Jos olisi pakko valita, kumpi; Nea vai Neea?
Ja oikeasti, nyt ei kysytä eikä olla kiinnostuneita siitä, kuinka kauheita nimiä molemmat on tai miten Meea tai Nella tai Milli tai Mölli tai Nicopetteri tai Janiella olisi parempi. Mitään näistä en ole antamassa nyt nimeksi kenellekään, kunhan kysyn. :)
Kommentit (21)
Mä tykkään, että Suomessa nimi sanotaan kuten kirjoitetaan
Yhtään Neeaa en tunne. Laittaisin Nea.
Onhan näitä suomessa muitakin, Pia, Mia, Kia, Tia...
Näin minä sen kirjoittaisin tietämättä "oikeaa" kirjoitusasua.
Nea, jos tahtoisin lasta kutsuttavan Neaksi ja Neea, jos tahtoisin lasta kutsuttavan Neeaksi. Minusta kyseessä on kaksi eri nimeä, jotka myös kuuluisi lausua eri tavalla. Itse tykkään enemmän Neeasta.
Suomalaisen kirjoitussäänön mukaan.
Neea on myös maan läheisempi ja enemmän aikuisen naisen nimi, eikä tarvitse selitellä miten kirjoitetaan tai lausutaan. Tuo yhdellä E:llä kun voidaan lausua kahdella tapaa, vanhempien oikuista riippuen.
Tuo kirjoitusasulla kikkailu (Nea) on enemmän lähiöprinsessojen juttuja.
Sopi mielestäni paremmin kun sukunimi on ruotsinkielinen. Jotenkin vierastan ylipäänsä tuota nimeä kahdella e:llä kirjoitettuna. Lienee vain tottumiskysymys.
Jos äännetään nea, yhdellä e:llä, niin sitten Nea. Jos äännetään neea, kahdella e:llä, niin sitten Neea. Simppeliä.
Itsekin olen sitä mieltä, että kun kerran sanotaan kahdella e:llä, kirjoitetaan myös. Ja tämä oli kriteeri lähes kymmenen vuotta sitten, kun valitsin lapselleni nimeä, enkä silloin tuntenut enkä tiennyt ainoatakaan Neaa enkä Neeaa.
t. ap
Neean äiti :)
Niinhän niitä on muitakin ja poikkeuksetta lausun Miat, Tiat ja Piat juuri niin kuin kirjoitetaan, ellei nimen kantaja toisin korjaa
Sanottaisiin tietysti yhdellä E:llä.
Se on jotenkin sellainen rehti ja suora.
elätte elämänne siellä takahikiällä ja lapsenne myös
Mutta ehkä kuitenkin Nea. Onkohan nimi alunpitäen johdettu nimestä Linnea?
Minäkin sanon Nean Nea ja Neean taas pitkällä eellä.
On paljon nätimmän näköinen. Itselläni on Mia niminen tyttö :)
haluat että sanotaan nea
niin silloin Nea
jos haluat et sanotaan neea
niin silloin Neea
suomen kieli on helppo kieli
sopii suomalaiseen suuhun paremmin.
muoto näistä, ja yleensä kaikki jo tietää että se myös niin kirjoitetaan, vaikka lausutaan e pitkänä. Ainakaan meillä ei ole ollut ongelmia.
kun täällä vastataan yleensä siihen, mitä ei kysytä ja nyt halusin vastauksen nimenomaan tähän enkä niinkään virittää aiheesta/nimistä keskustelua.
Kiitos sulle vastauksesta ja kolmoselle myös,
jään odottelemaan lisää mielipiteitä!
Ja perustellakin kyllä saa! :)