Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoan maustamisesta - loukkaannuinko turhan pienestä?

Vierailija
11.07.2010 |

Olen tottunut siihen, että miesystäväni lisää omaan ruoka-annokseensa aina suolaa, mutta nyt hän on alkanut laittamaan mm. cayennepippuria ja chiliä joka ruokaan.

Huom! Minä maustan ruoat reippaalla kädellä, itsekin tykkään tulisesta, siitä ei ole kyse.

Eilen suutuin ihan oikeasti, kun tein savulohipastaa. Sen kuuluu maistua savulohelle, kanttarelleille ja tillille. Mielestäni tuli tosi hyvää. Tähän ruokaan hän lisäsi reippaasti juuri chiliä ja cayennepippuria. Näitä mausteita pitää laittaa mm. makaronilaatikkoon, kaikkiin keittoihin, niillä maustetaan pihvit ja broilerit ym.

Mitä järkeä siinä on, että kaikki ruoat maistuvat ihan samalle?

Hemmetti, laittakoon jatkossa itse sapuskansa.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän ruoanlaitosta ja kuten joku tuossa ylempänä hienosti laittoikin sen sanoiksi niin "osoitan rakkauttani myös sillä tavalla että teen hyvää ruokaa miehelleni". En tarjoa eineksiä tms jotka ovat (mielestäni) usein mitäänsanomattomia vaan näen mielummin itse vaivaa.

No, alussa oli aika hankalaa kun tajusin että miehen motto ruokaan on "ihan sama kuka ruoan on tehnyt (tyttöystävä/äiti/saarioisten täti) kunhan se on hyvää ja siitä lähtee nälkä. Hän ei siis osaa arvostaa sitä että joku väkertää keittiössä tunti- (saati päivä-) tolkulla ja tekee ruokaa vaikka tämä aika ei olisikaan häneltä ja yhdessäololtamme millään tavalla pois. Kyllä mieheni siis hyvää ruokaa arvostaa mutta arvostusta ei lisää se onko tuote ostettu valmiina Stokkan herkun Gourmet -tiskiltä vai olenko itse tehnyt sen.

Sinun miehesi näyttää olevan kenties extremempi versio miehestäni. Hänen ajatusmallinsa lienee "ihan sama mitä ruoka on kunhan siitä lähtee nälkä". Cayennepippurin ja chilin laittaminen ruokaan voi olla hänen tapansa saada einesruokiin makua joita hän on ehkä syönyt urakalla ennen kuin tutustui sinuun.

Vierailija
22/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen tarina pariskunnasta, jossa nainen aina halusi miehelleen vain kaikkein parasta. Naisen mielestä kaikista paras leipäsiivu oli päätypala. Joka aamu nainen huolellisesti voiteli parhaan palan miehelleen. Kahdenkymmenen avioliittovuoden jälkeen mies turhautui, ja kysyi vaimoltaan, miksi tämä aina antoi hänelle sen kamalimman palan leipää..

Toinen vastaava tarina.

Mies aina muisti kehua vaimolleen, kuinka hyvää kaurapuuroa hänen äitinsä aina teki. Vaimo halusi päihittää anoppinsa ja kokeili jos jonkinlaista puuroreseptiä. Mikään ei kuitenkaan ollut yhtä hyvää kuin anopin puuro. Eräänä aamuna vaimo ei enää jaksanut. Hän nakkasi hiutaleet ja veden kattilaan, ja meni puutarhaan. Vartin päästä mies tuli ulos, ja kehui puuron vihdoin maistuvan "kuin äidin tekemä". Vaimo meni ihmeissään maistamaan puuroa. Puuro oli palanut pohjaan, ja miehen mielestä vain silloin puuro maistui juuri siltä kuin sen pitikin.

Mikä on tarinan opetus? Jos haluat tarjota hyvää ja kaunista, kysy, mikä vastaanottajan mielestä on hyvää ja kaunista. Jos toimit vain omien standardien mukaan, tulet ihan varmasti pettymään.

Useimmilla meistä on hyvin rajoittunut makuaisti; pidämme vain tietyn makuisesta ruuasta, muut maistuvat pahalta tai eivät muuten vain maistu mielestämme hyvältä. Lapsena pitää aina maistaa, ja totta kai makuihin tottuu. Makuihin liittyy myös oleellisesti tunnelataus. Aikuisena ihminen yleensä syö sitä, mistä hän pitää.

Ruoan nauttimisessa on paljon muutakin kuin pelkkä maku. Hajut, ruoan rakenne, ruoan ulkonäkö, kattaus, ruokaseura, vuoden aika, ilman lämpötila yms. yms. ja ennen kaikkea tunnelataus.

Kyse ei ole siitä, että miehesi pitää chilin ja cayannepippurin mausta. Kyse on siitä, että sinä ahdistut tästä. Miksi?

Meillä mies laittaa kaikkeen ruokaan habanero tabascoa. Ihan kaikkeen. Minä en pysty edes maistamaan tuota maustetta, lapsista nyt puhumattakaan.

Itse haluan kokata ihan kokkauksen itsensä vuoksi. Toki haluan tarjota hyvää ruokaa sekä itselleni ja perheelleni. Mies haluaa lisätä omaan annokseensa habaneroa. Lisään pöytää kattaessani maustepullon pöytään. Ei se ole sen kummempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, ruoka on sinulle tapa osoittaa rakkautta. Miehelle se saattaa olla vain tapa saada itsensä pysymään hengissä, siitä voi saada nautintoa esim. maustamalla chilillä (joka voi myös olla harrastus ja addiktio, siihen tulee himo). Odotat mieheltäsi, että hän syö ruokasi sellaisenaa, on nöyrän kiitollinen ja siten osoittaa rakastavansa.

Miehesi taas ajattelee osoittavansa rakkautsensa kaikella mahdollisella muulla kuin tuolla, ei varmasti tajua loukkaavansa. Eikä tarvikaan tajuta, tuo on aika äärimmäistä kontrollifriikkiyttä ja tossuttamista ettei omaa ruokaansa saa maustaa!

Sulla ei taida olla lapsia? Se se vasta syö naista, kun päivä toisensa jälkeen kokkaat hyvää ja ravitsevaa perusruokaa ja joka aterialla vingutaan että en tykkää, onks pakko, en syö :-)

Vierailija
24/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 ja 14 v. Lapseni syövät mielellään oikeastaan mitä tahansa ruokaa. Heille maustan ruoat samalla tavalla kuin muillekin, kaikkein vahvimpia mausteita laitan lapsille vähemmän kuin aikuisille.

Poikani 14 v kokkaa jo itse aika paljon. Hän tutkii aina maustelaatikkoni ja arvuuttelee, mikä tekeillä olevaan ruokaansa sopisi. Joskus hänellä on resepti, useimmiten ei. Poika paistaa kalafileet, pihvit yms. ja tekee myös lisukkeet.

Ranskassa eri mausteisiin totuttautuminen kuuluu koulun opetussuunnitelmaan. Olisi hyvä, jos suomalaisessakin koulussa köksän tunneilla kiinnitettäisiin asiaan enemmän huomiota.

Kyllä Suomessakin ravintoloissa eri ruokiin laitetaan siihen sopivat mausteet, eikä mitään yleis-, kala-, liha- tai jauhelihamaustetta.

Musta ruoka menee pilalle, jos siihen lykätään ylimääräisiä maustekastikkeita. Ap

Vierailija
25/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ruoka menee pilalle, jos siihen lykätään ylimääräisiä maustekastikkeita. Ap

Sinun mielestäsi ruoka menee pilalle. Miehesi mielestä sen maku vain paranee.

Makuihin voi tottua, lempimaku ei silti välttämättä muutu.

Pyri osoittamaan rakkauttasi muilla keinoin.

Vierailija
26/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin jo pitkään jollain tavalla, mutta nyt sitten tuo ruokien maustaminen on ns. katkaissut sen kamelin selän.

Itselläni aika usein on noin että joku pikkuasia sitten saa sen lopullisen hermostumisen aikaan. Esim. kerran mies tuli taputtelemaan takapuoltani kun olin laittamassa ruokaa ja olen jo alusta asti sanonut että ei tekisi niin, koska koen sen halventavana (en ole mikään femakko, vaan ravintola-alalla ikäni työskennellyt ja siellä tuo ja tytöttely on vain ja ainoastaan naista halventavaa toimintaa). Niinpä sitten tällä kerralla otin ja raivostuin ihan urakalla, vaikka yleensä vain annan murhaavan katseen tuon taputtelun jälkeen.

Itse arvostan ja rakastan ruoanlaittamista ja tiedän minkälaista se on, on minulla kuitenkin myös ravintolakokin tutkinto takana joten en ole mikään "maallikko" tässä.

Kuitenkin mieheni on aina lisännyt esimerkiksi sitä chiliä ruokaan, tai itseasiassa habaneroa, enkä nyt koe sitä mitenkään erityisen loukkaavana.Hän pitää siitä joten laittakoonsa. Mies taas ihmettelee sitä että laitan aina keiton sekaan juustoa. =) Meillä joillain on omituisuutemme.

Vierailija
27/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ranskalaisissa kouluissa ei yleensa ole koksaa ollenkaan eika oppilaat laita ruokaa..en tieda mista olet saanut idean etta eri mausteisiin tms totuttautuminen olisi opetusohjelmassa..

Vierailija
28/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samanlainen mutta cayennen tilalla on soijakastike.

Kyseessä ei ole maailman isoin ongelma, mutta se kyllä v****ttaa, kun näkee vaivaa ja miettii miten esim erilaisten ainesten maun saisi parhaiten esille, laittaa ehkä kermaa tai kookoskermaa mukaan, hippusen inkivääriä tms vahvaa makua, muttei liikaa, jotta ruoka maistuu juuri oikealta...

Ja sitten toinen lorottaa päälle kunnolla soijaa maistamatta ruokaa ollenkaan. Sen jälkeen se maistuu ainoastaan soijalta.

Tämän maustamisen jälkeen on ihan sama mitä vivahteita alkuperäisessä ruuassa oli, koska kyseessä on taas yksi soijakastikkeen makuinen ateria. Onhan se hyvä että mies tykkää, mutta toivoisin että hän haluaisi edes joskus syödä erilaisia makuja, ei aina vaan sitä samaa soijanmakuista.

Vierailija
29/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

moneen ruokaan joka ei mun mielestä sitä kaipaa. Ihmetyttää välillä, mutta mitäs sitten?

Ylipäätään teen yleensä vain ruokaa josta itse tykkään (lapsiraukat, nuorin on supernirso), ja tietty plussaa jos muutkin tykkää (yleensä, paitsi nuorin). Jos ei muut tykkää niin ei se niin haittaa, saavat kyllä itse tehdä ruokaa jos haluavat jotain muuta ;)

Vierailija
30/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellesi hyvän makuista ruokaa tai jos lapsia on, niin heille. Joillakin vaan makuaisti on niin turta,e ttä pitää maustaa vahvasti. Onhan väriaistejakin monenlaisia.

Vierailija
31/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellesi hyvän makuista ruokaa tai jos lapsia on, niin heille. Joillakin vaan makuaisti on niin turta,e ttä pitää maustaa vahvasti. Onhan väriaistejakin monenlaisia.

Vierailija
32/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikos muuten mieleen semmoista, että chiliä käytetään mm. suolan korvikkeena ja vahvistamaan makuja?

Chiliä sopivasti laitettuna saadaan vaan paremmin maut esiin ja suolaa voi laittaa vähemmän. Suolallahan myös tuodaan makua esille. Jos chiliä menee yli oman toleranssin tai muutenkin vähän liikaa, niin silloinhan se tietenkin peittää, mutta niin tekee suola ja moni muukin. En kuitenkaan chiliä välttämättä ihan joka ruokaan laita, mutta kyllä perinneruokiinkin sitä kehtaa laittaa. Voisin jatkaa chileistä paljon tarkemminkin, mutta ehkä tässä nyt oli vähän vastausta.

t. Chiliyhdistyksen jäsen ja chilinkasvattaja

Vierailija
33/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, sano miehellesi että hommaa kunnon tuorechilejä tai kunnon kuivamausteita, koska ehkä käytetyin cayanne (enkä todellakaan tiedä miksi) ei ole maultaan kovin hyvänmakuinen. ;) Tulisetkin chilit voivat olla hyvänmakuisia.

Vierailija
34/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitan vaikka "kukkoa punaviinissä", se valmistuu noin parissa tunnissa, jos teen esim. härkäpataa, sen tekeminen kestää myös pari tuntia jne...

Eli näen vaivaa sen ruoan eteen. Ja sitten kaikki ruoka loppujen lopuksi maustetaan tulisesti aina samoilla mausteilla. Miksi ihmeessä siis yrittäisinkään tehdä mitään extra hyvää ruokaa? Syököön vaikka loppuelämänsä jauhelihapastaa.

Siksikö että pidät ruuan laitosta? Siksikö että pidät erilaisista, vähän hienommistakin ruuista? Vai siksikö että miehesi pitää?

Eikö samalla vaivalla tule miehellekin se annos sitä laittamaasi ruokaa ja hän maustakoon sen makunsa mukaan? Vai tuntuuko SINUSTA siltä että voisit syödä makaronia ja jauhelihaa loppuelämäsi? Jos tuntuu niin sitten sitä vaan kokkaamaan mutta jos nautit itse ruuanlaitosta ja erilaisista ruuista niin tee toki samalla vaivalla miehellekin asti ja annan hänen nauttia oma annoksensa kuten lystää!

Meillä mies laittaa paahdetun ruisleivän väliin AINA banaanisiivuja ja minä en voisi koskaan kuvitella laittavani itselleni moista leipää, silti viipaloin banaania ja paahdan ruisleipää aina miestäni varten.

Vierailija
35/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä parhaita kaupan kastikkeita/kuivattuja? Tykkään myös savuisista (chipotle?).

Entä kaupan tuoreet, kuinka käsitellä, mikä paras resepti?

Rakastan chilin makua ja 'kestän' aika tulisiakin, habaneroakin, mutta en oikein osaa käyttää kuin maustekastikkeena valkmiisen ruokaan. Hyvää niinkin, mutta luulen, että enemmänkin saisi irti.

Ap, tässäpä sullekin ideaa, laita jotain tän chili-ihmisen ohjeella, jospa se miellyttäisi miestäsikin!

Vierailija
36/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies käy lisäämässä mausteet kattilaan/pannuun. Näin menee koko perheen ruoka "pilalle", tai siis mies syö hyvällä ruokahalulla mutta multa ja lapsilta jää ruoka syömättä tai sitten syödään vaikkei tykätä. Ärsyttää kun mies pilaa hyvät raaka-aineet ja tämä tapahtuu yhä uudestaan vaikka joka kerta sanon asiasta. Mies käy laittamassa mausteita aina "vain vähän", tai niin selitys kuuluu. Mutta ärsyttää joo kun raahaudun kauppaan, maksan ruoat, laitan ruokaa ja sitten mies pilaa sen.

Vierailija
37/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen kun mies maistamatta lisää ciliä ja suolaa, niin hyvät naurut saisin.

Vierailija
38/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

# jotta ruoka maistuu juuri oikealta...

Juuri oikealta sinun mielestäsi?

# Ja sitten toinen lorottaa päälle kunnolla soijaa maistamatta ruokaa ollenkaan. Sen jälkeen se maistuu ainoastaan soijalta.

Soijassa on natriumglutamaattia. Sitä käytetään maunvahventimena. Se kuitenkin maistuu eri ihmisillä vähän tavoin. Miehesi suussa ruoka ei siis välttämättä "maistu ainoastaan soijalta", vaan soija tuo esiin ruoan maut.

--

Mä en nyt vai ymmärrä näitä, joille se ruoka on näin tärkeää. Ihmisillä on erilaisia makutottumuksia. Jos puolisollanne ei ole mitään tunnelatausta ruokaa kohtaan, miksi väkisin teette sitä. Saatte sillä aikaan vain syömishäiriöitä.

Vierailija
39/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta uskaltaudun vastaamaan, kun nätti rivi oman chilipensaan hedelmiä kuivuu tuossa ikkunalaudalla :)

Moniin ruokiin silppuan chiliä ja pyörittelen öljyssä ihan alussa yhdessä sipulien kanssa, antaa hyvän taustan muille mauille. Kun ruoka alkaa olla valmista lisään chiliä, jos haluan lisää poltetta. Kuivattuja chilipalkoja käytän kuin tuoreita, eli siemenet pois. Pienin ne veitsellä tai survon huhmaressa merisuolahyppysen kanssa.

Kastikkeeseen, jossa on savulohta ja kantarelleja lisäisin pikemminkin sitruunaa kuin chiliä. Kantarelli tykkää sitruunasta, se nostaa sienen maun hyvin esiin ja leikkaa rasvaista savulohta. Tatit, valkosipuli, chili ja persilja sen sijaan ovat aika hyvä yhdstelmä, oikeissa suhteissa :)

Mitkä parhaita kaupan kastikkeita/kuivattuja? Tykkään myös savuisista (chipotle?). Entä kaupan tuoreet, kuinka käsitellä, mikä paras resepti? Rakastan chilin makua ja 'kestän' aika tulisiakin, habaneroakin, mutta en oikein osaa käyttää kuin maustekastikkeena valkmiisen ruokaan. Hyvää niinkin, mutta luulen, että enemmänkin saisi irti. Ap, tässäpä sullekin ideaa, laita jotain tän chili-ihmisen ohjeella, jospa se miellyttäisi miestäsikin!

Vierailija
40/62 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisen junttius ei ole loukkaus sinua kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan