin päästä jo 3 cm auki ja siitä sitte (kello oli jotain kymmenen su illalla) synnytyshuoneeseen. Siellä ooteltiin avautumista loppuun asti ja kyllä se h***i pääsi sitte valloilleen siellä salissa. Ei sitä voi sanoin kuvailla. Sain 3x epiduraalin, auttoi ainoastaan selän puolen särkyyn, ei vatsaan. Ilokaasu ei auttanut, välillä se sai pään sekaisin, mutta kipu ei kadonnut. Kohdunsuunpuudutus ei vaikuttanut yhtään missään. Spinaali vei kivut tunniksi pois. Viimeinen sentti avautumista vei varmaan eniten aikaa.
Sitte piti ponnistaa, mutta voimat oli ihan olemattomat, eikä vauva laskeutunut ollenkaan missään vaiheessa. Koitin ponnistella sen 45 min tai jotain ja sit ku ei edennyt ja huusin täysillä koko ajan ni päädyttiin lähtemään leikkaussaliin. Kivut loppui vasta kun leikkauspuudutus astui kuvioihin. Sitte loppu olikin nopeeta toimintaa.
Kivut jatkui sitte ku tunto palautui kroppaan ja kohtua alettiin painella ja tunnustella miten on palautunut. Se oli yhtä hirveää kuin tuo supistelu loppuaikana.
Mut jos jotain kiinnostaa ton leikkauksen jälkeinen aika, voin jatkaa toiste. Muuten lähen tästä vähän tutkimaan rintapumpun toimintaa.
Kotiin siis tultiin tänään tossa illansuussa. Nyt tämä on jo jotain aivan ihanaa!!!!!!
Nyt kaikille vaan nää nyytit, tunne on sanoinkuvaamaton :)))))))
Palaillaan taas pian.
T:Serpentiini ja Vilpuri 4 pvää
Serpenttinille oikein todella paljon onnea syntyneen pojan johdosta!! :D
Sulla oli aikamoinen kokemus tuo synnytys. Olin ihan kananlihalla, kun luin kertomustasi siitä.. Ei mennyt ihan nappiin, mutta ilmeisesti palkinto on sen arvoinen!? :) Aika erikoista, että vauva olikin yhtäkkiä perätilassa.. Luulisi siellä kohdussa olevan jo sen verran ahdasta näin loppuvaiheessa, ettei kovasti enää kääntyilisi. Mutta ei muuta kuin jaksamista vauvantuoksuiseen arkeen. Ja tule ihmeessä kertomaan lisää kunhan ehdit ja jaksat :) Mielelläni ainakin lukisin, että miten teillä siellä menee.
T: Vilukissa
Ihana kuulla vauvauutisia! Harmi ettei synnytys mennyt kovin "sutjakkaasti", mutta paras palkinto kuitenkin on pikku nyytti, ja ilmeisesti kuitenkin terve ja kaikki muuten ok. Et harkinnut hetkeäkään pyytää sektiota, vaikka vauva olikin perätilassa? Siis ihan kummallista miten neuvola voi arvioida rt, ja kuitenkin vauva perätilassa?! Uskomatonta...
Mulla on tässä pienoinen kiire lähteä asioille ja vanhemmille kylään, tuun joskus kirjoittelemaan lisää. Toisaalta, ei täällä mitään kummempaa, sais tuo vauva tulla jo. Supisteluja joka päivä, varsinkin tujumpia kun saunoo, syö ältsitulista ruokaa ja käyttää "lähtee millä on tullutkin"-niksiä :) Saa nähdä millon poksuu.
Vilukissa, joko oot räjähtänyt kun hiljaiseloa?
Hansu on ilmiselvästi jo saanut myös nyyttinsä kainaloon, tule kertomaan kuulumisia kun jaksat!
