Kangasalle vai Kangasalalle?
Kommentit (59)
Paikalliset eivät sano 'kangasalalainen' vaan 'kangasalustalainen'. Näin siis ainakin vanhempien kangasalustalaisten keskuudessa.
Eikä sano! Ainakaan en ole koskaan kuullut, vaikka olen ikäni seudulla asunut!!!
Oon itekkin siältä kotosi ja aivan taatusti oon Kangasalustalaine.
En kans ole koskaan kuullut tuota yllä mainittua, ei siis ole mikään laaja vanhemmankaan väen perintösana.
Ehkä kyse on jonkun perheen / suvun tai pienen kylän nimitys. Ei missään nimessä yleinen.
t.Siellä myös tovin jos toisenkin jo asunut
Oulaistelainen. Niin typerältä kuin se kuulostaakin...
t. Kangasalalainen täältä Kangasalta. Asunut Kangasalla jo seitkytluvulta.
Kaikkee sitä kuulee...
'kangasalalainen' vaan 'kangasalustalainen'. Näin siis ainakin vanhempien kangasalustalaisten keskuudessa.
Kyllä kangasalalaiset on kangasalalaisia omastakin mielestään. Kangasalusta on kuule ihan jotain muuta.
joku yksi perhekunta käyttää itsestään hullua, itsekeksimäänsä nimitystä, mutta OIKEA versio on kyllä
KANGASALALAINEN!
Toinen hankala on Kempele. Ollaan Kempeleessä eikä Kempeleellä.
'kangasalalainen' vaan 'kangasalustalainen'. Näin siis ainakin vanhempien kangasalustalaisten keskuudessa.
Sieltä oleva on Kuhmoisista, ja siis kuhmoslainen.
Eli Oulaisista ollaan ja oulaslaisia.
Miten Kangasala lausutaan äänellä, siis kangas-ala vai kanga-sala?
Mindfuck kun ikäni asunut Kangasalan naapurissa ja vasta tämän ketjun myötä tajusin nimen tulevan sanoista kangas ja ala....
Vanha ketju mutta ihan "pakko" kommentoida.
Paikan nimi on KangasALA, miten sen "oikea" taivutus voisi olla KangasaAlla? Mihin nimestä katoaa ALA ja korvautuu pelkällä yhdellä A-kirjaimella???
Oikein olisi liittää nimen perään vain lla-liite jolloin taivutus olisi oikein eli KangasALAlla.
KangasALAlla on VatiALA emmehän me tätäkään taivuteta VatiAssa vaan Vetoamassa.
Kangasalan väärä taivuttaminen saattaa johtua väärästä tavutuksesta jonka kuulee lähes aina Kangasalalaistenkin puheessa, tavutetaan Kanga-sala kun oikein olisi Kan-gas-a-la.
Että näin.
Se on Kangasala ja mennään Kangasalle. Sanotaan Kan-ga-sa-la. Näin rautalangasta väännettynä.
Kielikylpy kirjoitti:
Vanha ketju mutta ihan "pakko" kommentoida.
Paikan nimi on KangasALA, miten sen "oikea" taivutus voisi olla KangasaAlla? Mihin nimestä katoaa ALA ja korvautuu pelkällä yhdellä A-kirjaimella???
Oikein olisi liittää nimen perään vain lla-liite jolloin taivutus olisi oikein eli KangasALAlla.
KangasALAlla on VatiALA emmehän me tätäkään taivuteta VatiAssa vaan Vetoamassa.
Kangasalan väärä taivuttaminen saattaa johtua väärästä tavutuksesta jonka kuulee lähes aina Kangasalalaistenkin puheessa, tavutetaan Kanga-sala kun oikein olisi Kan-gas-a-la.
Että näin.
Typon korjaus:
"Paikan nimi on KangasALA, miten sen "oikea" taivutus voisi olla KangasAlla? Mihin nimestä katoaa ALA ja korvautuu pelkällä yhdellä A-kirjaimella???"
Sommardag inom textilbranschen