Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstaklassikko: Miksi velli on niin kamala ruoka?

Vierailija
06.07.2010 |

Annos puuroa on hyvä ja annos velliä on rikos ihmiskuntaa vastaan, miksi?

Selittäkää vellinvihaajat

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllä ei ole niin rankkaa, kuin pullon lämmittäminen. Muutenkin imettäessä jaksaa yöheräilyjä paremmin, hormonaalista.

Vierailija
22/53 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittäkö, että teidän lapset muistavat, miltä jokin ruoka, jonka saivat 4kuisena maistui;-)

Kyllä ne joi velliä pullosta 2-3 vuotiaaksi.

Jos nyt välttämättä haluat, niin voithan juottaa 2-3 vuotiaille pullosta velliä. On minusta hassua, mutta en nyt siihen puutu. MUTTA se, että sinun 2-3vee tykkää juoda velliä pullosta EI tarkoita, että velli olisi jotenkin tarpeellista tai välttämätöntä vauvalle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei täytä mahaa. Tai ainakaan pidä nälkää.

Vierailija
24/53 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kun syödään vellejä aamusta iltaan, koko perhe...;)

Löysiltä:)

Vierailija
25/53 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mitä pahaa siinä on, jos vauva vellin voimin nukkuu muutaman tunnin pidempään kuin aikaisemmin? Onko vauvalle jotenkin hyväksi heräillä parin tunnin välein syömään?

Vierailija
26/53 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asiassa haittaa vauvaa, vaan äitiä. Ja tietty rajansa kaikella. Mutta enemmän on siitä kyse, että vellillä yritetään pidentää niitä unia, vaikka en ymmärrä miksi, koska siinä ei ole enempää sisältöä, kuin korvikkeessa. Korvikkeen ongelma on, että se on aina samanlaista, siis yhtä tujua, kun taas äidinmaidon koostumus vaihtelee. Vauvat syövät rintaa myös eri tiheydellä, tankkaavat usein iltaisin, nukkuvat pidemmän pätkän ja heräilevät sitten aamuyöstä tiheämmin syömään. Se on luonnollinen rytmi. Pullosta kun ruokkii, niin on varmaan pienempi kynnys siirtyä velliin. Uskon, että on enempi muusta kiinni, kuin siitä mitä pullossa on. Eikö se vauva muka nuku tarpeeksi pitkään korvikkeella? Mikä on äidin mielestä tarpeeksi pitkään? Ja auttaisko ehkä kuitenkin läheisyyden tankkaaminen paremmin? Mä en myöskään ymmärrä, miksi toiset lääkärit kehottavat aloittamaan kiinteitä aikaisin, jos paino ei nouse tarpeeksi. Aika monta porkkanaa saa syödä, että niillä lihoo. Tiheämpi imetys/syöttäminen ja hieman pidempi seuranta voisi olla tehokkaampaa.

Vierailija
27/53 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen imettänyt lapsia pitkään eli maito on tullut rinnasta ja viljat sitten puurona.

Mun mielestä teollinen velli on ihan lastenruokateollisuuden luoma tarve.

Vierailija
28/53 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin menon takia. Helpotti heti, tuskin halusi nähdäkään tissiä sen jälkeen. Olisiko öisin heräillyt viikon-pari fiilistelemään kerran tissille, sitten jäi sekin pois.

Vierailija
29/53 |
06.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syö 7kk vauva puuroa ja juo velliä pullosta ja vielä tissiäkin saa... kamala tapaus kaiketi... ja kaikki tuo illan aikana ;) ennen nukkumaanmenoa...

Vierailija
30/53 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotias on riippuvainen vellistä. Haluaa vellin aamulla ja illalla ja joisi enemmänkin jos annettaisiin. Juo siis pillillä, ei ole koskaan suostunut pulloa juomaan.

Vellittely alkoi sen jälkeen kun hänen ollessaan 10-kuinen jouduin imetyksen lopettamaan.

Kertokaapas viisaammat pitäisikö minun kieltää vellit, saako hän jotain sellaista niistä mitä ei pitäisi? Tavallista rasvatonta maitoa hän kyllä juo muuten ruualla yms.

Vierailija
31/53 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotias on riippuvainen vellistä. Haluaa vellin aamulla ja illalla ja joisi enemmänkin jos annettaisiin. Juo siis pillillä, ei ole koskaan suostunut pulloa juomaan. Vellittely alkoi sen jälkeen kun hänen ollessaan 10-kuinen jouduin imetyksen lopettamaan. Kertokaapas viisaammat pitäisikö minun kieltää vellit, saako hän jotain sellaista niistä mitä ei pitäisi? Tavallista rasvatonta maitoa hän kyllä juo muuten ruualla yms.

Vierailija
32/53 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärtänyt kommenttiasi, mitä väliä sillä on juoko pillillä vai syökö lusikalla?

Samaa ainettahan sinne mahaan menee...

Vierailija
33/53 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksanut lukea ketjua, mutta kerron mielipiteeni. Neuvolasta suosittelivat velliä, koska on kuulemma helppo tapa totutella viljoihin ja vauva nukkuu yön paremmin. No meidän vauva ei nukkunut yhtään paremmin, vaan heräsi kolmen tunnin kuluttua nälkäisenä. Puurosta vauva nukkuu kokoyön. Vauvat ovat yksilöllisiä, joten toisilla toimii velli ja toisilla puuro.

