Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymyksiä kohdunpoistosta

Vierailija
10.07.2010 |

Olen 33-v ja joudun kohdunpoistoon. Munasarjat jätetään. Onko kellään av-laisella jouduttu kohdunpoistoon ennen vaihdevuosia? Kohtuhan käsittääkseni ylläpitää munasarjojen toimintaa, vaikkei tietysti kokonaan eli munasarjojen hormonituotanto vain vähenee. Tuleeko minulle siis vaihdevuosioireet? Entä kuinka muuten toivuitte leikkauksesta? Menen toki ennen leikkausta vielä juttelemaan leikkaavan gynekologin kanssa, mutta siihen on vielä pari kuukautta aikaa, enkä hoksannut tietenkään kysyä juuri mitään sillä käynnillä, kun kohdunpoistosta päätettiin.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat aikaan vaihdevuosioireita. Jokuhan siihen poistoon aina on syynä.

Vierailija
42/66 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla nyt tiputellut, lääkärini sanoi joku hyytymä irronnut, kun ei kipuja eikä kuumetta piti asiaa okna. Nyt sitten seurailen oloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta jouduttiin poistamaan kohtu, koska se repesi synnytyksen yhteydessä (kiireellisessä keisarileikkauksessa). Tämä tapahtui muutamia vuosia sitten.

Minulle sanottiin silloin, ettei kohdunpoisto vaikuta millään tavalla hormonitoimintaani ja etten joudu käyttämään hormonilääkitystä. Enkä näiden muutaman vuoden aikana ole ainakaan huomannut minkäänlaisia vaihdevuosioireita. Sen sijaan tiedän, milloin olisi kuukautiset, jos ne vielä tulisivat. Minulla on aina ollut voimakkaat pms-oireet ja ne ovat edelleenkin vahvat.

Se, etten voi saada enää biologisia lapsia, on elämäni tragedia, mutta muuten kohdunpoisto ei ole elämääni vaikuttanut.

Vierailija
44/66 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto varhaistaa vaihdevuosia puolesta vuodesta kahteen vuoteen.

Muuten ei vaikuta mitenkään ja tämä tieto on Tayssin gynekologilta.

Käytännössä katsotaan ettei paljoa merkitse vaihdevuosien suhteen.

Kohtu on vain pussi ja sitä tarvitaan siihen yhteen asiaan, ei muuhun.

Vierailija
45/66 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Edellinen

Sen verran paljon olen Tayssin naistentautien osastolla lääkäreiden kanssa asiasta jutellut.

Vituttaa noi ylipätevär sairaanhoitajat, jotka eivät ole lääkäreitä, vaikka välillä sitä esittävät.

Vierailija
46/66 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiivaasti ole siivekkään puolella. Olen sairastanut endometrioosia 26 vuotta ja useampaan kertaan rampannut Tayssissa ja useamman kerran juteltu kohdun poistosta ja mitä se merkitsee.

Joo ihan lääkäreiden kanssa olen keskustellut ja hävytön toi sh, kun siivekästä haukkuu ja kaikki uskoo tuota tolloa.

Vierailija
47/66 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin 2vk sitten kohdunpoistossa alakautta. Ei mitään vuotoa ollut tähän mennessä. Joten varovasti kokeilin mieheni kanssa, muutama tippa verensekaista limaa tuli yhdynnän jälkeen. Meni n. 10 tuntia ja lorahti ja nyt sitten tiputellut punaista, ei limansekaista. Aukeaako omepellet vai kuuluuko tiputellakin jossain vaiheessa, ihmettelen vain kun leikkauksen jälkeenkään ei vuotanut yhtään. Pitääkö minun kysyä nyt lääkäriltä onko ok, vuotoa tulee vasta 2vk jälkeen? Ohjeena oli yhdyntä kielletty 4vk tai kun vuoto loppuu. Kun olin aivan kuiva 2vk siksi halusin kokeilla ja suuret halut veti sitten kokeilemaan.

Vierailija
48/66 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin 2vk sitten kohdunpoistossa alakautta. Ei mitään vuotoa ollut tähän mennessä. Joten varovasti kokeilin mieheni kanssa, muutama tippa verensekaista limaa tuli yhdynnän jälkeen. Meni n. 10 tuntia ja lorahti ja nyt sitten tiputellut punaista, ei limansekaista. Aukeaako omepellet vai kuuluuko tiputellakin jossain vaiheessa, ihmettelen vain kun leikkauksen jälkeenkään ei vuotanut yhtään. Pitääkö minun kysyä nyt lääkäriltä onko ok, vuotoa tulee vasta 2vk jälkeen? Ohjeena oli yhdyntä kielletty 4vk tai kun vuoto loppuu. Kun olin aivan kuiva 2vk siksi halusin kokeilla ja suuret halut veti sitten kokeilemaan.

Me tehtiin sama juttu parin viikon jälkeen leikkauksesta ihan varovasti, ja kävi juuri samalla tavalla kuin sinulle. Minä soitin sairaalaan ja pääsin käymään siellä lääkärin näytillä. Minulla tuosta alkoi tulehdus, johon sain sitten antibiootit.

Olisi pitänyt uskoa lääkäriä, mutta kun olo oli hyvä, niin ei tullut mietittyä ihan loppuun asti.

Vierailija
49/66 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lääkärini sanoi selvästi JOKO vuoto loppunut TAI 4vk. Joku muu lääkäri ehkä sanoo toisin, minulle sanottiin selvästi näin. Joko tai. Ja on yksityinen hyvämaineinen gyne. Ei kieltänyt ehdottomasti 4vka. Ja tottakai tiesin siellä on tikkejä.

Vierailija
50/66 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla nyt tiputellut, lääkärini sanoi joku hyytymä irronnut, kun ei kipuja eikä kuumetta piti asiaa okna. Nyt sitten seurailen oloa.

Olen siis tämä henkilö. Eilen kävin tarkastuksessa, sanoi parantunut erittäin hyvin. Irtoavat tikit aiheuttanut satunnaista tiputtelua, ei tulehdusta, ei mitään, rapsutteli jonkun tikinpään pois eikä sen jälkeenkään nyt mitään vuotoa. Sulavat tikit mutta ne tikin päät siellä pohjalla tietysti, ja ne olivat mua kiusanneet.

Kaikki hyvin, huomenna lupa seksille :)

Muuten mainitsi että patologin kokeet puhtaat ja sitten seikka että norm kohtu painaa n. 80gr, minulla oli 160gr, isohko, oli yksi syy vuotovaivoihin kun vuotavaa limakalvopintaa ollut enemmän.

Joten, minun osaltani nyt asiat hyvin.

Vierailija
51/66 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasarjat jätettiin. Poisto alakautta, 1 yö sairaalassa, sairaslomaa 4 vkoa. Muuta vaihtoehtoa ei ollut, edelleen silloin tälllöin suren sitä, etten saanut itse valita olisinko halunnut lisää lapsia.. Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin ollut tyytyväinen ratkaisuun, ei enää kivuliaita ja runsaita kuukautisia, tosin evulaatioaikaan samanlaisia tuntemuksia yhä edelleen.

Kuumia aaltoja ja luihin ja ytimiin asti palelua oli noin vuoden ajan leikkauksen jälkeen, olen kyllä aina ollut kova hikoilemaan, joten en tiedä johtuiko poistosta. Halut ennallaan, elleivät jopa lisääntyneet =) Elämä on helpompaa ja mukavampaa nyt.

Vierailija
52/66 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen väittely näköjään saatiin tästäkin aikaan. Eniten tosiaan oikeasti kiinnostaa kohdunpoistossa alle 40-v käyneiden kokemukset, ei ehkä niinkään lääketieteellinen fakta (sitä, kun saa googlettamallakin tai gynekologilta kysymällä). Joten, jos joku jaksaa kirjoittaa vielä omakohtaisia kokemuksia, lukisin niitä mieluusti.

Minä olen 37 vee lapseton ja kohtu ja munasarjat läks syövän takia. .en saa hormonikorvaushoitoa. On ollut hankalaa löytää vertaisia tähän asiaan - itsellä vaihdevuosioireet tuli kovina kun munasarjatkin piti ottaa pois. En oikein tiedä olisko mun kokemuksista sulle apua?jos, niin kerron kyllä.

Vierailija
53/66 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulta poistettiin kohtu vajaat kolme vuotta sitten nelikymppisenä myoomien takia. Jotakin osaa (hävettää sanoa etten muista mitä) jätettiin sen verran että vaihdevuodet eivät rysähtäneet päälle.

Tässä iässä ja lapset tehtyinä aivan loistava ratkaisu!

Onnettomana kohtalona kävi niin että pohjehermoni halvaantuivat leikkauksessa ja niiden paraneminen on vieläkin kesken joskin pahin on jo kaukana takana. Tästä huolimatta kohdun poisto oli mielestäni elämänlaatuun postiivisesti vaikuttava asia.

Vierailija
54/66 |
13.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty kohdunpoisto vuosia sitten. Olen 50 v eikä vaihdevuodet vieläkään alkaneet. Usko ketä haluat, mutta oma perimäsi tässä tapauksessa määrää sen, milloin ne alkavat. Puuttuvan kohdun vaikutus on parhaimmillaankin vain minimaalinen.

Vierailija
55/66 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ison myooman vuoksi, munasarjat jätettiin. Lapset oli jo tehty, joten leikkaus oli mielestäni ok. Alakautta leikattiin, leikkauksen jälkeen olin pari yötä sairaalassa. Sairaslomaa sain 4 viikkoa, mikä oli sopivasti. Kahden viikon jälkeen iski tulehdus, johon sain antibiootit. Muuten toipuminen meni hyvin.

Nyt olen 46-vuotias enkä ole mitään vaihdevuosiin liittyvää huomannut. Halutkin ovat ennallaan :)

Vierailija
56/66 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta oli apua. Ohje oli se että 4vk tai vuoto loppuu, minähän noudatin sitä. Kun ei edes ollut vuotoa. Harmi. Ajattelinkin huomenna soittaa sinne, täytyypä heti mainita siitä että onko tosiaan tulehdusriski nyt. Voi hitto. Mulla matkaakin en ihan extempore pääse edes lähtemään. Aamulla heti soitan sinne. Joulukin tulee täytyy käydä näyttämässä, pyhinä ei viitsisi päivystykseen ainakaan mennä.

Vierailija
57/66 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne emättimen pohjalle tulee haavaja siihen tikit !!

kun sitä vasten miehes runnoo, niin ei ihme et vuodat nyt!

olis ehkä kannattanut ajatella vähä...

eli haava on voinut aueta

mene lääkäriin

saat vielä tulehduksenkin

Vierailija
58/66 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siksi, jos niissä on jotain vikaa, eli ne pitää poistaa. Kohdunpoiston yhteydessä munasarjat yleensä säästetään, että hormonitoiminta voi jatkua normaalisti.

Vierailija
59/66 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kohtu oli täynnä myomia. Munasarjat onneksi jätettiin niin ei tartte syödä mitään hormoneja. Mulla alkoi ihana "uusi elämä" tuon kohdunpoiston jälkeen, kun ei enää tarvitse kärsiä rajuista menkoista. Joskus kuukautiskipuja on, kun niiden pitäisi alkaa, mutta aika usein menevät niin etten edes huomaa. Elämä on nyt ihanaa :)

Vierailija
60/66 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lääkärini sanoi selvästi JOKO vuoto loppunut TAI 4vk. Joku muu lääkäri ehkä sanoo toisin, minulle sanottiin selvästi näin. Joko tai. Ja on yksityinen hyvämaineinen gyne. Ei kieltänyt ehdottomasti 4vka. Ja tottakai tiesin siellä on tikkejä.

vain kahdessa viikossa ??? niin, että kestää voimakasta rynkytystä????

googleta ja lue huolelle, kohdunpoisto-ohjeet eri asiaaraaloista

kyllä vaan lukee että yhdyntää ei 4 viikkoonn!!

eli riskillä oot mennyt, usko tai älä