Yli 9000 toisen asteen koulutuspaikkaa on vielä vapaana.
ELI MITEN PÖLJÄ NUOREN PITÄÄ OLLA, ELLEI NYT SITTEN TAJUA OTTAA JOTAKIN KOULUTUSPAIKKAA???? Tarkoitan lähinnä sitä kun täälläkin on mammat valittaneet ettei nuori ole päässyt mihinkään opiskelemaan peruskoulun jälkeen. Takuulla löytyy opiskelupaikkoja, mutta hyvät mammat, kaikki on kiinni vain nuoren omasta aktiivisuudesta ja siihen taas vaikuttaa se kasvatus, jonka hän on kotona saanut.
Paikkoja on. Tehkää nyt selväksi niin vetelille teineillenne, että mars koulunpenkille!
Kommentit (25)
ei mun 15v poika ainakaan ole valmis muuttamaan kotoa pois ja opiskelemaan esim.joensuussa (itse muutin jo 16v,mutta se on eriasia). Oma poikani kyllä sai paikan mitä haki,että ei sinällään kokse meitä tuo asia.
kun halutaan aina mennä siitä mistä aita on matalin.
Mitä se poikasi sitten tekisi jos ei olisi saanut sitä lähellä kotona olevaa paikkaa? Istuisi kotona seuraavan vuoden?
Kyllä tuossa iässä pitää olla jo valmis lähtemään äidin helmoista jos ei ole mahdollista jäädä, jos ei opiskelupaikkaa ole kotona olemassa. Silloin se haetaan muualta.
Lähtisitkö opiskelemaan toiselle paikkakunnalle alaa, joka ei kiinnosta tippaakaan. Useat 16 vuotiaat eivät vielä ole edes kypiä muuttamaan asuntolaan pois äidin valvovien silmien alta. Olen amisope ja voin kertoa, ettei sen 16 vuotiaan opiskelusta tule mitään, jos ala ei kiinnosta. Usein näille jämäpaikoille joutuvat vielä ne peruskoulussa heikosti pärjänneet, joilla ei ole minkäänlaisia opiskeluvalmiuksia.
että aina ei saa sitä mitä haluaa ja joskus täytyy tehdä sitä mitä täytyy, jos ei ole jaksanut yläasteella tehdä tarpeeksi töitä että pääsisi sinne minne haluaa.
Voihan sitä sitten aina hakea uudestaan sinne minne haluaa esim. seuraavassa yhteishaussa. Voin myös soitella oppilaitoksiin peruutuspaikkoja, moniin pääsee ihan kesken vuottakin. Parempi se on opiskella JOTAIN edes sinä aikana kun ei päässyt sinne minne halusi.
Mutta tosiaan turha on nuoria sinänsä syyttää, kotonahan se opitaan.
Siellä kasvatetaan pullamössöpoikia, jotka ei selviä edes amiksesta, saati sitten armeijasta.
[/quote]
että aina ei saa sitä mitä haluaa ja joskus täytyy tehdä sitä mitä täytyy, jos ei ole jaksanut yläasteella tehdä tarpeeksi töitä että pääsisi sinne minne haluaa. Voihan sitä sitten aina hakea uudestaan sinne minne haluaa esim. seuraavassa yhteishaussa. Voin myös soitella oppilaitoksiin peruutuspaikkoja, moniin pääsee ihan kesken vuottakin. Parempi se on opiskella JOTAIN edes sinä aikana kun ei päässyt sinne minne halusi. Mutta tosiaan turha on nuoria sinänsä syyttää, kotonahan se opitaan.
[/quote]
"Kaiken oppimisen kenties tärkein tulos on kyky tehdä se mikä sinun pitää tehdä silloin kun se pitää tehdä huolimatta siitä haluatko tehdä sen vai et." (Walter Bagehot)
On tosi turhauttavaa näin amisopena soittaa lintsaavan nuoren huoltajalle ja huomata, että äiti valehtelee ja lässyttää nuorensa puolesta opelle mitä tahansa.
miten niin siitä mistä aita on matalin?
Poika pääsi sinne minne haki,miksi pitäisi lähteä espoosta joensuuhun jämäpaikoille? on ihan taloudellinenkin asia,ainakin meidän perheessä. Mut on "potkaistu" niin nuorena pois,että annan kyllä omille lapsilleni mahdollisuuden asua kotona kun opsikelevat,jos itse niin haluavat. Sitäpaitsi poikani pelaa sm-sarjaa,ei siitäkään niin vaan irtauduta kun kyseiseen hommaan on sitouduttu,itse en siis sanoisi,että poikani menee siitä mistä aita on matalin.
Lähtisitkö opiskelemaan toiselle paikkakunnalle alaa, joka ei kiinnosta tippaakaan. Useat 16 vuotiaat eivät vielä ole edes kypiä muuttamaan asuntolaan pois äidin valvovien silmien alta.
Olen amisope ja voin kertoa, ettei sen 16 vuotiaan opiskelusta tule mitään, jos ala ei kiinnosta. Usein näille jämäpaikoille joutuvat vielä ne peruskoulussa heikosti pärjänneet, joilla ei ole minkäänlaisia opiskeluvalmiuksia.