Miten saada luokanopettajamies anomaan 5 päivää lomaa itselleen yllätysmatkaa varten?
En voi anoa miehelleni lomaa, hänen on tehtävä se itse. Loman saa, olen keskustellut jo rehtorinkin kanssa. Olisi vain keksittävä joku todella hyvä syy, että mies itse anoisi lomaa.
Lähdetään 15v häämatkalle.
Kommentit (72)
Musta ap toimii romanttisesti. Aivan mahtava yllätys ja eiköhän hän oman miehensä tunne. Tuskin järjestäisi noin isoa yllätystä, jos mies ei yllätyksistä pitäisi.
Mun lomasäästäminen voisi kestää hyvinkin 5v näillä menoilla.
AP, mäkin kysyisin reksiltä vielä että onko ok, että laitatte lomahakemuksen postiin sinä päivänä kun lähdette/edellisenä päivänä. Voithan tehdä niin, että jos vaikka lähdette torstaina aamupäivällä, niin keskiviikkoiltana jo lähdette "ravintolaan" jossa paljastat koko jutun ja lähdette yöpymään vielä johonkin mökkiin/hotelliin ennen matkaa.
Viikon lomaa varten? Lennätte omalla suihkukoneella Bermudalle, asutte loistohotellin sviitissä tai yksityisjahdilla?
Etkä voi miehelle sanoa, että ano viikon loma. Puhut työkavereille selkänsä takana. Säästät salaa.
Vaikutat aika epäluotettavalta.
Kaiken maailman narsisti-juttuja täällä selitellään. Oma on ongelmanne jos ette kestä yllätyksiä, että pitää aina kaikkea kontrolloida viimeiseen asti. Kyllä kai ap oman miehensä tuntee niin hyvin, että tietää miten tällaisen asian kanssa toimia.
Mutta itse asiaan, kysypä vielä rehtorilta onko mahdollista anoa virkavapaata tosiaan jälkikäteen, tai niinkuin joku ehdotti, että lomake odottaa kotona ja sillä hetkellä kun paljastat asian, niin mies täyttää lomakkeen ja postiin vaan ja te reissuun! :)
Ja rehtori varmaan kuitenkin hommaa sijaisen etukäteen kun kerran tietää asiasta.
Kauheen vaikea mielestäni on alkaa keksimään mitään uskottavia tekosyitä, mieluummin keskustele rehtorin kanssa asiasta.
28 vastas melkein samoin kuin minä! :)
t. 29
sanot, että olet leikkauksessa ja et voi liikkua ja tarvitsisit apua ja olisit vaan todella kiitollinen jos mies voisi olla tuon ajan kotona. Onko teillä vauvaa tai oletko hoitovapaalla, että et voi yhtään nousta hoitamaan lasta. Mikä leikkaus... olisiko tyrä?
Varannut vaikka romanttisen viikonlopun jossain hienossa hotellissa ja sitten toteatte, että teillä on 2 varausta samaan aikaan. Kumman suunnitelma toteutetaan?
ei sijaisia oteta, ei etenkään silloin, jos sijaistettava ei ole ajoissa anonut lomaa. Eli työkaverit tekee ilmaiseksi toisen työt - ja kiroilee!
Muutama selventävä asia: minulla on työ, josta en voi ottaa lomaa noin vain. En voi tehdä työtä etukäteen ja työt ovat kausittaisia. Pidempiä lomia meillä ei ole koskaan samaan aikaan. Tosin teen työni kotoa käsin, joten olemme mieheni 10 viikon kesäloman ajan myös "yhdessä". Olen vain tietokoneen äärellä monta tuntia päivästä. En voi järjestää omia lomiani itse. Lomat ovat silloin kun projektit ovat päättyneet.
Toinen syy matkan ajankohdalle: lapset eivät ikävöi niin paljon, kun heillä on tavallinen arki. Kesäloman aikana, kun on pelkkää aikaa, isän ja äidin ajatteleminen on paljon helpompaa koko ajan. Päivät kuluvat nopeammin, kun on rutiineja.
Olen säästänyt 5v kahdesta syystä: ettei mies huomaa yhtään mitään, meillä on yhteiset rahat. Ja toiseksi, tähän matkaan kuluu niin paljon rahaa, että aika on ollut tarpeen.
Mies on haaveillut tällaisesta matkasta niin kauan, kun olen hänet tuntenut. Ja tiedän, että mies rakastaa yllätyksiä. Ja tiedän, että hän reagoi tähän juuri sillä tavalla kuin ajattelen - ilahtuu. Ei todellakaan epäile epärehellisyyttä tai muita kamaluuksia.
Lähdemme toiselle puolelle maapalloa. Lähtö pe-iltana, paluu 10 päivän päästä maanantaiaamuna - suoraan töihin.
Voisin kysyä tuosta loma-anomuksen jättämisestä vasta tuolloin perjantaina rehtorilta. Se nyt kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta kaikkien leikkauksien tai Vilma-tätien 60v juhlien rinnalla..
ap
Olet kyllä äärettömän itsekäs ihminen. Miehesi menettää lähes 1/3 kuukausipalkasta (töihinmeni tuskin onnistuu, jos toiselta puolen maapalloa lentää kotiin), mutta sinä itse et voi joustaa lainkaan. Sinun työsi ja sinun projektisi, voi kamala sentään, eihän nyt ne voi joustaa!
Nythän ei miehesi järjestä omaa lomaansa itse vaan sinä teet sen, mieheltä salaa. Miehelläsi on vuodessa lomaa lähes 3 kuukautta, mutta sinä ei voi järjestää yhteistä matkaa silloin vaan vasta siten, että miehen työnantajan on annettava extraa tuon melkein 3 kk lisäksi. Oksettavaa omahyväisyyttä.
Vaikka miten miehesi tuosta ilahtuu niin miehen työyhteisö tulee muistamaan tapauksen todellisen tohvelisankarin häämatkana!
ei meillä täällä pääkaupungissa ainakaan.
Kyllä, mieheni menettää osan kuukausipalkastaan. Se on huomioitu säästöprojektissani. Ja kyllä, töihin mennään maanantaiaamuna yölennon jälkeen. Tunnen mieheni ja tiedän, että se onnistuu. On onnistunut aiemminkin, vähemmilläkin unilla.
Ei, en voi joustaa työssäni. Työni on sellaista, joka on tehtävä silloin kun töitä on. En lähde erittelemään töitäni sen enempää, koska tämän työn tekijöitä on Suomessa vähän. Kyse ei ole itsekkyydestä, todellakaan. Yhdessä on eletty jo 15v ja tämä sopii meille. Miehen työ luokanopettajana sattuu olemaan sellainen, ettei lomia voi ikinä järjestää itse. Ne ovat aina samaan aikaan. Omat lomani sattuvat olemaan pääsääntöisesti hiljaisina vuodenaikoina, jolloin kenelläkään muulla ei ole lomaa.
Mies ei ole koskaan pyytänyt omaa lomaa koulusta, siksi tämä ei nyt ole maailmoja kaatava pyyntö koulunkaan osalta. Monet opettajat ottavat ylimääräisiä lomia puolisoiden lomien aikaan.
Miksi työyhteisö pitäisi miestäni tohvelisankarina, kun tulee häämatkalta takaisin töihin? En käsitä. Miehellä on hyvä ja tiivis työyhteisö ja on kannustava. Pitävät sitä varmasti iloisena ja romanttisena eleenä - kuten aika moni tavallinen ihminen muutenkin. Tämä palsta on ihan ihmeellinen.
ap
sinulla taitaa viirata päässä pahemman kerran. Taidat olla todella kateellinen ap:n yllätyksellisyydestä ja romanttisesta eleestä.
