Mua huolettaa, miten pärjätään taloudellisesti äitiysloman jälkeen
Jos saan jostain töitä ja lapset menee hoitoon, hoitomaksut kolmesta lapsesta ois jo ilmeisesti 534€. Nytkin jo teki tiukkaa lasten hoitomaksujen kanssa, jotka oli 443€. Tähän päälle parisataa bensakuluja työmatkaan. Jos saisin palkkaa suunnilleen sen mitä tähänkin asti, n. 1800 euron nettotuloista ei jäisi enää yhtään ylimääräistä.
Jos en mene/pääse töihin, on vaihtoehtona kotihoidontuki tai työttömyyspäiväraha. Ansiosidonnaisella pärjäisin parhaiten, kun ei menis hoito- eikä työmatkakuluja. Mutta esikoinen menee kahden vuoden päästä ekaluokalle. Kahden vuoden kotonaolo ei siis ihan riittäisi, koska olisin halunnut olla kotosalla silloin kun koulu alkaa.
Harmittaa niin, että tuli tämä raskaus tähän väliin, vuoden liian aikaisessa. Ei olisi varaa jäädä kotiin eikä mennä töihinkään.
Kommentit (9)
Kai perheessänne on myös toinen tulonsaaja, jos hoitomaksut ovat noin korkeat. Kyllä rahan pitäisi jotenkin riittää. Laskelmasi mukaan omista tuloistasi jäisi vielä 1000 euroa ruokaan, vaatteisiin ja asumiseen hoitomaksujen ja bensan jälkeen, mikäli maksaisit pelkästään itse nuo hoitomaksut.
Mä tein useamman vuoden hommia siten, että tein 3pv/vko töitä, ja kaksi noista päivistä oli aina viikonloppuisin. Lapset oli siis koko ajan vanhempien hoidossa, paitsi sen 1krt/vko olivat joko mummilla, tai ystävälläni, jolla maksoin hoidosta.
NÄin säästyi hoitomaksut, sain kotihoidontuen+palkan, ja eläkekin karttui. Vähän harmittaa, että vuoden vaihteesta lähdin täysiviikkoiseen työsuhteeseen. Eipä tässä vielä oiekasti rahoiksi lyö, vaikka meilläkin esikoinen menee ekalle. Ip-hoito maksaa 100e/kk, ja hoitomaksut sen lähes 500e. Noh, ehkä tämä tästä.
Jos hoitomaksut noin pienipalkkaisella (sori) on yli 500, luulisi että mies tienaa myös perheeseen jotain. Ette te varmaan tolla pelkällä sun palkalla kituuttele?
Jos saan jostain töitä ja lapset menee hoitoon, hoitomaksut kolmesta lapsesta ois jo ilmeisesti 534€. Nytkin jo teki tiukkaa lasten hoitomaksujen kanssa, jotka oli 443€. Tähän päälle parisataa bensakuluja työmatkaan. Jos saisin palkkaa suunnilleen sen mitä tähänkin asti, n. 1800 euron nettotuloista ei jäisi enää yhtään ylimääräistä.
hoitomaksun ja matkakulujen jälkeen jää reilu tonni. Vai tarkoititko, että se ei riitä? On se varmasti kuitnekin enemmän kuin kotihoidontuki.
Jos hoitomaksut noin pienipalkkaisella (sori) on yli 500, luulisi että mies tienaa myös perheeseen jotain. Ette te varmaan tolla pelkällä sun palkalla kituuttele?
1800 nettona (luinhan oikein?) kuulostaa minusta varsin hyvältä palkalta. Itse olen korkeasti koulutettu, mutta palkka verojen jälkeen vain vähän tuota enemmän. Hoitovapaalla olen kuitenkin ollut jo yli vuoden ja palkka surkea n.400e/kk kun on vain yksi lapsi. Miehellä nettopalkka töistä vain 900e/kk ja ollaan selvitty ilman mitään toimeentulotukia, leipäjonoja tai muita armopaloja.
Ole onnellinen uudesta lapsesta! Ja varsinkin jos hän on terve! Saat olla kiitollinen. Kyllä te pärjäätte!
joka on yrittäjä, jonka tulot ovat erittäin epäsäännölliset ja kausittaiset. Käytännössä siis maksan palkastani myös kaikki säännölliset maksut: lainanlyhennykset, sähköt, vedet, jätehuollon, vakuutukset yms. Ei mun palkasta näiden jälkeen ole jäänyt nytkään kovin paljon ylimääräistä.
Eikä meillä ole mikään jättimäinen asuntolaina, eikä muutenkaan mitenkään pröystäillen eletä. Ei matkustella eikä harrasteta, lasten vaatteet kirpparilta ja itse en ole ostanut mitään uutta kahteen vuoteen.
Ja toivottavasti lapsi on terve,kiitollinen en nyt kuitenkaan osaa olla.
ap
3 lasta 2v välein, menin töihin kun nuorin oli 11kk. Hoitomaksut olivat reilu 300e. ja mun tulot 2300e, miehen 2500e. Miten ihmeessä olet laskenut tollasen päivähoitomaksun????
Meidän tulot yhteenlaskettuina ovat nippanappa korkeimmassa maksuluokassa. Miehen tulojen selvittäminen päivähoitotoimistoon vaatisi hirveän työn, lisäksi omistamme pienen metsätilkun, josta tulee jotain laskennallista tuloa. Kauhean paperisodan päätteeksi saattaisimme päästä parikymppiä alemmallakin maksulla.
Arvioin siis hoitomaksun elokuussa voimaan tulevien korotusten perusteella, jos kolmannesta menee 20% ensimmäisen lapsen maksusta.
ap
huolehtiminen niin ei tule yllätyksiä.