Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausaikana laihtuneet

Vierailija
09.07.2010 |

Paino putosi jo ennen kuin tiesin raskausdiabeteksestä reilun kilon ja sen jälkeen on pudonnut 2 kg lisää. BMI oli ennen raskautta 25,6. Aamuisin voin syödä pienen pala leipää ja lasin maitoa tai mehukeittoa. Lounas on selvästi aikaisempaa niukempi. Iltapäivällä pari välipalaa ja neljän jälkeen päivällinen joka sekin aiempaa selvästi vähemmän. Hyvin tiukalle on vedettävä tai sokerit nousee. Aamusokeri on lähes aina sallitun ylärajalla. Miten teillä muilla on sokerit pysyneet aisoissa ja miten paino on käyttäytynyt?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta noussut tosi maltillisesti. Rv 30 nyt menossa ja painoa on tullut vasta 4 kiloa. Minulle on kertynyt juuri ennen raskautta lievä ylipaino, joten neuvolantätikin suositteli tarkkailemaan painonnousua.

Sokerit ja paino ovat pysyneet kurissa hyvähiilarisella ruokavaliolla. Pääsääntöisesti siis vähähiilarista, normirasvaista ruokaa ilman riisiä, pastaa, leipää ja sokeria. Hedelmiä ja marjoja olen syönyt rajoittamatta (vihanneksia ei vhh-dieetissä rajoiteta muutenkaan, joten niitä menee niinkuin ennenkin, reilu puoli kiloa päivässä) ja näin kesän kunniaksi olen "sortunut" välillä jätskiin ja esim leipäpalaan salaatin kanssa. Mansikoita ja herneitä syön harva se päivä :)

Hiilareita arvioisin tulevan sellaiset 100g päivässä, mutta mitään en ole laskenut. Rasvainen ja vähäisemmillä hiilareilla varustettu ruoka pitää kuitenkin paremmin nälkää kuin rasvaton ja olen ilmeisesti onnistunut pysymään herkutteluissa kohtuudessa.

En tajua miksi RD-ruokavalion pitäisi olla rasvaton ja miksi sitä suositellaan. Rasva ei vaikuta verensokeriin millään tavalla ja se on itse asiassa ainoa täysin neutraali ravintoaine sen suhteen. Liika proteiini rasittaa elimistöä ja voi tietyissä tapauksissa nostaa verensokeria kuten hiilihydraatit. Hiilihydraatit nostavat verensokeria ihan suoraan, sokeri nopeasti ja täysjyvätuotteet hitaammin. Yhtä kaikki elimistö käyttää hiilihydraatin hyvin tehokkaasti verensokerin nostamiseen.

Jos "uskallat" luottaa terveeseen järkeen ja toimia vähän vastoin neuvolan ohjeita, vaihda kevyttuotteet normaalirasvaisiin ja lisää ruokavalioon öljyä, pähkinöitä ja muita luonnonrasvoja, ja karsi samalla liiat leivät ja pastat ruokavaliosta. Yltiörasvaista ruokaa ei ole pakko syödä, eivätkä pekonit ja kermat mitenkään kuulu vähähiilariseen ruokavalioon, vaikka moni niin luuleekin.

Jos haluat kysyä jotain, vastaan mielelläni.

Vierailija
2/3 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön normaalisti, mutta energiankulutus on lisääntynyt näin kesällä pihatöiden ym takia. juhannuksen tietämillä oli laskenut raskauden alusta n.-9kg. edelliseen punnitukseen hilasin painoa ylöspäin vaihtamalla margariinin voihin ja muutenkin voin käyttöä lisäämällä ruuan valmistuksessa.

aineenvaihduntakin tuntuu käyvän ylikierroksilla jatkuvan pissahädän ja janon takia. vielä ei ainakaan ole tullut noottia neuvolasta, mutta painoa tarkkaillaan kyllä. mahakaan ei ole kasvanut. ihan normifarkut menee vielä tarvittaessa jalkaan, vaikka näillä helteillä kevyet asut onkin käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa laihduttaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän