Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö lapsi pakottaa syömään?

Vierailija
05.07.2010 |

10v. ei söisi päivässä kuin yhden aterian jos saisi itse päättää.

Aamupalan olen aina pakottanut, vähintään hedelmä pitää syödä ennen ku saa lähteä mihinkään. Lämpimän ruuan syö ilman pakottamista.

Iltapalan syö kun patistan.

Miten toimisitte? Antaisitko olla syömättä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho ei oikein pärjää, jos ei saa tarpeeksi rakennusaineita. Aivot, lihakset, luut sun muut ottavat tuossa vaiheessa kovan spurtin ja lisäksi koulussa vaatimukset kasvavat koko ajan. Ihan jo senkin takia pitäisi huolehtia, että lapsi saa riittävästi soveliasta ravintoa kupuunsa.

Patista tarvittaessa, mutta älä suoranaisesti pakota. Koittakaa pitää ruokailutilanteet nautinnollisina, syökää aamu- ja iltapalakin yhdessä jos mahdollista. Tehkää yhdessä iltaisin esim. peltileipää, että lapsi pääsee kiinni ruuanlaiton maailmaan ja saa itse vaikuttaa siihen, mitä lautaselle tulee.

Vierailija
2/5 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako sen jälkeen ruoka maistua? Muuttuuko äreäksi ja väsyneeksi, jaksaako touhuta?

Antaisin ainakin monivitamiinivalmistetta (esim. Sanasol) lapselle ja ehkä jotain proteiinipatukoita tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa terveellinen aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala, mutta ei yhtään mitään naposteltavaa. Lapsi saa itse päättää, syökö aterioilla ja miten paljon. Väliaikoina ei saa syödä mitään ja juotavaksikin vain vettä.

Vierailija
4/5 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvottele hänen kanssaan mitä ruokaa laitetaan. Yleensä alkaa maistua paremmin kun pääsee itse vaikuttamaan ja tekemään.

Vierailija
5/5 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä mun mielestä voi vaatia, että joka aterialla on tultava pöydän ääreen, istuttava omalle paikalleen ja laitettava jotain suuhunsa.

Tuon ikäiselle nyt jo pystyy perustelemaan ja etsimään vaikka luettavaksi sopivaa tietoa siitä, mitä on terveellinen ja normaali syöminen.

Ja siihen, millaisia perusteluja lapselle annetaan, vaikuttaa tietenkin se, että minkä vuoksi lapsi vastustaa syömistä. Onko syynä ruuan maku, rakenne, kaveriporukan muotivillitys, vääristynyt omakuva (halu laihduttaa), huomion hakeminen, vai mikä.