-MaryRose rv 38+1-
Ihan mahtavaa että saitte poikanne vatsasta maailmaan! :) Synnytyksesi kyllä tosiaan kuulostaa aika hurjalta. Joo-o, vähän tuo neuvolan touhu on välillä epäilyttänyt itseänikin kun tuntuu välillä että terkka lähinnä on arvaillut tuota vauvan asentoa vatsassa. Mutta onneksi loppujen lopuksi kaikki päättyi hyvin ja teillä on terve vauva kotona :). Tule ihmeessä kertomaan lisää miten leikkauksesta toipuminen on sujunut, ja miten vauvaelämä kotona on käynnistynyt. =)
Voi MaryRose, kumpa olisinkin jo omani saanut, mutta eipä täällä ole mitään tapahtumaa ollut. Verenpaine jatkaa nousuaan ja valkuaista on 1 plussa virtsassa, ja päätä on särkenyt jo pitkälti toista viikkoa putkeen. Ei siis mikään mieltäylentävä olotila, ja ottaa päähän kun synnäriltä annetaan vaan ohjeeksi lepo eikä asia edisty sen enempää. Eipä tässä viimiseen viikkoon ole muuta tehtykkään kun levätty, mutta silti paineet jatkaa nousuaan. Näinköhän tässä mitään alkaa itsestään tapahtumaan kun ei ainakaan liikunnalla voi synnytystä saada käyntiin kun ohjeena on kokoajan lepo. Noh, pitäkää peukkuja että lähtisi nyt viikonlopun aikana itsestään vihdoin käyntiin synnytys... Meidän seudulla käytäntö on kuulemma sellainen, että jos ei itsestään tässä synny niin viikolla 41+5 on kotrolli käynti äippäpolilla, ja mikäli ei ole mitään hälyttävää, niin jatketaan odottelua ja käynnistys on VASTA viikolla 42+2! Ihmetyttää kyllä aika tavalla että nuo mulle todella korkeat paineet ja valkuaisen ilmestyminen virtsaan ei aiheuta mitään reagointia vaan odottelua jatketaan edelleen. Alapaineet on nyt loppu viikosta alkaneet välillä käydä yli sadassa, ja lähtötaso mulla on ollut vähän yli seitsämässäkympissä. Noh, näillä on kai pakko mennä mitä neuvotaan, joten eipä auta kun levätä ja odotella.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Hansu 41+2
..sori Hansu kun luulin, oli niin pitkään hiljaiseloa sielläkin.. Mä pidän peukkuja niin pystyssä ja toivon suppareita siihen suuntaan! Tosi hankala ja vielä entistä turhauttavampi toi tilanne että lepoa vaan, ettei touhuamalla voi yrittää edesauttaa tilannetta tai ees yrittää olla ajattelematta asiaa kunnon kävelylenkin parissa! Jakselemista sinne siis... Kumma tosissaan ettei tuon kummemmin noihin reagoi, kun itelle tuli mieleen joku raskausmyrkytyskin, eikös siinä kohoa verenpaineet ja tulee huono olo ja jotain...en tiedä enkä tosissan halua pelotella, mutta jos yhtään on sulla sellanen epävarma olo, niin mä kyllä vaatimalla vaatisin että asiaan otettais selvyys. Ei tää Suomen hehkutettu terveyspuoli ainakaan neuvoloiden kohdalla juu tosissaan ihan huipputasoa ole, se on pakko sanoa... Vaikka itellä ollut ihan ok neuvolatäti, niin kyllä sitä enemmän infoa toivoisi. Mutta ei sulla tohon 41+5 oo ku pari päivää, vaikka nekin varmasti tuntuu ikuisuudelta. Tsemppiä!
Vilukissa, kirjoteltiinkin aiemmin linjoille samoihin aikoihin, mitäs sinne kuuluu?
