Voiko imetyksen aikana käyttää mielialalääkkeitä?
Vai onko nuo lääkkeet kokonaan mahdottomuus? Mitä vaikutuksia voi olla jos kuitenkin käyttää?
Kommentit (4)
Itse olen käyttänyt Zoloft/Setralin -lääkkeitä nyt kolmen imetyksen aikana, ilman ongelmia. Äidin hoitamatta jäänyt masennus on kuitenkin vauvalle suurempi ongelma ja riski, kuin äidin lääkitys. Lääkitys pitää vain valita huolella niin, että se sopii imetyksen kanssa.
Itse en ole huomannut, että lääkkeeni olisivat vaikuttaneet lapsiini mitenkään. Hoitava lääkäri varoitteli, että lääke voi aiheuttaa vauvassa levottomuutta ja vilkautta, mutta kakkonen oli todella rauhallinen jössikkä ja kolmonenkin ihan tavallisen levollinen (esikoinen oli jo vähän isompi, kun aloitin lääkityksen, eikä siis ollut enää pelkällä rintamaidolla). Eniten olen ollut huolissani esikoisestani, joka joutui elämään masentuneen äidin kanssa kuukausia, ennen kuin sain lääkityksen. Nuoremmilla on ollut äiti, joka on jaksanut hoitaa heitä hyvin ja ihan aidosti vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.
Jos siltä tuntuu, niin ihan rohkeasti aloita lääkitys (lääkärin ohjeiden mukaan, tietysti). Lääkkeiden riskit ovat kuitenkin minimaalisia verrattuina äidin masennuksen vauvalle aiheuttamiin riskeihin.
olisi juuri tuo Sertralin. Voinen hyvin mielin käyttää? Lähinnä pelkään jotain tulevia vaikutuksia esim. myöhempään käytökseen (ts. vaikuttaisi jotenkin kehitykseen), mutta niitä ilmeisesti ei ole.
olisi juuri tuo Sertralin. Voinen hyvin mielin käyttää? Lähinnä pelkään jotain tulevia vaikutuksia esim. myöhempään käytökseen (ts. vaikuttaisi jotenkin kehitykseen), mutta niitä ilmeisesti ei ole.
Jos lääkäri kerran sulle on lääkettä määrännnyt, etköhän uskalla sitä ottaa. Kyseessä on kuitenkin ymmärtääkseni melko paljon käytetty ja tutkittu lääke.
Lääkkeen mahdollisista vaikutuksista lapsen myöhempään kehitykseen on tietysti paha sanoa mitään ehdottoman varmaa, kun ei voida tietää millainen vauvasta olisi tullut ilman äidin lääkitystä. Mutta toisaalta - kuten jo aiemmin on tullut todettua - myös äidin masennus vaikuttaa vauvaan ja varmasti negatiivisesti. Valitsisin, ja olen valinnutkin, siis sen pienemmän riskin. Omista lapsistani en ainakaan ole mitään huomannut, mutta enhän voi tietenkään tietää, millaisia heistä olisi ilman lääkitystäni tullut...
Itselleni kyseinen lääke on sopinut erinomaisesti: masennus helpotti nopeasti enkä huomannut mitään sivuvaikutuksia. Olen ollut lääkityksen ajan ihan "normaali" eli iloinen, surullinen, pirteä, väsynyt jne. aina sen mukaan, millainen tilanne kulloinkin on ollut. Lääke ei siis tehnyt minusta mitään turtaa tai tunteetonta, mutta jaksoin paljon paremmin vauva-ajan hormoonimyrskyt, uhmiksen kiukuttelun, huonot yöunet jne. Mulla siis ongelmana on ollut nimenomaan se, että hormoonit ovat sotkeneet muutenkin vähän sekaisin olevan serotoniini-aineenvaihdunnan. Mutta kun olen ehdottomasti halunnut lisää lapsia, lääkitys on ollut tavallaan ainut vaihtoehto.
Tsemppiä :)
Kysy lääkäriltäsi mielummin kuin AV-palstalta.
Hoitamaton masennus on vaarallinen.