Vierailija
34/53 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKILLA ei tule sitä OIKEAA ravintoa, eli TISSImaitoa, vaikka kuinka yrittäisi. Oletko kenties niin TYHMÄ, ettet voi käsittää tätä tosiasiaa????????????????????????

Vierailija
35/53 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta vellin antaminen ei ole mitenkään kamalaa. Itse en vain ole kokenut tarpeellliseksi sitä koskaan lapselleni antaa. Lapselleni riitti hyvin maito puolen vuoden ikään asti jonka jälkeen aloin antamaan puuroa. Heti kun lapsi alkoi saada puuroa massuun, alkoi hän myös nukkumaan koko yön ilman yösyöttöjä. Miksi siis olisin antanut velliä?

Vierailija
36/53 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärtänyt kommenttiasi, mitä väliä sillä on juoko pillillä vai syökö lusikalla? Samaa ainettahan sinne mahaan menee...

isojen lasten kohdalla se on vaan jotenkin hassun tuntuista, eihän me aikusetkaan imetä sitä velliä, jos sellaista on iltapalana.

Vierailija
37/53 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin korvikevauvalle. Esikoisen imetys ei onnistunut kauaa, mikä oli monien asioiden summa. 4kk iästä aloin antamaan korvikkeen lisäksi velliä aamuisin ja iltaisin. Tämän ikäiselle ei kai saisi vielä puuroa antaa, mutta velliä kyllä (joka muuten luetaan maitoihin ainakin neuvolan osalta). Velliä siksi, että ensinnäkin se pysyi paljon pulauttelevan vauvan sisällä huomattavasti paremmin. Ja toiseksi siksi, että vauva nautti siitä ihan intopiukkana! Ja tämän tosiaan näki. Maidon veti hiukka "pakolla", mutta vellipullon kun sai, niin silmät kiepsahti nautinnosta ylöspäin ja muksu vetäisi pullon tyhjiin ihan posket lontollaan :D Allergioita ei ole mitään.

Seuraavilla onkin osaimetys onnistunut ja maito kelvannut hyvin, joten vellille ei ole ollut vastaavaa tarvetta, vaan puuron maistelut aloitettu 5kk iässä. Ja maisteluahan se tosiaan on pitkään, joten ei voi ihan heti verrata sen 2dl vellipullon vetäisemiseen.

Ja meillä muuten eniten ja pisimpään rintamaitoa saanut on ainoa, jolla on allergiatestit varattu syksylle. Siitepöly- ja hyttysallergia on jo ja muita selvitellään. Hieman ironista kenties...

Vierailija
38/53 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva pärjää pelkälä rintamaidolla ja näin kuuluu ollakin. Sitten kun on kiinteiden aika, niin siirryn suoraan puuroon, jonka rakenne on pureskelulle ja suun motoriikan kehittymiselle paljon parempi. Toki alkuvaiheessa hiutaleita täytyy hiukan soseuttaa. Velliä en ole lapsilleni antanut koskaan. Tuo yöunien pidentäminen vellin avulla ei mielestäni ole hyvä peruste sen antamiselle. Jos lapsella on nälkä yöllä, silloin imetetään tai annetaan maito pullosta. Yöunine pidentämisen tarve lähtee yleensä poikkeuksetta äidistä, joka ei halua nousta imettämään montaa kertaa yössä. Yösyöminen kestää aikansa, se pitäisi vain jaksaa äidinkin.

Nää on näitä teidän superäitien viestejä, jotka itseänne säästämättä uhraatte itsenne lapsenne hyväksi ja teette sen onnellisena ja hymyillen. Sitten on meitä, jotka ei olla selviydytty äitiydestä yhtä upeasti. Meitä joiden on ollut pakko miettiä omia yöuniamme jopa lastemme kustannuksella, jotta lapsellamme olisi äiti vielä ensimmäisen puoeln vuoden jälkeenkin. ÄIDIN TÄRKEIN VELVOLLISUUS ON HUOLEHTIA OMASTA JAKSAMISESTAAN, jOTTA JAKSAA OLLA HYVÄ ÄITI LAPSILLEEN. Jos siinä auttaa vellin pidentämät yö unet, niin hyvä niin!

Vierailija
39/53 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä puhuttinkin vauvojen tuttipullovelleistä.

Mulle tuli vaan nostalgisesti mieleen lapsuuden mannavelli. Jota siis ihan itte lusikoin naamariini ilolla:)

Vierailija
40/53 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en ole halunnut juottaa oman maitoni lisäksi vauvalle korviketta, mutta olen halunnut että vauvalle tulee rutiini juoda pullosta. Omaa maitoa ei ole riittänyt pumpattavaksi. Tarjoamalla velliä olen varmistanut että vauva ei hyljeksi pulloa kun minulla on pakottava meno. Tietysti tämä vellin tarjoaminen on aloitettu vasta 4kk ikäisenä (maissivelli) mutta on ajanut asiansa. Vesipullo ei muuten toimi samalla tavalla. Vauvamme on rutinoitunut siihen että iltaisin tulee puuro + velli, äidinmaitoa muulloin. Näin minun ei tarvitse aina olla paikalla kun lapsi menee nukkumaan, vaan myös isä on voinut nukuttaa vauvan.

Suosittelenkin lämpimästi velliä kaikille!