Palaillaan astialle, meillä on tosissaan neuvola ensi viikon keskiviikkona, toivotaan toki ettei sinne tarvitsisi sattuneista syistä mennä... ;)
-MaryRose nyt puolenyön jälkeen 38+2-
Empä ollut huomannut tuota MaryRosen aiempaa viestiä. Kyllä vauva on todettu ihan terveeksi vaikka väristä niitä jotain pisteitä menikin. Mies tuossa kotona juurikin kertoili, että olisi ollut valmis heti sektioratkaisuun kun kuuli perätilasta, mutta ei sitte sanonut mitään kun itse nopeampana olin sanonut, että kai sitä pitää lääkärin suositusta kuunnella.
Oma haava on parantunut aika ok, mutta toiselta puolelta se iho repsottaa sen haavan yli tavallaan, että jos tohon kuivuu, niin aina kun laittaa alushousuja jalkaan voi ottaa toi roikkuva iho vastaan. Pitänee kysyä mitä sen kanssa oikeen tekee.
Ja sitten jos joutuu joku sinne sektioon, tai miksei myös alatiesynnytyksen yhteydessä pitäkää huolta että suoli alkaa toimimaan ennen kotiutumista, tai alkakaa ottaa jotain levolacia tms. Mulla tuo ei toiminut neljään päivään, ja kun sitte alkoi merkkejä tulla, oli niin kamala ummetus, et oksat pois, verta tuli aika paljon ja sata pukamaa hetkeks (onneks sit hävis kun rauhottu ja lääkitsi).
Tosiaan ton sektion jälkeen sairaalassa oli aika tukalaa kun sitä kohtua paineltiin ja huusin ihan sikana ainakin kaks ekaa kertaa. Taisin ottaa lääkärin kädetkin kiinni ja huutaa ettet varmaan paina enää kertaakaan, mut riuhtas ittensä vapaaksi ja pakolla runttas vatsaa. En tajua miten huonekaveri oli hiirenhiljaa vastaavassa tilanteessa.
Puudutuksesta toipuminen kesti sen yhen päivän, jonka jälkeen suurin ponnistus oli päästä jaloilleen. En vielä uskaltanut kävellä niin lääketokkurassa olin. Toisena päivänä jo pakolla suihkuun ja kävelyä. Kolmantena päivänä elämä alkoi voittaa ja kävely sujui jo paremmin. Torstaina olin jo tosi pirtsakassa kunnossa.
Synnyttäneiden vuodeosaston hlökunta(TAYS) ei kyllä saa multa paljonkaan kiitosta. Oli siellä muutama tosi mukava kätilö/hoitaja ja kandit oli aina mukavia. Mutta eri hoitajilla on eri ohjeet esim. imetyksessä. Yks sanoo että imetät vaikka pakolla vaikka nännit vuotaa verta, toinen että ei missään nimessä, kolmas neuvoo pumppaamaan mutta sanoo samaan hengenvetoon ettei ehdi mulle metsästää mitään pumppuja. Samainen oli kertomatta antanut lisämaitona korviketta, jonka jälkeinen yö oli aika tuskaa kiljuvan ilmavaivaisen vauvan kanssa. Kun kävin kansliasta kysymässä että voinko auttaa vauvaani jotenkin tai onko olemassa lääkettä, sain vastauksena "meillä ei harrasteta sellaista". Kiitos vaan siitäkin infosta.
No nyt kotona on myös vähän imetysongelmia kun rinnanpäät on arat ja välillä vuotaa. Pitää selvitellä mitä tehdään.
Ai niin, piti heti mennä ostamaan sähköinen rintapumppu kaupasta ja onkin tosi kätevä käyttää ja tehokas imu (ja hintava). Myös maidonkerääjä on ehdoton jos maitoa tulee paljon. Mulla tuli imetyksen yhteydessä toisesta rinnasta kerääjään yli 20 ml, eli talteen vaan. Ja niitä pulloja, jotka sopii rintapumpun kanssa kannattaa olla useampi kotona.
Kauhea homma on sterilisoida aina kaikkea, mutta kun pitää niin pitää. Kai siihenkin rutiini tulee.
Vielä ei ole oppinut nukkumaan kuin yhet päikkärit vauvan kanssa, kun on tätä alkuhässäkkää. Jatkuva pieni väsymys päällä, mutta se ei oo vielä haitannut yhtään mitään. Miestä enemmän, kun se ei raskausaikana oppinut heräileen niinkuin ite.
Pitää mennä hoiteleen vilpuria.
T:Serpentiini
Oikein paljon onnea Serpentiini pienestä pojasta! :)
Aika rankka kokemus sinulla, mutta onneksi te molemmat voitte hyvin! Eikö vauva-arki olekin ihanaa, varsinkin ensimmäiset viikot, kun vasta tutustutaan uuteen tulokkaaseen! :)
Olen kanssasi aika samaa mieltä tuosta Tays:n synnärin henkilökunnasta, ei kauheasti hyvää palautetta minultakaan saa.. Minulta kysyttiin vasta toisen päivän iltana vointia.. Imetystä ei opetettu, sillä mentiin mitä synnytyssalissa olivat neuvoneet, ja jos joku vähän kerkesi imetystä katsomaan, niin alkoi hoitaja itse laittamaan nänniäni vauvan suuhun (se nipisti tosi ikävästi)..
Onneksi neuvolan terkka neuvoo sitten rauhassa ja kuuntelee mitä on kysyttävää.
Oikein paljon jaksamista teille kaikille masujen kanssa! Pian kaikki saavat pienet nyytit syliinsä!
Tyttö87 ja Sara huomenna 4kk
Serpentiini, kiva kun vähän kerroit enemmän sairaalakokemuksistasi. Kuulostaa vähän tympeältä tuo TAYSin henkilökunta. Itsestä ainakin tuntuu siltä, että haluan mahdollisimman paljon ohjausta esim. imetyksen suhteen. Mistä sitä voi tietää, kun ensimmäisen lapsen saa, että miten asiat kuuluu ja kannattaa tehdä. Olen itse kanssa miettinyt sitä, että uskaltaisinko yrittää alakautta synnyttää, jos lapsi sattuisikin olemaan perätilassa.. Enpä tiedä mitä tekisin siinä tilanteessa.. Mutta toivottavasti teillä arki alkaa tästä sujumaan. Ja ihan varmasti tulee sellainen rutiini ettei kaikki asiat tunnu niin vaikeilta :) Tsemppiä kovasti!
MaryRose, en ole vielä poksahtanut :) Ei mitään siihen viittaavia tuntemuksiakaan ole ollut. Tätä samaa tasaista eloa ja oloa kuin aiemminkin.. Neuvolassa tänään aamulla kävin. Terkka sanoi, että kyllä se vauva alkaa jo vähän laskeutumaan sinne lantioon :) Jee, ehkä se sieltä joskus sitten syntyykin. Sf-mitta oli 31cm, nyt jo pääsin käyrälle sen kanssa :D Muuten oli pissa puhdas, verenpaineet kunnossa ja painoa tullut noin 400g viikossa.. Oon kyllä vähän herkutellut :D Jos menee yli lasketun ajan, niin sitten pitää kuulemma käydä neuvolassa kaksi kertaa viikossa.. Toivottavasti ei tarvitse :)
Oikein mukava kuulla Tyttö87:n kuulumisia myös :)
Vilukissa 38+2
Eipä tänne mitään ihmeellistä, aattelin vaan pinoutua ettette ajattele että oon jakautunut :)
Serpentiini, toivottavasti sulla haava paranee nopeasti ja varmasti arkeenkin tulee se tatsi pian. Kaveri esitteli mulle hyvän välineen, joka auttaa noiden tuttien sun muiden steriloimisessa...en tiedä nimeä tms mut se oli sellanen lautasen mallinen mikroon muutamaks minuutiks laitettava "vesiastia", kaveri kehui ja kehotti ostamaan muakin sitten. Ja bepanthenia vaan nänneihin! Tsemppiä!
