Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~*Ensikoiden kesä*~

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
13.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serpentiini: Ihana kuulla, että Vilpurin posket ovat jo alkaneet hieman pullistumaan, siitä se lähtee. :) Meillä Saralla on pikkuruisia makkaroita jaloissa ja leukaakin on.

Sara tosiaan taitaa hampaita tehdä, saas nähä kuin pitkään menee että ensimmäinen puhkeaa.. (joillekkin tulee hampaat hirveän aikaisin, voi kai tulla 4kk eteenpäin..) Saas nähä miten imetys sit onnistuu kun hampaita alkaa puhkeamaan.. Voi olla etä imetys loppuu sitten, kun mua ensimmäisen kerran sit purasee.. :)

Sara nukkuu yöt hyvin, nukahtaa noin 20-21, herää yöllä syömään kerran noin 04-06 välisenä aikana, sit jatkaa vielä unia ja herää aamulla noin 08-10 aikaan. Joskus saattaa nukkua koko yön yhteen pötköön ilman syömistä.

Sara nukkuu tällä hetkellä yhet päikkärit ja loppupäivästä torkkuu pieniä pätkiä.

Tuli sitten sadepäivä :( Olis saanut olla kiva ilma..

Tyttö87 ja Sara 4kk

Vierailija
42/92 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti vaan päivitän, vähän pinoa nostan :) Täällä ollaan vielä ihanassa odotuksen tilassa.. Ei oo kyllä minkäänlaisia tuntemuksia ollut. Päivittäin kyllä supistelee, mutta ei kipeästi. Tuntuu, että supistukset olisi hieman lisääntyneet aikaisempaan verrattuna. Eilen neuvolassa kaikki oli ihan ok, sf-mitta edelleen sama 31cm. Josko olisi vauva jo vähän laskeutunut, kun ei lukemat ole edellisestä mittauksesta nousseet. Lauantaina olisi siis laskettu aika, saas nähdä syntyykö :D Ensi viikolla sitten saa ravata pari kertaa viikossa neuvolassa, jos ei ala syntymään..

Tyttö87 ja Serpentiini, kiva lukea teidän vauva-arjesta. Tietää vähän, että mitä odottaa itsekin :) Ja MaryRose, onkos siellä jo tapahtunut jotain, kun olet ollut niin hiljainen? :)

Mukavia syyspäiviä kaikille, toivotaan vähän aurinkoisempia ilmoja!

Vilukissa 39+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/92 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, luulin oikeesti että ootte tositoimissa kun ei mitään oo kuulunut pitkiin aikohin. Mut ei sit vielä. Vai miten MaryRose?

Vilpurilla näkyy jo posket takaapäin ja painoa oli jo hurjat 3930 g eilen neuvolassa. Ihanaa että saimme tuon painonlaskun taittumaan ja noin hyvään nousuun (+60 g päivä). Kyllä olen ehkä vähän kyllästynyt pumppaamaan ja imettämään niin tiuhaan kun on täs tehty, ehkä nyt voi hiukan himmata. Mut mitä sitä ei tekis lapsensa hyvinvoinnin takia! Eikun rintakumi käyttöön pahimpien kipujen ajaksi.

Nyt Vilpuri on aika usein hereillä ja köllöttelee ja katselee. Välillä mietityttää, että pitäskö pitää koko ajan sylissä, vai onko hyvä vaan välillä antaa köllötellä yksikseen... jos ei kerran huutele mitään. Välillä tuntuu ettei voi pitää näppejään erossa kun tekee mieli helliä :D

Terkuin, Serpentiini ja Vilpuri 17 vrk

Vierailija
44/92 |
16.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli ei täällä mitään uutta, yhtenä kappaleena edelleen. Ei oo koneelle kerenny kun on ollut jotenki ihan väsynyt jakso että on vaan nukkunut ja levännyt ja kun mies on ollut kotona kipeänä niin on ollut ihan "oikeaa" juttuseuraakin päivisin :)

Serpentiini, kiva kuulla että menee hienosti! Uskon ton tunteen et haluais vaan helliä ja olla vauvan kanssa, eikä tahtoisi pitää näppejä erossa :) Mäkin niin jo odotan sitä että pääsee tutustumaan pikkuiseen ja vaan tuijottamaan ja ihmettelemään..

Vilukissa, katotaas kummalla menee enemmän yli...vaikka ei siinä mitään hauskaa ole, nyt jo ketuttaa kun ei se huomiseksi ole tulossa. :) Vitsit ku mä taas tykkäisin et olis neuvola 2xviikossa, mulla jatkuu sen kerran viikossa ja kaks viikkoa sillä tavalla ja vasta sit lähete äippäpolille... argh!

Eli siis laskettu huomenna. Supistelee joka päivä edelleen niinkuin viimeisen kahden viikon ajan, muutamat jopa kipeitäkin. Viiltomaisia vihlaisuja on kanssa tuolla alhaalla silloin tällöin... Mutta ei säännöllisty nuo supistukset millään, tässä kaikki niksit on jo jonkin aikaa olleet käytössä, niin myös tänään...ohjelmassa siis suursiivous ainakin, peittoja pöllyteltiin eilen ja on sitä saunaakin ahkerasti lämmitelty :)

Neuvolassa oli viime kerralla tullu viikossa 2,5kg! Turvotusta varmaan puolet tosta, mulla siis ihan koko kroppa pöheenä, ei pelkästään nakit... vettä juonu solkenaan, inhottavaa vaan kun se lisää sitten noita yön vessareissuja... sf-mitta 35,5, verenpaineet ok, pissa puhdas ja sydänäänetkin ok... ens kerralla neuvola maanantaina, oon niin varma että sinne ollaan menossa, ettei tää itsepäinen tyttö täältä vaan synny ennen ku on pakko!

-MaryRose rv39+6-

Vierailija
45/92 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eikä mitään kummempia fiiliksiä edellisiin päiviin verrattuna! Tulis nyt jo...

Serpentiini, mä yritin ettiä mitkä ne viikot oli kun teijän poju syntyi, mutta mun matikka petti..?

Vilukissa, mitäs sinne?

MaryRose rv40+0

Vierailija
46/92 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Meidän pikkuinen prinsessa syntyi viime viikon tiistaina. Lähtö tuli synnärille maanantai yönä, kahden tietämissä taidettiin olla sairaalassa. Ja siitä 12 tunnin päästä oli nyytti sylissä. Tiistai aamuna olisi ollut yliaikaiskontrolli kun viikot 41+5 tuli täyteen, mutta oltiin siellä jo sitten varsinaisella asialla. Jouduttiin lähtemään aika ripeästi sairaalaan silloin yöllä kun supistukset alkoivat ihan älyttömällä tahdilla saman tien. Säännöllisiä ja noin 3 minuutin välein. Ei sitten kovin kauaa uskallettu siinä kotona käkistellä, kun ei tiennyt että miten nopeesti sitä alkaa tapahtumaan kun supparit noin tiheeseen tuli. Mutta tosiaan ihan keskiverto ensisynnyttäjän verran meni synnytykseen aikaa, keskimääräinen on kuulemma kätilön mukaan 13h. Aika armottomia oli supparit kun tosiaan tulivat todella lyhyellä välillä koko synnytyksen ajan, mutta kyllä ne siinä nyt meni vaikka todella kipeetä tekikin. Ilokaasu auttoi vähän, ja epiduraalinkin sain. Ponnistusvaiheessa alkoi tulla kaikennäköistä ongelmaa, lapsivesi muuttui vihreäksi, ja vauvan sydänäänet laski liian alas, joten paikalle hälytettiin lääkäri ja synnytys nopeutettiin imukupilla. Kaiken kaikkiaan mulla on henkilökunnasta ja koko tapahtumasta pelkästään hyvää sanottavaa. Terve tyttö saatiin maailmaan ja henkilökunta oli todella ammattimaista ja mukavaa. Viime perjantaina päästiin jo siten sairaalasta kotiinkin. Tosi mukavasti on alkanut perheemme arki. Tyttö on kuin enkeli, itkee todella vähän, ja syö ja nukkuu hyvin! Painokin oli jo maanantain neuvolassa yli syntymäpainon, joten maito tuntuu riittävän hyvin.

Jahas, mutta nyt meidän neiti heräsi unilta, joten mä lähden imetys puuhiin ja palaan asiaan toisen kerran.

Mukavaa viikonloppua kaikille! =)

Hansu ja pikkuinen prinsessa 1vko ja3 pvä

47/92 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Hansu pikkuprinsessasta! Ihanaa, että vauvanne voi hyvin ja arki rullaa jo mukavasti.

Imukuppi ei sitten mitenkään ikävä laite ollut siinä synnytyksen loppumetreillä? Eikä usko meinannutkaan loppua misään vaiheessa?

MaryRose: Vilpuri syntyi kun mulla rv 41 poksahti. Eli viikon yliajalla. (tai alkohan se jo 40+6 puolella)

Muistan kyllä, että tuossa vaiheessa joka päivä tuntuu vuodelta. Mutta nyt se tuntuu 10 vuodelta.

Terkuin, Serpentiini ja Vilpuri 18 vrk

Vierailija
48/92 |
17.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein paljon onnea Hansu77 pienestä prinsessasta!! Ihania uutisia! Hyvä että arki on alkanut hyvin ja vauva voi hyvin. :)

Mitenkäs te äidit voitte, jakautuneet ja vielä jakautumista odottavat?

Tyttö87 ja Sara 4kk

Vierailija
49/92 |
19.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hansu77, oikein paljon onnea pikkuisesta nyytistä! :) Minkä kokoinen teidän neiti oli syntyessään? En ollut huomaavinani tuosta sun viestistä, että minkä kokoisena syntyi.. Ihanaa, että vihdoinkin nyytin sait ja ilmeisesti ihan mukavasti oli synnytys mennyt. Sitten vaan uuteen tulokkaaseen tutustumista :D

Täällä oli eilen laskettu aika, eikä oikein mitään tuntemuksia ole ollut. Harjoitussupistuksia tuli toissayönä ihan koko ajan, vatsa oli ihan pinkeenä ja vähän semmoinen tukala olo koko yön. Nukuinkin huonosti ja loppujen lopuksi heräsin neljältä aamuyöllä enkä enää sen jälkeen saanut unta :( Mutta viime yönä nukuinkin sitten ihan kellon ympäri. Huomenna olisi taas neuvola aamulla, oma terkkari onkin lomalla koko ensi viikon.. Saas nähdä mitä siellä sitten huomenna.

Nyytin saaneille voimia ja jaksamista, tulkaa taas kertomaan kuulumisia. Ja MaryRose, mitäs siellä? :) Koskakohan me synnytetään? Onko ollut mitään uusia merkkejä siitä, että h-hetki voisi olla käsillä?

Vilukissa 40+1

Vierailija
50/92 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teidän neiti antoikin odotuttaa itseään :)

Vilukissa, voih, harmi että yö meni plörinäks, toivottavasti ei tuu toistumaan...mulla on sen verran hyvä tuuri ja hyvät unenlahjat ollu että herään niille vessakäynneille ja puoliksi hereille kun kääntää kylkeä..Nyt jos koskaan meidän tarvii levätä!

Tänään oli neuvola taas, antoi vielä ens viikon maanantaiksi ajan, ja saman viikon keskiviikkona olis sitten äitiyspolin seuranta...kaikki ok, paino oli onneks -300g/vko eikä taas +2,5kg :D Sais tulla tämä tyttö jo täältä! Ihan tuntuu petetyltä kun ei vaan tunnu syntyvän... Ja mies sano hauskasti että tulee sellanen ketutus et ei tarvi sit tullakaan jos et oo tulossa...eli siis turhautumista ilmassa!

Sitä samanlaista "oireilua" on ollu tän pari viikkoa, eli kyllä supistelee, mutta epäsäännöllisesti ja ihme vihlasuja alhaalla...

Jos nyt tällä viikolla edes syntyis, niin olisin iloinen...

-MaryRose rv 40+3-

Vierailija
51/92 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei taas kaikille! Tulin tänne vähän avautumaan :) Eivaan, pakko höpötellä johonkin, kun turhauttaa tää odottelu nyt tällä hetkellä taas niin paljon. On ollut niin huonot ilmatkin ettei oo paljon viittinyt ulos mennä, oon ihan mökkihöperö kohta. Maanantaina olin siis siellä neuvolassa.. Kaikki muuten hyvin, paitsi pissassa leukosyytit oli parilla plussalla. Terkkarin mukaan voi johtua siitä, että alkaa paikat avautumaan. Ite en oo ainakaan huomannut mitään pissatulehduksen oireita tms. Vauva oli hyvin laskeutunut, mutta ei kiinnittynyt. Sain muuten vihdoinkin sen sairaalakassin pakattua :D

MaryRose, sanoit hyvin, että tuntuu ihan petetyltä kun ei oo vauva vielä syntynyt! Musta tuntuu jotenkin kyllä ihan samalta. Kai sitä vaan tuijottaa sitä laskettua aikaa ja ajattelee, että kyllä se silloin syntyy. Mitenkäs siellä nyt muuten menee? Mullakin on ollut semmosia ihmeellisiä vihlaisuja tuolla alhaalla, tuntuu tosi epämiellyttäviltä. Viikonloppuna oli semmosia napakampia suppareita, mutta nyt tuntuu että nekin on laantunut vähän. Syntyykö tää ollenkaan?! Äitikin yritti eilen lohdutella, että kyllä se kohta sieltä tulee :)

Kai mä yritän nyt mennä vaikka vähän ulkoilemaan, niin saa jotain ajankulua näihin päiviin.. Palaillaan!

Vilukissa 40+4

Vierailija
52/92 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä kappaleena edelleen...

Vilukissa, tää odottelu on raastavaa! Mä eilen itkeä pillitin miehelle, ei hermot vaan kestä. Just kun neuvolalääkäri sanoi sillon rv36 ettei tuu menee yli, ja tässä sitä silti ollaan. Plus kaikki "oireilu"...voi kun keksis keinon millä käynnistää synnytys luomusti! Ja vaikka sitä laskettua on tuijottanut, niin ei ajatellu menevän kuitenkaan näin paljon yli...

Muuten ihan ok...viime yönä oli pari kipeää supisusta, mutta meni ohi pissareissulla :)

Olin iltasella huolissani kun huomasin, ettei vauva ollut liikkunut vähään aikaan, mutta kyllä se siitä sitten rupesi liikuskelemaan jugurtin jälkeen kun meni makuulle... :)

Tekemisestä on kyllä pulaa, varsinkin kun ei oikein pysty keskittymään kunnolla mihinkään, ei välttämättä jaksakaan hirveästi puuhata eikä pysty suunnittelemaan esim tulevalle viikonlopulle mitään varmaa... Sitä elää päivän kerralla että "jos..."

No, ainakin voi lohduttautua sillä että ei se siellä loputtomiin ole, vaan tulee tavalla tai toisella ulos...!

-MaryRose rv 40+5-

Vierailija
53/92 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaankos täällä jo jakauduttu, Vilukissa ja MaryRose? :)

Tyttö87 ja Sara 4,5kk

Vierailija
54/92 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö87, täällä ei ainakaan olla vielä jakauduttu :) Ehkä MaryRosea on jo onnistanut.. Toivottavasti ainakin, tää odotus tekee hulluksi! Eilen yllättäen tuli käynti äippäpolille, kun neuvolassa oli paineet vähän koholla ja mulla oli näköhäiriöitä tossa yksi päivä. Tuntui myös siltä, että vauva on liikkunut aikaisempaa vähemmän. Siellä olin puoli tuntia käyrällä ja lääkäri ultrasi, mutta kaikki kunnossa! Onneksi. Ehdin jo vähän pelästyä :(

Mutta siis täällä odotus jatkuu.. Musta kyllä tuntuu, että tää vauva ei osaa omin neuvoin tulla ulos. Oon ihan varma, että pitää käynnistää. Sen näkee sitten. Vähän reilun viikon päästä viimeistään pitäisi siis nyytin olla kainalossa :D Sitä odotellessa. Jaksamisia kaikille!

Vilukissa, tasan 41!

Vierailija
55/92 |
25.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuun nopeasti päivittämään kuulumisia, kun jo varmaan arvasitte katoamisesta että täällä ollaan jakauduttu :)

Tosissaan 23.9. rv40+6 syntyi meidän tyttö, ja tänään tultiin kotiin. Kaikki meni hienosti, tyttö syö hyvin ja koko perhe voidaan muutenkin mainiosti. Tuun paremmalla ajalla kertomaan sitten synnytystarinaa ja muutenkin enemmän kuulumisia! :)

Voimia Vilukissalle, voin vaan kuvitella kärvistelysi!

MaryRose ja prinsessa 2vrk

Vierailija
56/92 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MaryRoselle hirmuisesti onnea pikkuisen tytöntyllerön johdosta!

Vierailija
57/92 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MaryRoselle hirmuisesti onnea tytöntylleröstä!

Meille syntyi sunnuntaina 26.9 myös pieni tyttö 49cm, 3450g. Syntyi siis rv 41+2, justiin kun olin täällä valitellut ettei mitään tapahdu :) Tulen kanssa myöhemmin kertomaan tarkemmin. Täällä voidaan kaikki hyvin!

Vilukissa ja Pirpana 3vrk

58/92 |
29.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Mary Roselle prinsessasta ja Vilukissalle Pirpanasta!

Ollaan sitte vihdoin kaikki jakauduttu. Teidän synnytystarinoita vielä vailla :)

Jaksamista vauva-arkeen!

T:Serpentiini ja Vilpuri (huomenna 1 kk)

Vierailija
59/92 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary Rose ja Vilukissakin sai sitten pienokaiset! Miten teillä on arki lähtenyt käyntiin?

Serpentiini kyseli meidän tyttösen mittoja, unohdin ne tosiaan viimeksi kirjoitella eli pituutta oli 50,5cm ja painoa 3360g, eli näppärän kokoinen paketti oli tuo tyttö ja niinkuin neuvolatäti vähän povasi niin pitkähkö, mutta aika hoikka.

Imukupista ei tosiaan ollut mitään harmia synnytyksessä, ja usko ei päässyt minulta missään vaiheessa loppumaan kun ponnistusvaihe ei mulla kauaa kerennyt kestää kun imukuppi kaivettiin esiin niiden tytön sydänäänten takia. Henkilökunta hoiti asian niin hienosti, että en ymmärtänyt edes huolestua vauvan tilanteesta... Mainitsivat kyllä jotakin että Stan hälyttää ja pyydetään lääkäri paikalle että vauhditetaan synnytystä imukupilla... Että ei oteta turhaan riskiä että sydänäänet huononee tai jotain sen suuntaista... Ja imukupista huolimatta vauvan ulostulo ei ollut mitenkään erityisen tuskainen ja tapahtui tosi vikkelään... Ainoastaan se oli todella ikävää kun joutu olemaan ponnistamatta sen aikaa kun pää oli ulkona että putsasivat hengitystiet ja pujottelivat napanuoran pois kaulan ympäriltä. Se oli todella ikävän tuntuista, kun ponnistamisen tarve oli todella valtava =). Mutta tosiaan loppu hyvin kaikki hyvin.

Heh, nyt alkaa taas kuulua vaativaa kitinää tuolta makuuhuoneesta, joten on riennettävä =). Palaan taas asiaan!

terveisin Hansu ja tyttönen 3 vko 3 pvä

Vierailija
60/92 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt ehtisin tänne vähän kirjottamaan siitä synnytyksestä, kun tyttö nukkuu..

Eli meidän vauva ilmoitti tulostaan sunnuntaina 26.9 aamuyöstä joskus klo 02 aikaan. Heräsin silloin supistuksiin ja ajattelin, että nyt taitaa olla jotain tapahtumassa. Supistukset oli aivan erilaisia kuin ne mitä aiemmin oli tuntunut. Alusta asti supisteli 5-10 minuutin välein. Mä yksikseni valvoin neljään asti, sitten mies heräsi kun ähisin ja puhisin siinä vieressä :)

Klo7 jälkeen lähdettiin sairaalaan. Olin ensin yrittänyt helpottaa oloa suihkussa, ja alkuun siitä olikin apua. Pikkuhiljaa alkoi olla niin kipeä olo, että oksensinkin yhden tiukan supparin jälkeen. Siinä vaiheessa mies oikeastaan pakotti mut lähtemään..

Sairaalassa oltiin hetken aikaa käyrällä ja siinä supistuksiakin näkyi jo kolmen minuutin välein. Kätilö oli onneksi meille entuudestaan tuttu ja jotenkin se rauhoitti oloa todella paljon. Sisätutkimuksessa olin kahdelle sormelle auki ja siitä päästiinkin sitten siirtymään synnytyssaliin. Salissa sain kipupiikin, joka aika mukavasti rentoutti oloa ja vei supistuksista pahimman kivun pois. Sain vähän levättyä, olo oli kyllä ihan kuin olisi kauheassa humalassa ollut :D

Joskus kymmenen aikaan alkoivat kivut tulla takaisin ja kätilö alkoi epiduraalia järjestellä. Ensin ajattelin, että kokeilen hetken pärjätä ilman, mutta totesin etten kestä :) Epiduraalin jälkeen olo olikin suorastaan mahtava, eikä sen laittokaan tuntunut miltään. Vähän ajan päästä olinkin jo 7-8cm auki. Vähän alkoi tuntumaan semmoista ponnistamisen tarvetta. Tässä vaiheessa lääkäri tuli puhkaisemaan kalvot ja sain vielä pudenduspuudutuksen ponnistamisvaihetta varten. Pikkuhiljaa sain ruveta "ähkimään" ja loppujen lopuksi päästiinkin ponnistamaan. Siinä sitä työtä vasta olikin :) Tuntui ettei mitään tapahdu vaikka kuinka ponnistaa! Ponnistamisvaihe kesti kuitenkin vain 13 minuuttia, se oli kuulemma aika nopea ensisynnyttäjälle. Sitten sieltä pieni tyttö nostettiinkin rinnalle, mä ajattelin, että vielä vaan pitää ponnistaa kun en tiennyt yhtään mitä siellä alhaalla tapahtuu :) Mä pidin tiukasti silmiä kiinni koko ajan ja yritin vaan keskittyä. Mies kyllä sanoi, että alapää näytti aika hauskalta, kun vauvan pää oli sieltä tulossa :D Kyllä varmaan..

Kolme tikkiä sain ja jotain pientä nirhaumaa tuli, mutta ei muita taisteluvammoja. Kokonaiskesto synnytykselle taisi olla jotain 11tuntia 55min. Tyttö syntyi klo 13.08. Tosi hyvä mieli jäi koko touhusta, ei jäänyt minkäänlaisia traumoja :) Nyt tutustutaan uuteen tulokkaaseen. Kolme päivää oltiin osastolla ennekuin päästiin kotiin, oli kyllä ihan hyvä olla siellä muutama päivä opettelemassa vauvan hoitoa :D Välillä kyllä mielialat heittelee ihan järkyttävän paljon. Tulee semmosia ihmeellisiä hetkiä, että kaikki ahdistaa ja pelottaa. Se taitaa kuitenkin olla ihan normaalia, aika iso elämänmuutos tässä tullut koettua.. Meillä on kyllä muuten sujunut tosi mukavasti, tyttö nukkuu ja syö hyvin.

Vielä MaryRosen tarinaa odotellessa.. Ja tulkaa muutkin kuulumisia kertomaan, jos jaksatte kirjoitella! :)

Vilukissa ja Pirpana 1vko