Kyllä kauhistutti rannalla!
Siellä oli paljon lapsia ja muutama tavallinen pariskunta enkä niin tarkkaan katsellut koska huomioni kiinnitti kaksi... ...naista. En edes tiedä miten kuvailla heitä! Siinä he puun varjossa istuivat, olimme lasteni kanssa rannalla varmaan kaksi tuntia, ja he eivät taatusti edes liikahtaneet!
Oli heilläkin lapsia ja suurin osa ihan normaalipainoisia, mutta nämä mammat... He eivät olleet vain isoja, eivät vain ylipainoisia, vaan jotain paljon pahempaa! He olivat.... En ole koskaan nähnyt livenä niin lihavia ihmisiä.
Kommentit (35)
Mutta tietysti jos lapsen äiti/isä tuijottaa lihavaa ihmistä suu auki, niin....
Etkö oikeasti ole nähnyt todella lihavia ihmisiä koskaan, edes telkkarista? Onhan sitä tullut vaikka mitä dokkareita.
En tiedä, mutta tuli jotenkin typerä kuva ap:sta. Jotenkin lapsellinen kun kyselet että mitä sitten kun lapsi alkaa kyselemään, vastaanko että tykkää liikaa pullasta!?
Vitustako sinä tiedät millä ruoalla on itsensä lihottanut tai tykkääkö edes pullasta.
Joo ja itse en ole lihava, jos joku meinasi käyttää sitä "aseena".
eikä kuulu tietää mitä on laihduttaminen ja painon tarkkailu.
Lapselle opetetaan terveellistä elämää mallin kautta ja kertomalla mitä ruokia on hyvä syödä ja mitä sitten vähän harvemmin.
Oikeasti painon tarkkailu lasten edessä aiheuttaa jossakin vaiheessa myös lapselle tarpeen tarkkailla painoaan, vaikkei siihen syytä olisi, eli syntyy syömishäiriö äidin opettamaan mallin myötä.
On oikeasti karmaisevaa nähdä päiväkoti-ikäisten miettivän että ottavat vain todella, todella pienen palan kakkua etteivät liho ja muuta ei voi sitten syödä, esim synttäreillä.
Suvaitsevaisuus opetetaan sillä ettei asioista tehdä numeroa.
ihme aloitus taas....varmaan meni koko rannalla oloaika siihen tuijotteluun...ei tarvi ihmetellä mistä tulevat kiusaajat jotka kiusaavat ihmisiä erinlaisuuden takia .Ap kasvattaa paria sellaista jotka sairastavat vielä anoreksiaa.....
Sanotaanko nyt vaikka näin, että meidänkin perheessä puhutaan lapsille siitä, miten täytyy syödä terveellisesti jne. Minusta se kuuluu ihan osana kasvatusta - puhummehan me siitäkin, miten urheilu on mukavaa ja kannattavaa.
Olen myös itse tarkka siitä, mitä syön jne. mutta 5,5v. tai 3,5v. lapseni eivät ikinä ihmettelisi ääneen, jos joku on lihava, tai muuten erilainen.
Siellä oli paljon lapsia ja muutama tavallinen pariskunta enkä niin tarkkaan katsellut koska huomioni kiinnitti kaksi... ...naista. En edes tiedä miten kuvailla heitä! Siinä he puun varjossa istuivat, olimme lasteni kanssa rannalla varmaan kaksi tuntia, ja he eivät taatusti edes liikahtaneet! Oli heilläkin lapsia ja suurin osa ihan normaalipainoisia, mutta nämä mammat... He eivät olleet vain isoja, eivät vain ylipainoisia, vaan jotain paljon pahempaa! He olivat.... En ole koskaan nähnyt livenä niin lihavia ihmisiä.
näin sunnuntaina sellaisen läskin, jolla oli maha valunu polviin! sellainen läskipallo oli se maha.
jos lapsi kysyy, miksi joku on pieni, suuri, lihava, laiha, vaaleanpunainen, tatuoitu, musta, ruskea, punainen, keltainen, sinertävä, pystytukkainen, isokorvainen, kalju jne. niin voi vastata, että ihmisiä on monenlaisia eikä ole kahta täysin samanlaista.
sitten on vaan syönyt liikaa. Kaikki ovat erilaisia, se on itsestäänselvyys, ei mikään vastaus.
että ihmisiä on eri kokoisia ja eri värisiä. Kaikki ihmiset eivät vain ole samanlaisia. Ei siitä sen vaikeampaa tarvitse tehdä. Ethän sinä varmastikaan käy pyörätuolissa olevalta kysymässä, mistä syystä hän pyörätuolissa on, kun lapsi kysyy, miksi.
Mutta edelleen kuten sanoin niin varmasti lapseni tietävät kysellessään että mistä ylipaino johtuu, johtuen ihan siitä että itse olen tarkka painostani. Ja uskon heidän ennemminkin kysyvän että miksi tuo on niin lihava? Ihan siis että miksi. Ja eihän siihen riitä vastaukseksi että ihmiset ovat erikokoisia, kun lapsi jo tietää että siihen pystyy itse vaikuttamaan ja lähinnä haluaa tietää että miksei se lihava ihminen tee asialle mitään. On hankala vastata kysymykseen, johon itsekin usein miettii vastausta... Ja meidän talossa kasvanut lapsi tulee varmasti tietämään että siihen kuntoon ei synnytä vaan sille voi tehdä jotain. Ehkä sitten sanon että vaikka äiti pitää hoikkuutta mukavampana vaihtoehtona, jostakusta on kivempi olla sellainen? No kuten sanoin, onneksi ei vielä olla siinä vaiheessa että pitäisi vastailla näihin kysymyksiin, jotka tiedän ihan varmasti jossain vaiheessa vastaan tulevan... t.ap
et OIKEASTI voi tietää sitä syytä ellet itse ko. henkilöltä sitä kysy! Ainoastaan tiedät, että kulutus on ollut pienempi kuin energiansaanti.
Nii miksi otat siitä ongelman itsellesi?
meilläkin lapset (ainakin 6 v) tuijottaa tosi lihavia ihmisiä. Miehen kanssa ei koskaan tuijoteta erikoisen näköisiä ihmisiä, eikä puhuta heistä lasten kuullen. Ollaan oltu tosi tarkkana siitä. Ei myöskään puhuta painontarkkailusta, mutta toki ollaan puhuttu lapsille terveellisistä elämäntavoista. Samalla tavalla tuijottavat pyörätuolissa istujaa, sokeaa kepin tai opaskoiran kanssa kävelijää tms. Tämä siksi, että lapset näkevät sellaista harvemmin ja ovat tietenkin uteliaan kiinnostuneita. Tummaihoisiakin tuijottivat joskus, kun nähtiin tummaihoisia niin harvoin. Tänään 6 v meni mummin kanssa bussilla ja kertoi mulle myöhemmin, että kuski oli tummaihoinen. Eli kiinnitti siihen kuitenkin huomiota, vaikka suuri osa (ei suurin osa) tämän alueen bussikuskeista on tummaihoisia.
Mutta edelleen kuten sanoin niin varmasti lapseni tietävät kysellessään että mistä ylipaino johtuu, johtuen ihan siitä että itse olen tarkka painostani.
... Ja meidän talossa kasvanut lapsi tulee varmasti tietämään että siihen kuntoon ei synnytä vaan sille voi tehdä jotain. Ehkä sitten sanon että vaikka äiti pitää hoikkuutta mukavampana vaihtoehtona, jostakusta on kivempi olla sellainen? No kuten sanoin, onneksi ei vielä olla siinä vaiheessa että pitäisi vastailla näihin kysymyksiin, jotka tiedän ihan varmasti jossain vaiheessa vastaan tulevan... t.ap
Varo miten olet asian kanssa, ettei lapsistasi tule mitään syömishäiriösiä. Se voi vaikuttaa negatiivisesti, jos teet painosta (ylipäätään, en nyt tarkoita sitä läskiyttä) numeron! Lihavuus voi olla myös psykologista. "syy" voi olla vaikka se, että äiti on pienenä koko ajan jankuttanut kuinka pitää olla laiha ja pitää olla laiha.
Hyvä on opettaa terveelliseen elämään, mutta kohtuudella!
ja alkaa syödä siihen masennukseen. Ja siitä tulee Lihava.
Mites sen selität sitten kaikille, että sun lapsi on lihava.
Tai jos sille puhkeaa astma ja tarvitsee kortisoonilääkityksen siihen ja turpoaa sen takia.
Miten selität sen lapselle, että sää nyt oot lihava ja inhottava ja on oikein, että kaikki sua osoittaa sormella ja kiusaa koulussa.
Useasti muuten nämä asiat kolahtaa omaan nilkkaan jossain vaiheessa elämää. Joten niitä aikoja odotellessa alahan miettiä selityksiä lapsillesi.
Kyllä lapsille pitää myös opettaa että tuijottaminen on epäkohteliasta.Tottakai pieni ihminen katsoo erinäköistä/kokoista mutta tuijottamaan ei tarvitse jäädä.Ja se kuinka vanhemmat asian selittää ratkaisee paljon.Omat katsovat myös mutta itse olen töissä kehitysvammaisten kanssa ja lapseni tietävät että kaikki eivät ole samannäköisiä tai osaa kävellä tai puhua.Tottahan hekin kyselevät,mutta kun vastauksen saatuaa asia on selvä
ja painoindekseistä että tuon ikäiset kiinostuvat muiden ihmisten painosta ja alkavat kysellä miten se syö ja mitä se syö!! SAIRASTA!!
Meillä ainakin lapset UIVAT JA LEIKKIVÄT rannalla eivätkä kysele/ole kiinostuneita muiden ihmisten painoindekseistä ja ruokailutottumuksista ja miten ihminen pystyy niihin vaikuttamaan. Ja meidän talossa kasvaneen lapsen ei tarvitse koskaan ihmetellä, kysellä erikokoisten ihmisten painoista. Se ei yksinkertaisesti kiinosta ketään ja kuulu meille!
Sorry mun mielestä sä kasvatat SAIRAITA lapsia. Relaa vähän ämmä!
lapset kiinnittävät huomiota erilaisuuteen. Ei meilläkään olla ikinä taivasteltu kenenkään lihavuutta tai poikkeavuutta, mutta niinpä vaan 4v tuijotti lihavaa naista uimalassa ja kysyi mummiltaan miksi tuo täti on noin lihava (tai saattoi käyttää sanaa pullukka).
On tietysti meidän kasvattajien vastuulla kertoa lapselle, ettei ole kohteliasta tuijottaa tai kysellä miksi joku ihminen on sellainen kuin on ja että ihmisiä on erilaisia.
Mitä jos ap:kin kokeilisi vaihteen vuoksi näyttää lapsille hyvää esimerkkiä tämän suhteen :)
mä oon ap:n kanssa samoilla linjoilla kyllä.
Siis mistä sä tiedät että kaikki isot ihmiset on syöneet ittensä sellaisiksi?Kyseessä voi olla sairaus ja toisekseen sun ei tartte opettaa lapsille koko lihava sanaa,se on äärettömän epäkohtelias sana!
Ja lasten kuullenhan sitä omaa painoansa kannattaa kauhistella ja miettiä,ei elämä mikä vatipää!!!
Kannattaisi kattoa peiliin ja jatkaa elämäänsä siellä pumpulissa!