Hei ap, minustakin tuo vaihtoehto, että perjantaina vasta mies hakisi lomaa, on hyvä idea. Leikkaus, vaikkakin pelkkä peräpukamien, on huonoin idea, mutta riippuu toki ihan miehestä että suuttuisiko valheesta. Oma mieheni ei, koska tietää että peräpukamaleikkaus tai polven tähystys on "pikkujuttu".
Hauskaa matkaa, vaikutat ihanalta ihmiseltä :)
Jos oikein ymmärsin, homma on tarkoitus siis hoitaa siten, että joku miehen kollega toimisi sijaisena oman työnsä ohella eli hänen vastuullaan olisi kaksi oppilasryhmää viikon ajan. Jos kyseisessä koulussa on tavallisen suuret oppilasryhmät, noin 50 - 60 oppilasta on viikon ajan yhden aikuisen vastuulla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tuon viikon aikana kumpikaan oppilasryhmä ei saa kunnollista opetusta. Lisäksi oppilasturvallisuus vaarantuu. Jos tämä ei tunnu ap:n mielestä yhtään ongelmalliselta, hän on todella itsekeskeinen ihminen. Eli ihan "vain" oppilaiden oikeuksien turvaamisen vuoksi ap:n olisi parasta järjestää matka syys-, joulu- tai kesäloman ajalle.
hän ei voi ohjeistaa sijaista. Lisäksi 10 päivää poissaoloa luokasta on tosi pitkä aika. Kyllä sinä aikana tehdään ihan takuulla muutakin kuin harjoitellaan jotain konserttia. Kukaan kollega ei ota mielellään tuollaista hommaa omien töiden lisäksi.
Minun mielestäni järjestely on omituinen, sillä vaimo sorkkii miehen töitä. Yllätykset ovat romanttisia, ei siinä mitään. Mutta en sekoittaisi nyt miehen työkuvioita sen takia.
On ihan äärettömän yleistä, että opettajat tuuraavat toisiaan ihan koko ajan. "Opettavat" kahta luokkaa samaan aikaan. Opettajat käyvät todella usein erilaisissa koulutuksissa ja seminaareissa, pitävät omia lomia, käyvät lääkäreissä, hoitamassa pankkiasioita jne. kouluaikana. Jotkut jopa sairastuvat kouluaikana, härreguud.
Viikon etukäteen tiedostettu poissaolo voidaan myös hoitaa ihan kollegapohjaisesti, varsinkin juuri tuollaiset juhlaharjoitukset. Vastavuoroisuus on hyve, opettajat paikkailevat toistensa poissaoloja kun tietävät tarvitsevansa kuitenkin joskus itse palvelusta.
Ottakaa nyt herne pois nenästä, olette kuitenkin vain kateellisia! Oppilasturvallisuus mai ääs!! Olen ollut itsekeskeinen miljoona kertaa ja aion vastedes ollakin.
T. Yksi luokanopettaja
Ja P.s. AP:lle ja miehelle loistavaa ja ihanaa 15v häämatkaa! Olisin ihan fiiliksissä mukana, jos meillä järkättäisiin salaa opettajien kesken suunnitelmia jonkun kollegan yllättämiseksi.
Pakko myöntää, että minä en olisi. Siis olisi kyllä ihana lähteä miehen kanssa kahdeksi viikoksi maailman toiselle puolelle. Mutta minä haluaisin yhdessä suunnitella matkan ja valita kohteen. Olisi kamalaa olla kuin joku tahdoton heittopussi, sitä olisi parisuhteen objekti ei subjekti ;-).
Lapsillekin olisi kamalaa jäädä kahdeksi viikoksi ilman vanhempia ilman mitään ennakkovaroitusta.
Tuli mieleen kun, joskus amerikkalaisissa tv-ohjelmissa mies yllättää ostamalla vaimolleen /morsiammelleen talon. Minusta se on ajatuksena aivan yhtä kamalaa. Joutua asumaan talossa jota ei ole saanut olla yhdessä valikoimassa.
kuin matka. Koulutuksia ja seminaareja ei yhdelle opettajalle osu 2 vrk enemmän lukuvuodessa, joten ehkä ihan vähän liiotellaan nyt tuossa sijaistamisessa.
