Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 lasta sinisilmäisiä, vaikka isä ruskeasilmäinen!!

Vierailija
12.07.2010 |

uskokaa pois! tämä asia menee kaikilta yli ymmärryskyvyn eikä istu tilastoihin tai todennäköisyyksiin oikein mitenkään....

mieheni on tummapiirteinen ja ruskeasilmäinen, minä taas blondi ja sinisilmäinen. KAIKKI kolme lastamme ovat perineet minun värit ja silmät!

asia on itse asiassa jopa surullinen, sillä asiasta jauhavat kaikki ja koko ajan ja nyt suunnilleen tuntuu, että ihmiset jopa epäilevät, kuka oikein isö onkaan...:(

onko kellään samanlaista tilannetta?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isälläni ja äidilläni on siniset silmät, mutta pikkusiskollani tumman ruskeat.

Toisella lapsistani on siniset ja toisella ruskeat.

Vierailija
2/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on viisi lasta;

- äidillä musta tukka ja ruskeat silmät

- isällä ruskea tukka ja siniset silmät

- neljällä lapsistamme aivan vitivalkoiset hiukset ja aivan siniset silmät

- yksi lapsistamme on saanut äitinsä värit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kummallakaan vanhemmalla ei ruskeita silmiä ole. Pitäisi olla vielä mahdottomampaa mutta vanhemmista ei kyllä ole mitään epäilystä. ;)

Vierailija
4/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttua sinisestä ruskeaksi vielä aika vanhana. esim tyttäreni silmät muuttuivat 1,5 vuotiaana sinisistä tummanvihreiksi.

Vierailija
5/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin ruskeasilmäisyys periytyy dominantisti. Sinisilmäisyys taas periytyy resessiivisesti, eli sinisilmäisiä syntyy vain, jos molemmilta vanhemmilta periytyy sinisilmäisyyttä aiheuttava ominaisuus. Näin ollen, mikäli miehelläsi on toiselta vanhemmaltaan sini- ja toiselta ruskeasilmäisyyttä aiheuttava geeniominaisuus, on hän ruskeasilmäinen, mutta hänen lapsensa ovat voineet periä häneltä tuon resessiivisen sinislmäisyyttä aiheuttavan geeniaineksen. Kun sinä olet sinisilmäinen, voivat siis lapsenne olla sinisilmäisiä.

Ennen kuin pidät tätä totena, tarkista tiedot (koulunkäynnistäni on jo aikaa). Periaatteessa ihan perusesimerkki yksinkertaisesta genetiikasta.

Vierailija
6/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä vihreät silmät ja isillä ruskeat, tyttärellä yllättäen sini-harmaat :)

Vierailija
7/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös 3 lasta ja kaikilla siniset silmät ja vaalea tukka, nyt viimeisilläni odotan neljättä ja katotaan kuin käy.

Mulla ruskeat silmät, oikein tummat ja tummat hiukset ja samoin isälläni ja hänen vanhemmillaan.

Lasten isällä maantienvärinen tupee ja jäänsiniset silmät.

Vierailija
8/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarillani oli ruskeat silmät ja kolme lasta, joilla kaikilla siniset silmät.

Vierailija
9/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien värihän on tämä klassinen esimerkki, joka koulussa opetetaan perinnöllisyydestä, resessiivisyydestä ja dominoivuudesta. Harmillisesti olen kylläkin myöhemmin lukenut, ettei se edes mene niin siististi, vaan silmien värin periytymiseen vaikuttaa useampi geeni. Kuitenkin teidän perheenne tapaus sopii siihen koulussakin opetettuun malliin oikein nätisti, joten sitä soveltaen:

Silmien sinisyys on väistyvä ominaisuus, joten jotta sinun ja lastesi silmät näkyvät sinisinä, teillä on siis kaksi väistyvää alleelia, merkitään sitä "rr". Yksi äidiltä, yksi isältä.

Ruskeasilmäinen miehesi voi olla joko samaperintäinen tai eriperintäinen, ja näköjään hän on jälkimmäistä: hänellä on siis toiselta vanhemmaltaan dominoiva ruskeasilmäisyyden alleeli ja toiselta väistyvä sinisilmäisyyden alleeli => Rr.

Lapsenne siis saavat mieheltäsi joko ruskeiden silmien alleelin R tai sinisten silmien alleelin r, sinulta aina sinisyyden r:n. Lapsenne ovat siis tyyppiä Rr, Rr, rr, rr. => 50% todennäköisyys, että lapsenne on sinisilmäinen. Todennäköisyys sille, että kaikki kolme lastanne ovat sinisilmäisiä, on melko korkea. (Jos nyt muistan todennäköisyyslaskuista enää mitään, niin todennäköisyys sille, että kaikki kolme ovat sinisilmäisiä, on 12,5%. :) )

Vierailija
10/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

si,mien väri voi muuttua vielä jopa teini-iässä- hän tuntee ainakin kaksi tälläistä tapausta. Ja siis niin päin, että sinisestä ruskeiksi.

Vierailija
11/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eli paremminkin kun miehellä on myös sinisilmäisyyden geeni, todennäköisyys saada sinisilmäinen lapsi on 50%. Todennäköisyys saada peräkkäin 3 sinisilmäistä lasta on 12,5%. Ei se ole tilastollisesti mitenkään outoa, jos otettaisiin 8 teidän kaltaistanne paria, siinä periaatteessa pitäisi olla yksi pari, jolla kaikki lapset ovat sinisilmäisiä. Ei kovin epätodennäköistä.

Opeta niille ihmisille prosenttilaskua, jotka asiaa ihmettelevät.

Vierailija
12/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin mutsikin on perinyt ne joltain isotädiltä.

Vierailija
13/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ihan miesten oikeusturvankin vuoksi välillä asia tarkistaa.

http://www.isyystesti.fi/

Vierailija
14/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta

Muutoin perheissä voi olla vaikka miten eri sävyjä ja variaatioita,

kaikki vauvathan syntyvät sinisilmäisinä

Vierailija
15/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi lasta joilla molemmilla siniset silmät ja vaalea tukka (kuten isällään), vaikka minulla (äidillä) on ruskeat silmät ja tumma tukka. Ja minun lapsia ovat!

Vierailija
16/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on väärässä. Mars biologian tunnille!!

Vierailija
17/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta (myös mies on sinis.) Onneksi mun ei tartte todistella kenellekään, että mun ne on, koska oon ne ite synnyttänyt.

Vierailija
18/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreäsilmäiset on asia erikseen.

Jos otetaan kaikki (täysin) sinisilmäisten vanhempien ruskeasilmäiset lapset ja testataan, heistä vain n. 1 % on oikeasti kummankin ko. vanhemman jälkeläinen.

on väärässä. Mars biologian tunnille!!

Vierailija
19/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainokaisemme, mutta onneksi on niin päin että minä olen se ruskeasilmä ja lapsi on saanut isänsä silmät, ei tule turhia epäilyksiä... :D

Mutta se oli todellinen ihme sillä minullahan pitää myös olla se sininen geeni jotta olen saanut sinisilmäisen lapsen! Ja se menee niin kauas kun äitini isään, sillä vanhemopani ja muut isovanhempani ovat ruskeasilmäisiä kaikki. Ja minulla on todella tummanruskeat, ei mitkään haaleat, ja vielä kun minulla oli niin harvinaisesti että oli jo syntyessä tummanruskeat silmät!

Vierailija
20/51 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta

Muutoin perheissä voi olla vaikka miten eri sävyjä ja variaatioita,

kaikki vauvathan syntyvät sinisilmäisinä

ruskeasilmäiset saada jo sen koulubiologiankin perusteella sinisilmäisiä lapsia. Lue ylemmästä viestistä periytymistä. Jos ruskeasilmäisillä vanhemmilla on molemmilla myös sinisilmäisyyden alleeli, siihen on 25% mahdollisuudet.

R= ruskea

r= sininen

Isä: Rr

Äiti: Rr

Lapset mikä tahansa yhdistelmä näistä, eli

RR, Rr, Rr tai rr. Kaikkien todennäköisyys yksi neljästä. Viimeisimmästä tulee siis sinisilmäinen, muista kolmesta ruskeasilmäisiä. Ruskeasilmäisyyden geeni peittää sinisilmäisyyden, joten jos on molemmat vain ruskea näkyy.

Silmän värin periytyminen ei todellisuudessa ole edes ihan noin yksioikoista, joten harvinaisissa tapauksissa värit saattavat periytyä muutenkin. (Ilmeisesti siis myös sinisilmäisille voi syntyä ruskeasilmäisiä. En kuitenkaan tiedä miten.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän