Olen niiiin pettynyt :( Lapsen kaverisynttäreistä...
Ajattelin pitää meidän näköiset synttärit, täyttää ne asioista joista meidän 5v tykkää. Ajattelin myös että olisi vain kiva kun synttärit on vähän erilaiset kuin yleensä kavereilla on ollut, mutta mitä vielä. Nämä siis lapsen ekat kaverisynttärit joten odotukset oli kaikilla korkealla. Pojalta oli 7 kaveria kutsuttu ikähaitarilla noin 5-6v.
Olemme aika luomuhenkinen perhe ja ohjelmassa oli mm. laavuilua lähimetsässä ja siellä erilaisia tehtäviä: mm. oli kuvia kasveista ja marjoista ja lasten (olisi kuulunut) etsiä kuvissa olevia kasveja maastosta ja tuoda niitä paikkaan x, myöhemmin oli tarkoitus maistella näitä syötäviä metsän antimia. Olimme myös rakentaneet metsään luontopolun ja temppuradan, jotka ei myöskään kiinnostaneet. Metsässä oli grilli mukana ja tarjolla oli tavallisen makkaran ja kanankoipien lisäksi kasvisvaihtoehjoja. Lisäksi oli lisäaineettomia karkkeja ja coctailtikkuja ym.
Juhlat olivat tosi pettymys. Jo heti alkuun alkoi kuulua "Siis ollaanks me metässä vai? Tooooosi tylsää." "Mä haluun sisään pelaan pleikkarii (monissa synttäreissä tuo on ollut ohjelmanumero). "Eiks tääl oo tramppaakaan?" "Hyi tääl on hyttysii" jne. Meidän järjestämät ohjelmat olivat "tosi tylsiä" ja niihin osallistui vain tosi harva ja hekään ei tehneet loppuun asti/kuten oli tarkoitus. Synttäreiden kesto oli 2h ja vieraille tuo oli liian pitkä aika, olisivat tahtoneet kotiin jo aiemmin. Iso pettymys oli myös ettei mukaan kotiin saanut minkäänlaisia kaverilahjoja.
Meidän lapsi itki illalla itsensä uneen, hän kun kyllä olisi tykännyt noista jutuista mitä synttäreillä oli. Itsekin olen tosi pettynyt. Seuraaville synttäreille täytyy ilmeisesti järjestää isot kaverilahjapussit, pinjataa, paljon karkkeja sipsiä ja monstereita :( Pleikkaria ei ole mutta kait se prkl täytyy synttäreiksi jostain lainata.
Ärsyttää sekä oma tyhmyys kun innosta puhkuen järkkäilin luontosynttäreitä että nykylapset jotka ei osaa arvostaa kuin materiaa ja muovista ryönää. Oman lapsen pettymys oli pahinta katsella.
Kommentit (161)
Mun esikoinen on 6v, eikä kavereillaan eikä myöskään kaverin kavereillaan ole todellakaan vielä pleikkoja. Trampoliineja voi ollakin, mutten koskaan ole kenenkään lapsen kysyvän trampan perään.
Oon ihan varma myös, että mun lapsen kaverit olis olleet ihan täpinöissään metsäsynttäreistä. Näin täällä Hämeessä.
tosi surullista sun lapsen kannalta :( meiän lapsen kaverit kyllä tykkäs tollasista metsikköjuhlista, mutta olikin tyttöjä kyseessä :)
Ihan harmittaa muiden lasten huono käytös.
- OPETTAVAISET tehtäväsynttärit ei. Etenkään pojille. Kaikki eivät halua koko ajan jotain ohjattua toimintaa, etenkään 5-vuotiaat pojat. parhat synttärit ovat sellaiset, joissa leikitään vapaasti, mikä kyllä on vielä hauskempaa metsässä kuin kotona. Grillailut (ja ap:n mukaanhan siellä oli makkaraa ja kanaa eikä mitään voikukanjuuria) ja laavuilut oli hyvä, mutta tuo esikoulumeininki pois.
Meillä on 5-vuotias poika, joka kyllä pelaa Wiillä, mutta pelaaminen ei todellakaan kuulu minnekään synttäreille. Eihän kaikki voi pelata yhtä aikaa.
Teillä oli vaan "vääränlaiset" vieraat näille synttäreille. Kerrottiinko vieraille etukäteen, mikä oli synttärien teemana?
Ei kaikki aikuisetkaan pidä samoista asioista.
Niinkuin tuo yksi aiempi vastaaja kirjoitti, että jos hänet kutsuttaisiin synttäreille ja joutuisi metsäretkelle itikoitten sekaan niin sais hepulit... Mä taas pitäisin tällaisesta, ihan aikuistenkin kesken, inhoan kaikenmoisia tupperwaretouhuja ja turhaa kälätystä.
Otatte sen siltä kannalta, että kaikkia ei vaan voi miellyttää.
Olitpa kivat juhlat järjestänyt! Meidän 6v tyttö olisi ollut innoissaan tuollaisista juhlista. Kurjaa, että vieraat eivät osanneet arvostaa :/
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:32"]Tuo on kiusaamista, kun haukutaan toisten synttäreitä ja mökötetään juhlissa eikä osallistuta. Sinuna ottaisin näiden lasten vanhempiin yhteyttä ja selvittäisin tarkemmin näiden lasten suhdetta omaan lapseeni. Ei ihme että tuli paha mieli!
[/quote]
komppi tälle! Kuulostaa todellakin kiusaamiselta :( vaikka teillä olisi ollut kaikki pelit ja vehkeet, niin vikaa olisi varmasti niistäkin löydetty :/
Kunnon HÖNÖ PERHE !!!!!! MUAHHHAHHAAAA !!!!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 07:35"]uppista
[/quote]
Miksi hitossa?
Varmasti ikävää, mutta sun olis pitäny ymmärtää että lapsia ei välttämättä kiinnosta tollaset jutut
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 07:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 07:35"]uppista [/quote] Miksi hitossa?
[/quote]
No tämä oli musta mielenkiintoinen juttu. Nyt keväällä on paljon synttäreitä, ja jokaisen vanhemman tulisi opettaa lapsille miten kaverin syntymäpäiväjuhlilla käyttäydytään. Moni kertoo lapsen kavereiden olleen pettyneitä kun ei ole saanutkaan lahjaa, vaikka ei ole päivänsankari. Mielestäni tämä on juurikin tätä tyypillistä tämän ajan curling-vanhemmuuden tulosta. Muillekin kun syntymäpäiväsankarille pitää antaa lahjaa, ettei niille tule paha mieli, tai ne ei vaan pety...
Toisaalta vanhempien on myös hyvä miettiä, mikä on oikeasti lapsen mielestä hauskaa. Koska hauskaahan synttäreille tullaan pitämään. Vaikka sekään ei tarkota välttämättä sitä, että pelataan vaan pleikkaria ja syödään karkkiähkyt. Luulen että omat lapseni olisivat viihtyneet ap:n lapsen synttäreillä, vaikka kiinnostavampaa olisi ehkä ollut eläinten kun kasvien tunnistus...
Meillä ulkoilmasynttärit ovat olleet oikein suosittuja. Aarteen etsintää lähimaastossa kesällä ja talvella lumilinnojen tekoa.
Mua itkettää ihan teidän pojan puolesta. Kun meidän teinit oli tuon ikäisiä, he tykkäs juuri kaikesta tuollaisesta! Oi että niitä aikoja.. Oisivat pitäneet sun pojan juhlia ihan parhaina! Valtavasti sympatiaa ja ymmärrystä lähetän täältä.
Ihanaa :D Meilläkin oli tuollaisia synttäreitä 20-30 vuotta sitten ja kaikki viihtyivät tosi hyvin! Onko maailma oikeasti noin paljon muuttunut että lapsille ei kelpaa enää kuin pleikat ja iPadit jne.???
Kuka antaa pelata pleikkaria synttäreillä? Anna mun kaikki kestää.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2010 klo 12:06"]
Ajattelin pitää meidän näköiset synttärit, täyttää ne asioista joista meidän 5v tykkää. Ajattelin myös että olisi vain kiva kun synttärit on vähän erilaiset kuin yleensä kavereilla on ollut, mutta mitä vielä. Nämä siis lapsen ekat kaverisynttärit joten odotukset oli kaikilla korkealla. Pojalta oli 7 kaveria kutsuttu ikähaitarilla noin 5-6v.
Olemme aika luomuhenkinen perhe ja ohjelmassa oli mm. laavuilua lähimetsässä ja siellä erilaisia tehtäviä: mm. oli kuvia kasveista ja marjoista ja lasten (olisi kuulunut) etsiä kuvissa olevia kasveja maastosta ja tuoda niitä paikkaan x, myöhemmin oli tarkoitus maistella näitä syötäviä metsän antimia. Olimme myös rakentaneet metsään luontopolun ja temppuradan, jotka ei myöskään kiinnostaneet. Metsässä oli grilli mukana ja tarjolla oli tavallisen makkaran ja kanankoipien lisäksi kasvisvaihtoehjoja. Lisäksi oli lisäaineettomia karkkeja ja coctailtikkuja ym.
Juhlat olivat tosi pettymys. Jo heti alkuun alkoi kuulua "Siis ollaanks me metässä vai? Tooooosi tylsää." "Mä haluun sisään pelaan pleikkarii (monissa synttäreissä tuo on ollut ohjelmanumero). "Eiks tääl oo tramppaakaan?" "Hyi tääl on hyttysii" jne. Meidän järjestämät ohjelmat olivat "tosi tylsiä" ja niihin osallistui vain tosi harva ja hekään ei tehneet loppuun asti/kuten oli tarkoitus. Synttäreiden kesto oli 2h ja vieraille tuo oli liian pitkä aika, olisivat tahtoneet kotiin jo aiemmin. Iso pettymys oli myös ettei mukaan kotiin saanut minkäänlaisia kaverilahjoja.
Meidän lapsi itki illalla itsensä uneen, hän kun kyllä olisi tykännyt noista jutuista mitä synttäreillä oli. Itsekin olen tosi pettynyt. Seuraaville synttäreille täytyy ilmeisesti järjestää isot kaverilahjapussit, pinjataa, paljon karkkeja sipsiä ja monstereita :( Pleikkaria ei ole mutta kait se prkl täytyy synttäreiksi jostain lainata.
Ärsyttää sekä oma tyhmyys kun innosta puhkuen järkkäilin luontosynttäreitä että nykylapset jotka ei osaa arvostaa kuin materiaa ja muovista ryönää. Oman lapsen pettymys oli pahinta katsella.
[/quote]
itkettää sun puolesta. meillä oli onnistuneet luontoretkisynttärit.
tsemppiä!
miten tällaiseen sitten voisi varautua... todella harmi mitä teille tapahtui.
halaa lasta ja kerro että ei ole hänen syynsä.
Idea hyvä, mutta kasvintunnistus tosiaan menee jo vähän yli.... Itse inhosin jo
pienenä kasveja ym. enkä olisi tykännyt tuollaisista synttäreistä. Luontoon voi
kuitenkin järjestää oikein mukavat synttärit, jos ei tee siitä liian opettavaista. Jollakin oli hyvä idea esim. hämähäkkiteemasta.