Vilukissa, kiva kuulla että kaikki kivasti :) Paljos sulla on lähtöpainosta tullu nyt niinku yhteensä, tuntuu että sulla toi painonnousu tosi maltillista joka kerta...? :)
Hansu on varmaan jo nyt kahdessa kappaleessa, vai? :)
Omaa napaa sen verran että mullahan tuli sillon joskus rv35 jonnin verran tota limatulppaa, mutta huh-huijjakkaa kun sitä tänään oikeen tulikin! Nyt tulee äklöselostusta, että jos syötte tai ette halua lukea, älkää lukeko. Ihan siis vessanpöntölle istuessa sellanen piiiitkä limavana melkeen sinne pöntön veteen asti kirkasta limaa :DD Siitä sit ilmotin miehelle joka vastas jotain tyyliin "Ei oo ikinä ollu tosissaan iloisempi kuullessaan naisensa erittävän kummallisia nesteitä." :) Ja soitin äidille, kun yksi veljistäni tullut limatulpan saattelemana maailmaan, että kauanko äidillä meni synnytykseen limatulpan lähdöstä, ja kuulemma samana päivänä syntyi veli :)
Saas siis nähdä josko tänä yönä alkais tapahtumaan, tai nyt parin päivän sisään. On niitä supistuksia joka päivä tullut, tänään hieman enemmän kun eilen peitot pöllysi tarkoituksella ihan täysillä :)
Ei tässä muuta, öitä, vaikken meekkään nukkumaan kun vasta joskus kahden aikaan...
-MaryRose 38+4-
Kyllä tuo MaryRose kuulostaa ihan siltä ällöltä limatulpalta, mistä välillä aina puhutaan. Onko se sit 1-7 vrk siitä kun vauvan pitäs sieltä tulla. Toivotaan parasta :D
Mulla on juurikin tuo mikrosterilisoija käytössä. Kyllä sen käyttöön harjaantuu, mutta ihan joka pikku härpäkkeen takia ei viitti täytellä isoa koppaa, joten välillä keittelen kattilassa. Mutta nythän heitän tuota etumaitoa ja herumismaitoa kyllä viemäriin, joten silloin ei tarvii olla steriilejä kaikkien astioitten.
Vilukissa, tuo kaksi kertaa viikossa kuulostaa kyllä paljolta, mutta tossa vaiheessa niitä varmaan jo tavallaan odottaa, että pääsee kuulemaan neuvolassa vauvan vointia yms. Ei yliajalla oikeen muutakaan oottamista ole kuin neuvolakäynnit ja se itse synnytys (ainakaan omalla kohdalla).
Meillä on vauva arki suhteellisen mukavasti lähtenyt käyntiin. Totta kai pompsahtaa aina eteen asioita joita pitää ratkoa kun ei suoraa vastausta tiedä, ainakin mitä liittyy imetykseen. Vilpurin paino kun on ollut vaan laskussa. Koitetaan nyt tihentää imetyksiä max 3 tunnin välein kun ennen oli 4-5 tunnin välejä. Myös pitää pumpata etumaitoa pois ennen imetystä, että tulee syöttäessä varmasti ravitsevaa tavaraa eli sitä takamaitoa.
On tässä sellanen melkeen jatkuva väsymys päällä, mutta jaksaa kun kaikki on silti niin uutta ja ihanaa. Vaunuiltu on jo pari kertaa (vaikka neuvolatäti ei tykännyt että jo viikon ikäisen kanssa käydään kävelyllä), tosin lyhyttä lenkkiä, koska tän haavan kanssa en kuulemma saa paljon vielä liikkua. Kerran on kylvetty, mutta oli ehkä liian kylmä huoneilma kun tuli huutoa, pitää koittaa seuraavaksi suihkuhuoneessa kun sauna päällä tai jotain. Kiukkua on aina välillä, mutta ei niin paljoa kuin odotin (kopkop).
Neuvolatäti kävi siis kotona eilen ja huomenna me mennään painokontrolliin neuvolaan. Toivottavasti tuo paino nyt lähtis nousuun.
Tsemppiä vielä teidän odotuksiin!
