Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen niiiin pettynyt :( Lapsen kaverisynttäreistä...

Vierailija
07.07.2010 |

Ajattelin pitää meidän näköiset synttärit, täyttää ne asioista joista meidän 5v tykkää. Ajattelin myös että olisi vain kiva kun synttärit on vähän erilaiset kuin yleensä kavereilla on ollut, mutta mitä vielä. Nämä siis lapsen ekat kaverisynttärit joten odotukset oli kaikilla korkealla. Pojalta oli 7 kaveria kutsuttu ikähaitarilla noin 5-6v.

Olemme aika luomuhenkinen perhe ja ohjelmassa oli mm. laavuilua lähimetsässä ja siellä erilaisia tehtäviä: mm. oli kuvia kasveista ja marjoista ja lasten (olisi kuulunut) etsiä kuvissa olevia kasveja maastosta ja tuoda niitä paikkaan x, myöhemmin oli tarkoitus maistella näitä syötäviä metsän antimia. Olimme myös rakentaneet metsään luontopolun ja temppuradan, jotka ei myöskään kiinnostaneet. Metsässä oli grilli mukana ja tarjolla oli tavallisen makkaran ja kanankoipien lisäksi kasvisvaihtoehjoja. Lisäksi oli lisäaineettomia karkkeja ja coctailtikkuja ym.

Juhlat olivat tosi pettymys. Jo heti alkuun alkoi kuulua "Siis ollaanks me metässä vai? Tooooosi tylsää." "Mä haluun sisään pelaan pleikkarii (monissa synttäreissä tuo on ollut ohjelmanumero). "Eiks tääl oo tramppaakaan?" "Hyi tääl on hyttysii" jne. Meidän järjestämät ohjelmat olivat "tosi tylsiä" ja niihin osallistui vain tosi harva ja hekään ei tehneet loppuun asti/kuten oli tarkoitus. Synttäreiden kesto oli 2h ja vieraille tuo oli liian pitkä aika, olisivat tahtoneet kotiin jo aiemmin. Iso pettymys oli myös ettei mukaan kotiin saanut minkäänlaisia kaverilahjoja.

Meidän lapsi itki illalla itsensä uneen, hän kun kyllä olisi tykännyt noista jutuista mitä synttäreillä oli. Itsekin olen tosi pettynyt. Seuraaville synttäreille täytyy ilmeisesti järjestää isot kaverilahjapussit, pinjataa, paljon karkkeja sipsiä ja monstereita :( Pleikkaria ei ole mutta kait se prkl täytyy synttäreiksi jostain lainata.

Ärsyttää sekä oma tyhmyys kun innosta puhkuen järkkäilin luontosynttäreitä että nykylapset jotka ei osaa arvostaa kuin materiaa ja muovista ryönää. Oman lapsen pettymys oli pahinta katsella.

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai hop lop synttärit halvemmat kuin koti?meillä makso hop lop synttärit liki 200 euroa 7-vuotiaalle enkä kotona ole koskaan saanut tommosta summaa meneen.

Vierailija
42/161 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin pohtinut näiden nykysynttäreiden olemusta. Osa lapsista tulee synttäreille jo valmiiksi ylikierroksilla ovelta huutaen mitä nyt tehdään mitä nyt tehdään mulla on nälkä mä en tykää cokiksesta mä en tykkää porkkanasta onks teil tramppaa saken synttäreillä oli pomppulinna ympäriinsä juosten. Lapsen tunnetila saattaa olla valmiiksi jo sellainen, että vaikka tarjolla olisi kultavadilla koko maailma, penska vaan huutaisi en tykkää en tykkää... jotain muuta, täällä on tylsää, eikä itsekään tiedä mitä oikeasti haluaisi.

Sellaiset asiat kuin itselle uusien asioiden tekeminen, mukavuusrajan ylittäminen, yhteen asiaan keskittyminen, asian loppuun tekeminen, kohteliaisuus, kauniit tavat ja odottaminen ovat aika suurelle lapsijoukolle aika vieraita asioita. Pitää osua nappiin, olla ihan just omaa suosikkia niin sitten on kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita kasvatusjuttuja voisi tehdä muulloin kun kerran vuodessa olevina synttäreinä. Siis mukavuusrajan ylittäminen= no pistetäänpäs lapset laskemaan kertotaulua silmät kiinni, voittaja saa männynkävyn, pitää oppia tekemään ikäviäkin asioita. Yhteen asiaan keskittyminen= nyt tunnin ajan katselette niitä marjojen kuvia, sitten on puoli tuntia aikaa tunnistaa ne. Ei saa puhua.

Joo, todella kivaa.

Vierailija
44/161 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin, jos lapset kasvattaa jokaisena päivänä vuodessa niin eikähän yhdet synttärit hoidu olipa ohjelmassa mit hyvänsä. Mainitsit itse juuri hyvät esimerkit, itsensä hillitsemisessä ei kai ole mitään pahaa ja se mikä taas on kivaa on kai aika lapsikohtaista?

Vierailija
45/161 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäiset pojatkin olisi saanut innostumaan metsässä olemisesta, jos siitä olisi tehnyt ikäänkuin seikkailun. Olisit merkinnyt sinne etukäteen rasteja, paikkoja joissa olisi ollut jotakin "kohteita" joita lapset olisivat saaneet jahdata. Ne olisi merkitty vaikka erivärisillä silkkipapereilla.

Eikä niissä olisi tarvinnut olla muuta kuin vaikka muovisia pikkueläimiä piilossa.

Kuka löytää tiikerin? Kuka norsun?

Tai jos olisit halunnut, niin vaikka kuvia noista kasveista mitä halusit heidän hakevan :D

Taskulamput niille niin olisivat juosseet ihan innoissaan :)

Vierailija
46/161 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat suurimman osan päivästä ulkona ja tykkäävät kovasti liikkua luonnossa. Asummekin luonnon keskellä, joten paljon muuta tekemistä ei olisikaan. Mutta...luontokirjat, kasvintunnistamiset yms. ovat tylsiä. Sen sijaan kilpailut, kuten kuka löytää ensimmäisenä nelilehtisen apilan, kenen ötökkä on ällöttävin, kenen mato on hirvein ym. ovat kivaa ajanvietettä. Puihin kiipeily, "seikkailu", metsässä juoksentelu ym. ovat aina hauskaa puuhaa. Ja vedellä läträily missä tahansa muodossa on ihan ykkösjuttu! Ehkä olisi kannattanut ensin miettiä, mikä on oikeasti kivaa lapsista, eikä niinkään yrittää "pakkosyöttää" omaa elämäntapaansa ainakaan synttäreillä.

Vierailija
47/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...laskimme mäkeä. Kaikki tykkäsivät tosi kovasti :)

Vierailija
48/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synkkaako pojalla yleensä näiden kavereiden kanssa, kun nyt tuntui menevän niin ristiin?

Vierailija
49/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja metsässä samoilu kiinnosta kaikkia lapsia. Syynä varmaan on se, että eihän nykyvanhemmat harrasta lasten kanssa yhdessä tälläisiä asioita mitä ennen tehtiin. Itse aion omalle lapselleni opettaa metsässä liikkumista ym..

Nykyaikana vanhemmat ostaa kaikenmaailman vempaimet kotiin, jotta itse pääsevät helpommalla, mutta unohtavat, että tuollaiset metsässä liikkumiset ovat hyvinkin opettavaista ja mukavaa yhdessäoloa.

Niin minä muistan oman lapsuuden, kun isän ja äidin kanssa samoilitiin luonnossa.

Vierailija
50/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän synttärit olis uponnut meidän lapsiin (6-9v) ihan täysiä! harrastetaan itse vapaa-ajalla paljon ulkojuttuja ja tuollaiset synttärit olisivat meidän lapsien mielestä olleet miljoona kertaa paremmat kuin "pleikkarisynttärit" :)

paljon olit turhaan nähnyt vaivaa, joten ymmärrän harmituksesi hyvin.

Vierailija
51/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitteko varmasti kertoneet synttäreiden laadusta etukäteen? Jos oli just ollut jonkun kaverin synttärit, missä vedetään mässyä ja pelataan rajattomasti pleikalla, niin saattoi olla kulttuurishokki. Meidän poika olisi kyllä tykännyt tuollaisista synttäreistä, vaikka viihtyy myös erittäin hyvin karkkikipon kanssa telkkarin edessä.

Ehkä ette saaneet myytyä ideaa lapsille riittävän hyvin? Tuon ikäisillä alkaa jo olla ryhmäpainetta ja riittää että yksi veturi mollaa ja muut tulevat lampaina perässä. Meillä oli 7-vuotissynttäreillä salapoliisi-tehtävärata ja tosiaan pistettiin kaikki oma ryhmänohjaus-osaaminen likoon että saatiin homma toimimaan. 5-6 -vuotiaatkin ovat jo tottuneet siihen, että aikuinen ottaa vetovastuun tehtäväradoista ja tsemppaa koko ajan vieressä. Muuten lähtee homma lapasesta.

Vierailija
52/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän lapsesi ja sinun harmisi. Olittehan nähneet tsiljoona kertaa enempi vaivaa kuin mitä joku pleikkari olisi vaatinut. Ikävää, että lapset ovat nykyään oppineet tuollaisiksi, eivätkä löydä enää iloa luonnosta ja sieltä mukavaa tekemistä :(

Vierailija
53/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurjaa. Mutta meidän pojat olisivat ainakin tykänneet noista juhlista tosi paljon! Olitte nähneet tosi paljon vaivaa. Ikävä, kun on noin kaavoihin kangistuneita lapsia. Täytyisi kai aina olla joku varasuunnitelma.

Vierailija
54/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut kutsuttaisiin synttäreille ja laittaisin parempia päälle ja olettaisin saavani suolapalaa ja kakkukahvit ja hyviä leivonnaisia ja kivaa seurustelua, olisi pettymys luomujuhlista suuri.

Rämmittäisiin juhlavaatteet päällä metsässä ja syötäisiin voikukan lehtiä ja nokkosen juurta.

Saattaisin itsekin lähteä juhlasta kesken pois.

Vierailija
55/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kiva ideahan tuo oli... mutta kyllähän sinä nyt varmaan tiesit ettei kukaan lapsista tule viihtymään noilla synttäreillä oikeasti? paitsi tietty oma lapsenne kun on tuohon maailmaan kasvanut. Kyllähän sen nyt tietää mitä tuon ikäiset(normaalit) lapset haluaa synttäreillä tehdä. Eri asia jos he olisivat saaneet rieuhua metsessä, mutt a kun tuolleen laitetaan haahuilemaan sinne. oliko teillä edes kakkua?

vietä ens synttäreinä sellaset oikeet synttärit ja jätä nuo puiden halaamiset sitten oman poerheen pariin! toivottavasti poikaanne ei hirveesti kiusata...

Vierailija
56/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vanhemmat olis osannut pohjustaa juhlia. ideasi on mainio!

Vierailija
57/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontopolku, kasvien tunnistus - haloo, ne on lapsia! Ne tuli synttäreille!

Meillä on ollut ulkosynttärit aarteenetsintöineen. Kakarat tykkäsi kuin hullut kaurapuurosta, koska se oli lapsenmielistä toimintaa. He tekivät, aikuisia ei paljoa tarvittu. Joku luontopolku on niiiiiiin aikuisohjattua kuin voi olla. Ja ajatus siitä, että synttärit on kuin koulun ympäristöopin tunti, tuntuu kyllä tosi pahalta vieraiden kannalta. He tulivat juhlimaan synttärisankaria, eivät syöttämään itseään hyttysille.

Vierailija
58/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideasi kuulostaa kivalta. Mutta harmi, kun sinä et osaa arvostaa tietokonepelejä ja muovileluja joilla lapset tykkäävät leikkiä vaan paheksut ja kutsut leluja ryönäksi.

Itse olet siis samanlainen kuin nämä ko lapset, ennakkoluuloinen toiseen suuntaan.

Vierailija
59/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tosi pahoillani sinun ja lapsesi puolesta. Muistitteko kertoa kutsussa minkälaisesta teemasta oli kyse?

En itse tajua alkuunkaan nykysynttärien hoplop-meininkiä. Synttärit on nykyään joku saakelin spektaakkeli joilla kilpaillaan niin kaverien kuin vanhempien kesken. Ja aina pitää muistaa lahjoa myös vieraita.

Mun mielestä nuo teidän kutsut kuulostivat aivan ihanilta. Taitaa olla vika nykylapsissa ja käytöstavoissa..

Vierailija
60/161 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivat synttarit olitte jarjestaneet ja paljon olitte nehneet vaivaa.

Harmi ettei 6 v tyttoni ollut mukana. Hanesta tulee kuulema isona biologi (ainakin taman hetken lempiammatti)ja metsassa kavely ja elaimien ja kasvien katsominen on yksi lempiharrastus (vaikka pelaa myos pleikkaa ja tykkaa barbeista jne..). Joten han olisi viihtynyt teilla erinomaisesti.

Lapset ovat kutenkin erilaisia ja onhan se harmi, etta synttarit menivat nain ja teidan pojalle jai paha mieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän