Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä ketju vain 1970 - 1974 syntyneille. Lapsuuden kesämuistoja

Vierailija
12.07.2010 |

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä aina lämpimiäa ja pitkiä :-) Maalla asuttiin. Mummolassa heinänteossa ja lehmiäa sekä muita eläimiä hoitamassa. Välipalana ranskanleipää ja kaakaota, kun olin yksin kotona päivät. Veesimeloni suurta ja harvinaista herkkua, tosin täynnänsä kiviä. Haaparannassa kävimme mekin joskus, kun sukuloitiin Oulussa. Ostettiin voita ja ohutta, kuivaa vaaleaa leipää. Sen päällä syötiin KAUPAN hilloa :-)

Vierailija
22/45 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ulkosauna joka oli tosi omituinen ja likainen mielestäni

- ei ollut kylpyammetta

- mummo ja äiti riitelivät jatkuvasti meistä lapsista, mummo kielsi jotain, äiti supatti meille sitten "ette tee nyt noin, kun toi mummo ei oikein tykkää"

- joka paikassa vaan vaniljajäätelöä josta en tykännyt (tykkäsin vaan suklaajäätelöstä)

- hauskat serkut

- pakolliset marimekkopaita ostokset

- käynti lapissa ja hauskat porot (en tajunt oikein kun mulle selitettiin että ne on kotieläimiä mutta silti vapaita)

- ruokapaikoissa maitoa ruokajuomana

- sain puukengät, punaiset, ja ne oli ihanat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme kesälomilla etelä-euroopassa. Muistan ihanat merenrannat, ja ne kaikki hienot simpukat ja merimakkarat ja merisiilit, joita tutkin ja keräsin.

Ja se hiekka, sai tehtyä upeita linnoja ja kanavia. Iltaisin oli ihanaa istua tunnelmallisessa ravintolassa syömässä, sain cokista (vieläkin tulee ne lomat mieleen kun juon sitä) ja siihen pillin. Ja tarjoilijat ihailivat kuinka olen suloinen sinisine silmineni. Ja sitten ostettiin kadulta arbuuseja, ne oli ihania.

Mahtavaa oli saada joku paikallinen koru tai laukku, minulla on vieläkin niitä tallella. Voi että nautin niistä matkoista, äiti ja isä olivat leppoisia ja sain paljon huomiota osakseni. Olin silloin vielä ainoa lapsi.

Kuollut meri oli hieno, kelluin siinä ja minua nauratti kun äitikin kellui :D

Vierailija
24/45 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli puolet kesästä!

- isä matkusti, mutta koskaan ei päästy hänen mukaansa

- äiti oli köyhä yh, jolla ei ollut varaa matkustaa kanssamme!

- mummo osti meille aina ASTERIX JÄÄTELÖÄ, TOSI HYVÄÄ PÄÄRYNÄÄ, nam. Samoin hänen luonaan sai Aku, Pluto tai Hessu limua saunan jälkeen.

- aholaita, aho valinta oli kauppoja josta äiti osti meille vaatteita, aku paita oli tosi makee....

- kuvioihin tuli ilkeä isä-puoli

- sekä vähän myöhemmin naivi äitipuoli

Olimme vain lopulta pelinappuloita, vanhempien ja heidän puolisoidensa välillä...

Vierailija
25/45 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- aurinko

- kuivan hiekkatien tuoksu

- lehmien hurja tanssi kun ne pääsivät keväällä ensimmäistä kertaa laitumelle

- kasvimaan perkkausta auringossa

- pesästä pudonneiden pääskysen poikasten pelastaminen ja taivaalla kymmeniä lenteleviä pääskysiä

- jäätelöpuikoissa (eskimoissa ?) oli jotain mietelauseita kirjoitettuna niihin puutikkuihin

- vanhat cocacolapullot

- traktorilla ajo heinätöissä alle kouluikäisenä

- heinien seivästäminen (minä pienimpänä "nappulatyttönä")

- Paljon töitä jo pienestä maatilalla mutta myös huoletonta omaa aikaa luonnossa

- Tosi kiva lapsuus kun tehtiin koko perhe paljon töitä yhdessä maatilalla

Vierailija
26/45 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli Adidaksen satiinisia urheilushortseja kaksi paria. Toiset olivat mustat ja toiset siniset. Molemmissa kolme valkoista raitaa sivuissa. Niitä tuli pidettyä aika usein. Ja olihan niitä jalassaan melkein jokaisella esim. koulun liikuntatunnilla.