Minusta olisi kamalaa, jos mieheni hakisi puolestani lomaa ja rehtori täysin laittomasti menisi loman myöntämään. Voisi olla, että menisin kouluun joka tapauksessa, oli lomaa myönnetty tai ei. Palkanmaksua ei saa keskeyttää, jos en itse lomaa hae.
Ihan mun matikan mukaan jos lähtee pe-ilta, niin edessä on oppilailta vapaa viikonloppu. Koulua käydään meilläpäin vain ma-pe. Ja opehan palaa seuraavan viikonlopun jälkeen ma suoraan kouluun.
Eli 5 vaivaista päivää pois koulusta. Kauheeta :D
Kyllä, mieheni menettää osan kuukausipalkastaan. Se on huomioitu säästöprojektissani. Ja kyllä, töihin mennään maanantaiaamuna yölennon jälkeen. Tunnen mieheni ja tiedän, että se onnistuu. On onnistunut aiemminkin, vähemmilläkin unilla. Ei, en voi joustaa työssäni. Työni on sellaista, joka on tehtävä silloin kun töitä on. En lähde erittelemään töitäni sen enempää, koska tämän työn tekijöitä on Suomessa vähän. Kyse ei ole itsekkyydestä, todellakaan. Yhdessä on eletty jo 15v ja tämä sopii meille. Miehen työ luokanopettajana sattuu olemaan sellainen, ettei lomia voi ikinä järjestää itse. Ne ovat aina samaan aikaan. Omat lomani sattuvat olemaan pääsääntöisesti hiljaisina vuodenaikoina, jolloin kenelläkään muulla ei ole lomaa. Mies ei ole koskaan pyytänyt omaa lomaa koulusta, siksi tämä ei nyt ole maailmoja kaatava pyyntö koulunkaan osalta. Monet opettajat ottavat ylimääräisiä lomia puolisoiden lomien aikaan. Miksi työyhteisö pitäisi miestäni tohvelisankarina, kun tulee häämatkalta takaisin töihin? En käsitä. Miehellä on hyvä ja tiivis työyhteisö ja on kannustava. Pitävät sitä varmasti iloisena ja romanttisena eleenä - kuten aika moni tavallinen ihminen muutenkin. Tämä palsta on ihan ihmeellinen. ap
Sehän on ystävällistä.
Töihin mennään maanantaiaamuna yölennon jälkeen eli mies menee sinne nukkumaan, ei taida olla kaksinen opetustoimenhaltija hänkään.
Tunnet miehesi, mutta et kykene miehelle kertomaan matkasta. Entä jos mies näkee asian samoin kuin me muutkin eli hän on sinun sätkynukkesi ja joutuu tanssimaan sitä, mitä sinä määräät? Ehkä hän huomaa, että tämä matka tehdään täysin sinun ehdoillasi, hän on pelkkä sivuosan esittäjä.
Mutta ihan kivaa matkaa, minä en nössömiestä katsoisi päivääkään.
Ihan mun matikan mukaan jos lähtee pe-ilta, niin edessä on oppilailta vapaa viikonloppu. Koulua käydään meilläpäin vain ma-pe. Ja opehan palaa seuraavan viikonlopun jälkeen ma suoraan kouluun. Eli 5 vaivaista päivää pois koulusta. Kauheeta :D
niin hääpäivän sijaan voisi edessä olla perheterapia. Kamala ajatella, että puoliso tekisi minun työyhteisössäni tuollaista, sopisi lomia ja sijaisuuksia tietämättäni. Kokisin olevani narsistin sätkynukke, tahdoton ja vailla oikeutta määrätä itsestään.
Todella kammottava ajatus. Ei se matka vaan tapa, jolla hoidat miehen puolesta hänen asioitaan, kuin mies olisi holhouksessa.