Miksköhän anopista on pahasta, että poikansa valvoo vauvan kanssa?
Meidän nuorimmainen on ollut kaikkea muuta kun helppo vauva, itkee ympäri vuorokauden, teit mitä tahansa ja tämä on minulta vaatinut veronsa. Mies toki auttoi jo aiemmin parhaansa mukaan, mutta koska hällä on vaativa työ, jossa ei voi olla nukuksissa niin ei hän montaa yötä voinut valvoa. Minulle univelka aiheutti sitten jo terveysriskin ja lääkäri sanoi, että minun on saatava nukkua, tavalla tai toisella. Neuvolasta ei apua saatu (ei haluttu lastensuojeluasiakkaaks) ja mies kertoi pomolleen tilanteemme ja pomo sanoi, että mies saa olla kuukauden poissa, mutta vain kahdelta viikolta saa palkan ja toinen kuukausi tulee sitten miehen kesälomasta.
Appivanhemmat vierailee meillä kerran tai kaks viikossa, kävisivät useamminkin, mutta olemme kieltäneet käymästä useammin, haluamme olla ihan vaan perheen keskenkin. Appivanhemmat ovat siis yleensä aina aamusta iltaan meillä kun tulevat käymään, vieläkään eivät ole oppineet ilmoittamaan tulostaan vaan tulevat ilmoittamatta. Tosin nyt eivät oo pariin viikkoon käyneet kun ollaan totaalisen kyllästytty anopin valitukseen ja kielletty kyläilyt kunnes anoppi osaa tehdä muutakin kun valittaa.
Anopin suurin huolenaihe on siis nyt ollut se, kun poikansa joutuu valvomaan vauvan kanssa kun se hänestä olisi minun tehtävä. Ja kun poikansa näyttää NIIN väsyneeltä, että kyllä hänen ois saatava nukkua yöt, vähät välittää siitä, että minäkin olen väsynyt ja lääkäri on kieltänyt minulta valvomisen. Minä ja mieheni on anopille monesti sanottu, että tämä järjestely on siksi, ettei minun kroppa kestä enää valvomista, tähän anoppi ei ole pahemmin kommentoinut, mutta ilmeestä ja muusta puheesta huomaa, että luulee minun vain kuvittelevan olevani väsynyt.
Vaikka appivanhemmat eivät ole käyneetkään (muutaman kerran olleet oven takana, mutta koska eivät ole ilmoittaneet mitään ja tuskin valituskaan ois loppunut niin ei olla avattu ovea), niin puhelimessa on saatu kuulla siitä, miten anoppi on poikansa jaksamisesta huolissaan. Siihen on todettu, että ihan vapaasti meille saa tulla auttamaan vauvan/lastenhoidossa, mutta ilman valitusta.
Kommentit (49)
Ysi jatkaa.
Allergioista ja refluksista löytyy tietoa ja paljon vertaistukea www.histamiini.com palstalta. Tervetuloa sinne jos et ole jo ennen sinne löytänyt.
Onhan teille neuvottu nostamaan lapsen sängyn päätyä laittamalla vaikka lehtipinot jalkojen alle. Se voi auttaa hieman jos kyseessä refluksi.
Tsemppiä ja jaksamista.
t. kolmen allergisen lapsen äiti
mahtava mies ap. Ei ole anoppi siis ainakaan häntä osannut pilata. Toivottavasti pikkuisenne vaivat helpottavat ja pääsette nauttimaan tavallisesta lapsiperheen elämästä.
Nro 16, joka marisi omasta avun puutteestaan tuskin on joutunut vastaavaan tilanteeseen.
Minä kun käsitin jutun niin, että kyse on valvottavasta vauvasta ja yliväsyneestä äidistä, jota vauvan isä omalta osaltaan auttaa; sekä appivanhemmista, joista etenkin anoppi tahtoisi tunkea lusikkansa soppaan hinnalla millä hyvänsä - siis muun muassa vähät välittämättä miniänsä ylirasittuneisuudesta.
Miten eri tavalla me olemmekaan sisäistetty lukemamme, täysin sama teksti?? =D
Minusta ap:n miehen osallistuminen on ihan normaalia toimintaa lapsiperheessä: noinhan sen kuuluu mennä. Yhteistä lasta todellakin hoidetaan yhdessä.
En tiedä, millaiset kokemukset sinulla on vauva-arjesta, mutta jotenkin aistin lievää katkeruutta kirjoituksessasi ap:ta kohtaan. Oletko itse joskus joutunut yksin hoitamaan koko vauvaruljanssin, kun miehestä ei jostain syystä ole avuksesi ollut, vai mistä moinen vähättelevä asenne?
Oli miten oli, niin kai sinäkin nyt sen verran kuitekin tiedät, että ihminen todellakin tarvitsee tarpeeksi unta selviytyäkseen? Ei kukaan meistä ole robotti.
nii just
miten tuo nyt ilmenee että sinä et voi hoitaa vauvaa?
vai onko käyty nii monellla lääkärillä että viimein joku antoi diagnoosin?
Huomattavasti fiksumpaa kuin miehen kotona olo.
Normaalisti lääkäri määrää nukkumaan eli pois kotoa, unilääke ja unta. Ei siihen miehen kuukausien lomaa tarvita.
On huonot kokemukset anopin vauvan hoitamisesta esikoisen ajoilta.
Esikoinen oli 1kk 3vko kun oli appivanhemmilla reilu pari tuntia hoidossa. Syötin esikoisen just ennen kun lähdin ja esikoinen söi päivisin n. 3tunnin välein eli ei ois pitänyt tulla nälkä. Varmuudeksi oli kuitenkin mukana lypsettyä maitoa. Mennessäni hakemaan esikoista löysin anopin antamasta pojalle purkista sosetta, perunaa kuulemma. Perustelu tuolle oli, että kyllä tämän ikäinen jo tarvitsee muutakin kun vaan tissiä. Seuraavan yön poika sitten itki kun poika mitä ilmeisimmin sai perunasta masuvaivoja.
ap
lapset pariksi yöksi isovanhemmille hoitoon?
Tuttipullolla pärjää kyllä. Saisitte molemmat nukkua hyvin ja anoppi saisi hoitaa lapsia, kerran lasten näkemistä haikailee. Täsäs järjestelyssä olisi vain voittajia!
ja tuo parin viikon palkan menetys "korvautuu" jo lomarahoissa. Ja kun tämän hetkinen rahatilanteemme ei ole niin hyvä, että voisimme palkata hoitajan, äärimmäisessä hätätapauksessa kyllä, mutta kun mies sai vapaata niin nyt ei ole äärimmäinen hätätapaus.
Ja hyvää hoitajaa on aika vaikea löytää. Meillä oli tarvetta aiemmin hoitajalle reiluksi kuukaudeksi ja sillon sitä hyvää hoitajaa haettiin pitkään. Kyseisen hoitajan olisimme voineet harkita palkkaavammekin, mutta hän on tällä hetkellä erästä toista perhettä auttamassa.
ap
Huomattavasti fiksumpaa kuin miehen kotona olo.
ja univelkaa kertyy sillonkin jos ollaan esim. jossain kylässä enkä myöskään päivisin nuku yhtä syvää unta kun yöllä. Toisin kun mieheni joka osaa nukkua samalla tavalla päivällä tai yöllä.
Onko sinusta 2kk kuukausien loma? Ei minusta, mutta kuten jo kirjoitin, tämä on meille paras ratkaisu. Tilannetta katsotaan uusiks, jos vauvan itku ei ole helpottanut kun miehen töihin paluu lähestyy.
ap
Normaalisti lääkäri määrää nukkumaan eli pois kotoa, unilääke ja unta. Ei siihen miehen kuukausien lomaa tarvita.
ai niin. Mies voi valvoa yöt ja mennä päiväksi töihin ja kiikuttaa esikoisen samalla hoitoon, että av.mamma saa hoidella kynsiään päivät pitkät vauvan kanssa.
miksi ei tule miniän kotiin auttamaan lastenhoidossa vaan menee tyttönsä kotiin.
Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Meilläkin anopin ensimmäinen kysymys oli "miksi" kun kerroimme meille olevan tulossa vauva.
eli hän näki miehen pelkästään omana poikanaan joka auttelee sinnepäin.lapsista ei ole kiinnostunut. ei tosin pojastaankaan paitsi työvoimana.
tyttärensä perhettä palvoo ja tekee kaiken sinnepäin
ei mitenkään erikoisesti osallistunut lasten hoitoon. Jutteli kyllä heille, ja pääsin joskus käymäään omilla asioilla. Minusta kun äitini tuli meille, koin hänet vieraaksi ja enkä vaatinut jatkuvaa työn tekoa.
Sanoihan tuo ap ihan selkeästi senkin, että mies on saanut jopa lomaa töistä ymmärtäväisen pomonsa ansiosta, jotta hänen väsymyskierteensä - josta lääkärikin siis oli sanonut painavan sanansa, saataisiin katkaistua. Siitähän tuossa kokonaisuudessaan kuitenkin on kyse (peräänkuulutan jälleen sitä sisälukutaitoa...).
Jos sinulla itselläsi on yksikään lapsi (jota olet itse hoitanut), niin tiedät varmasti, että ne kynsienlakkailut on aika kaukana vauva-arjesta, oli vuorokaudenaika mikä hyvänsä.
i]Ja miehillekö valvominen ei ole terveysriksi ai niin. Mies voi valvoa yöt ja mennä päiväksi töihin ja kiikuttaa esikoisen samalla hoitoon, että av.mamma saa hoidella kynsiään päivät pitkät vauvan kanssa.
[/quote]
Mutta osasitko ottaa huomioon, että minä hoidin vauvaa ensimmäiset 4kk ja sain nukkua ihan maksimissaan 1-3tuntia ja senkin pätkissä ja muutaman yön, joina mies valvoi vauvan kanssa.
Nyt mies on hoitanut/kantanut vauvaa öisin (10-12tuntia) ja minä olen saanut nukkua yön ja kun minä herään niin mies menee nukkumaan ja nukkuu yleensä lähes koko päivän. Ainakin minun matikkani mukaan mieheni tuskin tästä kärsii ja siks toiseks mieheni on itse sanonut, että valvoo mielellään, jotta minun vointini olisi taas jossain vaiheessa hyvä/normaali ja voisin olla lapsillemme parempi äiti.
Niin ja meillä on kyllä kaikki lapset kotona.
Joku kyseli tiesimmekö, että sängyn päädyn nosto saattaa auttaa refluksiin niin kyllä. Vauva ei suostu olemaan täysin makuuasennossa edes sillon kun on hetkiä itkemättä vaan huutaa jos laittaa täysin makuuasentoon. Viihtyy parhaiten pystyssä ja monesti nukkuukin sylissä kantoliinassa.
ap
ai niin. Mies voi valvoa yöt ja mennä päiväksi töihin ja kiikuttaa esikoisen samalla hoitoon, että av.mamma saa hoidella kynsiään päivät pitkät vauvan kanssa.
anopin puheista ei kannata välittää, eikä päästää kotiin ennen kuin osaa käyttäytyä.
Jos äiti voi hyvin, niin kaikki voivat hyvin. Pidä ap itsestäsi huolta!
jankuttajasta ei kannata välittää, jättäkää sen kommentit kokonaan huomiotta. Johan tuon näkee että on joko sairas mieleltään tai provoilumielessä piruilee ap:lle.
Ja tuon perunakeissin luettuani ymmärsin että ap:n anoppi on niitä ihmisiä joiden mielestä asiat pitää tehdä niinkuin ne on hänen aikanaan tehty. Eli naiset hoiti lapset ja perunaa on annettu 1kk iästä alkaen.
Kannattaa laittaa kova kovaa vastaan. Laita miehesi tekemään äitilleen selväksi että TE teette päätökset miten teidän perheessä asiat hoidetaan. Mikäli anoppi ei tyydy tähän vaan sooloilee omiaan, selviätte kyllä ilmankin häntä ja kyläilykutsua on vähään aikaan turha odottaa.
Minä jouduin omalle äitilleni tekemään tämän selväksi, esikoinen oli melkein 1v kun äiti ymmärsi että asiat on muuttuneet siitä kun pikkuveljeni syntyi 23v sitten. Siihen asti oli jatkuvaa hermoilua.
ovat molemmat vielä työelämässä niin heistä ei tähän hätään ole apua. Meidän oli tarkoitus lähteä ulkomaille mieheni ollessa kesälomalla, mutta jos vauva vielä sillonkin valvottaa niin vanhempani tulevat tänne, heillä on loma osittain samaan aikaan kun miehelläni.
ap
saanut taas kaikki täydelliset av-mammat kateudesta vihreiksi ja vihaisiksi, kun miehesi haluaa auttaa lapsen hoitamisessa! On niin vaikea monelle mammalle tajuta, että osa miehistä hoitaa lapsiaan mielellään, valvookin öisin vauvan kanssa. Näin meilläkin, lapset ovat yhteisiä ja yhdessä hoidetaan.
Anoppisi ei ehkä ymmärrä asiaa kovin hyvin, koska hänen ikäluokassaan naiset hoitivat lapset ja jos apua tarvittiin niin oma äiti yleensä asui lähellä tai muita sukulaisia, joista naispuoliset auttoivat lasten hoidossa. Hoitajan palkkaaminen kotiinkin oli silloin paljon halvempaa ja helpompaa kuin nykyisin, kun luotettavaa ja osaavaa hoitajaa on etsittävä ulkomailta asti. Anopille tuskin enää saatte järkeä päähän, vaikka ratakiskosta väännätte asiat. Pitäkää etäisyyttä siihen asti, kun saatte vauvan uniongelmien syyn selville ja pääsette pahimmista väsymyksistä eroon.
mies päivällä ja ap yöllä.
Mikä ihme täällä on että näitä viestejä ei osata lukea? Sisälukutaidon puutetta? Vai muuten vain tyhmyyttä?
Sille joka mussutti sitä "yleensä määrätään nukkumaan, unilääke naamaan jne" niin kyllä ainakin minulle lääkäri määräsi puolentoista kuukauden sairasloman kun unettomuudesta kärsin.
Se yhden yön kemiallinen uni ei pitkän univelan jälkeen hyödytä yhtään mitään.
Meidän anopista löytyy samanlaisia piirteitä myös.
"meillä kyllä kapaloitiin 6kk;n ikään"
"Kyllä minä imetin vaikka olikin tulehdus"
Paras tähän mennessä oli kun mies kertoi äidilleen että minulta poistettiin kohtu, tuli hän sitten selvittämään minulle että en imettänyt kaikkia lapsia siihen vuoden ikään asti ja siitä kun halusin sairaalasta heti synnytyksen jälkeen pois.
Kyllä. Vaikea laatuinen endometrioosi ja kasvaimet sekä munasarjoissa että kohdussa olikin näistä asioista johtuvaa.. Oli ainut kerta kun teki mieli lyödä vanhempaa ihmistä.
No nykyään hän osaa kyllä käyttäytyä ja sammakot ovat vähentyneet reippaasti. Mutta muutaman kerran olen kuullut kun hän on sitten arvostellut minua miehelleen, luullut siis että en ole ollut lähettyvillä..
anopin puheista ei kannata välittää, eikä päästää kotiin ennen kuin osaa käyttäytyä.
Jos äiti voi hyvin, niin kaikki voivat hyvin. Pidä ap itsestäsi huolta!
Entä lapset ja mies?
pojassaan roikkuva äiti.
Mulla samantapainen tilanne kymmenen vuotta sitten. Vasta nyt alan päästä takaisin samalle vireystasolle ennen väsymystä.