Vierailija
27/45 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvällä onnella sai mansikkatuutin, jota mansikkamaan kivireunuksella istuin syömässä.

Hevoset, pörisevät paarmat.

Polkupyöräilyä kavereille, uintimatkat, joitten jälkeen oli vain pahempi hiki ( matka takaisin oli ylämäkeä).

Isovarpaat joka kesä kärjestä auki kun onnistuin potkaisemaan ne asvalttiin.

Saunomiset ja kikatuksentäyteiset yöt parhaan kaverin vanhempien mökillä. Kanelikorput teen kanssa.

Vierailija
28/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

v. 1971

Vierailija
29/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-isällä ei ikinä lomaa (yrittäjä)

-asuttiin maalla kaukana kaikesta

-jäätelöä ehkä kerran viikossa

-kasvimaan tuoreet antimet

-telkkarissa oli 2 kanavaa

-juhannukseksi ostettiin korillinen limpparia ja laitettiin juhannuskoivut ulko-oven viereen

Vierailija
30/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yövyttiin leirintäalueilla. Perunoita keitettiin jollain spriikeittimellä pikatien P-paikalla, jossa oli siniset tai punaiset vakiomallia olevat yhteenhitsatut putkijalalliset penkit ja pöytä... Koskaan ei syöty missään kahvilassa tai ravintolassa. Tarrasandaaleita ei vielä ollut. Huivia piti pitää aina päässä ettei saanut auringonpistosta. Uimapuku oli vettä imevää ja raskasta kangasta. Lycrasta ja elastaanista ei ollut tietoakaan.

Vierailija
31/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tomaatintaimista.

Vierailija
32/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesibussiajelut Turun Aurajoella, Armi ja Danny lauloi Tahdon olla sulle hyvin hellä, hypittiin hyppistä ja twistiä. Sitten tuli satiiniset urheilushortsit, itselläni oli vaaleanpunaiset sinisillä reunanauhoilla ja kiinatossut.

Vierailija
33/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain auringossa tarkeni olla ja yleensa aurinkoinenkin paiva oli puolipilvinen. Jaatelo oli liian kallista, sita sai harvoin. Linnanmaki ja Sarkanniemi oli myos kalliita, kun mentiin sai kayda vain muutamassa laitteessa ja heti kotiin. Liian pitkat jonot, vanhemmat ei halunneet tuntikausia odottaa.

Joskus harvoin kaytiin rannalla,kerran tai korkeintaan kaksi kesassa. Juotavaa ei saanut mukaan, kun aiti ei halunnut, etta tulee pissahata. Kerran kaytiin myos Uimastadionilla, se oli mukavaa, kun siella sai syoda ja juoda, kun siella oli wc.

Parasta aikaa lapsuuden kesissa oli ne paivat, kun aiti vei aamulla paikalliselle leikkikentalle (jossa ohjattua puistotoimintaa ja ruokailu). Han toi mut aikaisin ja haki myohaan, mutta ne oli ihania paivia. Ne oli niita lapsuuden aurinkoisia ja lampimia paivia :) kun kaytiin uimassa, ei haitannut vaikka olisi ollut vain 12 merivesi.

Vierailija
34/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain auringossa tarkeni olla ja yleensa aurinkoinenkin paiva oli puolipilvinen. Jaatelo oli liian kallista, sita sai harvoin. Linnanmaki ja Sarkanniemi oli myos kalliita, kun mentiin sai kayda vain muutamassa laitteessa ja heti kotiin. Liian pitkat jonot, vanhemmat ei halunneet tuntikausia odottaa. Joskus harvoin kaytiin rannalla,kerran tai korkeintaan kaksi kesassa. Juotavaa ei saanut mukaan, kun aiti ei halunnut, etta tulee pissahata. Kerran kaytiin myos Uimastadionilla, se oli mukavaa, kun siella sai syoda ja juoda, kun siella oli wc. Parasta aikaa lapsuuden kesissa oli ne paivat, kun aiti vei aamulla paikalliselle leikkikentalle (jossa ohjattua puistotoimintaa ja ruokailu). Han toi mut aikaisin ja haki myohaan, mutta ne oli ihania paivia. Ne oli niita lapsuuden aurinkoisia ja lampimia paivia :) kun kaytiin uimassa, ei haitannut vaikka olisi ollut vain 12 merivesi.

Vierailija
35/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa-autolla käyminen, uiminen, veneily. Kaikki marja- ja vihannesmaat, metsässä marjojen kerääminen, kirjojen lukeminen ja kirjoittaminen. Sauna, hyvä ruoka....

Vierailija
36/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kai tavallaan... aiti oli 34v kun synnyin ja isa 37v. Oon makin tiukempi nyt kun muut vanhemmat, mutta en yhta tylsa kuin omani.

Toisaalta mun vanhemmat kielsi paljon kun olin lapsi, mutta kun olin teini eivat yhtaan. "Pitaa ymmartaa itse". Meilla keskusteltiin ja osin oli loysempi kuri kuin muilla, mutta vanhempia ei kiinnostanut lasten jutut. Ja aiti uskoi tyontekoon, siks ei rannalle menty tyhjaa makaamaan.

1973 syntynyt...

Vierailija
37/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-heinäpelto ja heinälato

-trakkorin kyyti

-vasikoiden juotto

-meden imentä apiloista ja muista kukista

-metsämansikoiden etsintä

-maitolaituri ja maitokärryt

-postinhaku

-kauppa-auto ja kauppareissut mummolassa

-serkkujen kanssa leikit

-uinti mummolassa jossa järvelle pitkä matka

-ulkovessat

-ulkosaunat vesipatoinen

-mattojen pesut

-telttailu

-norjan reissut

-aitassa nukkuminen

-mummolat

-kanojen ruokinta

-lypsetty lehmänmaito

-maitoauto

-marjojen poiminta

Vierailija
38/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä retket saareen koko perheen ja joskus suvunkin voimin. Joskus telttaöitä. Juhannuksena nuo juhannuskoivut ja mehua. Pakollinen kasvimaa sekä marjapensaat. Punainen uusi polkupyörä, jolla ajeltiin sekä puusta tehty jousipyssy ja maja puussa. Avojaloin kuljettiin joka paikkaan. Äiti kiharsi joka aamu hiuksensa töihin. Joka kesä mentiin lomalle Lappiin ja istuttiin viikko hikisessä autossa.

Vierailija
39/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Meripartioleirit

-Laivamatkat Ruotsiin ja Ahvenanmaalle

-Ruusun tuoksu isoisän pihalla

-Ihmiset menossa kerrostalosaunaan kylpytakeissaan

-Lastenvaunut kauppojen ulkopuolella

-Matkat isän luokse helteisessä bussissa

-Tupakan haju kaikkialla. Minusta etäältä kantava tupakanhaju on edelleen jotenkin mukava. Voimakas käry ei niinkään, enkä polta itse.

-Porkkanajunat

-Korkeasaaren karhut ja niille syötetyt suklaanapit... sekin huvi on nykyään kielletty, karhun kannalta ymmärrettävistä syistä.

-Mummin ja taatan nariseva lattia

-Pyöräretket

-Lasse Viren

-Pihaleikit, äidin huutaminen parvekkeelle tai ikkunaan

-Serkkutyttöni (Mihin sinäkin katosit? Olisin halunnut kaksoiskappaleesi vaimokseni.)

-James-farkkujen lahkeet pyöränketjuissa

-Papiljotit ja shifonkihuivit naisten päässä

-Fouga Magisterit kotipihan yllä

Voi jestas... onhan näitä....

Vierailija
40/45 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty juuri koskaan missään huvipuistoissa, yhteensä kai kerran Särkänniemessä ja kerran Linnanmäellä. Yleisellä uimarannalla olin kerran tätini mukana, vanhempieni kanssa en koskaan. Toki mökkirannassa uimme.

Viiliä äiti teki itse tupperware-kulhoihin, jugurttia ei ostettu. Jäätelöä oli todella harvoin, mehujäätä tehtiin itse omista mehuista.

Sähköä tai vesihanaa ei mökillä ollut. Oli kaasulamput, myrskylyhdyt ja mökkinaapureiden kanssa yhteinen kaivo.

Kauppa-autossa tehtiin ostokset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme