Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsellanne on allergia?

Vierailija
11.07.2010 |

Tämä on tyhmä kysymys, johon ei käsittääkseni ole vastausta, mutta kysyn silti. Onko teillä mitään edes mutu-tuntuaa siitä miksi lapsenne on allerginen? Lukemani mukaan vanhempien allergia lisää todennäköisyyttä, onko teillä siis toisella tai molemmilla itselläänkin allergiaa? Onko imetys-, lemmikkieläin-, liian steriili ympäristö yms. väitteissä mitään perää?

Mutta siis tiedän, että tätä ei ole lääketiedekään ratkaissut miksi toisilla on allergiaa ja toisilla ei, mutta edes ihan täysin mutu-keskustelu aiheesta kiinnostaa. Itse en ole koskaan ollut allerginen millekään eikä lapsenikaan ole. Lapsuudenperheestäni äiti oli allerginen ja sairastui astmaan, isällä ei mitään. Meistä lapsista siskoni on allerginen ja sairasti lapsena atooppista ihottumaan, minä en saa mistään mitään.

Tsemppiä teille allergian kanssa painiville! Olen lukenut ja kuullut aiheesta tutuilta, ja on varmasti hyvin raskas ja pitkä tie selvittää mistä ongelmat johtuvat.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän aikaa sitten, "vanhemmalla iällä" eikä se lääkärin mukaan ole kovinkaan tavatonta. Sitä ennen en ollut allerginen millekään. Äiti ei ollut allerginen, isästä en tiedä. Siskontyttö atoopikko ja samankaltaisia oireita kuin mulla.

Meidän lapset ei olle allergisia millekään eikä mieskään.

Onneksi mun allergiat on helppo pitää kurissa, ei mitään niin hurjia juttuja kuin esim täällä olen lukenut. Sympatiat niiden kirjoittajille.

Vierailija
22/23 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan siksi, että meillä vanhemmillakin on. 7-vuotias poikani on allerginen mm. koivulle, lepälle sekä yleisimmille kotieläimille. Mutta niin on pojan isäkin, minä taas olen heinille yms. Minä en usko, että imetyksellä on vaikutusta (poikaa täysimetettiin varsin pitkään), eikä varmasti liian steriili ympäristökään. Myös lemmikkieläinten parissa poika on ollut koko pienen ikänsä (naapurissa on paljon eläimiä ja lapsi on käynyt hoitamassa niitä päivittäin). Näiden siitepölyallergioiden kanssa kyllä pystyy helpostikin elämään, mutta nyt pojalla on todettu herkistymistä myös ruoka-aineisiin, joita ruvetaan tarkemmin tutkimaan syksyllä allergiakauden jälkeen.

Nuorempi lapsistani taas ei toistaiseksi ole herkistynyt vielä mihinkään, mutta lääkäri totesi minulle kerran, että viimeistään kouluikäisenä tuokin todennäköisesti on näillä geeneillä ainakin siitepölyallergikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheeseemme ilmestyi odottamatta moniruoka-allerginen lapsi. Lääkäri lohdutti, että nykyään, jos on kolmesta lapsesta vain yhdellä allergia, saa olla tyytyväinen, niin yleistä on pikkulapsilla. Kuopuksella tyypilliset vauvan+pikkulapsen allergiat, jotka pitäisi helpottaa tai mennä kokonaan pois. Saapa nähdä.

En voi olla miettimättä, mikä hänen elimistössä ns. vikana. Selvästi kaikkiaan herkkä ruuansulatus ja vatsavaivaa piisaa. Miehellä epämääräistä allergiataipumusta, minulla ei, mutta suvussani muutamalla ollut.

2 muulla lapsella ei mitään, siksi ollaan vähän pihalla nyt. Sairastin raskausaikana parvorokon ja kävin sen takia nkl:n erikoislääkäreillä usean kerran. Mikäli tauti tarttui vauvaan, hän ei oireillut ja mitään toimenpiteitä ei tarvinnut tehdä. Mulle sanottiin, että kun vauva syntynyt, voin unohtaa koko asian.

Silti joskus kehittelin omaa typerää teoriaa, että tuo sairastamani parvorokko olisi heikentänyt hänen systeemiään. Typerää tiedän, mutta välillä näin mietin. Eikä sillä väliä, emmehän nyt mitään asialle voi.

Emme ole hygieniafriikkejä, eläimiä ei ole ja tätä kuopusta imetin pisimpään, mutta häntäkin huom vain osittain ja pari kuukautta. Maidontuotantoni on ollut täysin riittämätöntä. Eka lapsi ei saanut maitoa päivääkään, seuraavat aina siihen asti, että neuvola on vähäisestä painonkehityksestä huolissaan pyytänyt siirtymään korvikkeisiin. Mutta, siis, muille lapsillemme ei ole mitään allergioita tullut vaikkeivat tissimaitoa saaneetkaan.

Kai ne allegiat tulee kuten moni muukin "sairaus", toisille tulee, toisille ei.