Terkuin, Serpentiini
..Mun päätä vaan särkee, plaah! Mulla on nyt jo kolmatta päivää migreeni ja mä tuun kohta hulluksi. Aina välillä vähän helpottaa, mutta sitten taas jomottaa. Omia migreenilääkkeitä en uskalla ottaa, kun niiden käyttöä ei kauheasti raskauden aikana oo tutkittu. Lääkäri kirjotti Panacod-reseptin, mutta ei se kyllä oikein auta tähän mun nuppiin :( Täältä tulee taas valitusvirsi..
Siis mä oon ihan kateellinen noista teidän limoista :D Miksei mulla oo mitään merkkejä synnytyksestä, tää vauva ei taida syntyä koskaan. Aamulla luulin, että nyt supistaa kipeesti, mutta sekin helpotti kun menin pissalla käymään. Kai sekin tuntemus johtui vaan täydestä rakosta :D Pöh! MaryRosella kuulostaa aika lupaavalta jo. Toivottavasti alkais kohta tapahtumaan, jos et ole jo jakautunut. Tule ilmoittelemaan itsestäsi! Niin, kysyit vielä siitä mun painosta. Mulla on tullut 11kg lisää nyt raskauden aikana. Ihan maltillisesti noussut, nyt on pysynyt melko samana jo pidemmän aikaa. Ihan hyvä näin :D
Toivottavasti ei mene yli lasketun ajan, niin ei tarvi ravata siellä neuvolassa. Toi pari kertaa viikossa kuulostaa kyllä aika paljolta niinkuin Serpentiini sanoi. Mutta tosiaan, eikai sitä oikein muutakaan tekemistä siinä vaiheessa ole :) Kun ei ole nytkään mitään tekemistä. Mä oon ainakin niin väsynyt ollut nyt tämän viikon ettei ole tosikaan.
Ihanaa, Serpentiini oli päässyt jo vaunulenkille. Tuntuiko hienolta työntää kärryjä?! :D Voi vitsit, sitä odotellessa.. Toivottavasti teillä poitsun paino siitä lähtis nyt nousuun, paljon jaksamista teille! Meidän pitäis tänään mennä kaverin vauvaa katsomaan, joka syntyi n. kuukausi sitten.. Saas nähdä oonko ihan tippa linssissä :)
Vilukissa 38+5
Ehjänähän täällä ollaan vielä...
Serpentiini, kiva kuuulla että arki alkaa jo rullaamaan. Toivottavasti pienen painokin lähtee nousuun! Käyttekö miten usein neuvolassa painoseurannassa?
Vilukissa, voi ei ton päänsäryn kanssa! Mulla oli hirveetä päänsärkyä jostain alle puolivälin tienoilta jonneki rv26 asti, ei mulla migreeniä kuitenkaan oo, oli varmaan jotain hormonaalista... ei mihinkään voinu lähteä ellei ollu panadolia mukana. Haha, ei tarvi olla kateellisena limoista, kyllä ne synnytykset on käynnistyny ilmankin :) Mulla kans tuntuu supistukset kipeämmiltä! Toi painonnousu oli mullakin pitkään siinä 8kg, mut nyt on vähän lipsunu herkkuihin päin ja sitä onki tähän mennessä 14kg lähtöpainosta... 11kg on kivan maltillinen, putoaa hetkessä!
Täällä ei juuri mitään ihmeellistä. Kyllä joka päivä supistelee, muutaman kerran kipeästikin, mutta ei muuta. Kävelyillä oon käyny, siivoillut ja ihan rehellisesti levännytkin, ei jaksaisi enää yhtään kantaa tuota keilapalloa tossa mahan kohdalla! Neuvolassa oli kaikki ok, sf-mitta nyt 35cm, sykkeet, pissa, hemoglobiini ok. Verenpaineessa alapaine vähän koholla, mutta ei mitenkään hälyttävästi. Lähestyvä synnytys on koko ajan mielessä niin ettei oikeen pysty keskittymään mihinkään 100%sesti...
Mies on kipeenä flunssassa täällä kotona mun kanssa, pelottaa että jos tarttuu mullekin, ikävä mennä synnyttämään kipeänä! Ja eihän se oo kivaa jos mies on lentsussa, niin eihän se jaksa täysillä tsempata tms laitoksella...
Viikko laskettuun, toivottavasti tulee ennen sitä, ite oon syntyny 40+0 :)
-MaryRose rv39+0-
Herttilei, teillähän on lasketut ajat ihan käsillä. Mua jännittää kans teidän puolesta. Kyllä ne synnytykset hyvin menee, onneks se on vaan se yks hetki jolloin saattaa sattua ja sekin sitte unohtuu hetkessä.
Mulla tuli 22 kg raskauden aikana ja nyt on pudonnut semmonen 10 kg jo pois. Enää toiset mokomat tuosta reisien ja peffan ympäriltä, tissit saa jäädä, ja tuo pömppövatsa vähän pienemmäksi niin hyvä se sit jo on. En olis uskonut, että kohta näkee jo itse tuon sektiohaavankin, luulin et kestää pari kuukautta että vähänkin laskee.
Vaunulenkit ollut ihan kivoja, mutta en oo ite päässyt työntämään. Oon antanut miehen hoitaa nyt sen puolen, kun niin innoissaan on sitä tekemässä ja kohta joutuu palaamaan töihinsä. Pelottaa miten yksin pärjää täällä päivät sitten viikon päästä :(
Myös kylvyssä käytiin uudelleen sellasessa pienessä saunan lämmössä ja kyllä tykkäs kovasti lillua siellä ammeessa. Napatynkä putos yön aikana.
Ekassa neuvolan kontrollissa eilen torstaina oli Vilpurin paino taaskin laskenut. Kyllä siinä itkua tuhersin kun oli niin kova huoli. Sitte otettiin tehosyöttöpäivä eli kahden tunnin välein imetys ja pumpattua maitoa ja loraus korviketta ja sitä pullosta sitten imetyksen päälle.
Vuorokausi meni ja nyt tänään oltiin taas painokontrollissa. 90 grammaa oli noussut. Olipa helpotus. Vaikka oli rankkaa välillä kun rytmit meni sekaisin ja yöllä oltiin melkeen 5 tuntia hereillä, niin kyllä kannatti. Nyt hieman vedetään välejä pidemmäksi, ei tarvii noin paljon paino päivässä enää nousta. Sain myös lääkettä, jonka pitäisi lisätä mun maidontuotantoa. Ens viikolla vasta seuraavaksi neuvolaan.
Mä pidän peukkuja että pääsisitte tositoimiin piakkoin!
Serpentiini ja Vilpuri 11 vrk
Serpentiini: onneksi Vilpurin paino on nyt lähtenyt nousuun. Tiedän tunteen huolesta. Meillä oli alussa myös tuo 2tunnin välein syöttö, sitä kesti melkein 1kk asti. Kyllä se Vilpurin paino siitä nousee. Jaksamista sinulle roppakaupalla! :)
Ihanaa, kyllä täällä kohta muutkin jakautuu! :) Kovasti oon käyny lukemassa teijän juttuja ja odotan koska tulee ilmoitus seuraavasta vauvasta. :)
Eilen oli Saran 4kk neuvola, mittaa oli neidille tullut hyvin 6585g/60,6cm. Hienosti kasvaa ja on kirinyt painoa ja pituutta kiinni pienestä alku painosta. :) Yleensä Sara alkaa itkeen neuvolassa, ei tykkää yhtään kun katotaan pituutta, mutta tälä kertaa ei tullut itkua. Sara vain kauheasti naureskeli ja jutteli neuvolan tädille ja lääkärille. :)
Meillä aloiteltiin tänään soseiden maistelu. Sai ensimmäisen kerran maissia, tais meidän neiti tykätä siitä, ei sylkenyt pois. :)
Meillä Sara taitaa hieman vierastaa.. Sit Sara taitaa tehdä hampaita, luulisin.. Kuolaa ainakin valuu niin paljon ja kaikki menee suuhun mitä käteen saa, jos ei muuta saa niin sormet on suussa. Nyt muutamana päivänä Sara on saanut kauheat raivo-itku kohtaukset autossa, en tiedä johtuuko hampaista vai vierastamisesta.. :( Mikään muu ei auta, kun päästä äitin syliin..
Sara kuitenkin nukkuu tosi hyvin yöt ja päikkäreilläkin nukkuu 1-3 tuntia.
Jaksamista kaikille oikein paljon ja ihanaa alkavaa syksyä! Pysykää terveinä! :)
Tyttö87 ja Sara 4kk
Jokokohan olis aika jo joittenkin jakautua...?
Mites menee MaryRosella ja Vilukissalla?
Tyttö87: Jos teillä ollut samaa huolta niin hienostipa olette jaksaneet kun mitat on noinkin hyvän kuuloset. Välillä on kyllä tosi uuvuttavaa. Varsinkin alkuillat ja yöt. Mies on vielä viikon lomalla, mutta mitenköhän sitten pärjää kun yksin on päivät ja pitäs jaksaa tuota syöttö/pumppaus/lisämaito/syöttö rumbaa ympäri vuorokauden. No se on sen ajan murhe. Nyt näyttäs, että Vilpurin posket on saaneet vähän oikeaa väriä ja hieman jopa pulskistuneet.
Sara jo 4 kk. Sehän on jo vaikka kuinka paljon. Joko nyt tulee hampaita... mites se imetys sitten onnistuu? Nukkuuko hän yöt putkeen vai herääkö vielä syömään? Entä nukkuuko vaan yhet päikkärit vai useempia päivässä?
Toivottavasti huomenna olis kiva ilma, että pääsis itsekkin ulkoilemaan ja vaunuilemaan!
Terkuin,
Serpentiini ja Vilpuri 2 vkoa
Kiitti Hansu, kiva tietää että on kohtalotovereita samoilla fiiliksillä, vaikka mitenkään kivaa tää oottelu ei varmaan kellään ole. Mut ihan tuntuu samanlaiselta kovalta möhkäleeltä tää mun vatsa. Ja tuo jatkuva liikehdintä tuo välillä kyyneleet silmiin kun pistää kovasti. Välillä jää tekeminen puolitiehen kun pitää odottaa että vauveli muuttaa asentoa kun muuten ottaa yhteen omien luitten yms. kanssa. Lisäksi alkaa tulla jo muitakin kipuja, kuten selkäsärkyä, päänsärkyä, pahaa oloa yms. kun jo ehti iloita siitä että noita ei oo joutunut kokemaan raskausaikana.
Mun mies on kans normi (joku 177 cm) pitkä. Että ei kummassakaan suvussa ole kyllä mitään normaalia pituutta kummempaa. Nää geenit on sitte varmaan hyvältä ystäväpariskunnalta, he kun on parikyt senttiä pitempiä kun me ;)
Onnekseni sain kontrolliajan jo maanantaille. En tiedä osataanko siellä ennustaa vauvan kokoa sen kummemmin, mutta tärkeempi on ehkä, että sais varmistuksen, ettei vauvalla ole hätää. Kyllä mä itse oon jo jotenkin rauhallisempi kuin eilen, sillon vaan kaikkee ikävää tuli väkisin mieleen :)
Lueskelin myös aamusella, että vaikkei ole vauva laskeutunut, voi silti alkaa ihan normi synnytys eikä välttämättä nuo vaiheetkaan kestä kauaa, ihan yksilöllistä edelleen. Hyvä niin.
Kyllä laitetaan kädet ristiin ja toivotaan että kummallekin tulee vauvat tässä ennemmin kuin että myöhemmin. Ja että synnytykset menee rutiinilla ja vauvelit on terveitä!
Serpentiini 40+4