Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymyksiä kohdunpoistosta

Vierailija
10.07.2010 |

Olen 33-v ja joudun kohdunpoistoon. Munasarjat jätetään. Onko kellään av-laisella jouduttu kohdunpoistoon ennen vaihdevuosia? Kohtuhan käsittääkseni ylläpitää munasarjojen toimintaa, vaikkei tietysti kokonaan eli munasarjojen hormonituotanto vain vähenee. Tuleeko minulle siis vaihdevuosioireet? Entä kuinka muuten toivuitte leikkauksesta? Menen toki ennen leikkausta vielä juttelemaan leikkaavan gynekologin kanssa, mutta siihen on vielä pari kuukautta aikaa, enkä hoksannut tietenkään kysyä juuri mitään sillä käynnillä, kun kohdunpoistosta päätettiin.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdunpoiston jälkeen on ihan normaalisti jatkunut hormonitoiminta, ilman mitään lääkitystä, koska munasarjat ovat edelleen paikoillaan. Minulla on aina tuntunut vasemman puolen munasarjassa tosi kivuliaasti munasolun kypsyminen, ja se on monesti ultrallakin todettu, että kipu johtuu nimenomaan siitä munasolusta, ei muusta. Ja tämä kipu esiintyy edelleen joka toinen kk, ihan kuten aina ennenkin, koska munasolut kypsyy ja niitä irtoaa, vaikka kohtua ei olekaan. Kohtu poistettiin 5 v sitten ja vuosi sitten olen ollut ultrassa tuon kivun takia. Minulle sanoi gynekologi ennen poistoa, että kuule se kohtu on kuin tyhjä muovipussi sun sisuksissa, täysin turha sun sisällä, jos et enää lapsia aio hankkia, ei siis todellakaan puhunut mistään aikaistuvista vaihdevuosista. Olen nyt 43-v eikä vielä - tosiaan 5 v leikkausesta - ainakaan ole ollut mitään oireita. Kohtu poistettiin siinä olleiden kasvaimien ja äärimmäiset kovien vuotojen takia, joiden vuoksi olin aneeminen, ja ah, kyllä on elämänlaatu parantunut 200 %:sesti leikkauksen jälkeen!

Vierailija
22/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muistanut, että kirjauduin jo pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä se sun AMMATTI olikaan, niin tiedetään otetaanko nyt "faktaa" vastaan putkimieheltä vaiko ihan lääkäriltä?

Jos et ole sitä valmis kertomaan niin on parempi olla vastaamatta mitään totuuksia.

Vierailija
24/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laitossiivoojana hotellissa. Kaiken lääketieteellisen tietoni saan lääkärikirjasta vuodelta 1899. : )

Vierailija
25/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen väittely näköjään saatiin tästäkin aikaan. Eniten tosiaan oikeasti kiinnostaa kohdunpoistossa alle 40-v käyneiden kokemukset, ei ehkä niinkään lääketieteellinen fakta (sitä, kun saa googlettamallakin tai gynekologilta kysymällä). Joten, jos joku jaksaa kirjoittaa vielä omakohtaisia kokemuksia, lukisin niitä mieluusti.

Vierailija
26/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdunpoiston jälkeen on ihan normaalisti jatkunut hormonitoiminta, ilman mitään lääkitystä, koska munasarjat ovat edelleen paikoillaan. Minulla on aina tuntunut vasemman puolen munasarjassa tosi kivuliaasti munasolun kypsyminen, ja se on monesti ultrallakin todettu, että kipu johtuu nimenomaan siitä munasolusta, ei muusta. Ja tämä kipu esiintyy edelleen joka toinen kk, ihan kuten aina ennenkin, koska munasolut kypsyy ja niitä irtoaa, vaikka kohtua ei olekaan. Kohtu poistettiin 5 v sitten ja vuosi sitten olen ollut ultrassa tuon kivun takia. Minulle sanoi gynekologi ennen poistoa, että kuule se kohtu on kuin tyhjä muovipussi sun sisuksissa, täysin turha sun sisällä, jos et enää lapsia aio hankkia, ei siis todellakaan puhunut mistään aikaistuvista vaihdevuosista. Olen nyt 43-v eikä vielä - tosiaan 5 v leikkausesta - ainakaan ole ollut mitään oireita. Kohtu poistettiin siinä olleiden kasvaimien ja äärimmäiset kovien vuotojen takia, joiden vuoksi olin aneeminen, ja ah, kyllä on elämänlaatu parantunut 200 %:sesti leikkauksen jälkeen!

katoavat vain jonnekkin???? miksei niitä munasarjoja voi poistaa samalla??

Vierailija
27/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikattu, huutavat eniten asiasta ja vastustavat sitä.

Kohdunpoiston läpikäyneet ovat yleentä tosi tyyväisiä elämänlaatunsa parantumiseen.

Vierailija
28/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otat osaa keskusteluun, mikä ei liity sinun henkilökohtaisiin kokemuksiin mitenkään, etkä edes ammattisi

puolesta ole pätevä vastaamaan ap:n kysymyksiin? Olisi ap:kin päässyt vähemmällä hössötyksellä ja saanut asiallisia vastauksia hänelle tärkeään asiaan. Harvoin käyn tällä palstalla, joten en tiedä, mutta oletko sellainen, jonka täytyy päästä sanomaan mielipiteensä joka asiasta?

Vierailija
29/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakautta, munasarjoja ei poistettu. Ei tarvinnut mitään hormoneja syödä. Oli kyllä kuukautiset loppuneet ennen sitä. Huonekaverilta poisttiin kohtu ja munasarjat, joutui kuulemmma syömäään hormoneita, muuten alkaisi vaihdevuosi oireita. En tiedä johtuuko kohdun poistosta,vai mistä seksuaallinen halukkuus on hävinnyt.

Ennen leikkausta oli tosi vilkasta sekisielämä.

Vierailija
30/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedon ja kokemuksen pohjalta, jota minulla on. Parasta tietenkin olisi, jos tähän ketjuun olisivat tosiaan vastanneet vain ne, joilla itsellään on kohtu poistettu.Olet siis sinäkin omalta osaltasi ollut soppaa sekoittamassa, mikä numerosi nyt olikaan. Ammattiani et tiedä, joten sen suhteen voit jättää kommentoimatta.

Vierailija
31/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotiaana. Nopeasti toivuin ja kipulääkkeitä söin pari viikkoa,jonka jälkeen vähensin niitä. Mulla ainakin hormonitoimintaaan oli vaikutusta, alkoi yölliset hikipuuskat. Yksilöllistä on.

Vierailija
32/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikattu, huutavat eniten asiasta ja vastustavat sitä.

Kohdunpoiston läpikäyneet ovat yleentä tosi tyyväisiä elämänlaatunsa parantumiseen.

muuta kuin omaani! Ja hyvähän se onkin että ne,joilta kohtu on poistettu, ovat toimenpiteeseen tyytyväisiä. Olisi tosi kurjaa kohdunpoiston jälkeen,jos silloin kaduttaisi.

Eli minä olen tyytyväinen kun kohtuni on vielä paikallaan ja sain raskautua, tämän ketjun kohdunpoistajat pääsivät kohdunpoiston myötä monista vaivoista eroon eli kaikille on käynyt omalla kohdallaan hyvin ja on tehty oikea ratkaisu.

Vierailija
33/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksesta, millaista se on. Miksi sitten suhtaudut asiaan negatiivisesti.

Kuten sanoin. Hysteerisimmin siihen suhtautuvat ne, joilta ei ole sitä poistettu.

leikattu, huutavat eniten asiasta ja vastustavat sitä. Kohdunpoiston läpikäyneet ovat yleentä tosi tyyväisiä elämänlaatunsa parantumiseen.

muuta kuin omaani! Ja hyvähän se onkin että ne,joilta kohtu on poistettu, ovat toimenpiteeseen tyytyväisiä. Olisi tosi kurjaa kohdunpoiston jälkeen,jos silloin kaduttaisi. Eli minä olen tyytyväinen kun kohtuni on vielä paikallaan ja sain raskautua, tämän ketjun kohdunpoistajat pääsivät kohdunpoiston myötä monista vaivoista eroon eli kaikille on käynyt omalla kohdallaan hyvin ja on tehty oikea ratkaisu.

Vierailija
34/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedon ja kokemuksen pohjalta, jota minulla on. Parasta tietenkin olisi, jos tähän ketjuun olisivat tosiaan vastanneet vain ne, joilla itsellään on kohtu poistettu.Olet siis sinäkin omalta osaltasi ollut soppaa sekoittamassa, mikä numerosi nyt olikaan. Ammattiani et tiedä, joten sen suhteen voit jättää kommentoimatta.

Luin ketjun, koska minulta on kohtu poistettu 39 vuotiaana. En kirjoittanut asiasta sen enempää, koska jo aiempien kirjoittajien kokemukset olivat samankaltaisia kuin omani eli olen erittäin tyytyväinen ratkaisuun. Minulla oli runsaasti myoomia.

Haluttomuutta minulla ei ole esiintynyt, mutta nyt kun joku sen

sen toi kirjoituksessaan esille, niin rupesin pohtimaan, että onko se yleistä ja liitättekö sen juuri kohdunpoistoon, vai oliko teillä samanlaista ongelmaa jo ennen leikkausta?

Vierailija
35/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksesta, millaista se on. Miksi sitten suhtaudut asiaan negatiivisesti.

Kuten sanoin. Hysteerisimmin siihen suhtautuvat ne, joilta ei ole sitä poistettu.

leikattu, huutavat eniten asiasta ja vastustavat sitä. Kohdunpoiston läpikäyneet ovat yleentä tosi tyyväisiä elämänlaatunsa parantumiseen.

muuta kuin omaani! Ja hyvähän se onkin että ne,joilta kohtu on poistettu, ovat toimenpiteeseen tyytyväisiä. Olisi tosi kurjaa kohdunpoiston jälkeen,jos silloin kaduttaisi. Eli minä olen tyytyväinen kun kohtuni on vielä paikallaan ja sain raskautua, tämän ketjun kohdunpoistajat pääsivät kohdunpoiston myötä monista vaivoista eroon eli kaikille on käynyt omalla kohdallaan hyvin ja on tehty oikea ratkaisu.

Muuten en ymmärrä kommenttiasi. Mutta hyvää yötä ja mukavaa huomista päivää! Toivottavasti nautit helteistä, niitä kun taitaa olla vieläkin luvassa.

Vierailija
36/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotiaana. Nopeasti toivuin ja kipulääkkeitä söin pari viikkoa,jonka jälkeen vähensin niitä. Mulla ainakin hormonitoimintaaan oli vaikutusta, alkoi yölliset hikipuuskat. Yksilöllistä on.

Tarkoitan siis kuukausia/ vuosia. Olen ap ja suurimman osan kokemukset ovat olleet tosi positiivisia, mutta kaikilla heillä kohdunpoiston syy on ollut runsaat kuukautiset syystä tai toisesta. Vaihtoehtoista hoitoa minulla ei kohdunpoistolle ole, mutta haluaisin tietää, mitä leikkauksen jälkeen odottaa. Jotenkin vaikea uskoa, että kaikkien elämä olisi sen jälkeen ollut tosi auvoista. Eli vaihdevuosioireita voi olla tiedossa ja haluttomuutta. Toki toivon, ettei negatiivisia vaikutuksia tule, mutta olen luonteeltani sellainen, että haluan tietää myös mahdolliset ei-toivotut vaikutukset, vaikken niitä sen kummemmin jää ennen leikkausta pohtimaankaan.

Ja se on totta, että jopa pari hyvää ystävää hurskasteli sillä, että saavat pitää kohtunsa, kun kerroin heille tulevasta leikkauksesta. Itselläni ei siis vaihtoehtoa ole ja kolme lastakin on, joten eiköhän kohtuni ole tehtävänsä suorittanut nuoresta iästään huolimatta.

Vierailija
37/66 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi: (. Oli kyllä jo ennen kohdunpoistoakin lievänä, syytä ei tiedä. Iästä ei johtunut, koska olen alle 40. Mutta pärjään niiden kanssa. Haluista en tiedä, ei ainakaan mielestäni ehkä muuttunut.

Vierailija
38/66 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sanovat että kohdun poiston jälkeen tuli vaihdevuosioireita, mutta unohtavat että olihan niitä jo ennen sitäkin! Ilmeisesti ne oireet olisivat joka tapauksessa tulleet tai niitä on voinut jo olla. Mutta nainen yhdistää sen siihen kohdunpoistoon. Tuota asiaa on tosi vaikea tutkia, koska tuntemukset ovat niin subjektiivisia. Jos ihan järjellä ajattelee, niin pelkkä kohdunpoisto ei voi vaikuttaa vaihdevuosiin mitenkään.

Vierailija
39/66 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on jo monta kertaa todettu.

jotkut naiset ovat herkempiä hormoneille, se on ihan faktaa, eihän kaikille esimerkiksi se "siivekkään" ihailema hormonikierukka sovi. Tai pillerit tai mitkään hormoni valmisteet. Toiset taas eivät hätkähdä mistään, mutta en lähtisi väittämään että hormonien vaikutus on vain pään sisällä tai mielikuvituksen tuotetta.

Itselläni ei tullut mitään oireita, tai en ainakaan huomannut. Olin kuitenkin sen verran maseentunut noihin aikoihin, mutta kohdunpoisto oli ainut keino..

Olin 25 kun leikkaus tehtiin ja kyllä se kuitenkin elämää helpotti.

Vierailija
40/66 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä minulla ainakin se vaikutti hormonitoimintaan. Eikä ole vain oma tuntemukseni vaan syön vieläkin hormoneita, ettei vaihdevuodet ala, nyt ikää 33v.